Kasvit veltostui ruukun vaihdon yhteydessä

Aloittaja RHCP, elokuu 11, 2007, 17:28:47 ip

« edellinen - seuraava »

RHCP

Terrarioni Chili-ruukussa alkoi olemaan ahdasta ja isoimmat (n. 40cm) alkoivat viemään valoa pienemmiltä (n. 20cm), joten jouduin siirtämään isommat Chilit toiseen ruukkuun ja pienemmät toiseen. Pienemmät kuitenkin veltostuivat melkein heti, kun olin saanut ruukun valmiiksi ja lampun alle (125W punaspektrinen-ESL) ja kasvatuskaappiin (kosteus% tällä hetkellä n. 50%). Isommat menivät vähän isompaan ruukkuun ja huoneilmaan pikku-ESL:ien alle, joita on 120W:in edestä ja näyttäisivät voivan hyvin. Molemmat oli alunperin 125W:n sinispektrisen ESL:in alla terrariossa.

Multa on samaa alkuperäisessä ruukussa kuin näissä uusissakin ruukuissa, eli sekoitus Kekkilän kukkamultaa, Biolan taimimultaa, Kekkilän mustaa multaa, perliittiä, hiekkaa, lecasoraa ja Orkidea-multaa. Eli todella kuohkeaa ja hyvin on kasvanut chilit tähän asti. Ainoa ero näillä on nyt se, että mullan katteeksi isommille tuli lecasoraa, mutta kun se loppui, pistin pienemmille mullan katteeksi Orkidea-multaa. Muuten kasvualusta sama.

Elikkäs, mitenkähän pelastan nämä lurpahtaneet pikkuchilit? Onko se vain ensijärkytystä ja ne tokenee ajan myötä? Kastelen normaalisti jne. jne.?

Lajikkeista ei ole sitten tietoa, eli kaikki siemenet on otettu Prisman chilipakkauksesta. Ainakin Habaneroa ja Jalopenoa pitäisi noissa olla. Muita en muista.

Espelt

nopea veltostuminen viittaa kosteuden puutteeseen. Kastele reilusti ja katso mitä tapahtuu. Itse olen upottanut ruukut astiaan jossa on vettä niin paljon, että se ulottuu ruukun puoliväliin. Viitisen minuuttia odotusta ja ruukku pois.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

RHCP

Joo, siltä se näyttäisi. Pistin vähän enemmän vettä noille ja alkaa jo vähän näyttämään taas elonmerkkejä. Kokonaan eivät vielä ole nousseet pystyyn, mutta pitänee seurata tilannetta ja lisäillä vettä sillointällöin, josko sillä pääsisivät takaisin terveiden kirjoihin.

tellie

Älä kuitenkaan liioittele kastelun kanssa jottet hukuta juuria :) Pitkällinen likoaminen kun voi saada (saakin) aikaan enemmän pahaa kuin hyvää...

Jolleivät kasvit kunnolla tokene kastelusta huolimatta, niin suihkuttele runsaasti (kosteus ylös, haihtuminen kasvista alas) ja karsi (vähentää mistä haihtua).