tammikuu 10, 2025, 01:24:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apache...

Aloittaja mimmukka, elokuu 07, 2007, 11:57:45 ap

« edellinen - seuraava »

mimmukka

Hei!
Ostin keväällä chilin purkissa oli kaksi tainta ja purkissa luki Y-CHILI PAPRIKA 'Apache'...
Kukki kamalasti ja nyt paljon paljon hedelmiä.. Osa on vielä vihreitä mut on jo paljon punasiakin.
Mitä ihmettä teen niille hedelmille että saan ne talteen?
Mielellään jotain helppoa... Siemeniä ajattelin siitä kyllä ottaa talteen..
Ja miten Chilini säilyy talven yli?  :roll:
Kaikki käytännön vinkit tervetulleita.

Toki myös koskien Paprikaani Californian Wonderia.. Niitä on nyt 4kpl. 1:ssä on jo nyrkin kokoiset punertavat hedelmät (ostettu huhtikuussa) ja 3:ssa vielä kukkia (itse siemenistä kasvatettu).

Kiitos teille.
...Totuus on taruakin ihmeellisempi...

xan0ri

Kypsiä voit jo napsauttaa puskasta irti. Itse leikkaan chilin kantoineen päivineen puhdistetuilla saksilla. Sitten vaan vaikka halkaiset chilit keskeltä ja keräilet siemenet & pistät pakastimeen rasiassa.
Tai vaihtoehtoisesti voit laittaa halkaistut palkot kuivamaan leivinpaperille johonkin rauhaisaan paikkaan. Kun ovat kuivaneet niin voit vaikkapa jauhaa, tai säilöä kannellisessa purkissa sellaisenaan

En ollenkaan tiedä ovatko nämä parhaita systeemejä, mutta itse toimin noin.

Olisiko muilla vielä rakentavia ehdotuksia??  :)
#079 ..and proud of it! :)

terawatti

etikkaliemeen voi kans säilöö, ite en tosin arvosta  :?
Shiny Frog-device

thp

Lainaus käyttäjältä: "mimmukka"
Ja miten Chilini säilyy talven yli?  :roll:

Huonosti?  :mrgreen:

Ei, kyllä se ikkunalla säilyy puolihorroksessa lehtiä tiputellen, ellei nuupahda heti sadon tehtyään. Mutta laita toki esim. niistä omista siemenistä uusi/uusia tulemaan vaikka jo syksyllä, saat ensi kesäksi komean  puskan.
Capsicum misinformation on message boards since 2006

¿Por que no?

Mitenkäs tuo syksykylvö, tekkeekö kukaan sitä?
Onnistuuko?

Minä olen chilejäni leikellyt puskasta irti, kävin myös ystävän miekkosen pensaissa, siellä oli enempi satoa. Halkaisin ja tuolla ne parvekkeella auringossa kuivuvat, tällä säällä aikas heleppo kuivatella. Ja sitten purkkiin, ehkä vähän morttelissa pyörittelen sitä ennen. Ja siinä vaiheessa ei kannata yrittää nuuhkia tuotoksia :wink: Ellei tietysti tykkää chilipölystä nenässä, mistä näistä hurjista aina tietää...

Espelt

Maista nyt ekana niitä tuoreena ja päätä sitten pidätkö mausta. Apache on kuitenkin koristechili ja maku on mun suuhun suht karsea. Viime kaudelta on kuivattuna vajaa desi jauhetta ja tuskin tulen sitä mihinkään kayttämään. Tuoreenakin kokeilin kastikkeisiin, mutta totesin, että ohutseinäisenä palkona siitä jäi vain kuoret kellumaan kastikkeeseen ja karvas maku tökkäsi lähes pilaten ruoan.

Apache on mitä mainioin kasvateltava ensimmäisellä kasvatusvuodella. Se satoaa runsaasti ja podeja tulee ilman suurempaa panostusta kasvatukseen. Siitä on hyvä jatkaa maukkaampiin lajikkeisiin. Tällä kaudella kasvattamani jalapenot ovat olleet kaikkea sitä mitä Apache ei pysty tarjoamaan. paksu hedelmäliha, hyvä polte yhdistettynä chilin makuun ilman karvautta.

Kun perusasiat ovat apachen kasvattelulla jo hallussa, voi siirtyä baccatumeihin ja jos chilikärpänen puraisee, myös chinenset ja pubet idätykseen. Siitä se lähtee.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

mimmukka

Suuret kiitokset valaisuista..

Alotin siis helpoimmalla chilillä?

Niin ja jostakin olen kuullut et chilin voi ottaa ns. raakanakin (vihreänä)?
Voiko niitä säilöä niiden kypsien kanssa?

Toki toi paprika Californian Wonderkin on ollu ns. helppo.
Samalla tavalla hoidellu... Ja huhtikuusta asti joutunut olemaan tuolla terassilla tuulensuojassa kulmassa.. Taisivat tykätä paikasta.

Luin muuten tuolta jostain sivuilta, että chili ei tykkää tupakasta? ja silloin varmimmin iskee joku oliko nyt virus vai mikä se oli?
No mutta ei hätää minä olen ollut nyt 15 viikkoa tupakki lakossa.
...Totuus on taruakin ihmeellisempi...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "mimmukka"Suuret kiitokset valaisuista..
Niin ja jostakin olen kuullut et chilin voi ottaa ns. raakanakin (vihreänä)?
Voiko niitä säilöä niiden kypsien kanssa?

Voi. Raakana vain hedelmät ovat yleensä vähemmän makeita (ja tulisia), mutta kuitenkin ihan syötäviä.
Mutta muista, etteivät raa'an hedelmän siemenet ole vielä valmiita jatkamaan sukuaan, eli  niitä ei siis kannata säästää tulevaisuutta varten.

eski

kauanko apachessa menee että vihreät palot muuttuvat punaisiksi??? jo useita viikkoja ollut yksi palko vihreenä eikä ole kasvanut mihinkään suuntaan muut palot sensijaan kasvavat ihan kivaa vauhtia=)=)=)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "eski"kauanko apachessa menee että vihreät palot muuttuvat punaisiksi??? jo useita viikkoja ollut yksi palko vihreenä eikä ole kasvanut mihinkään suuntaan muut palot sensijaan kasvavat ihan kivaa vauhtia=)=)=)

Apachen hedelmät kypsyvät noin 5-6 vkoa kukinnan jälkeen. Täyteen mittaansa päästyään siis menee kolmisen viikkoa, ennenkuin väri alkaa vaihtua.

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "eski"kauanko apachessa menee että vihreät palot muuttuvat punaisiksi??? jo useita viikkoja ollut yksi palko vihreenä eikä ole kasvanut mihinkään suuntaan muut palot sensijaan kasvavat ihan kivaa vauhtia=)=)=)

Apachen hedelmät kypsyvät noin 5-6 vkoa kukinnan jälkeen. Täyteen mittaansa päästyään siis menee kolmisen viikkoa, ennenkuin väri alkaa vaihtua.

Tosin paikka tuntuu vaikuttavan paljon, omani on parvekkeella johon ei aurinko paista kun iltapäivisin ja kypsyminen (varsinkin värin vaihtuminen) on ollut TODELLA hidasta. Nyt on ensimmäiset vaihtaneet väriä reilu viikko sitten, kokoa ne yksilöt eivät enään kasvaneet heinäkuun alkupuolen jälkeen.

eski

kiitoksia!!! itse nostin apachen esl:n alle ku rupes yöt olee jo aika kylmiä niin jkl:ssä!!!!