tammikuu 10, 2025, 12:09:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

lehtien tiputtelu...

Aloittaja Malla007, heinäkuu 19, 2007, 00:36:14 ap

« edellinen - seuraava »

Malla007

moikkelis...
elikkä tänään oli tapahtunut chilien keskuudessa jotain ihan ennenkuulumatonta..
yhtääkkiä... lehdet tippuneet!!! mitään tauteja tai tuholaisia en löytänyt. samaisessa paikassa missä 3 puskaa oli tiputtanut lehtensä, muut olivat kunnossa. en TODELLAKAAN tiedä mitä on tapahtunut! lajit jotka hylkäsivät lehtensä olivat jalapeno, rocoto orange sekä sellainen tuntematon annuum. muut siis olivat kunnossa.
ainut mikä nyt on PÄIVÄN ollut erilailla olosuhteissa on se, että lamput hajosivat (ovat siis sisällä nää kilit), ja uusia en ole vielä ehtinyt ostaa. mutta en silti luulisi että kun on päivän ilman keinovaloa nii sen takia tiputtelisivat lehtiä? auttakaahan joku, ihan mitä tulee vain mieleen niin kertokaa, en haluaisi että ne kuolis kokonaan!

Wiski

Itellä tommonen yhden yön lehtien tiputus on ollut yleensä seurausta suorasta väkivallasta eli lämpötila lähellä nollaa tai tolkuton määrä raidia. Olisko lamppujen puute voinut aiheuttaa lämpötilan laskua? Tai ehkä valon puute on "shokannut" chilit kuten joskus käy siirtäessä chilit ulkoa lamppujen alle. Silloinkaan lehdet ei sentään ihan yhdessä yössä putoa.. nopeasti kuitenkin.

Ötökät, ylikastelut tms. eivät kai aiheuta noin välitöntä reaktiota?

Hivenaineongelma kuulostaa mielestäni kaukaa haetulta sattuessaan kolmelle chilille, eri alustassa samaan aikaan.

snu

Kun kerran tippuvista lehdistä täällä puhutaan, niin käytänpä hyväksi tätä threadia.

Tietäisikö joku, että onko olemassa jossain jotain taulukkoa, josta näkisi suoraan, että mikä vika chileillä mahdollisesti on?

Mun chilit näyttää nyt tältä, ja olen aika varma, että kyseessä on typpivajaus, koska en ole kasveja yhtään lannoitellut. Pikkupurkeissa olevat chilit sen lisäksi kärsivät mahdollisesti liikakastelusta, koska olivat keväästä lähtien parvekelaatikossa, johon pääsi satamaan aika runsaasti vähän väliä. Parvekelaatikon otin aina auringon laskettua tai sateen yllättäessä sisään, koska parveke on länteen päin, ja halusin ne itäikkunalle aamuksi. Alusta on kestomultaa, jossa on noin 50% jotain hiekkaa/soraa joukossa, purkista riippuen. Yksinäinen grillivarras keskellä parvekelaatikkoa on mun kosteusanturini: jos se on kostea, chilit eivät tarvitse vettä.

Chilit ovat itäneet maalis-huhtikuussa, yksilöstä riippuen, ja silti ovat vielä noin pieniä, luulisin typpivajausta tämänkin syyksi.
Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.

snu
Eksyminen on suotavaa.

Wiski

Itelläni biolanin kanankakkarakeet on korjannut tämmöset ongelmat kohtuu hyvin. Övereihin asti tosin, joten annostelussa kannattaa olla tarkkana.

Laitapa kokeeksi jollekin puolikas snapsilasillinen (2cl) rakeita ruukun pohjalle.. tai jotain muuta typpilainnoitetta. Itelläni osa lannoittamattomista chileistä toipui kuoleman kielistä tuuheiksi puskiksi hyvinkin nopeasti. Tosin annostelin turhan reilulla kädellä tyyliin yli puoli desiä chilille 25cm pauliinaan -> överit eli lehtien kipristelyä mutta satoa näyttää pukkaavan silti.

snu

Mä oletan, että jos sieltä on typpi loppu, niin mitään muutakaan ei ole mitenkään liikaa, joten pistän sinne jotain vähän tasasemmat NPK-arvot omaavaa tavaraa. Tällaisen sain 2,25e:llä Hollolan Robinhoodista: http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/kukkaloisto_ruusu.htm

Eiköhän se mene siinä missä muutkin. Ravinnepitoisuus: Vesiliukoinen NPK 14-8-16 + 1,2 % Mg + hivenaineet.
Eksyminen on suotavaa.

snu

Mä tosiaan istutin vaan kaupan erilaisista chileistä ja paprikoista löytyneitä siemeniä ja vasta myöhemmin aloin tarkemmin ottamaan selvää miten olisi pitänyt toimia. Siksi nuo kuusi ovat samassa mullassa. Ne ovat olleet jo niin kauan tuossa parvekelaatikossa, että niiden juuria ei varmaan kovin helpolla saa enää irti toisistaan. Vai olisiko parempi väkivalloin irrottaa ne toisistaan? Parvekelaatikon pohjalla on reikiä ja lecasoraa, eikä sitä ole pidetty sateessa. Parvekelaatikko on melkein 20cm korkea ja metrin leveä.

Ajattelin, että jos kasveja siirtää joka päivä, niin ne tottuvat siihen normaalina asiana, eivätkä siitä stressaannu.

Pienempien purkkien tiedänkin olevan liian pieniä. Ne oli unohdettu toiseen, tyhjään parvekelaatikkoon ja saivat sen verran vettä kuin sateella sattui taivaalta tulemaan. Nyt ne on pidetty kuivemmassa paikassa ja niitä on ruvettu kastelemaan seisotetulla vedellä, jossa on vähän ennen mainitsemaani lannoitetta. Ja niiden pohjassa on tietenkin reikiä.
Eksyminen on suotavaa.

snu

Kiitos neuvoista.

Olen vasta pari kertaa lannoittanut tuolla lannoitteella, aloittelin varovasti, ettei tule komplikaatioita, eli sitä on nyt noin 10% ohjeen määrästä. Ajattelin nostaa sen vähitellen 50%:iin ohjeesta, ja talven lähestyessä tiputtaa sitä taas reippaasti. Täytyy katsella miten käy.

Ainiin, jos muuten joku haluaa ilmaiseksi muovisia kukkaruukkuja, niin hautausmaiden roskisten viereen kerätään niitä. Sieltä voi käydä hakemassa niitä (ainakaan mulle ei tullut kukaan valittamaan). Itse löysin 21cm halkaisijalla ja sitä pienempiä ruukkuja.
Eksyminen on suotavaa.