heinäkuu 08, 2024, 05:30:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ebb:n rakentaminen, mistä hyvät laatikot

Aloittaja Saq, helmikuu 16, 2007, 10:37:53 ap

« edellinen - seuraava »

Saq

Morjensta!

Ebbejä pitäisi rakentaa kuusi kappaletta lähiaikoina. Muista osista (pumpuista, läpivienneistä, yms) on foorumilla ollut aika paljon vinkkiä (ja näitä onkin jo hankittuna), mutta se oleellinen osa, eli laatikot/ämpärit hieman mietityttää. Jostain pitäisi löytyää kohtuullisen asiallisen näköiset ratkaisut, mielellään väri musta, ja muoto neliskanttinen. Siis jotain Waterfarmin näköistä siis. Muoto ei ole ihan niin kriittinen tekijä kuin väri. Eikä värikään, jos tulee hyviä maalausvinkkejä

Pasin myynti-ilmoituksessa oleva laatikko jotakuinkin täyttää speksit, mutta on turhan isokokoinen. Mistä näitä saa, ja onko muita kokoja?

Itse olin tähän mennessä miettinyt, että ostaisin Ikean Slugis-laatikot. Vesitilaksi 35*27*25 kokoinen, ja soralle siihen päälle/sisään 35*27*13. Mutta kun noita saa vain valkoisena. Onko jollakulla kokemusta tuontyyppisten muoviastioiden maalaamisesta? Pysyykö maali pinnassa, vai lähteekö heti lohekeilemaan? Toimiiko auton puskurimaali tässä paremmin?

Ja kaikki muutkin vinkit hyvistä astioista on tervetulleita. Myös niistä pyöreistä ämpäreistä.

Doe_J

Katsopa hammarplastin sivut (www.hammarplast.com) . Noita laatikoita myydään ainakin Anttiloissa, ja monissa muissa kaupoissa. Mustaa ei taida välttämättä löytyä, mutta hopea vaikutti siltä että pysäyttäisi valoa jollain tavalla. Noi laatikot menee sisäkkäin eli niistä voi koota waterfarmimaisen rakennelman. Jos katsot mun threadia päiväkirjapuolelta niin siellä on pari kuvaakin. Itse en ole vielä maalailemaan ryhtynyt kun en ole testannut meneekö valoa häiritsevästi läpi, ja jos laatikot laittaa sisäkkäin niin soralaatikko vielä varjostaa itse vesitilaa.  Noi on EBBiksi vähän huononmallisia sinällään että soralaatikko voisi olla isompi ja laakeampi jollin chilejä mahtuisi useampi vierekkäin, mutta toisaalta sisäkkäin meno tekee virityksestä tukevamman ja juuritilaakin on "riittävästi" syvyyssuunnassa.

Eihän ne nyt salonkikelpoisia ihan ole kun on kyseessä varastolaatikot :) Ovat kuitenkin tukevia. Hintaa valitettavasti tulee, tollainen 51 litran laatikko taisi olla jossain 15 euron paikkeilla (muistikuvaa).

ilmari

Sain aikaseksi mielestäni ihan hyvän näköiset ebbit ja edullisesti, käytin ressuan tuommoista lähes mustaa "muuttolaatikkoa", kodin anttila 8.50e, tosin nyt tais olla tarjouksessa halvemmalla.... sitte siihen sujahtaa sopivasti hammarplastin 20l sängynaluslaatikko, joka oli bauhausissa jotain 6e tms.

kuva: http://img374.imageshack.us/my.php?image=ebb121ll8.jpg

on myös suunnitelmista värkätä tuohon puusta reunus sora-astian ympärille, johon jonkulainen nostamista helpottava systeemi myös... samalla sais ressutilaa lisää...
#40

flare

Jos ei hirveen isoja tarvii niin karkkikaupasta saa ilmaiseksi niitä about 4l laatikoita. Tollaseen karkkilaatikkoon mahtuu tarkalleen 4 k-raudan taiminruukkua. Hyvin suunniteltu. Ite ajattelin rakentaa juuri noista laatikoista ebb&floodin, sellasen missä noita laatikoita ois 4-8, ja säiliönä 30l kiljutönkkää.

Se mikä mua kiinnostaisi tietää onko siitä haittaa jos sitä (kasvatus) laatikkoa ei valuteta tyhjäksi? Ts. laittaa poistelutku muutaman sentin korkeuteen, jolloin sinne jää vähän vettä makaamaan. Toisena vaihtoehtona ois tietty käyttää 'välipohjaa' että laittais kaks laatikkoa päällekkäin ja yhdistäis sen ylemmän siihen alempaan passiivisesti (naruilla kosteutta imemällä). Sillon sinne ite kasvitilaan ei jäis vettä makaamaan, mutta toisaalta sit sitä ois edelleen siellä välipohjassa.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!