tammikuu 09, 2025, 22:10:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Optimaalisin "multa" multaviljelyssä

Aloittaja Emuli90, toukokuu 14, 2007, 16:37:42 ip

« edellinen - seuraava »

Emuli90

Mikä olis optimaalisin maaperä chileille? Multaa, turvetta, hiekkaturvetta vai jotain sekoitusta. Tavoitteena mahdollisimman suuri sato.

Ps.Vielä kukkien nyppimisestä: Kuinka kauan voi nyppiä nuppuja pois ennenkuin kasvi lopettaa niiden tuottamisen?

Tupakka

Peruslannoitettu turve toimii sellaisenaan(+kevytsoraa) aika hyvin jo, mutta jos haluaa niin sekoittaminen johonkin vielä ilmavempaan multaan voisi olla järkevää.

Ja kukista.. kunhan kesää ja valoa on jäljellä niin saat rauhassa nyppiä kunnes kasvisi on sopivan kokoinen, et enää malta odottaa ja alkaa muutenkin aika olemaan jo kukkimiselle.
Joo.

Juckiz

Tälle kaudelle tuli ostettua 85 litran säkki oliko nyt Kekkilän puutarhaturvetta. Ph:n tavoite on 6,2 eli ilmeisesti aikas hyvä...(?)
Toistaiseksi ei ole pahemmin kokemuksia miten toimii, mutta ei mikään rehu ole ainakaan vielä kärsinyt.

"...plus it looks like his penis is hanging out"

Timppa75

Kasvattelin itse viimekauden tolla Kekkilän puutarhaturpeella,mun mielestä rehut kasvoivat hyvin,vaikka tuli lähdettyä kasvatukseen vähän myöhään.
Tänävuonna laitoin osalle rehuista Kekkilän turvemulta seosta,kun en löytänyt Lappeenrannasta mistään Fataliin käyttämää Kekkilän B2:sta.Tietysti löysin edellä mainittua turvetta sen jälkeen,kun olin rehut jo siirtänyt isompiin ruukkuihin,ei kehtaa enää käydä turpeita vaihtelemaan.Ruukut ovat 15-60 litraisia,oikeastaan isommat eivät ole mitään ruukkuja vaan saaveja!

Hyvin näyttää toimivan tuo turvemulta,Biobizziä käytän lannoituksessa.
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

Clown^

kyllä se turve on sitä ainoota oikeeta mitä laittaa... Ellei ole hydroa :)
itselläni on ylitulevat kasvit turpeissa ja tomaatit yms kanssa turpeessa ja hyvin potkii itseään eteenpäin :)
jos ei polte tunnu, se on kaupan chili!

chilimieli

http://www.puutarhurinverstas.com/catalog/product_info.php?cPath=35_111_119&products_id=546&osCsid=a542d3bffde605223a576ab3a3d95b42

Tuon nyt ainakin luulisi olevan ykköstavaraa. Sisällön kun ottaa ylös ja itte kokoaa manam seoksen niin eiköhän hyvä tule. :D

"Sisältö: 5% esilannoitus, 30 % perliitti, 10% madonlantaa,
20% rahkasammalta, 35% turvetta.
EC: 2.4 - pH: 6.2-6.6
50 litraa."

Emuli90

Lainaus käyttäjältä: "Timppa75"Kasvattelin itse viimekauden tolla Kekkilän puutarhaturpeella,mun mielestä rehut kasvoivat hyvin,vaikka tuli lähdettyä kasvatukseen vähän myöhään.
Tänävuonna laitoin osalle rehuista Kekkilän turvemulta seosta,kun en löytänyt Lappeenrannasta mistään Fataliin käyttämää Kekkilän B2:sta.Tietysti löysin edellä mainittua turvetta sen jälkeen,kun olin rehut jo siirtänyt isompiin ruukkuihin,ei kehtaa enää käydä turpeita vaihtelemaan.Ruukut ovat 15-60 litraisia,oikeastaan isommat eivät ole mitään ruukkuja vaan saaveja!

Muistaakseni omat chilini kasvavat tällä hetkellä Kekkilän B2 turpeessa ja hyvin kasvavatkin(omasta mielestäni).

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Emuli90"
Lainaus käyttäjältä: "Timppa75"Kasvattelin itse viimekauden tolla Kekkilän puutarhaturpeella,mun mielestä rehut kasvoivat hyvin,vaikka tuli lähdettyä kasvatukseen vähän myöhään.

Muistaakseni omat chilini kasvavat tällä hetkellä Kekkilän B2 turpeessa ja hyvin kasvavatkin(omasta mielestäni).

Jos tuntuvat kasvavan todella nopeasti ja lehdet ovat tummat.. merkitsee se usein typen suurta määrää. Eli sadosta ei välttämättä tule hyvänmakuinen.

Mutta kun en tarkemmin tiedä tuon aineen ravinnepitoisuuksia niin en mene sanomaan mitään varmasti.
Joo.

Emuli90

B2
Ei ne nyt mitään hirveää vauhtia kasva ja kyllä turpeen lannoitteet ovat kuluneet loppuun jo ajat sitten.

Tupakka

No sittenhän ei ole mitään ongelmaa.
Joo.

JuAn

Ostin kaupasta vermikuliittiä ja perliittiä. Tein mullan pussien ohjeen mukaisesti : 20% vermikuliittiä, 20 % perliittiä ja loput multaa. Nyt on alkanut mietityttämään vaikuttaako nuo 40% "hötöä" lannoittamiseen jotenkin vai voiko jatkaa samaan tapaan kuin pelkällä mullalla?