Kukkivan kasvin vaihto isompaan ruukkuun?

Aloittaja Lemppasen Jamppa, heinäkuu 05, 2007, 18:19:37 ip

« edellinen - seuraava »

Lemppasen Jamppa

Tervehdys!
Ystäväni osti Porvoosta kolme chilin taimea minulle. Chileistä kaksi on Cayannea, ja yksi on kai Thai dragon? Taimet ovat mullassa, pienissä alle litran vetoisissa ruukuissa ja kukkivat jo(Cayannet puskevat jo hedelmää).

Kysymykseni kuuluukin, että kannattaako kasvit vaihtaa isompiin ruukkuihin, vaikka ne kukkivat jo? Häiritseekö se kukkimista?

Lisäksi minulla löytyisi kookoskuitubrikettejä, kannattaisiko laittaa kookosta mullan sekaan? Leca-soraa löytyy myös. Kasvit ovat ikkunalaudalla eteläpuolella, hyvin valoisa ja lämmin paikka..
semmosta pikku kivaa...

tknummelin

Heip,

neuvoisin nyppimään kukat pois ja vaihtamaan isompaan ruukkuun, sillä alle litran vetoisessa purkissa oleva kasvi ei liene erityisen iso?..

Kasvata vielä hiukan kookkaammaksi ja anna kukkia vasta myöhemmin, niin saat paremmin satoa.

Os2

Myös kukkien/isojen nuppujen kanssa siirto onnistuu jos pystyy hoitamaan homman vahingoittamatta juuristoa. Eli purkki nurin, koko kakku käteen ja sopivalle syvyydelle täytettyyn isompaan, vanhan kakun ympärys varovasti täyteen uutta turvetta ja kastelu.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

punainen

Jouduin siirtämään yhden chilin, jossa on jo palkoja, toiseen ruukkuun. Olin varma, että nyt se suuttuu ja kuolee. Juuristokin sai aikamoista kyytiä. Eipä ole ainakaan vielä pudottanut yhtään marjaa ja kukkiakin pukkaa entiseen tahtiin.

Juckiz

Myös siinä suhteessa chilit on mukavia, että eivät yleensä ota ihan pienestä nokkiinsa. (Tai sitten ottavat vaikka ei mitään tekään... :) )
Siirsin kans viime vuonna kukkivia kasveja isompaan ruukkuun eikä ne siitä olleet moksiskaan.
Kunhan tosiaan juuripaakku pysyy ehjänä niin ei ne kukat yleensä mihinkään lähde.

"...plus it looks like his penis is hanging out"

Toni

Täällä Medusa ei vähentänyt nuppujen tekoa yhtään, kun siirsin pienempään ruukkuun. :)