tammikuu 10, 2025, 07:13:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cayenne-ongelma...

Aloittaja Aurinia, heinäkuu 01, 2007, 22:33:14 ip

« edellinen - seuraava »

Aurinia

Tämä on ensimmäinen vuosi kun chilejä kasvattelen ja ajattelin kysäistä täältä apua kun ilmaantui ongelmia.... Minulla on Apache F1 ruukkuchilejä ja Cayenne long slim-chilejä. Apachet voivat paremmin kuin hyvin: ne ovat parvekelaatikossa ja rehottavat, hedelmiä tulee kovaa vauhtia. Cayennet ovat isoissa (27 cm halkaisijaltaan) ruukuissa ja voivat muuten hyvin, mutta pudottavat kukkiaan eikä hedelmiä tule  :( Äidilleni antamani cayenne joka kasvaa kasvihuoneessa, tekee kyllä hedelmiä hurjaa vauhtia vaikka kasvaa "kidutettuna" savimaassa huonolla hoidolla ja kastelulla.

Joten... mikähän lie vikana kun kukat tippuvat? Pitäisikö ne jotenkin pölyttää? En ole pölyttänyt kun piti olla itsepölyttyvä lajike. Kokeeksi tein sellaisen jutun että laitoin yhden chilin juurelle ison määrän kananlantaa ja nyt se on sitten ainoa jossa kasvaa hedelmiä. Muuten olen lannoittanut aika maltillisesti kananlantapuikoilla + kastelulannoitteella. Ja äitini ei tainnut lannoittaa ollenkaan kun hedelmiä jo ilmaantui... myöhemmin laitteli kananlantaa hänkin. Joten superlannoitanko loputkin vai alanko leikkimään mehiläistä vai mitä teen...? Kiitokset vinkeistä.

Rach

Jos kukat tippuvat sillee kokonaan, eikä sillai et se vaan sillee lakastuu ja alkaa sit tulla hedelmää, syynä saattaisi olla typen yliannos. Esim. typpi- ja muutenkin melko rikasta Mustaa multaa käytettäessä nuppujen tippumista on kuulemma ilmennyt.

Eli mun ohje ois ehkä se, et ei ainakaan lisää lantaa. Chilithän muutenkin viihtyy selvästi köyhemmässä maassa kuin esim. tomaatti. Jotenkin vierastan myös kaikenlaisia puikkoja, joita työnnellään multaan. Yks Cayenne aikoinaan lähes kuoli, kun lannoitin sitä muistaakseni yhdellä osiin jaetulla Substral ravinnetikulla. Näyttäs muuten chilit muutenkin viihtyvän hyvin kun niiden parissa ei koko ajan ole säätämässä.  :D  Mut tuleehan tuota säädettyä...

Aurinia

Kun vähensin lannoitusta, alkoi tulla paljon haaleampia lehtiä ja tosiaan katson lannoitustarpeen aina lehtien perusteella kaikista kasveistani, kasvoivat sitten akvaariossa, ikkunalla, puutarhassa tai parvekkeella. Eli en usko että saavat liikaa lannosta.. ja tosiaan, työnsin tuolle yhdelle koekaniini- cayennelle n. 10-15 kananlantapuikkoa juurille ja se on ainoa jossa niitä hedelmiä on!

Mitä tulee mustaan multaan niin tungin koemielessä yhden Apachen mustaan multaan kun siitä niin kovasti varoiteltiin. Tämän lisäksi se on saanut nestemäistä substraliakin. Yksikään chilini ei voi niin hyvin kuin se. Oksat notkuvat hedelmiä. Otan kuvia kun tuosta alkavat kypsyä. Siinä on varmaan lähes sata hedelmää tulossa vaikka tosiaan on pienikokoinen apache-lajike.

Luulen että syy cayennen kukkien tippumiseen on pölyttymättömyys kun ovat lasitetulla parvekkeella. Mutta pitää tosiaan leikkiä mehiläistä josko se auttaisi. Nyt olen koettanut ravistella kasveja pölyttymisen helpottamiseksi. Mutta hieman sormet syyhyää jos vaikka tunkisi noille muillekin cayenneille satsin lannoitepuikkoja  8) Ovathan ne niitä saaneet mutta maltillisemmin toki.

(Ne kukat tosiaan tippuvat siinä vaiheessa kun ovat kukkineet ja pitäisi alkaa tulla hedelmää....)

On se kumma kun lannoitteista niin varoitellaan. Olen katsellut yhden pitkään chilejä harrastaneen nettituttavan chilikuvia niin puutoksissahan ne kasvit elävät, lehdistä näkee! Jos typpeä pelkää niin jättääpi sen sitten vähemmälle.

Aji Inferno

Taas yksi esimerkki chilien ennalta-arvaamattomuudesta... ;) Mitkään kasvatuksen nyrkkisäännöt eivät tunnu toimivan kaikissa tapauksissa, eivätkä kaikille.

Nuo chilisi ovat annuum-lajia ja tosiaan helposti itsepölyttyviä. Omakin chiliviidakkoni on parvekelasien takana, eikä se ole useimmilla lajikkeilla ongelma (joillakin eksoottisemmilla tosin on). Asioita voi vielä parantaa liikkuvalla tuulettimella.

Tuossa ei typpi välttämättä ole se ongelmatekijä, vaan jonkin muun ravinteen puutos tai yliannostus. Substralilla on ollut taipumusta aiheuttaa kukkimis/sadontuotanto-ongelmia. Ei aina, eikä taaskaan kaikille lajikkeille, mutta kuitenkin... Vähän tulee kyllä myös sellainen olo, että saattavat kasvisi olla nyt liian rikkaassa kemikaalien valtameressä - kuten sanottu, useimmat viihtyvät parhaiten vaatimattomassa hiekkapitoisessa mullassa tai turpeessa, jopa ilman minkäänlaista lisälannoitusta.

Ei tuossa oikein muu taida auttaa kuin kokeilut. Jos kanankakka ja mustamulta ovat vastoin kaikkia sääntöjä se oikea lääke, hyvä niin. :)

Aurinia

Niin... ei kannata säikähtää että kaikki chilini olisivat mustassamullassa, eivät suinkaan. Tuota yhtä testichiliä lukuunottamatta multa on kestomulta-puhallushiekka-kukkamultaseosta ja näyttäisi toimivan hyvin. Oli tarkoitus tehdä kuohkea mutta vettä "varastoiva" multa ja siinä onnistuinkin.

Tupakka

Typpirikkaassa ympäristössä kasvaneet palot maistuvat kylläkin tunnetusti pahalle(tai ei välttämättä pahalla, mutta.. mauttomalle). Tämä ongelma voi olla todennäköinen.

Tosin ei sitä koskaan tiedä jos vaikka tämäkin lievähkö nyrkkisääntö olisi kasviesi tapauksessa epätotta.
Joo.

Aurinia

Kastelen chilit muuten akvaariovedellä josta puuttuu nitraatti käytännössä täysin mutta fosfaatteja on (akvakasvit käyttävät kaiken nitraatin pois) ja akvaariovedessä on kaikki hivenaineetkin kun siellä käytetään lannoitetta mistä puuttuu pääravinteet typpi ja fosfori.

Vaikka tuosta testichilistä tulisi kuinka mauton niin eipä se haittane. Enkä maista chileissä muutenkaan mitään muuta kuin tulisuutta...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Aurinia"Kastelen chilit muuten akvaariovedellä josta puuttuu nitraatti käytännössä täysin mutta fosfaatteja on (akvakasvit käyttävät kaiken nitraatin pois) ja akvaariovedessä on kaikki hivenaineetkin kun siellä käytetään lannoitetta mistä puuttuu pääravinteet typpi ja fosfori.

Vaikka tuosta testichilistä tulisi kuinka mauton niin eipä se haittane. Enkä maista chileissä muutenkaan mitään muuta kuin tulisuutta...

Kannattaa seuraavaksi kokeilla aivan erilaisia chilejä! :) Esimerkiksi etelä-amerikan baccatum-lajin chilipaprikojen maku on usein huima! Ovat sitäpaitsi aivan ratkaisevasti helpompia ja miellyttävämpiä kasvattejakin kuin nämä tutummat annuum-lajin paprikat! Täysin erilaisia, mahtavia makuelämyksiä löytyy sitten myös chinense, frutescens ja pubescens -lajin paprikoista - ja sitten ovat lukemattomat etelä-amerikan villichilit, loputtomine makuineen ja ulkonäköineen...  8)

meetumari

Laitoin omat chilini kasvamaan osan isoon akvaarioon ja osan ruukkuihin sisälle ja ulos.
tuloksena on, että vaikka kaikkia kastelee samalla akvaariovedellä niin paras kasvatustulos saadaan itse akvaariossa kasvattamalla. Olen tukenut ne langoilla ylös ja ne kukkivat ja kasvavat nykyään hullun lailla. Akvaariokasvatuksen alkuvaiheista tarkemmin tällä samalla foorumilla otsikolla akvaariokasvatus.

Aurinia

Meetumari: kirjoitin sinne ketjuun. Kohta mullakin on chilejä akvassa  :wink: ollut nimittäin muitakin huonekasveja siinä hyvällä menestyksellä. Mulla kasvoi joskus granaattiomppukin siellä kun oli isompi akvaario...

Aurinia

Pakko raportoida miten kävi. Laittelin lopuillekin cayenneille n. 10 kananlantapuikkoa juurille ja nyt mulle on vihdoin tulossa satoa niihinkin  8) Ja mitä tulee makuihin niin erinomaisia ovat olleet kun olen maistellut ekan "superlannoitetun" cayennen satoa. Eli nämä ainakin tarvitsevat reippaasti ravinteita.