tammikuu 06, 2025, 22:16:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Huumeratsia! - Nyt pomppas...

Aloittaja Jaamäävai?, heinäkuu 30, 2002, 21:09:18 ip

« edellinen - seuraava »

Te_Kiila

Luku 5, pykälä 4 - Eivät maininneet tuollaisesta mitään, että itse olisi voinut jäädä paikan päälle pasteerailemaan, tai pyytää jonkun todistajaksi! Helvetin rento meininki - eihän sitä nyt voi olettaa kenenkään olevan moisista asioista tietoinen, jollei sitä kerro!  Ja siksi toisekseen, tässä kämpässä asuu kaksi muutakin typpiä minun lisäksi, eikä kumpikaan ollut kuullut mitään koko asiasta - poliisit olivat kyllä penkoneet hedänkin tämän solukämpän yhteisissä tiloissa olevat tavaransa. Todistajien tarpeellisuudesta oli vasta puhetta kamarilla, kuulustelun/kuulemisen alkaessa.

Luku 5, pykälä 5 - Kuten jo tuli mainittua, tavarat olisivat voineet laittaa paikoilleen penkomisen jälkeen. Onneksi eivät särkeneet mitään.

Luku 5, pykälä 7 - Täytyypä huomenna soittaa ja pyytää tuota pöytäkirjaa.

Tuosta ensimmäisestä kohdasta alan kyllä metelöimään. Eihän siinä lain kirjan toteutunut yhtään! :?  Jos kerran on annettava tilaisuus olla etsinnässä saapuvilla jne., niin pitäähän tuosta mahdollisuudesta mainita!

Kun tänään kävin kysymässä, että joko ne nyt voisivat pikkuhiljaa antaa mulle niitä kuulustelupöytäkirjoja yms. dokumentteja - vastasivat että "Tutkinta on vielä käynnissä.", eivätkä antaneet mitään. Hittoako siinä melkein viikoksi tutkimista, selvässä asiassa. Kun musta alkaa vaikuttaa siltä, ehtä kohta pitäisi ko. viranomaisten tutkimuksia alkaa tutkia. Ja tarkkaan.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Aji Inferno

Tämä on aika kinkkinen teema kaikkiaan... Keskustelin asiasta erään perheellisen ystäväni kanssa, ja hän totesi ymmärtävänsä - kaikesta huolimatta - poliiseja ja naapureitakin hyvin. Hän totesi luultavasti toimivansa aivan samoin, jos näkisi outoja kasveja ja "loisteen" naapurustossa. Hänelle lasten turvallisuus ajaa tärkeydessä harrastusvapauden - ja siten tiettyjen kansalaisoikeuksien - ohi. Uskoisin monen "ilmiantajan" nukkuvankin yönsä rauhassa. "Siellähän olisi voinut olla hamppuviljelmä - ja tiedä vaikka kuitenkin olisi!"

Toisaalta, jos lähdetään tekemään "ennaltaehkäisevää" toimintaa turvallisuuden vuoksi, päädytään helposti Lähi-Idän meininkiin. "Tuolla vilahti joku - saattaa olla terroristi... Ohjusta perään! Ohoh, olikin siviili... Sori. Mutta turvallisuus ennen kaikkea!"

Ehkä kaiken ytimenä on sittenkin se sama asia, mikä tässä touhussa monia kiehtoo. Sen outous. Mehän rakastamme myös chilinkasvatuksen tiettyä absurdia hulluutta suomen oloissa. Meille tämä on positiivista hulluutta. Toisille tämä on vain negatiivista hulluutta, ja vielä pelottavaa sellaista (koska luomme tahtomattammekin joillekin epäluuloja ja pelkoja).

Kyse ei ehkä olekaan pelkästä "kannabis-pelosta", vaan isommasta asiasta, samasta joka on aina saanut ihmisessä konflikteja aikaan: erilaisuuden pelosta. Erilaisuuden pelko aiheutti noitavainot, ja monen monta muuta typeryyttä. Ehkäpä tässä on yksi sellainen typeryys lisää...

Ja voihan sen tavallaan ymmärtääkin: etenkin vanhojen ihmisten silmissä tämä tällainen harrastus on jotain mitä heidän nuoruudessaan olisi pidetty parhaimmillaankin "joutavana hullutuksena", ja hyvin luultavasti myös suoraan tuomittavana. Jonain mitä ainakaan ns. kunnon aikuinen, työteliäs ja perhettä ajatteleva ihminen ei kerta kaikkiaan vain tekisi...

Mutta ei tässä nyt niin "huonoja ihmisiä" olla, eli pidetään lippu korkealla. :)

Nike

Kyllä minä olen aina ymmärtänyt demokraattisen oikeusvaltion perusolemukseksi sen, että epäilyksen pitää ylittää jokin melko korkea kynnys, ennenkuin yksityisyyttä lähdetään loukkaamaan. Ei siis tehdä hyvin hatarin olettamuksin tälläistä hakuammuntaa! Ja kyllähän tälläisissä tapauksissa vaikuttavat varmasti hyvin paljon ihmisten (ja siis myös poliisin) omat pelot ja uhkakuvat; tuskin jotain pontikkatehdasta tai seinällä riippuvaa haulikkoa lähdetään ratsaamaan tai etsimään näin aktiivisesti; voisi siis puhua viranomaisen henkilökohtaisiin näkemyksiin perustuvasta syrjinnästä. Juuri tästä syystä olisin vieläkin sitä mieltä, että kirjelmä jonnekin oikeusasiamiehelle olisi paikallaan. Ja siitä puheenollen,olisi helpompi ajaa "meidän" asioita jos olisi ihan oikea "Chili Ry" jonka taakse ryhmittyä.

Ja kyllä sitä on paljon negatiivisempiakin harrastuksia kuin kasvien kasvattaminen ja hoitaminen. En minä kasveja tai eläimiä pelkää: ihmisiä minä pelkään!
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Kyllä minä olen aina ymmärtänyt demokraattisen oikeusvaltion perusolemukseksi sen, että epäilyksen pitää ylittää jokin melko korkea kynnys, ennenkuin yksityisyyttä lähdetään loukkaamaan. Ei siis tehdä hyvin hatarin olettamuksin tälläistä hakuammuntaa!

Kyllä mun mielestä ilmoituksen perusteella voidaan sitä kotietsintää tehdä, mutta niin pitkään kun mitään ei löydy (tai oletus on hatara) niin luulisi poliisinkin hoitavan homman siististi - turhaa sitä varmaan kirjahyllystä repii kirjoja alas tai penkoa vaatekaapit jos suoraan jo näkee ettei siellä mitään hamppukasvia edes voisi olla.

Muutenkin voisi olla hyvä että näitä kotietsintöjä saisivat tehdä vaan vaikka jo 10 vuotta alalla olleet poliisit, jäisi se alkuinnostuksen tuoma "jenkkimoodi" pois.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

bassino

Opiskelija-asunto ja natikan loimu... Ei sinänsä mikään yllätys jos poliisit vihjeen perusteella tulevatkin hiukan paikkoihin tutustumaan. Homman voisi kuitenkin tehdä fiksustikin. Syyttömiähän ollaan niin kauan kunnes toisin todistetaan. Tältä pohjalta olisi poliisienkin syytä toimia, asiallisesti ja asiakaspalveluammattiin kuuluvalla asenteella.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "bassino"Opiskelija-asunto ja natikan loimu... Ei sinänsä mikään yllätys jos poliisit vihjeen perusteella tulevatkin hiukan paikkoihin tutustumaan. Homman voisi kuitenkin tehdä fiksustikin. Syyttömiähän ollaan niin kauan kunnes toisin todistetaan. Tältä pohjalta olisi poliisienkin syytä toimia, asiallisesti ja asiakaspalveluammattiin kuuluvalla asenteella.

Juuri näin.
Jassu @ chilit.net

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Ja siitä puheenollen,olisi helpompi ajaa "meidän" asioita jos olisi ihan oikea "Chili Ry" jonka taakse ryhmittyä.

Thanks for mentioning. Aihe, josta haluaisin keskustella!

Olisi paljon helpompi puolustella harrastuksiaan, jos olisi juuri tuollainen järjestö, "jonka suojista kiviä heitellä"!  :lol: Itse en yhdistystoimintaa ymmärrä -enkä kyllä tarpeeksi chilejäkään- , että voisin tuon perustaa.

Mutta osallistun varmasti, jos sellaisen perustatte!

Macc

Yhdistyksen perustaminen ei ole kovinkaan hankalaa. Ensinnäkin täytyy löytyä kolme yli 15-vuotiasta henkilöä perustajiksi. Sitten laaditaan perustamiskirja ja yhdistyksen säännöt, ja täytetään perusilmoitus. Nämä kaikki toimitetaan kolmena kappaleena Patentti- ja rekisterihallitukseen, mukanaan kuitti suoritetusta 60 euron käsittelymaksusta. Ja siinä se, rekisteröity yhdistys on syntynyt, jos vaan kaikki yksityiskohdat menevät PRH:ssa läpi.

Maksutonta neuvontaa yhdistyksen perustamiseen saa PRH:sta...

Itse vasta aloittelen harrastusta, siis kasvatusta, mutta kyllä kiinnostusta yhdistystoimintaan voisi löytyä.

Janne

Yhdistysasiaa on vuosien varrella puitu moneen kertaan ja aina kaatunut yhteen asiaan - kukaan ei ole vain ottanut ja perustanut  :lol:
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Yhdistysasiaa on vuosien varrella puitu moneen kertaan ja aina kaatunut yhteen asiaan - kukaan ei ole vain ottanut ja perustanut  :lol:

en tiedä minkätakia päässäni alkoi raksuttaa...mielestäni voisi tehdä gallupin aiheesta:
tarvitaanko suomessa chiliharrastajien yhdistystä?
jonka perusteella levottomat aivoni voisi vetää omat johtopäätöksensä..mutta jos minun lisäkseni löytyy se puuttuvat kaksi henkilöä niin eiköhän yhdistys saada pystyyn..sitä en tiedä onko hommasta mitään hyötyä mutta mitään haittaakaan en siitä näe harrastukselleni aiheutuvan.
Meillä määrää Nainen!

Rolle R

Yhdistys kuulostaa oikein hyvältä. Jatkossa miititkin voisivatkin olla yhdistyksen nimen alla tapahtuvia ja homma saisi lisää vakuuttavuutta. Käytännön syistä yhdistyksen luottamustehtävät kannattaa varmaan jakaa samaan kaupunkiin, vaikka tietysti kaikki saisivat ja toivottavasti myös tahtoisivat liittyä.  Tämä helpottaisi järjestelyjä ja mahdollisia kokouksia. Tietysti tehtävät myös kiertävät joten kyllä halukkaat mukaan pääsevät.

Kukas laittaisi asiaa eteenpäin?
60€ maksun voisi periä jäsenyyksinä niin se ei turhaan kenenkään lompakkoa söisi

Jassu

Ry on hieno asia, mutta siitä voisi turista toisessa threadissa niin ei menisi tämä ihan hakoteille ? ;)

Itse nyt lueskellut taas täältä juttuja ja tuota poliisiopiston foorumia ja toivon hartaasti että tutkinnan kohteeksi joutunut tekisi asiasta tutkintapyynnön. Saattaisi auttaa montaa muutakin harrastajaa jotka tulevaisuudessa joutuvat virkavallan kanssa asioimaan tämän harrastuksen vuoksi..
Jassu @ chilit.net

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Lainaus käyttäjältä: "Nike"Kyllä minä olen aina ymmärtänyt demokraattisen oikeusvaltion perusolemukseksi sen, että epäilyksen pitää ylittää jokin melko korkea kynnys, ennenkuin yksityisyyttä lähdetään loukkaamaan. Ei siis tehdä hyvin hatarin olettamuksin tälläistä hakuammuntaa!

Kyllä mun mielestä ilmoituksen perusteella voidaan sitä kotietsintää tehdä, mutta niin pitkään kun mitään ei löydy (tai oletus on hatara) niin luulisi poliisinkin hoitavan homman siististi - turhaa sitä varmaan kirjahyllystä repii kirjoja alas tai penkoa vaatekaapit jos suoraan jo näkee ettei siellä mitään hamppukasvia edes voisi olla.

Muutenkin voisi olla hyvä että näitä kotietsintöjä saisivat tehdä vaan vaikka jo 10 vuotta alalla olleet poliisit, jäisi se alkuinnostuksen tuoma "jenkkimoodi" pois.
'

Samaa mieltä olen, mutta periatteessa ymmärrän poliisiin motiivit tutkia pienimmätkin kolot. Vaikka en ymmärräkään suuren kuvan motiivia.

Etsivät varmaan kannabista/hasista tai lehtiä/kukintoja niistä koloista.
Joo.

JartsaP

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Samaa mieltä olen, mutta periatteessa ymmärrän poliisiin motiivit tutkia pienimmätkin kolot. Vaikka en ymmärräkään suuren kuvan motiivia.

Niin varmaankin, mutta noilla perusteillahan voitaisiin joka ikinen asunto Suomessa kääntää ylösalaisin: Jokaisessa asunnossa on valaistus, useimmissa ikkunoita, jopa parvekkeita, patioita ja - hui kauhistus - pihamaatakin. Nämä kaikki voivat soveltua hampun kasvattamiseen. Useimmissa asunnoissa on myös kukkapurkkeja, vettä, multaa, kastelukannu jne. ja kaikki ne ovat mahdollisesti hampun kasvatukseen tarkoitettuja välineitä. Eli jokainen suomalainen on potentiaalinen hampun kasvattaja. Ja koska näin kynnys epäillä ylittyy, voidaan jokaisen asuntoon mennä rynnäköllä, kääntää paikat ylösalaisin, penkoa pienimmätkin kolot, pidättää asukas ja raahata poliisiasemalle kuulusteltavaksi ("Mistä olet saanut nämä kukkapurkit, häh? Mihin tarkoitukseen sulla on kukkamultaa siivouskomerossa? Ja vettäkin tulee hanasta, varmasti jotain huumehörhöjä ollaan, tunnusta pois!")

Pelottaa jo oikein, kun meiltä löytyy jopa ruiskuja ja neuloja (emäntä on insuliinihoitoinen diabeetikko), talo on täynnä kummallisia kasveja ja omistajakin käyttäytyy kummallisesti, ei aja partaansa joka päivä, ajelee vanhalla pakulla ja harrastaa outojen ihmisten harrastuksia (kuten esim. lukemista, melontaa ja ratsastusta). Lisäksi kasvimaalla ja -huoneella varustettu pihamaamme on ympäröity tukevalla, puolitoistametrisellä verkkoaidalla portteineen, ja pihalla käyskentelee kaksi "vaarallisen näköistä" koiraa, iso ja keskikokoinen (aita on siis tehty pitämään koirat sisällä, ei ihmisiä ulkona). Jos meille tunkisi kukonlaulun aikaan aamulla kymmenkunta aseistautunutta hiipparia, etukäteen ilmoittamatta ja omin päin portista sisään, voi myös olla, että koirat alkaisivat näyttää oikeasti vihaisilta. Ne eivät ole koskaan purreet ketään, mutta ainakaan minä en pysty takaamaan, etteivätkö ne noissa olosuhteissa saattaisi niin tehdä, peloissaan rassukat. Ilmeisesti poliisi katsoisi tarpeelliseksi ampua koirat niille sijoilleen :cry:, sitten potkia ovi sisään ja ampua myös meidät äärimmäisen vaarallisina rikollisina? Sitten vasta tutkittaisiin, että onkos täällä niitä humehia. Eikä mitään löytyisi, takuulla. Mutta kaipa se olisi sitten oikeutettua, kun oli kerta syytä epäillä.

Sauli Särkkä

Tässä juuri suunnittelen tulevaa valaistusta talvea varten ja vaihtoehtoina on joko pari isompaa ESLiä tai sitten iso setti ESLejä, tyyliin 10-20 kpl yhdessä valaisinrungossa. Meidän taloyhtiössä tosin väki on hemmetin mukavaa ja reilua (omistusyhtiö, iso ero aiempiin vuokrakämppiin missä ollaan asuttu) kun naapurin rouvakin on palkintopihoja monet kerrat saanut aikaan ja harrastaa hänkin erikoisia kasveja.

Natikkahan se olisi kätevä, mutta siinä kun ei pääse kunnolla värkkäämään..ja vegetatiivista kasvuahan minä lähinnä talven ajalta haen, eli ESLien spektrin pitäisi olla suht. kohdallaan tuohon kun valitsee värilämpöasteikon yläpäästä valaistusta.

-Sale
Sauli Särkkä

Nike

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"
Lainaus käyttäjältä: "tupakka"

Niin varmaankin, mutta noilla perusteillahan voitaisiin joka ikinen asunto Suomessa kääntää ylösalaisin: Jokaisessa asunnossa on valaistus, useimmissa ikkunoita, jopa parvekkeita, patioita ja - hui kauhistus - pihamaatakin. Nämä kaikki voivat soveltua hampun kasvattamiseen. Useimmissa asunnoissa on myös kukkapurkkeja, vettä, multaa, kastelukannu jne. ja kaikki ne ovat mahdollisesti hampun kasvatukseen tarkoitettuja välineitä. Eli jokainen suomalainen on potentiaalinen hampun kasvattaja. Ja koska näin kynnys epäillä ylittyy, voidaan jokaisen asuntoon mennä rynnäköllä, kääntää paikat ylösalaisin, penkoa pienimmätkin kolot, pidättää asukas ja raahata poliisiasemalle kuulusteltavaksi ("Mistä olet saanut nämä kukkapurkit, häh? Mihin tarkoitukseen sulla on kukkamultaa siivouskomerossa? Ja vettäkin tulee hanasta, varmasti jotain huumehörhöjä ollaan, tunnusta pois!")

Pelottaa jo oikein, kun meiltä löytyy jopa ruiskuja ja neuloja (emäntä on insuliinihoitoinen diabeetikko), talo on täynnä kummallisia kasveja ja omistajakin käyttäytyy kummallisesti, ei aja partaansa joka päivä, ajelee vanhalla pakulla ja harrastaa outojen ihmisten harrastuksia (kuten esim. lukemista, melontaa ja ratsastusta). Lisäksi kasvimaalla ja -huoneella varustettu pihamaamme on ympäröity tukevalla, puolitoistametrisellä verkkoaidalla portteineen, ja pihalla käyskentelee kaksi "vaarallisen näköistä" koiraa, iso ja keskikokoinen (aita on siis tehty pitämään koirat sisällä, ei ihmisiä ulkona). Jos meille tunkisi kukonlaulun aikaan aamulla kymmenkunta aseistautunutta hiipparia, etukäteen ilmoittamatta ja omin päin portista sisään, voi myös olla, että koirat alkaisivat näyttää oikeasti vihaisilta. Ne eivät ole koskaan purreet ketään, mutta ainakaan minä en pysty takaamaan, etteivätkö ne noissa olosuhteissa saattaisi niin tehdä, peloissaan rassukat. Ilmeisesti poliisi katsoisi tarpeelliseksi ampua koirat niille sijoilleen :cry:, sitten potkia ovi sisään ja ampua myös meidät äärimmäisen vaarallisina rikollisina? Sitten vasta tutkittaisiin, että onkos täällä niitä humehia. Eikä mitään löytyisi, takuulla. Mutta kaipa se olisi sitten oikeutettua, kun oli kerta syytä epäillä.

Mutta jos tulisivat Pasilla seinän läpi, kun on "Verikoiria" huumeplantaasia vahtimassa ;)

Nike

Täytyy sanoa että varsinainen tapaus tuo Poliisiopisto- foorumi! Jos edes joku siellä kirjoittavista on oikeasti poliisi, niin aika erikoiset ovat virkavallan edustajien mielipiteet. Eiköhän ole parasta hoitaa nämä asiat nyt ja vastaisuudessa jonkun korkeamman instanssin kanssa?

Sauli Särkkä

Tahtoo olla tuo viranomaisportaan väki usein niin kapeakatseista ja kuppikuntaista porukkaa, joka 9 kertaa 10:stä näkee kaiken uuden ja erilaisen rikollisena terroristitoimintana, ettei mikään järkevä keskustelu saa mitään järkevää tulosta aikaiseksi.

Wanhojen partojen eläköitymistä odotellen..

Huumepoliisi, ym. instanssit toivotan sydämellisesti tervetulleeksi kasvihuonevierailulle Oulunsaloon! :) Kasvari puretaan syys-lokakuun vaihteessa, joten kannattaa pitää kiirettä, että ehtii käymään paikalla ennen talvisiirtoja. Keinovalon alta puskat näkyy huonommin, kun tilaa on rajallisemmin, mutta kyllä niitä silloinkin voi tulla ihmettelemään ja maistelemaan. Jos osoitteen haluaa, voi sen pyytää vaikka yksityisviestillä tai sähköpostitse. Hakemalla löytää myös puhelinnumeron, kun nimi ja paikkakunta on tiedossa.

-Sale
Sauli Särkkä

Ona P

Saisko tätä iltasanomien juttua mistään?
Ja poliisi on ystävä.
Suosittelen yli ystävällisyyttä tällaisissa tapauksissa....

Ah olihan se juttu tuolla. Itsekin kyllä olen odotellut että koskahan oveen koputellaan kun muutenkin hieman kusipäisiä kyttä naapureita (puhkovat väärin pysäköityjen autojen renkaita yms....) Kyllä kaikenlainen "alueelleni" tunkeutuminen tuntuisi kovin epämielyttävältä ja varmasti saisi ohimot sykkimään.
Kuitenkaan en suosittele kenenkään kuristamista vaan kohteliaisuudella varmasti paras hoitaa hommat. Yrittää vaikka tarjota kompstaapeleille kahvit. Ennen/jälkeen kuvatkaan ei ole huono idea ja todistaja on hyvä pyytää paikalle.
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Arcane

"No ei varmaan paljon vaadi, että on jonku rehun kasvattamisen maailman kärkeä."

Hoho. Toivotaan, että kukaan näin henkeviä ajatuksia esittävä ole päätynyt Suomen poliisiin.