tammikuu 09, 2025, 23:35:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Neem öljyn käyttö?

Aloittaja Caymo, maaliskuu 01, 2007, 17:18:40 ip

« edellinen - seuraava »

Caymo

Miten ja missä vaiheessa tätä tököttiä pitäsi käyttää. Purkin kyljessä lukee(jos oikein ymmärsin) 1tl/1L. Kuinka usein, missä vaiheessä ja miten sitä olisi syytä käyttää? Kastelu veden mukana vai sumutellen...

quethania

Meillä taisi jäädä tuo Neem-öjlyn käyttö yhteen kertaan. Haju oli sitä luokkaa, että... :x Kattellaan kesällä kun saadaan hilut ulos :)
Aakkosjärjestyksessä, ahneet ensin!

Caymo

Taidan ja hiukan odotella sen kokeilemista, ainakin siihen asti että voi sitten hajuhaittojen tulessa kantaa puskat parvekkeelle. Sirkkalehtivaiheessa vasta menossa...

Kirjoituksista mitä  tähän mennessä olen löytänyt olen saanut sellaisen kuvan että neeem-öljyä käytetään ongelman jatkohoitoon enemmän kuin ennalta ehkäisemiseen. Vai voiko sitä käyttää esim. heti alkuvaiheessa ennen ötökkä invaasiota estämään sitä?

Doe_J

1 tl / 1 L on kyllä mieto laimennos, haiseeko se oikeasti niin kuolemalle? Mulla on desin spraypullo johon olen pudottanut puutikulla muutaman pisaran Neemiä ja vähän mäntysuopaa rikkomaan pintajännityksen, ja ei se suihkuteltuna kauhean kauaa kyllä haise...?

Voihan sitä kaataa kasteluvetenäkin multakasveille jos haju haittaa. Olen yleensä kipannut multakasveille spraypulloon jääneet jämät. Tuoksahtaahan se mullan pinnasta niin kauan kuin multa on kosteaa mutta eipä kauhean kauas.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"1 tl / 1 L on kyllä mieto laimennos, haiseeko se oikeasti niin kuolemalle? Mulla on desin spraypullo johon olen pudottanut puutikulla muutaman pisaran Neemiä ja vähän mäntysuopaa rikkomaan pintajännityksen, ja ei se suihkuteltuna kauhean kauaa kyllä haise...?

Samalla systeemillä olen kanssa laitellut, 5 ml / l ja suopaa perään. En tiedä miten jossain loisteputkien alla käy, mutta ainakin natikan alla Neem tahtoo hieman höyrystyä ja sitten haisee koko kämppä oksulle. Tätä katkua sitten kestää muutamia tunteja...

Tästä oppineena: Neemin suihkuttelu aamuisin ennen opistolle lähtöä, jolloin kenenkään ei tarvitse sitä paria tuntia viettää ojanpenkan hajussa.

Doe_J

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"Samalla systeemillä olen kanssa laitellut, 5 ml / l ja suopaa perään. En tiedä miten jossain loisteputkien alla käy, mutta ainakin natikan alla Neem tahtoo hieman höyrystyä ja sitten haisee koko kämppä oksulle. Tätä katkua sitten kestää muutamia tunteja...

Joo putketpa juuri käytössä ja olen laittanut tuulettimenkin pois suihkuttelun jälkeen ihan sillä perustelulla että aine pysyisi nestemäisenä pidempään lehden pinnassa ja imeytyisi.

Nike

http://www.neemfoundation.org/

Tuolla sanotaan että tuo teelusikallinen litraan Neemiä ja tippa mäntysuopaa olisi hyä suhde suihkuttamiseen.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Nike

Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

O

Oli vähän nuhaa eilen ja nenä vuosi aika pahasti. Kokeilin pistää tipan neemöljyä nenään vaikka ei saisikaan sisäisesti käyttää. Vuotaminen loppui 5min ja flunssakin mennyt jo ohi. Huipputuote täytyy myöntää, käy melkein mihin vain.  :shock:
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

tsuvisil

Terve,
olen lähdössä pitkälle vaellukselle Pohjois-Espanjaan. Majatalojen yhteismajoitusta vaivaavat lutikat. Auttaako neem-öljyn käyttö torjumaan riesaa?
Voinko esim. käsitellä makuupussini etukäteen?
terv. Timo

wille

En tiedä onnistuuko makuupussin suojaaminen ötököiltä Neemillä, mutta Pohjois-Espanjassakin on varmasti sen veran lämpöä, että makuupussisi voi saada mielenkiintoisen tuoksun reissun aikana. Itsellä jäi viimekesänä kasvihuoneeseen suihkepulloon Neem-öljyä ja haju oli todella paha, kun pääsi mokoma eltaantumaan.

Eli, jos karkoittaa luteet, karkoittaa  myös kanssamatkustajatkin. Itse en "Neemaisi" makuupussiani!  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tsuvisil

Kiitos Wille,
etenen asian kanssa saippuan ja/ihovoiteen suuntaan. Markkinoilla on myös neem-hierontaöljyä, mietitään...
Timo

Kimppu

Haiseeko tuo öljy tosiaan niin pahalle, kun suihkuttelee kasveille? Haistelin (:D) tuossa ostamaani pikkupulloa, enkä kyllä siitä erottanut juuri mitään hirvittäviä käryjä...
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

wille

Lainaus käyttäjältä: tsuvisil - helmikuu 23, 2009, 21:23:23 ip
Kiitos Wille,
etenen asian kanssa saippuan ja/ihovoiteen suuntaan. Markkinoilla on myös neem-hierontaöljyä, mietitään...
Timo

Eipä kestä! Pidähän reissussa lystiä ja tuohan tuliaisia! ;)

LainausHaiseeko tuo öljy tosiaan niin pahalle, kun suihkuttelee kasveille? Haistelin ( :D) tuossa ostamaani pikkupulloa, enkä kyllä siitä erottanut juuri mitään hirvittäviä käryjä...

Sumutettavana lehdille sitä on melko vähän suhteessa veteen (5ml/1L) ja siitä varmaankin osa haihtuu ja osa imeytyy lehtiin. Veikkaisin kuitenkin että kankaaseen sumutettuna tuo imeytyy ja voisi alkaa tuoksahtaa melko helposti lämpimämmissä olosuhteissa! En uskalatisi riskiä ottaa. (Etenkään vähänkään kalliimman makuupussiin kanssa...)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Masasaurus

Eipä tuo neem nyt niin hirveän hajuista ole. Enkä kyllä tiedä tehostakaan. Pikkukärpäset ovat vielä ihan minimissään (muutama näkyy päivittäin), mutta eivät kyllä tunnu öljystäkään piittaavan. Olen laittanut teelusikallisen max puoleen litraan vettä ja tipan fairyä. Pitänee tehdä vahvempaa liuosta.

wille

Lainaus käyttäjältä: Masasaurus - helmikuu 25, 2009, 17:17:25 ip
Eipä tuo neem nyt niin hirveän hajuista ole. Enkä kyllä tiedä tehostakaan. Pikkukärpäset ovat vielä ihan minimissään (muutama näkyy päivittäin), mutta eivät kyllä tunnu öljystäkään piittaavan. Olen laittanut teelusikallisen max puoleen litraan vettä ja tipan fairyä. Pitänee tehdä vahvempaa liuosta.

Eipä tuo kai niinkään niihin pikkukärpäsiin purekkaan, mullasa kun oleilevat. Punkit, kirvat, sun muut lehtiä syövät tai niistä nesteitä imevät nilviäiset pysyvät kylläkin kurissa...

Eikä se tosiaankaan haise kaamealle pullosta haisteltuna, mutta voit toki koettaa kesällä suihkutella aineella esim. paitasi ja kokeilla kuinka kauan viihdyt samassa paidassa...  ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

exa

Kaivellaan vanhoja aiheita...

Tilasin rapakon takaa pullollisen neemiä. Oletin, että koostumus on öljymäinen mutta avasin korkin huomatakseni koostumuksen olevan tahnamainen. Onkos tuo ihan normaalia vai sivuvaikutusta esimerkiksi jäätymisestä?

Veteen sekoittuminen oli kyllä työn ja tuskan takana eikä siltikään meinannut kunnolla sekoittua. Ensi kerralla vähän enemmän mäntysuopaa ja uusi kokeilu. Tosiaan suuttimen tukkeutumisen pelossa en suihkutellut ollenkaan vaan käytin kasteluveden seassa.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Juso

Neem jähmettyy eli normaalissa huoneenlämmössä jäykkää kamaa.
Laita se lämpimään veteen (lavuaarin tulppa kiinni) tai vaan 30 sek juoksevan lämpimän veden alle.  Siitä se muuttuu juoksevaksi.
Puutarharuiskuun  lämmintä (30C) vettä. Pieni luraus mäntysuopaa tai fairya, ravistelu. Sitten 5-10 ml neemiä per litra.
Lehdille pitää käyttää, muuten ei käsittääkseni auta juuri lainkaan. Jos vettä on litra sillä ruiskuttelee melkoisen määrän kasveja.

Itse annan 4 viikon välein kaikille kasveille ja toistaiseksi (1v) mitään öttiäisiä ei ole näkynyt. Käytän kaikkiin puutarhakasvehin,  ja iHerbin putelista riittää piiiitkäään.

exa

Kiitos neuvosta Juso!

Tosiaan siinä iHerbin putelissa neuvottiin 5ml/litra. Ensin sekoitetaan emulgaattori pieneen osaan vettä, seokseen lisätään neemöljy ja sitten loput vedet. Katsotaan ensi viikolla lämmitetyn neemin kanssa jos pelittäisi paremmin. Tuosta käsittelyn toistamisesta vielä Juso, ja miksei muutkin. Pakkaus neuvoo käsittelyn toistettavan kerran viikossa viiden viikon ajan. Kuinkakohan kauan edellä mainitun käsittelyn vaikutus kestää? Varmaan viiden viikon kuuri ja kymmenen viikon lepo toiminee?

Ruiskutteleeko liipasinsuihkupullosta hyvin alapinnoille? Varmaan lehtien alapinnat kannattaa ruiskutella heti ensimmäiseksi kun seosta vielä putelissa riittää? Tuntuu turhalta hankkia paineella toimiva systeemi pienimuotoista kasvattelua varten. Jos liipasinmalli toimii puutteellisesti vois kokeilla sutia isohkolla pensselilä.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Juso

Itse olen ruiskutellut 4 viikon välein. Koska teho ymmärtääkseni perustuu siihen että kasvi maistuu öttiäisille pahalta, niin uusi vihreä kasvu ei ole suojattua. Tokihan sekin rajoittaa että suurin osa kasvia on tympeän makuista jos kirva sattuu sitä ensiksi haukkaamaan. Mitään haittaa ei käsittääkseni ole vaikka ruiskuttaisit viikon välein. Muutaman  päivän jälkeen en myöskään maista mitään erikoista makua podeissa. Kerran en muistanut ruiskuttaneeni, ja nappasin lehtisalaattia suoraan salaattiin mukaan ja silloin neem maistui kyllä. Mutta muutama päivä riittää ja vihanneksia voi syödä ilman sivumakuja.

Kasvit kannattaa em. syyn mukaisesti ruiskuttaa joka puolelta , myös alta märäksi. Biltemassa esim on noita pieniä (1.5l) ruiskuja jotka toimivat paineella, eikä maksa paljoa, niillä saa ohuen ja kastelevan suihkun. Ja toimivat hyvin vaikka teet puolikin litraa vaan Ja tosiaan, jos ruiskuttelet vaan chileille vaikka niitä olisi paljonkin, niin tuosta pullosta riittää pitkäksi aikaa.