tammikuu 10, 2025, 09:08:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Herra 47:n chilit ja nyt myös kausi 2008

Aloittaja Herra 47, maaliskuu 26, 2007, 07:19:06 ap

« edellinen - seuraava »

hessi

Koskas haluat että vaavita vaihtavat kotia?
Meinaan vaan, kun olen tossa kuunvaihteessa näillänäkymin neljä viikkoa putkeen pois kotirintamalta, ja sinä jo sitten siellä rapakontakana.
Mun tarttis varmaan kotiuttaa vaavit tänkuun puolella, et saan ne kasvihuoneelle? Elikkä kun katson kalenteria sen täytyis tapahtua enviikolla!?!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

ens viikolla yitän päästä käymään turussa.... mitään en voi luvata kun työt painaa päälle mutta yritän... on kerran muutakin asiaa sinne...  :wink:
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Pahkeala

Oli sen verran hienoja kuvia, että pakko kysyä nyt sitten seuraavaa...

Minulla on itämässä CAP 448 ja kyllähän se itikin, mutta nyt ongelmana on se, että se on kasvanut pystysuoraan ylös ja sirkkalehdet eivät ole auenneet, korkeutta enemmän kuin tulitikulla ja alustana kivivilla vedessä. Teenkö jotain väärin kun se vain kasvoi tuollaiseksi tikuksi ja nyt sitten ei ole tapahtunut mitään? Tosin sieltä "kypärän" alta vähän pilkottaa lehden alut...

Herra 47

Mulla kanssa oli muutama tuollainen ;) ja jollei lehdet vapautuneet viikon parin sisällä varovasti rutistin leveyssuunnassa siementä hieman pehmeämmäksi ja varovasti siis todella varovasti siemenestä kiinni ja pikkuisen kaulasta mahdollisimman läheltä siementä ja tasainen kevyt veto... Kypärän pitäisi lähteä mutta tähän nyt varoituksen sana....
TÄSSÄ HELPOSTI KATKAISEE KASVIN

Joten mikäli tätä yrittää pitää varautua menettämään kasvin myös...
Itse onnistun 3 kertaa 4 keskimäärin tässä toimenpiteessä...
kat ko kat kara puuhu

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Mulla kanssa oli muutama tuollainen ;) ja jollei lehdet vapautuneet viikon parin sisällä varovasti rutistin leveyssuunnassa siementä hieman pehmeämmäksi ja varovasti siis todella varovasti siemenestä kiinni ja pikkuisen kaulasta mahdollisimman läheltä siementä ja tasainen kevyt veto... Kypärän pitäisi lähteä mutta tähän nyt varoituksen sana....
TÄSSÄ HELPOSTI KATKAISEE KASVIN

Joten mikäli tätä yrittää pitää varautua menettämään kasvin myös...
Itse onnistun 3 kertaa 4 keskimäärin tässä toimenpiteessä...

Kannattaa kostuttaa se siemen ensin, niin se samalla pehmenee. Tosin tuskinpa silläkään saa tuota 3/4 suhdetta paljoa parannettua. Saksiakin voi yrittää sille siemenen kuorelle varovasti näyttää.

Pahkeala

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Kannattaa kostuttaa se siemen ensin, niin se samalla pehmenee. Tosin tuskinpa silläkään saa tuota 3/4 suhdetta paljoa parannettua. Saksiakin voi yrittää sille siemenen kuorelle varovasti näyttää.

Oolrait, mulla tuo on nyt ollut tuossa tilassa jo sen kaksi viikkoa ja ylikin, joten taidanpa noudattaa tuota neuvoa. Onhan tässä onneksi vielä aikaa idättää uuttakin, jos tuon nyt sattuu ryssimään. Kiitos neuvoista :)

Herra 47

On kokeiltu kostuttaa ja saksiakin... Mutta eipä niistä paljoa apua ole... Lattakärkiset pihdit ovat hyvät siemenkuoren puristamisessa mutta niilläkin helposti puristaa liian lujaa.... Siksi sormet paremmat (ellei sitten ole sormet kuin nippu k....ä)
mutta jos siemen ei irtoa itsestään niin kuolee se joka tapauksessa joten riski kannattaa ottaa mutta silti kannattaa odottaa sen 1-2 viikkoa ensin josko se irtoaisi itsellään...
kat ko kat kara puuhu

Herra 47

On kokeiltu kostuttaa ja saksiakin... Mutta eipä niistä paljoa apua ole... Lattakärkiset pihdit ovat hyvät siemenkuoren puristamisessa mutta niilläkin helposti puristaa liian lujaa.... Siksi sormet paremmat (ellei sitten ole sormet kuin nippu k....ä)
mutta jos siemen ei irtoa itsestään niin kuolee se joka tapauksessa joten riski kannattaa ottaa mutta silti kannattaa odottaa sen 1-2 viikkoa ensin josko se irtoaisi itsellään...
kat ko kat kara puuhu

calm

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Joten mikäli tätä yrittää pitää varautua menettämään kasvin myös... Itse onnistun 3 kertaa 4 keskimäärin tässä toimenpiteessä...

Ihmeen sitkeitä ne mokomat ovat. Kasvu saattaa lähteä kyllä käyntiin, vaikka sirkkalehdet sinne siemeneen kokonaan tai osittain katkeaisivatkin. Tässä aiemmin 3/4 omnicoloreista päätti pitää siemenen kiinni niin tiukasti, että ei katkeamatta irronnut. Kuukautta myöhemmin kaikki kasvavat iloisesti, mutta kovia kokeneiden kokoero luonnolisesti siemenestä eroon päässeeseen on melkoinen.

Tarkemmin muistellessa noiden siemeniä irrottaessani löysin niiden sisältä vain millin-parin ruskeiksi menneet sirkkalehtien alut.

Herra 47

no niin... rainforestissa alkoi isommat (eli viime vuoden kasvit) voimaan huonosti... piti sitten tyhjentää kaikki pois ja pestä kokonaan.. vaihtaa vedet ja... vanhojen kasvien levän/ nälvän (mistähän sekin siihen kertynyt  :wink: ) poistaminen juurista niiden mukana juurista poistui ainakin 3 pientä etanaa  :shock: siis majailivat juurissa...

no nyt on uudet liemet ja vedet sekä puhdistettu raiforest niillä ja uusilla pikku taimilla joten eiköhän se siittä lähde taas kunnon kasvuun

ja kaikki jotka ovat jo varanneet 2 nagaa niin kuinka moni (hessi ainakin) on tulossa vaasaan... otan ne sinne mukaan joten sieltä saa noutaa ken haluaa ja ehtii muussa tapauksessa näille 2 varaan ne 4 ja jätän ne kotiin kasvamaan kunnes luovutus onnistuu
kat ko kat kara puuhu

hessi

Hips, jos et nyt viikolla ole tulossa Turkuun päin, niin jätä ne mun vaavit sitte vielä sinne Raumal, mitä niitä nyt edes takas kuskaamaan, vilustuvat vaan! :wink:
Ja kai me edelleen kimppakyytillä ollaan menossa?
Minä en ainakaan ole vielä saanut vahvistusta, menostani jo torstaina sinne vaasaan !  :wink:
Olikos niitä muita Turuust tulijoita?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

joo järkyttyvät vielä tuosta miittimenosta ja lakkaavat kasvamasta  8) pikkuisia alaikäisiä kun vielä ovat  :wink:
kat ko kat kara puuhu

Herra 47

Tähän väliin päivitystä kunnon sadattelun kera...

Omaa syytäni on että nyt on 12 tainta siirtynyt ikuisuuteen tästä maailmasta...

Olisi syksyllä kasvien sisälle tuonnin yhteydessä pitänyt kaikki käydä viimeisen päälle lävitse... Leca ja hydro soraa myöten... Nyt sitten tappelen etanoita vastaan ihan urakalla...

Jos joku tietää hyvän keinon päästä noista *%¤#& pikku *#%&%*%istä niin kertokoon... Olen nyt yrittänyt löytää kaikki mutta niitä saattaa silti olla tuolla vielä....
kat ko kat kara puuhu

Volitans

jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

Hmm... Mitenkähän tuota käytetään hydrossa... Siellä kun ne majailevat.... Levittävällä soran päälle ne huuhtoutuvat resoon... Jolloin sen määrän pitäisi olla tarpeeksi iso vesimäärään joka siinä kulkee soran läpi...
kat ko kat kara puuhu

Herra 47

no niin lyhyt päivitys taas

hydroon siirretyt taimet ovat kasvaneet ihan mukavasti vaikka valoa en ole niille vielä kunnolla antanut... johtuen 3 viikon lomareissusta jonka niiden pitäisi kestää yksikseen...

Lucalta sain muutamia taimia joista kaikki olivat "flunssassa eli saaneet kylmää" ja osa on siihen jo kuollutkin osa näyttäisi selviytyvän onneksi  :D

yritän päivittää kuviakin vielä ennen
kat ko kat kara puuhu

Pahkeala

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"no niin lyhyt päivitys taas

hydroon siirretyt taimet ovat kasvaneet ihan mukavasti v

Tästä kysymys, mitenkäs paljon pitäisi antaa pikkukasville ravinteita? Mulla on toi Lemon Drop nyt aukassut sirkkalehtensä ja vähän kasvattanut niitä, niin varmaan hyvä aika pistää se waterfarmiin nyt. Käytössä on Flora Micro, Bloom ja Gro, eli paljonko laitan näitä kaikkia liemeen? Vai käytänkö edes kaikkia vielä?

Herra 47

itse olen käyttänyt puolet taulukon mukaisesta annoksesta ja pikkutaimille siittäkin vielä puolet tai 2/3 osaa pois  :D

vasta kun kasvilla on kunnolla lehtiä ja muutenkin kasvanut se puolet taulukon mukaisesta.. ja pelkkää vettä olen lisäillyt noin 1.5 kuukautta jonka jälkeen litkujen vaihto
kat ko kat kara puuhu

Pahkeala

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"itse olen käyttänyt puolet taulukon mukaisesta annoksesta ja pikkutaimille siittäkin vielä puolet tai 2/3 osaa pois  :D

vasta kun kasvilla on kunnolla lehtiä ja muutenkin kasvanut se puolet taulukon mukaisesta.. ja pelkkää vettä olen lisäillyt noin 1.5 kuukautta jonka jälkeen litkujen vaihto

Oolrait, näillä mennään. Kiitti! :)

Herra 47

Ja piti mainita että litkujen vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa juuriston kunto... Mikäli ovat vaaleat homma on ok pitäisi riittää tähän kun nostaa kasvatusaltaan ylöspäin :) (mulla vesitila on lähes täynnä juuria tällä hetkellä

ja päiväkirjaan....
En sit ehtiny päivittää kuvia ennen reissua joten täytyy sit sen jälkeen tehdä se (mikäli ovat selvinneet hengissä)
Tänään laitan lisää lajikkeita itämään (3 viikon päästä pitäisi olla pikku taimia odottamassa) jollei sit uusi satsi itämään
kat ko kat kara puuhu