tammikuu 10, 2025, 16:10:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

suosikkilajikkeet

Aloittaja ¿Por que no?, kesäkuu 19, 2007, 19:10:25 ip

« edellinen - seuraava »

¿Por que no?

Samalla kun meikäläisen chilitietous on hieman kasvanut, on näitä chilisiä ahaa-elämyksiä on tullut koettua enenevässä määrin. Haluaisin tiedustella täällä itse kunkin suosikkilajikkeita: joko kasvatukseen, ulkonäköön tai siihen makuun vedoten! Nyt kun parvekkeelleni ovat muuttaneet nämä iänikuiset annuumit, ovat ne menettäneet kaiken hohtonsa siitä lähtien kun purkista puskivat (myöhään tälle kesälle) baccatumit (rocoto red) ja chinenset (fatalii ja haba).

Kyllähän ne annuumit kasvavat nopeasti ja itävät myös, mutta sitten ne hurahtavat sellaisiksi huituloiksi. Eivät ne mitään kauniita ole verrattuna suloiseen karvaiseen baccaan ja hienolehtiseen chinenseen. Onkin pakko myöntää että annuumini (rawit, c.five color ja joku tuntematon) ovat pikkuisen syrjittyjä noiden kaunokaisten keskellä.

Baccat ja chinenset ovat kyllä ihan pieniä vielä ja kokemusta niistä on muuten vähän, mitä nyt viime kesän habapensas poikkeuksena, mutta nyt olen alkanut hahmottaa näiden chilien eroja. Saa nähdä, päästäänkö siihen vaiheeseen, että sadosta voidaan puhua, mutta toivossahan eletään. :D

Aji Inferno

Että mielilajikkeita... niitähän riittää! :)

Annuumeista Goat's Weed on ehdoton karvaisuudessaan ja tulisuudellaan, mutta Guajillo ja Chilaca puolestaan ovat herkkujen herkkuja! Bolivian Rainbow taas on violetti kaunotar.

Chinenset ovat kaikki mukavia, mutta Lucan lanseeraama Pimenda da Neyde on jälleen violetti kaunotar... Eikä potkussakaan moittimista. ;)

Baccatumeista Lemon Dropia, Starfishiä ja Aji Cristalia ei voi sivuuttaa, mutta siellä on myös aivan loistavia erikoisempia harvinaisuuksia, kuten PI-355813 ja 814, tai 260460. Useimmat baccat ovat tavalla tai toisella kasvattamisen arvoisia.

Villimpien chilien puolella sydäntä erityisen lähellä ovat ainakin fantastisen makuinen, tulinen "Rocopica" (c.cardenasiin puolivilli muoto), c.praetermissum (hienot, tuliset marjat, kaunis kasvi), kerrassaan upean erikoinen c.flexuosum ja pikkuruinen, karvaisen tuoksuva c.galapagoense. Ja niin edelleen... :-)

¿Por que no?

Taisi pikkulinnut laulaa rawitille minun eiliset mielipiteet siitä, tänään se teki itsarin. Koko puska eli kaksi vahvaa vartta ja ainakin 50 kukkaa pötkötti parvekkeen lattialla, katki poikki oli mennyt. Nyt se on hoidettavana tässä ikkunalla vesilasissa, mutta taitaa olla ns. "kasvis"....

Että sen siitä saa! Kikkelis kokkelis. :evil:

manux

Itse kasvatelluista suosikkeja on kyllä ehdottomasti

aji cristal (se maku, se maku)
lemon drop (aina luotettava, satoisa ja maukas)
caribean red habanero (mahtava chinense, satoisakin ja helppo)
toi yks koodirocoto minkä koodia en muista (satoisa ja rocoton makuinen, mehukas, törkeän tulinen)
starfish (tarvineeko sanoa? ja on muuten iso puu)
long pequin annuum (perkuleen satoisa vaikka annuumin makuinen onkin)
Suurin osa noista suosikkeja maun vuoksi, kun ruuaksi pääasiassa kasvattelen. Samoin satoisuus on aina bonusta.

Itse kasvatetuista mitkä oli inhokkeja (vaikka näitä ei kysyttykään)
rawit
dutch yellow(keltainen kaupan annuum)

Suosikkeja kyllä olisi enemmänkin mitä on muilta saanut jauheita ja marjoja maisteltavaksi, mutta pitäydyn tässä listalla nyt niissä mitä itse on tullut kasvatettua.

¿Por que no?

Ensi kesälle tilattu rocopicaa ja lemon droppia, muun muassa... Tuskin maltan odottaa. Miekkonen halusi naga moricheja, niitä odotan hyvin pelonsekaisin tuntein! Mutta pitäähän se tukea harrastusta silloin kun toinenkin siitä innostuu...

Olisiko tuo rocopica sopiva mökkikasvatukseen? Ilmeisesti se ei ole hyvin "olosuhdeherkkä". Voi olla aika viileetä, ainakin sinne juhannukseen asti. Tämän kesän paprikat eivät kovin pitkälle pötkineet, mahtaako rocopicakaan sitten ehtiä?

terawatti

Habanero menee maun ja tulisuuden tasapainon puolesta #1
Jalapenot ovat hyviä naposteltavia
Cayene toimii ruuanlaitossa käsittämättömän hyvin (:
Shiny Frog-device

Mapa

Starfish, makunsa ja tulisuuden puolesta. Sitä tulee minulla niin vähän, että on aika harvinaista herkkua! :P
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Aji Inferno

PI260460 tuotti Baccatumiksi melkoisen tulista kuivattua jauhetta ja makukin on kohdallaan! :)  Mutta aivan loistavaa, todella tulista jauhetta tuli myös Rocopicasta!

xan0ri

2k7 kaudella (minun ensimmäinen vakava kausi) kasvatin:
Birds eye baby, Naga, Red Savina, Long chocolate Habanero & Numex Sunglowia.
Ehdottomaksi suosikikseni noista nousi: Longo chocolate habanero.
+Pehmeä, mutta tulinen
+Omaperäinen maku
+Hienon näköinen
+Kohtuullisen kompakti puska, joka kasvaa haaroittuen.
+Isot palkot
- Ei ollut kovin satoisa (voi kyllä olla kasvattajassakin vika :))

Red savina oli hienoinen pettymys. Maku minulle liian chinense. Myöskin sato saattoi kyllä hieman epäonnistua. Birds eye yllätti raa'alla tulisuudellaan. Monien mielestä oli vaikeampaa syötävää kuin chinenset.

Ensi kaudella tulee ainakin uusina mm: Red Datil, Starfish, Bosse, ja CAP220 joita odotan maun/ulkonäön puolesta innolla. Tietty myös muitakin.  :wink:
#079 ..and proud of it! :)

¿Por que no?

xan0ri: Mikä kokemus numex sunglowista? Oliko tulta lainkaan?
Minulla maistoi vain paprikalle, eikä edes mitenkään hyvälle paprikalle. Tänä aamuna viskasin koko puskalla vesilintua.

Entä naga? Miten käytätte? Siis muulloin kun syötte paljaaltaan peräjälkeen :roll:

xan0ri

Lainaus käyttäjältä: "¿Por que no?"xan0ri: Mikä kokemus numex sunglowista? Oliko tulta lainkaan?
Minulla maistoi vain paprikalle, eikä edes mitenkään hyvälle paprikalle. Tänä aamuna viskasin koko puskalla vesilintua.

Entä naga? Miten käytätte? Siis muulloin kun syötte paljaaltaan peräjälkeen :roll:

Juu, numex sunglow oli myös minulla lähinnä herneen makuista. Ei poltetta. Ainut hyvä puoli oli että satoa tuli (ja tulee edelleen) vaikka kuinka paljon. Käyttöä noille palkoille ei tosin ole... :/

Naga en ole nyt muuten käyttänyt kuin syönyt yhden palkon raakana. :) muuten tuota voisi ehkä käyttää kuivattuna ja jauhettuna & miksattuna johonkin muuhun lajikkeeseen. Sitten vaan ruuan sekaan.
Mutta tosiaan, ei ole vielä kokemuksia.
#079 ..and proud of it! :)

Herra 47

Joo toi naga on todella käytännöllinen kuivattuna ja jauhettuna... Ja todella riittoisa (pieni pöläys riittää)
ja myös olen harkinnut se sekoittamista miedompaan ja hyvänmakuiseen jauheen kanssa kunhan sellainen nyt löytyy ensin...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Joo toi naga on todella käytännöllinen kuivattuna ja jauhettuna... Ja todella riittoisa (pieni pöläys riittää)
ja myös olen harkinnut se sekoittamista miedompaan ja hyvänmakuiseen jauheen kanssa kunhan sellainen nyt löytyy ensin...

Sitä mietoa ja hyvänmakuista saa vaan olla aikalailla. Savustetut chipotlet rokkaavat kyllä pienempinäkin määrinä.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Wiski

Long chocolate Habanero on munkin mieleen. Tekee isot kukat ja palot. Kukkien tiputtelu on tosin turhan yleistä, minkä takia näitä ei ole mulla ollut enempää. Tämmönen iso hapsu kannattaa pilkkoa lasagnen sekaan!

Perus orange habanero on yllättänyt helppoudellaan - ikinä en ole saanut muita chinensejä tekemään niin suurta satoa. Kukat ei paljoa tippuneet vaikka typpeä oli lehtien kipristelyyn asti. Puska on vieläpä kohtuu pieni.

Baccoista ja annuumeista täällä onkin jo mainittu munkin suosikit. Rocotoja en ole saanut pärjäämään vielä kovin hyvin :(

Ja toi naga on varmaan yks tuleva suosikki jos tekee hyvin satoa :)

¿Por que no?

Wiski tuntuu tykästyneen chinenseihin. Ovat kyllä minunkin suosikkeja hapsut, tuota suklaahabista on joskus kokeiltava... Mikähän ero maussa on esim. tuohon perus punaiseen / oranssiin?

Tuli mieleen, että sitä nagajauhetta voisi sotkea ihan perus paprikajauheeseen, kun se kerran on kovin stydiä. Ei tule yliannosta heti kun kokin käsi tärähtää! Noh, tuollahan ne siemenet on vielä pussissaan, että siihen poltteluun on joku kuukausi aikaa.

Hombre

Olen huomannut, että Fatalii sopii makuhermoilleni melkein täydellisesti.
Jo tuoksu huumaa. Starfish on kanssa osoittautunut hyväksi ja samoin
kaleidoskop, sekä myös pi 441551. Fataliilla graavasin just lohen ja oli kyllä herkkua.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"Fataliilla graavasin just lohen ja oli kyllä herkkua.

:shock:

Eihän näiden chilipäiden käsittelyltä välty mikään ;)

Tuossa on 3 kg:n tuore sateenkaarirautu ja voi olla, että... Paljonkos chilliä laitoit?
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Hombre

Puoltakiloa kohti yksi fatalii, sellainen aika iso.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies