tammikuu 09, 2025, 22:49:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ph:n alaslaskeminen

Aloittaja Jaagi, helmikuu 13, 2007, 19:56:18 ip

« edellinen - seuraava »

Jaagi

Miten kasvit reagoivat liian matalaan tai liian korkeaan ph arvoon vedessä? tipahtavatko lehdet alas vai alkaako kellertää vai mitä kasvit silloin tekee? itsellä ei ole tarkkaa ph mittaria millä seurata sen vaihtelua.

cornell

Riippuu vähän lajikkeesta... yleensä nuoret lehdet reagoivat selvimmin... lehdet kupruilevat, tulee vaaleita läiskiä, lehdet roikkuvat ym... ainakin kun ph painuu liian alas.. mun kokemuksella liian alhainen pH näkyy voimakkaammin kuin liian korkea... kummassakin tapauksessa kasvin ravinteiden otto häiriintyy ja kasvu pysähtyy/hidastuu...

Ilman jonniilaista pH kontrollin mahdollisuutta ei vesiviljelystä meinaa tulla mitään... sen 8 euroa on löydyttävä tippatesterin hankkimiseen... tekee elämästä helpomman :wink:
¨käynks mä usein täällä?¨

Doe_J

Tuleeko noita oireita jo reilussa pH 5:ssä, vai pitääkö mennä vitosen alle? Ja onko muodostunut jotain näppituntumaa mitkä lajit ottavat nokkiinsa helpoiten matalasta (tai korkeasta) pH:sta?

Olen yrittänyt hetken aikaa pitää pH:ta CB:ssä noin 5.5 paikkeilla kun pienoista levä/tms ongelmaa on pukannut, mutta tippatesterillä on huomattavan hankala säätää väliä 5-6 (väreissä pieni ero vs. 6->7). Olisi hauska tietää nuupottaako yksi baccoista sen takia että pH onkin nyt liian matala, vai sen takia että juuristo ei ole parhaassa iskussaan. Lamppuakaan ei ole tarvinnut nostaa vanhaan tahtiin eli kasvukin on vähän hidastunut.

cornell

Juuri tonne päiväriin tilitin levän ja alhaisen pH:n vaikutuksista... kasvit kituneet jo pari viikkoa... tänään alkoi vihdoin näyttää paremmalta..

Mun parin vuoden kokemuksella sanoisin, että pH 5 aiheuttaa jo kasvun hidastumista useilla lajikkeilla (bakkaa ja kinkkiä). Ylös päin mentäessä pH 6.5 on toiminut vielä oikein hyvin, mutta mulla on ollut ns. elävä vesi käytössä eli mikrobeja, jotka tuntuvat tasapainottavan pH:n 6.5 tienoolle.

D_Joe, veikkaan että sun planttu nuupottaa kummastakin syystä... mulla iskee aina joku mikrobi taimetusvaiheessa, mutta kasvihuoneessa kesällä oon säästynyt vakavammilta onkkelmilta...

Doe_J

Nostin eilen pH:n vähän kutosen yli, ja katso, lehdet piristyivät näkyvästi muutamassa tunnissa ja seuraavana aamuna tilanne oli jo normaalin näköinen. Itseasiassa vaikka sanoin että ainoastaan yksi bacca nuupottaa, niin pH:n nostolla piristyi selvästi myös Jalapeno.

Peroksidia olen kaadellut veteen muutaman päivän jatkuvan tehokuurin jälkeen aina parin päivän välein. Voipa olla että tarvitsee jatkaa käsittelyjä siihen asti että saa kasvit turpeeseen, vaikka se lähinnä onkin oireen eikä itse sairauden lääkitsemistä.

cornell

No kyllä se peroksidi siihen sairauden syyhynkin vaikuttaa tappamalla taudin aiheuttajan... sairaat juuret uusiutuvat hetkessä, kun olosuhteet sen sallivat... hyvä jos plantut toipuivat noin nopeesti...

6+ tuntuu olevan chileille se parahin kasvatus -pH näin tippatesterillä mitattuna

sundried

ghe sevia sarjassa on säädetty ph kuntoon muistaakseni humuksella
eli hydroilijat voivat käyttää ghe diamond nectarii laskemaan ph:t
multa turpeilijat bio bactilla(luomu) ja diamondii
onko typestä tehty ph- hyväksi kukkivalle chilille?

puuhis

Mittailin viime keväänä aina sitä pH ta tollasella labramittarilla. Oulun kaupunkialueen vesi on pyöriny jossain 8-8,3 tienoilla mittarin mukaan. viimekesänä tuli käytettyä Advanced hydroponicsin 59% Fosforihappoa (joka tosiaan tuo kasveille vähän fosforiakin). Ravinteiden lisäyksen jälkeen 0,6...0,7 ml /10l toi ph:n 5,5-6 välille.

Kuukausia raahaat selekä vääränä vettä pätsikuumalle partsille... sitä ei enää mitannu ph:ta puolen kesän jälkeen kovin usein. Nopeesti vaa loraus happoa korkkiin ja siitä ruiskulla 0,6ml litkuun. Ei ku reippaasti hapottaan neljä kymppilitran kanisteria. Sillon tällön vaan mittasin ressusta tai bublereista ph:n. Kasvit voi hyvin nii ei sitä litkun reseptiä tarvinnu juuri muutella:D Niin tomaatit ku paprikat ja mansikatkin viihty samassa ph:ssa, ravinne määrät ja suhteet vaan oli erit erikasveille.

Ohi topikin: Suosittelen letkua, ylimääräistä pumppua ja ravinnesäiliöä kylppäriin jos etelä parvekkeella tai ikkunalla viljelee hydrolla. Ei tarvi kantaa litkuja kylppäriin tai sieltä pois. Tekee vaan kylppärin säiliöön litkut ja pumppaa ne hydroille:D tai vaihtojämät hydroista viemäriin. piiiis vaaan
Whuuuh