tammikuu 09, 2025, 22:43:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uusi chilihullu

Aloittaja aquila, heinäkuu 09, 2003, 01:53:13 ap

« edellinen - seuraava »

aquila

Apua, harjoittelen vasta käyttämään tätä, joten pyydän anteeksi jo etukäteen mahdollisia mokia :). Olen useasti vieraillut tällä sivustolla uteliaisuuttani tai miten vaan... Chilejä olen kasvattanut omaksi hyödykseni muutaman vuoden ja hyvin ovat onnistuneet, tappioiksi laskettakoon vain pari menetettyä sielua. Uusina tulokkaina valikoimissani ovat habanero sekä omituinen "thaimaalainen" (kuivatut hedelmät on tuotu sieltä) chili, jolla tällä hetkellä on vartta jo yli 2 m. Sato on valmistumassa ja odotan sitä innolla -pitäisi olla tiukkaa tavaraa.

Päiväkirjan merkinnän mukaan tänne kaivataan uusia chilinaisia, joten -noh, tässä yksi :).

Aji Inferno

Erittäin hyvä, tervetuloa Aquila! :-) Naispuolisia kotkia ei näissä ympyröissä ole koskaan liikaa! :cool:

Vai kaksimetrinen Thai-chili..??? No, tuo on jo totisesti jotain, ihan oikeasti... Thait kun ovat yleensä annuum-suvun kasveja, eivätkä siten taipuvaisia tuollaiseen kasvuun. Jotenkin viittaisi siihen että tuo kasvisi olisikin capsicum frutescens, eli Tabascon sukua. Ne kun voivat sopivissa olosuhteissa ruveta hirmuiseen kasvuun. Millaisia hedelmiä tuo oikein tekee..?

Tulethan 3.8 chilipicnicille Suomenlinnaan..? :-)

Miu

Tervetuloa Aquila, minunkin puolestani! Minua lohduttaa se, että mukana on nyt siis toinenkin aloitteleva naispuolinen chiliharrastaja. :) Vastaanotto täällä on ainakin ollut fantastinen, joten siitä kiitos kaikille!

aquila

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Vai kaksimetrinen Thai-chili..??? No, tuo on jo totisesti jotain, ihan oikeasti... Thait kun ovat yleensä annuum-suvun kasveja, eivätkä siten taipuvaisia tuollaiseen kasvuun. Jotenkin viittaisi siihen että tuo kasvisi olisikin capsicum frutescens, eli Tabascon sukua. Ne kun voivat sopivissa olosuhteissa ruveta hirmuiseen kasvuun. Millaisia hedelmiä tuo oikein tekee..?

Tulethan 3.8 chilipicnicille Suomenlinnaan..? :-)

Sain pussillisen näitä thaimaalaisia chilejä (pussin päällä seisoo että "Red Chili" ja "Product of Thailand") tuliaisina kuutisen vuotta sitten ja viime vuonna ensi kerran laitoin piruuttani siemeniä itämään. Itävyys oli muistaakseni silloinkin surkea, mutta kolme yksilöä sain kasvatettua ja niistä pisin on nyt yli 210 cm pitkä. Tarkkaa mittaa en oikein saanut, oli lieviä hankaluuksia tuon mittanauhan käsittelyn kanssa :). Hedelmät ovat nyt vielä vihreinä n. 6 cm pitkiä ja ohkaisen mallisia.

Meillä lienee digikamerakin jossain, voisin kuvia ottaa jos sellainen kiinnostaa.

Kolmas näistä em. yksilöistä on hieman erinäköinen kuin kaksi muuta, väri on tummemman vihreä ja lehdetkin näyttävät pidemmiltä ja kapeammilta. Kasvi on myös lyhyempi, mutta se taas on mun aikaansaannosta: se kasvatti pitkät haarat sivuille ja oli aina tiellä. Meni sitten hermo ja vähän typistin sitä :P.

Chilipiknikki kuulostaa hyvälle :).

-SK-

Itse myös aikoinaan toin thaimaasta jotain siemeniä jota sitten idättelin.. pari yksilöä kasvoikin reiluiksi kaksimetrisiksi (liian vähän valoa ja paljon multaa käytössä)
Silloin peräti 20 yksilöä mutta hedelmien tuotto jäi tuolla kertaa niukaksi, liian monta itsemurhaa... ja paljon kirvoja...
Otin kuitenkin siemenet talteen mutten kiireiltäni seuraavana talvena kerennyt niitä idättämään, joten jäikin tälle vuodelle... yllätykseksi itämis prosentti olikin yllättävän huima ja edellisestä kokemuksesta viisastuneena typistin taimet ajoissa ja varasin lisää valoa...
ja pääsee taas chilin makuun...  (noista 20yksilöstä vain 2 tuotti hedelmiä joten kai siinä jonkinlaista jalostumista tapahtunut, nyt kaikissa 9 taimessa chilejä) :D

hedelmät noin 6cm pitkiä.. kirvat tuntuvat tykkäävän kovasti (tänä vuonna sisäkasvatuksen vuoksi säästyneet)
mausta sen verran etten ehkä laittaisi leivänpäälle, erinomaisia ruuanlaittoon, kastikkeisiin ym. tujua on