Neuvoa kaivataan kasvatuksessa

Aloittaja Cilla, huhtikuu 23, 2007, 08:33:35 ap

« edellinen - seuraava »

Cilla

Ostin alku keväästä kaupan siemenhyllyltä Capsicum annuum -siemeniä.

Laitoin reilu kuukausi sitten n. 15 cm ruukkuun useita siemeniä ja nyt siinä ruukussa kasvaa n. 10 cm korkeita taimia, 13 kappaletta.
Melkein jokaisessa taimessa lehdet ovat n. 10 cm leveydeltään.

Taisin tehdä virheen siinä, että laitoin monta siementä yhteen ruukkuun enkä idättänyt niitä pienissä ruukuissa erikseen.

Kysymykseni kuuluukin, että voinko siirtää tässä vaiheessa taimia omiin purkkeihin vai mitä minun tulisi tehdä, ettei sato kuolisi?

Vasta nyt löysin nämäkin sivut ja olen saanut täältä paljon hyviä neuvoja tulevaisuuden varalle. :)

manux

Juuret todennäköisesti ovat pahasti solmussa ja siirto on vaikea. Mutta chilit eivät kyllä pienestä juurien pahoinpitelystä paljoa ota itseensä.

Itse yrittäisin siirtää varovasti juuripaakkua avaamalla chilejä uusiin ruukkuihin. Jos juuret kokevat todella pahaa väkivaltaa niin chilien elämää voi helpottaa leikkomalla kasvustoa pienemmäksi ja ruiskimalla vettä lehdille. Lisäksi siirron jälkeen chilin voi pitää hieman varjoisemmassa paikassa kasvattamassa uutta juurta. Toki chilit voi auringossakin pitää ja siirrellä varjoisampaan, jos nuupahtelua esiintyy.

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi nyppiä/katkoa ylimääräiset kasvit pois ja jättää ruukkuun vaikkapa kaksi kasvia ja siirtää ne isompaan astiaan.

Itse kasvattelin tuon näköisessä viime vuonna ylimääräisiä turvechilejä ja siirto uusiin astioihin onnistui vielä ilman suurempia vaikeuksia.

Cilla

Kiitos vastauksesta.

Taidan yrittää siirtää taimia omiin purkkeihin ellei juurista tule tosiaan ongelmaa. Katsotaan miten niiden käy. Tällä hetkellä ovat hyvinki terhakkaana. :)

AnuW

Miten hitossa sinun taimet ovat kuukauden ikäisenä jo sen kokoisia???   :shock:
Mitäköhän minä teen väärin, kun minun lapsukaiset ovat jo pari kuukautta vanhoja ja vasta noin 4 cm pitkiä. Ja kamalan honteloita...  :evil:
Nakkaanko pihalle moiset kitukasvuiset rikkaruohot?

Ona P

Laji/Lajike kohtasta tuo kasvu....

Annuumit ainakin itsellä samoissa olosuhteissa on kasvaneet nopeemmin kuin esim baccatumit ja chinenset (pois lukien kuitenkin tepinin joka iti ja kasvaa ärsyttävän hitaasti).

Ja itsellä on liian isossa ruukussa kasvaneet jääneet alussa kovin tyngiksi...
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Cilla

Lainaus käyttäjältä: "Ona P"Laji/Lajike kohtasta tuo kasvu....

Annuumit ainakin itsellä samoissa olosuhteissa on kasvaneet nopeemmin kuin esim baccatumit ja chinenset (pois lukien kuitenkin tepinin joka iti ja kasvaa ärsyttävän hitaasti).

Ja itsellä on liian isossa ruukussa kasvaneet jääneet alussa kovin tyngiksi...

Mitä tarkoitat tuolla, että taimet ovat jääneet kovin tyngiksi isoissa purkeissa? Ovatko ne myöhemmin sitten jatkaneet kasvuaan hyvin vai ovatko jääneet pienemmiksi ison ruukun takia?

Cilla

Lainaus käyttäjältä: "AnuW"Miten hitossa sinun taimet ovat kuukauden ikäisenä jo sen kokoisia???   :shock:
Mitäköhän minä teen väärin, kun minun lapsukaiset ovat jo pari kuukautta vanhoja ja vasta noin 4 cm pitkiä. Ja kamalan honteloita...  :evil:
Nakkaanko pihalle moiset kitukasvuiset rikkaruohot?

Kun vihreä osa putkahti mullasta, niin taimet ovat kasvaneet kovaa kyytiä tuohon n. 10 cm mittaansa. Nyt vaan kasva on hidastunut kovasti. Olen yrittänyt aloittaa tuuletuksen ja annan iltaisin keinovaloa kun aurinko ei enää paista.

Nuthead

Moro!

Useimmilla kasveilla, myös chileillä, tulee kasvypyrähdyksiä ja olen huomannut että ainakin itsellä on tullut pari sellaista jotka huomaa. Ensimmäinen tulee yleensä siinä vaiheessa kun on idätyksestä siirtänyt seuraavaan purkiin ja kunnon keinovalon alle. Siitä kasvetaan sellaseksi ehkä 10-15 sentin teiniksi. Sen jälkeen taas rauhoittuu 1-2 viikoksi jonka jälkeen alkaa tapahtua tosissaan. Tässä vaiheessa on tärkeetä että pitää hyvää huolta chilistä. Paljon valoa ja passelit ravinteet niin kyllä lähtee... :D
Joten ei hätää, kyllä ne siitä taas lähtee kasvamaan!
-pähkinäpää-

Cilla

Lainaus käyttäjältä: "Nuthead"Moro!

Useimmilla kasveilla, myös chileillä, tulee kasvypyrähdyksiä ja olen huomannut että ainakin itsellä on tullut pari sellaista jotka huomaa. Ensimmäinen tulee yleensä siinä vaiheessa kun on idätyksestä siirtänyt seuraavaan purkiin ja kunnon keinovalon alle. Siitä kasvetaan sellaseksi ehkä 10-15 sentin teiniksi. Sen jälkeen taas rauhoittuu 1-2 viikoksi jonka jälkeen alkaa tapahtua tosissaan. Tässä vaiheessa on tärkeetä että pitää hyvää huolta chilistä. Paljon valoa ja passelit ravinteet niin kyllä lähtee... :D
Joten ei hätää, kyllä ne siitä taas lähtee kasvamaan!

Ahaa hyvä tietää! :) Täytyy seurailla tilannetta miten chilit alkaa reagoimaan nyt kun alkaa aurinkokin kunnolla paistamaan.

Ona P

Ovat ne alkaneet kasvaa. Mutta jos vertaa samaan aikaa laitettuja niin ovat pienempiä...
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

PerroCaliente

Tuon mittasia nyt, kohta kolme viikkosia, eli kannattaako siirtää jo omiin ruukkuihin? Ja miten se käytännössä tapahtuu?
Kannattaako koittaa kahmaista koko homma ja multaa mukaan ja pistää uuteen ruukkuun ja multaa ympärille?
Vaiko sitten ottaa pelkää kasvi ilman multaa ja koittaa saada se pysymään pystyssä uudessa mullassa?

http://www.apinakapina.com/bump//index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=1

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "PerroCaliente"Tuon mittasia nyt, kohta kolme viikkosia, eli kannattaako siirtää jo omiin ruukkuihin? Ja miten se käytännössä tapahtuu?
Kannattaako koittaa kahmaista koko homma ja multaa mukaan ja pistää uuteen ruukkuun ja multaa ympärille?
Vaiko sitten ottaa pelkää kasvi ilman multaa ja koittaa saada se pysymään pystyssä uudessa mullassa?

http://www.apinakapina.com/bump//index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=1

Kyllä ne voi jo siirtää omiin ruukkuihinsa, kunhan et liian suuriin laita, tuon kokoiset vaikka hieman pienempään kuin jugurttipurkki.

Vaikka lusikalla otat sen verran multaakin mukaan, ettei se "häntä" siellä mullan alla mene poikki. Sitten vain uuteen purkkiin multaa valmiiksi pohjalle, ja niin syvälle, että multaa on noin 0,5 sentin päässä sirkkalehdistä, lehdet tietenkin purkin pinnassa. Ei se haittaa vaikka vartta menee multaan.

Cilla

Taimet eivät ole vielä kasvaneet lisää pituutta tuosta n. 10cm, mutta lehtiä on tullut lisää ja ne ovat saaneet lisää mittaa.

Annoin taimille tuuletusta viikon verran useita tunteja päivässä, mutta tuuletin taitaa olla vielä liian raju taimille, koska pari lehteä meni poikki. :(
Seurailen nyt tilannetta ja jos ne kasvavat lisää, aloitan tuuletuksen uudelleen kunhan ne ovat vähän vahvistuneet.

------

Minulla oli kaapissa jostain Oriental-kaupasta ostettua kuivattua chilirouhetta, jossa oli siemeniä mukana. (Aika tulisen makuista.)
Olen sen alkuperäisen pussin heittänyt menemään, että en tiedä mitä chiliä se mahtaa olla. Kuitenkin ajattelin kokeilla huviksi lähtisikö niistä siemenistä mitään kasvamaan. Suurinpiirtein 3 viikkoa sitten laitoin siemenet multaan ja nyt kaikki parisen kymmentä siementä on itänyt ja taimet ovat n. 3 cm mittaisia. Mielenkiinnolla seurailen millaisia niistä mahtaa tulla.

Xbow

Täälläkin päin on chilivaavit kasvaneet todella hitaasti. Ensimmäinen chili iti n. kuukausi sitten. Chilivauvat ovat sokoksesta ostetun 'dutch chili mix':istä oranssin habaneron ja punaisen annuumin siemenistä kasvatettuja.

Kyllähän näissä jotain kehitystä havaitsee, jos tarkkaan katsoo, tässä olisi tilanne 24.4.

Ja samat hilit 3.5  ( eli 9 päivän kasvatuksen jälkeen, iäkkäin vielä korissa oleva vaavi nyt siis nähnyt maailmaa n. kuukauden ajan) Yksi uusi vaavi on sillä välin ponnahtanut, kuten kuvasta näkee  :D

Korissa on muutaman sentin kerros vanhaa suoraan pussista otettua kukkamultaa, ruukuissa kekkilän kylvöturve, jotain kukkamultaa sekä kevutsoraa sekoitettuna, ruukun pohjassa kevytsoraa. 24.4. chilit saivat lisäravinne annoksen substralin NPK  3-1-5 'ekologista kasviravinnetta'  ( suomeksi melassisiirappia ) vajaat 2ml / l. Lisäksi ovat saaneet kyseisestä päivästä lähtien merileväuutetta. Lisävalaistuksena synkempinä iltoina / öinä on tyrkytetty paria philips TLD 865 putkea. Tuuletinkin välillä on ollut käytettävissä.

Kasteltu noita kasveja on melko usein, lähes joka päivä, turve kuivuu melko nopean oloisesti. Kerran jäi pari päivää ilman kastelua, yksi chili vähän nyykähti, mutta piristyi välittömästi saatuaan hieman vettä.

Tksi kysymys on, ovatko hilini poikkeuksellisen hitaita kasvamaan, onko toivoa että tosta vielä joskus kasvaisivat ?

Mitä tästä eteenpäin ? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan  :D  Plääninä olisi lisätä kukkamulta-turve-kevytsora seosta kun on noi sirkkalehdet melko korkealla. Lisäksi olen kaavaillut että josko noille ruukkupuolen kavereille voisi antaa BioBizzin rootti + grow ravinteita tässä joskus jonain kauniina päivänä. Lähitulevaisuuden suunnitelmana on myös siirtää noi vielä korissa olevat hilit ruukkuihin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Oma on polkunsa näiden chilien kasvattamisessa... Tässä on kuva ylhäällä näkyvästä aivan vaavitilan chilistä 17.05:

Sama chili eilen:

Edellisessä postissa oleva ruukussa jo ollut chili senkun vaan kituuttaa:

Melko lailla täsmälleen samoissa olosuhteissa kasvaneita chilejä on kutakin 2 kappaletta, joten tässä syynä on oletettavasti olosuhteiden ero. Paremmin kasvanut chili tuntuisi olleen suht ok olosuhteissa koko kasvuajan lukuunottamatta viikkoa paria, jolloin sen lehdet käpristelivät korissa samalla tavalla kuin toi ruukussa jo aikaisemmin ollut chili. Toin chilin sisälle itäikkunan alle ja johan lähti taas kasvamaan... kuten kuvasta näkyy.

Tiedä sitten toisen chilin kasvuvaikeuksien todellista syytä. Ilmeisesti chilit eivät tykkää liian kuumista olosuhteista kun käpristely oli pääasiallinen reaktio kun vein kasvikset eteläiselle terassiparvekkeelle hyllyyn, harsoa suojaksi. Kasvualustan lisäksi nimittäin tuolla huonommin kasvaneella chilillä oli pääosin enemmän valoa / lämpöä. Joo, mikäli toi huonommin kasvava chili ei nyt ota toipuakseen, niin mullat meinaan vaihtaa paremmin toimivaksi havaittuun ratkaisuun...

Edit: No, viikon päästä sit näkee, oliko syynä ylikastelu / ylilannoitus vaiko liian kuivat / kuumat olosuhteet. Toinenkin huonostivoinut chiliyksilö kyllä piristyi kummasti kun sen toi sisälle, itäikkunan alle.
#209 säälittävät 38,61 g

Xbow

Vihdoinkin minun omat pikkuiset ovat alkaneet kasvamaan, ainakin toistaiseksi. Ensimmäinen siemenestä kasvatettu ilmeisimmin hollantilainen punainen cayenne tyyppinen chili päätti että hän on 'siinä' iässä ja pukkasi muutamia nupunalkuja. Ei muuta kun nyppimään   :D

Menee kyllä myöhäiseksi... Kysymys olisi: Minulla on käytössä eteläikkuna, johon aurinko rupeaa paistamaan elo-syyskuussa. Missä vaiheessa luonnon valo on riittämätön marjojen kypsyttämiseen ?

Tässä toi sama edellisissä posteissa näkynyt chili eilen ( vissiin oranssi habanero ), 14cm pamela ruukussa:
#209 säälittävät 38,61 g

Aji Inferno

Ei marjojen kypsyttämiseen sinällään kaiketi ole varsinaista takarajaa - enemmän se valontarve liittyy kukkimiseen ja kasvamiseen. Yritä pitää kasvit mahdollisimman valoisalla paikalla - eiköhän kaikki suju hyvin, vaikka menisi talveen asti. :)

Xbow

Ok, kiitoksia tiedosta. Kehittymisen merkkejä omissa pikkuisissa on tässä muutaman viikon varrella ollut. Hieman jännittää, riittääkö valo kukkimiseen itäikkunassa, kun ei oikeen uskalla laittaa niitä ulkoilemaankaan  :oops:

Aika eläväisen olosia kasveja. Varsinkin vissiin habaneroilla aamuyöllä lehdet ojentuvat törröttämään yläviistoon ikäänkuin joku olisi käynyt antamassa niille sähköiskun, illalla lehdet taas rupeavat roikkumaan 'lepo' asennossa. Liiassa kuumuudessa ( ennen tuulettimen hankkimista ) lehdet menivät ikäänkuin rullalle, nyt rullautumisia ei ole tapahtunut.

En ossoo sanoa, mutta kait tässä kun isoimmat ovat nyt 30-40cm mittaisia niin uskaltaa antaa kukkia jos on kukkiakseen, aika kun käy vähiin ?

Niin, toinen kymysys on, että tiedän siementen olevan peräisin kahdesta chilipalosta, toinen oli oranssi vekkulin näköinen ja varsin mukavasti potkua omaava habaneromainen mollukka, toinen tavanomainen punainen chili. Kait tässä voi jo junttivarmana sanoa että ensimmäinen kuva on vissiin habanero ja toinen kuva sitten cayenne tyyppinen peruschili, normi hollantilainen:

Vissin habanero ( sama yksilö kun tossa edellisessä postauksessa, päässyt 23cm mimosaan ), kasvupisteissä toistaiseksi ollut 3 nupunalkua / piste ?

Punainen peruschili kait ? ( pienemmässä ruukussa, kasvupisteissä ollut 1-2 nupunalkua / piste )
#209 säälittävät 38,61 g

Xbow

Nyt toi haba otti ja spurttasi itsensä n.60 senttiseksi puskaksi. Ei se oikeen näytä ihannevalossa olleelta, mutta ei sentään totaalisen rimpulankaan näköinen, sellainen 30cm varsi ja 30cm kanttiinsa oleva kartio. Lehdet ovat edelleen kiiltävän röpelöpintaisia tummanvihreitä kuten tuossa ylläolevassa kuvassa.

Nupunalkuja näyttäisi olevan n. 60 kappaletta. Valo vähenee päivä päivältä, joten jännäksi menee... yritän saada puskan kukkimaan asap. Näyttäisi siltä että ensimmäiset avautuisivat tässä aivan lähipäivinä, toivottavasti arska posottaa riittävästi. Koitan saada jotain 2700k valoa vielä lisäksi, mutta valitettavasti kunnon lamppuja ei ole, pari 18w putkea ja joku 25w pikku esl  :oops:

Tosiaankin chili on itäikkunalla, johon on aamun ja aamupäivän auringonvalolla on esteetön pääsy, aamupäivällä yleensä suorastaan kylpevät auringonvalossa. Annuumilla ei näyttänyt olevan ongelmia, mutta chinense ... jännäksi menee.

Ravinteita ei varmaankaan kannattane juurikaan lisätä kun ruukunvaihdosta on nyt kolmisen viikkoa ? Käytössä olisi BioBizzin tököttejä, BioBloomia olisi suunnitelmissa laittta jotain 1ml / l altakastelun yhteydessä jatkossa, onko ok ?

edit: ei sentään vielä ollut aivan 70 senttiä pitkä,Tässä olisi kuva Tiiä sitten, toivottavasti sentään ei ole mullassa liikaa typpeä ( en tosin ole itse lisännyt )
#209 säälittävät 38,61 g