tammikuu 10, 2025, 01:18:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten itse kuivaat chilisi??

Aloittaja Torakka, toukokuu 08, 2007, 12:51:49 ip

« edellinen - seuraava »

Torakka

joo nimi kertoojo kysymyksen ..

itse kuivaan chillini pistän ne paperi pussiin ja tökin neulalla pieniä reikiä siihen ja pussin suu narulla kiini ja liesituulettimen alle roikkumaan:)

Herra 47

no ainakin rawitit on mulla päässeet kannasta naruun lävistettynä killumaan keittiöön ohut seinäisiä kun ovat  :wink:

edit: lisäsin kuvan

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

thp

Leikataan halki pituussuunnassa ja asennetaan talouspaperin päälle johonkin unohtumaan. Löydetään homeessa tai pölyisenä joskus seuraavana syksynä ja heitetään pois.  8)
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Janne

Leivinuunissa tulee kivasti kun laittaa lämmitystä seuraavan päivän iltana uunipellin päällä kuivumaan. Pannuhuoneessakin olen kuivaillut.
En ole viipaloinut tai halkonut mitään lajikkeita.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

BuRaX

Kaupan habaneroja olen kuivannut Severinin kasvikuivurilla.
Puolikkaina habat kuivuriin ja 8-9 tuntia kuivausta.
#400.

Jassu

Kotona paketissa odottelee OBH Nordican kasvikuivuri - tiedä sitten minkälaista jälkeä tulee.

Tähän asti kuivannut jääkaapin päällä.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

calm

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"Kotona paketissa odottelee OBH Nordican kasvikuivuri - tiedä sitten minkälaista jälkeä tulee.

Kuivaa jälkeä sillä tulee. Välillä tosin tuntui, että pitääkö niitä nyt vielä kolmaskin päivä pöristellä, että kokonaan kuivuvat...

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Fange"Kaupan habaneroja olen kuivannut Severinin kasvikuivurilla.
Puolikkaina habat kuivuriin ja 8-9 tuntia kuivausta.

Sama strategia, tosin kaupan hapsuja ei juuri tule kuivailtua. Omenaa lähinnä (nami!), mutta joskus chilejäkin.

Timppa75

Lainaus käyttäjältä: "Thp"Leikataan halki pituussuunnassa ja asennetaan talouspaperin päälle johonkin unohtumaan. Löydetään homeessa tai pölyisenä joskus seuraavana syksynä ja heitetään pois.  8)

Hieno homma,joku muukin unohtelee kuivumaan laitettuja chilejä.Viimoset löyty jääkaapin päältä,parin millin pölykerros päällänsä.

Niin,kuivattelen chilit halkaistuina leivinpaperin päällä.Kun puolikkaat alkaa olemaan rapsakoita,pistän vielä uuniin, 50 astetta lämpöä ja luukku raolleen.Pari tuntia ja thats it.

Pitää ilmeisesti syksyksi hommata kuivuri.
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

Rach

Chilit veitsellä pikkupalasiksi. Sit uuniin 50-70 C päivän ajaksi, kansi raolleen. Sit yön yli vielä uunissa "jälkilämmöillä". Ja seuraavana päivänä onkin sit ihan kuivaa.

Omalle kohdalleni ei ole vielä edullista kahvimyllyä osunut, joten jauhan chilit Clas Ohlsonin halpis-maustemyllyllä. Minigrip-pussin teippaa vaan siihen kiinni tiiviisti. Sit pyörittelee tovin jos toisenkin. Tosi hyvää jälkeä tulee, mut tohon vois tietysti jonkin sortin sähkömoottori-tsydeemin vielä yhdistää, ettei tarttis käsin pyöritellä..  :)

mimmukka

olen kuullut noita porakone juttuja kaikenlaisia..
Kuten lusikan kiinnittäminen porakoneeseen.. Ja sillä sitten kahvit sekoteltu.
Voisi toimia myllyssäkin eli porakone kiinni myllyyn ja jauhetta tulee..
Että sellanen ideoiden päivä...  :P
...Totuus on taruakin ihmeellisempi...

Torakka

mites ois habsut kova kun jää kaapin päälle en saa ??? kasvikuivuriin ei oo varaa ja tutuilla ei sellasta ole???

Hannele

Kuivasin satoni viime vuonna luonnon menetelmällä ja kyllähän se toimi. Maku vaan häipyi kevääseen mennessä. Missähän lie ollut vika?

saulir

fantimoli

Mitens muuten on järkevintä säilyttää kuivatut chilin puolikkaat, jos ei jauha niitä heti, vaan vasta sitä mukaa kun laittaa ruokaan? Eli kannattaako säilyttää jossain suljetussa esim muovipussissa tai -astiassa, vaiko ihan avonaisessa paikassa tai paperipussissa? Lähinnä maun säilymisen ja kosteuden tai homeen kannalta ajatellen..

Torakka

minigrip pusiin ja kuivaan paikkaan

Tulipuna

iso laatikko missä 2*120 tuuletinta kiinni

Paprikaana

mä oon laittanut kuivattuja chilejä tiiviiseen muovipussiin ja sit riisin jyviä sekaan. jyvät on saanut imee kosteutta jos siellä sellasta on ollut.

kuivatuksesta sen verran, että kerran tutulta sain nauhan johon oli laitettu chilit kuivumaan kuten tuolla ketjun alussa joku oli tehnyt. huomasin vaan jossain vaiheessa kun niitä murskailin, että osa oli homeessa sisältä! sen jälkeen oon ite kuivattanut puoliksi halkaistuina.
Il Mondo Cambia, Io No!

cola

Nyt on tullut kuivateltua auringossa ja pitäis tänään laittaa nagat myös kuivumaan koska ei niistä näytä saavan mitään järkevää kokkaittua :(  (liian tulista )

wille

Solmu langan päähän ja neulalla lanka chileistä (kannasta tai hedelmästä) läpi. Sitten vain ripustus, odotus ja jauhatus. Ja ihan sisällä tavallisessa huoneilmassa olen siis kuivattanut.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit