heinäkuu 05, 2024, 17:44:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ripsiäisten mainingeissa.

Aloittaja Middle, maaliskuu 22, 2007, 19:31:13 ip

« edellinen - seuraava »

Middle

Oma kausi alkoi hyvin  joulukuun tienoilla, kunnes kuukausi sitten ripsiäiset teki iskun pariin annuumiin ja levisi niistä muihin chileihin.
Kaikki liike lakkasi kyllä nopeasti raid-kuurin jälkeen mutta ongelmat jatkuu. Lehtien alapinnoille ilmestyi pieniä näppylöitä ja mustia läikkiä. Aluksi luulin, että ne olisivat ripsiäisten munia, mutta tarkemmin katsoen ne näyttää ja tuntuu ihan kasvin omalta massalta.

     


Kuinka kauan porukalla on yleensä mennyt kasvien paranemisessa, ja mahtaakohan tämän näköset oireet edes olla ripsiäisten aiheuttamia?

Tällä hetkellä ne chilit joista invaasio lähti liikkeelle on halvaantunut keltasiksi ja pari chinensea on jo siirtynyt autuaammille kasvimaille.

Viimeisenä vitsauksena uusimmat taimet alkoivat rullaamaan lehtiään, kun siirsin ne natikan alle. Ei se varmaankaan liiasta lämmöstä voi johtua kun latvojen korkeudella on n. 26ºc.
Voiko taimet ylipäätänsä saada liikaa valoa?



edit: kuvat kuntoon
Hyvät neuvot kalliit

tellie

Kuulostaa aika rajulta, jos ripsiäiset ovat saaneet kasvin hengiltä... Tokihan niinkin voi käydä, etenkin huonommissa oloissa, mutta mikäli torjuntatoimia tekee ajoissa, eli ennen kuin kasvit ovat suunnilleen ripsiäisten kuorruttamia, niin silloin noiden kanssa eläminen on kyllä ihan kohtuullisen helpostikin onnistuvaa.

Etteikö olisi vika ihan lähtökohtaisesti jossain muualla kuin ripsiäisissä? En kyllä jaksa keksiä missä voisi olla, etenkään kun kuvat eivät näy.

Doe_J

Mulla esiinty(y/i) ihan samoja outoja paakkuja ja tummia raitoja lehdissä, enkä tähänkään päivään mennessä tiedä mistä ne tulivat, kun mitään ötököitä en löytänyt. Ripsiäisiä kyllä, mutta ne söivät ennemminkin rehellisiä reikiä lehtiin.

Juho

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Mulla esiinty(y/i) ihan samoja outoja paakkuja ja tummia raitoja lehdissä, enkä tähänkään päivään mennessä tiedä mistä ne tulivat, kun mitään ötököitä en löytänyt. Ripsiäisiä kyllä, mutta ne söivät ennemminkin rehellisiä reikiä lehtiin.


Ei kai ripsiäiset reikiä lehtiin syö vaan imee niistä nesteet. Näin ainakin omissa puskissani.

Espelt

mulla on hydrobaccoissa ihan samaa vikaa ilman ripsiäiskosketusta. syykin on luultavasti tiedossa. Juuret ovat kuolleet.

Ensin ilmestyy noita mustia pilkkuja, sitten lehti muuttuu keltaiseksi ja lopulta putoaa. Mun mielestäni toi vika on vaan vanhoissa lehdissä. uudet lehdet jää todella pieniksi ja rullautuneeksi. Joihinkin lehtiin tulee jopa reikiä.

Syy löytyi hydrosta. Juuret ovat kuolleet. Kasvi elää kyllä koska se kasvattaa uutta juuristoa, mutta ei varmastikaan pysty ottamaan ravinteita samalla tavalla kuin sillä tuuhealla juuripöheiköllä aiemmin. sattumaa tai ei, mutta mulla alkoi oireilu kanssa sen jälkeen kun siirsin baccan natikan alle. Kyseessä PI 441551. Marjojen tuotantoon lehtien tiputtamisella ei ole ilmeisesti vaikutusta, koska kukkia tulee jatkuvalla syötöllä ja ne hedelmöityvät ja alkavat kasvamaan lähes 100%

Olen miettinyt, että syy on joko Bio Novan lannoitteissa, siirrossa natikan alle taikka sitten natikoiden nostamassa, 30-35 asteen lämmöissä.

Olis kiva saada tähänkin selvyys. Nyt ei kauheasti tee mieli laittaa kesän kasveja ämpärihydroon.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Doe_J

Lainaus käyttäjältä: "Juho"
Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Mulla esiinty(y/i) ihan samoja outoja paakkuja ja tummia raitoja lehdissä, enkä tähänkään päivään mennessä tiedä mistä ne tulivat, kun mitään ötököitä en löytänyt. Ripsiäisiä kyllä, mutta ne söivät ennemminkin rehellisiä reikiä lehtiin.


Ei kai ripsiäiset reikiä lehtiin syö vaan imee niistä nesteet. Näin ainakin omissa puskissani.


Noi pääsi pureskelemaan ihan pieniä taimia, eli pikkurouskaisut tai imaisut ilmeisesti kasvoi lehtien kasvaessa ja nyt niissä on ihan kunnon reikiä. Tai no, voihan toki olla jostain muustakin ötöstä kyse, mutta mitään muuta kuin ripsiäisiä en löytänyt vaikka lehtien alapintoja olen tarkkaankin katsellut sen kuuluisan punkinseitin varalta.

Azasel

Itsellä Habanero, jonka leikkasin täysin tyngäksi kuukausi sitten, tekee myös lehtien alle valkoisia tai vaaleanvihreitä nyppyjä ja näyttää että koko ajan vain enemmässä määrin. Alussa lehdet olivat aivan normaaleja ja vanhat lehdet siis vieläkin, mutta kaikkiin uusiin tulee tuota. Syytä moiseen en ole löytänyt, ja kasvi näyttää muuten hyväkuntoiselta, joten olen vain tyytynyt pitämään kasvia silmällä. Olisi kyllä kiva tietää mitä moinen nypyttely mahtaa olla.

Rach

Itsellä joskus näytti yks annuumi aika paljon samanlaiselta kuin noi lehtiä rullaavat. Piti kokeilla yhdellä kasvilla josko substralin ravinnetikku saisi ihmeitä aikaan. Saihan se! Melkein kuoli koko kasvi...

Ootko lannoittanut noita jollain?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Rach"Itsellä joskus näytti yks annuumi aika paljon samanlaiselta kuin noi lehtiä rullaavat. Piti kokeilla yhdellä kasvilla josko substralin ravinnetikku saisi ihmeitä aikaan. Saihan se! Melkein kuoli koko kasvi...

Ootko lannoittanut noita jollain?


........hyvä esimerkki substralin"hyödystä"
sanohan terveisiä pikkuiselle, ja tuhoa mokomat myrkyt ko. kasvin nähden..tykkää varmasti :)
Meillä määrää Nainen!