tammikuu 09, 2025, 23:17:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mitä mie teen näiden kanssa? (kuvia)

Aloittaja Outi, huhtikuu 24, 2007, 09:35:37 ap

« edellinen - seuraava »

Outi

Eli laitoin nämä itämään viime vuonna loppukesästä  :oops:
Valonsaanti on ollut aika heikkoa, vain pari normaalikaupasta ostettua pikkuesliä... Lannoittanut olen viherpeukun tripackilla (tai mikä se nyt oli). Olen laittanut vähän vähemmän kuin ohjeessa sanotaan, kun kasvukausi, noh, ei ole alkanut. Tai on siis alkamaisillaan. Siirsin ne tossa kolmisen viikkoa sitten 10l sankkoihin ja yhden jo menetin. Cayenne ei pitänyt ajatuksesta. Loputkin ovat enemmän tai vähemmän nolon näköisiä. Tuleeko tästä mitään?

Ajatuksena on laittaa kasvit tuohon parvekkeelle kesäksi. Valon saanti tulee olemaan ihan hyvä. Ei liian paahteinen. Ja nyt niitä kuvia. Älkää naurako!

Tässä habanero, toinen on red savina ja toinen mexican red. En tässä muista, kumpi on kampi...

Tässä se kumpi

Sitten nolouden ruumiillistuma, eli jalapeno

Thai rawit

Golden cayenne

Lemon Drop, joka tehnyt jo vähän satoakin, tästä en ole kovin huolissani...

Ja Birds eye, joka on idätetty paljon myöhemmin, kuin muut

Mä en osaa pienentää näitä kuvia, joten antakee anteeksi. Ja chilit ovat näissä kuvissa partsilla. Nyt on niin kylmä, että ovat sisällä.

Nuo habanerot on kummia. Eikö niissä pitäisi olla oksia noin niinkuin sivusuuntaankin? Tekevät kovasti kukkia, joita nypin samaa vauhtia pois... Ne kukinto-oksat ovat siis aivan tuossa varren vieressä, onko se normaalia?

manux

Tripack on todella vahva lannoite, joka on pääasiassa tarkoitettu vesiviljelyyn. Chileille turpeeseen se on... no en itse käyttäisi. Vesiviljelyssäkin pienemmille chileille tripackin ohje puolitetaan, taimille jopa pienempänä annostuksena. Se purkissa oleva ohje on tarkoitettu jamaikanruusulle, jonka lannoitustarve on huomattavasti rajumpi kuin chilien.

Chileissäsi on minun mielestä lehdissä ihan selviä ylilannoituksen oireita. Eli tuollaisia ruskean/kellertäviä täpliä lehdissä. Kastele pelkällä vedellä ja anna chileillesi runsaasti valoa. Ehkäpä ne tuosta vielä tokenevat tälle kesälle, jos ylilannoitus ei ole liian kova. Huonoimmassa tapauksessa kasvisi vain kasvavat ja eivät suostu satoamaan. Lemon drop on siitä kiitollinen, että se tuntuu kestävän vähän kovempiakin lannotteita... Joskin kyllä lemonissakin marjan maussa ja tulisuudessa liian lannoituksen huomaa.

Myös maaperä näyttää aika kostealta? Olet juuri kastellut chilit? Kannattaa kastella hyvin maltillisesti, jottei ylikastelu pilaisi maaperää ja juuristoa. Jos mahdollista niin kastelua kannattaa ainakin toisinaan venyttää siihen pisteeseen asti että kasvit nuupottavat veden puutteesta(ei kovasta päivässä auringosta, josta ne kyllä yön aikana toipuvat...)

manux

Vielä sen verran, että suora siirto parvekkeelle on kyllä kasveille kova paikka. Jos sinulla ei ole parvekelaseja välissä niin tuplaharso kasvien päälle on aika must, jotta viima ja kova auringonvalo ei raatele kasvejasi hengiltä.

kannattanee lukea tämä thread. Search:lla löytyy enemmänkin ulos totuttelusta.

Outi

OOps... Siis tämä lannoitehässäkkä oli sitä Biobizz- jutskaa. Sori kamalasti, kun sotkin ne kokonaan. Sitä olen siis antanut, mutta lopetin sen antamisen ruukunvaihdon jälkeen. Nämä kuvat otin juuri ruukun(sankon) vaihdon jälkeen ja kastelin turpeen siinä samalla aika reilulla kädellä. Olisi varmaan fiksua odotella sitä lannoittamista kesän tuloon, vai mitä?

En siis ole vielä siirtänyt näitä parvekkeelle, vaan siirrän, kuhan ilmat lämpiävät enemmän. Yli kymmenen asteen kun on päivällä ollut lämmintä, niin olen noita roudannut totuttelemaan, mutta nyt siis ovat sisällä. Ja parvekkeellani on kuin onkin lasit.

Kiitos <manux>

Tupakka

No biobizzhän perustuu muistaakseni mullan eliötoiminnan lisäämiseen eli hyviä bakteereja tulee lisää, jotka tekevät ravinteista kasville helpommin saatavia. Eli kauheesti ravinteita ei taida tossa lannoitteessa itsessään olla(en kyllä ole purkkia nähnyt muuta kuin kuvissa), joten sen antaminen pitäisi hieman vähävaloisemmissakin tilanteissa olla kohtuu turvallista.

Mutta jos on tuoreet mullat alla niin itse varmaan odottelisin kesän arskaa ja antaisin lannoitetta sitten.
Joo.

manux

biobizzeillä on kyllä todella vaikea saada ylilannoitettua. Ainoa poikkeus lienee fishmix, jolla ylilannoituskin on mahdollinen. Mistähän ihmeestä nuo ruskeat täplät sitten ovat tulleet... kannattanee katsella suurennuslasilla ettei vain näy jotain pieniä tuholaisia siellä nakertamassa lehtiä. Toki joskus noita värivirheitä tulee sellaisistakin syistä, mitkä jäävät ikuisesti unholaan ja uusi kasvusto on virheetöntä.

Ona P

onko viherpeukku nyt ainoa paikka josta tätä biobizziä saan?
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

cornell

LainausEli kauheesti ravinteita ei taida tossa lannoitteessa itsessään olla

BS... http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3338 kyllä biobizz lannoitteessa ravinteita on ihan kivasti... uskoisin, että myös noilla voi ylilannoittaa ainakin pikkutaimet

Ylilannoitukselta toi hieman näyttää minunkin silmiin... liian kova lannoitus aiheuttaa tiivistä kasvua, sillä kasvi ei saa kunnolla vettä... korkeaa lannoitepitoisuutta voikin käyttää lyhentämään pituuskasvua...

Jalapeno saattaa kärsiä myös liiasta auringosta...

Vesilinjaa määkin suosittelen, mutta maltillisesti, ettei juuret tukehdu... kasvit saattavat toipua nopeastikin, kun ovat kerta saaneet juurelleen lisää turvetta johon juuret voi paeta suolaisia liemiä :wink:

EDIT: kannattaa Outi pitää pikkasen kirjaa kuinka paljon lannoittelee ja lisätä tai vähentää sitten lannotusta sen mukaan miltä kasvit näyttävät
¨käynks mä usein täällä?¨

Tupakka

Mjaa... no sitten siinä on niitä ravinteita.

Joku kikka tuossa kuitenkin oli.. ehkäpä ne ravinteet ovat sellaisessa muodossa, että bakteeritoiminnan ansiosta vapautuvat kasvin käyttöön hitaahkosti. Mutua kylläkin, mutta jotain siinä oli..

Näin muistelisin, koska biobizz ei kuulema kelvannut ollenkaan hydroon juuri tämän eliötoiminnan rikastuttamisilmiön vuoksi.. eli ei siis toimi hydrossa kunnolla.
Joo.

Outi

^ No pakko myöntää että jotain tuon suuntaista muistan itsekin lukeneeni joskus. Siis nyt kun sanoit...