tammikuu 09, 2025, 12:27:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

sadosta ja siemenistä..

Aloittaja Malla007, elokuu 11, 2007, 21:07:38 ip

« edellinen - seuraava »

Malla007

moikka!
kaks kyssäriä  ois mulla tänään! :D

mulla on siis jo aika isot puskat ollu vaikka kuinka kauan... satoa odotellessa... mutta ongelma on, että vaikka kaikilla puskilla on samat olosuhteet/ravinteet ym. ainoat jotka tekee satoa on lemon drop ja apache. mitähän niille muille teen? on rocotoa ja habaneroja erilaisia.. jalapenosta haluaisin satoa, mutta jostain syystä kun kukat tulee ja mä pölytän ne, niin ne tippuu... höh.

toinen asia on se, että minkälaisia nuo hedelmät pitää olla eri puskissa että ne siemenet ois valmiita jatkamaan elämäänsä yksin uudessa purkissa? :D siis... saako ne kuivattaa tulevaisuutta varten ja pitääkö olla jossain tietyssä vaiheessa?

onpas taas sekavaa kirjoitusta, anteeks!

Nuthead

Moi!

Lemondropista tulee kypsänä kirkkaan keltainen ja sillon on ok ottaa siemenet talteen. Itse kuivaan ne talouspaperin välissä ihan huoneenlämmössä. Jalapenosta, apachesta ja luultavasti suurimmasta osasta noista muista tulee punaisia ja sillon kannattaa ottaa siemenet talteen niistä.

Tuosta pölytyksestä niin joko ne ei ole pölyttynyt kunnolla tai sitten olosuhteissa on jotakin vikaa. Meipii liian paljo typpeä tms... liian vähä valoa...?!?!

-Kaitsu-
-pähkinäpää-

manux

Komppaan nutheadia, valo, lannoitus, riittävän isot astiat, lämpö. Niistä se helposti kiikastaa ettei satoa tule. Chilejä ei myöskään pitäisi kukinnan aikana päästää liikaa kuivumaan ja nuupottamaan vedenpuutteesta sillä se aiheuttaa mahdollisesti nuppujen putoamista.  Kuivattamalla myös voi saada kukkimattoman chilin puskemaan nuppuja, ihmeellinen maailma.

Mulla jalapenot tuntui ihan satoisilta viime vuonna, ei erityisemmin tarvinut päällään seisoa, että satoa syntyi.

Chinenset ja rocotot taas on mulla olleet monesti todella ongelmallisia, etenkin liika lannoitus on kostautunut sadottomuutena/parina palkona per puska. Yhtenä vuonna eräs substralilla keväällä lannotettu habanero pudotti satoja ellei jopa tuhat kukkaa ja teki 5 marjaa kesässä. Pienessä ruukussa kitunut ja lannoittamaton habanero teki isommat sadot sinä vuonna. Eräs tuttavani piti habaneroja ikkunalaudalla, eivät tehneet marjaa. Hän siirsi puskat tuossa 4vk takaperin pihalle ja hän kehuikin nyt, että parhaassa puskassa kymmenkunta palkoa tulossa. Tuossa tapauksessa sadottomuus oli vain liian vähästä valosta kiinni.

Rocotoissa oman lisämakunsa tuo niiden "hitaus", ne monestikin haluavat aikaa kunnolla allensa ennen kuin satoaminen alkaa, kukat vain tippuvat. Lisäksi rocotot eivät ainakaan mun oloissa tykkää kovistä lämmöistä, viileillä valoisilla keleillä syntyy paremmin satoa kuin kuumassa.

Eipä tästä apua tainnut olla ikävä kyllä, mutta onpahan jotain pohdittavaa edes.

Malla007

juu, samoja mietteitä on itsellä ollut: liian vähä valo, liika/liian vähäinen ravinteiden saanti, lämpö ym..... en vain tiedä miten eri lajikkeet käyttäytyvät, apachesta on tullut jo suurinpiirtein 50 valmista palkoa ja vielä pukkaa lisää, lemon dropissa on kypsymässä 36 palkoa, joten ihan riittävästi mulle. mutta miksi ihmeessä nuo muut eivät samoilla olosuhteilla suostu tekemään mitään, ihmetyttää. itse asiassa tutkiskelin juuri noita paremmin läpi, niin tuo tavallinen punainen habanero (mikä ihme caribbean joku habanero) on tekemässä ainakin nuppuja, mutta muut ovat vähän huonosti menestyneitä. long chocolote habanero ei tee MITÄÄN. molemmissa jalapenoissa muutama hassu kukka kerrallaan jotka tiputtaa ainakin tähä asti, grif (+4 numeroa) ei tee mitää, orange rocoto ei tee mitään, yellow habanero ei tee mitän.... *huoh*

anteeksi kun puran mutta oon kärsimätön!!! vaatiiko ne jotenkin erilaisia kasvuolosuhteita keskenään?

lämpöä mun kämpästä löytyy, ja paljon.... lähes aina n. 26 astetta, ei voi mitään. valoa on kyllä tarpeeksi, aurinko paistaa lähes 8 tuntia ja sitten sen jälkeen eslit jatkaa hommaa. ravinteita käytän.... vähän, mutta jotain kuitenkin. tosin sen jälkeen kun palkoja on alkanut nää kaks lajia tekemään niin vaan vettä. en halua paskan makuisia hedelmiä :P

manux

Saisitko kuvia ongelmachileistä otettua ja laitettua esille? Jos chilit ei kuki ensinkään niin kuivattaminen nuupahtamispisteeseen ja sitten vettä voipi toimia herätyksenä chilille, että jotain tarttis tehdä. Samalla on hyvä lannottaa jollain kukitusbuusterilla, kun kasvi imasee samantein nesteet ja ravinteet parempaan käyttöön turpeesta...

Lemon drop on niitä helpoimpia chilejä saada satoamaan.Chinenset ja rocotot vaikeammasta päästä, jos villichilejä ei lasketa. Lämmöt voi olla myös ongelma, jos nousevat liian korkeiksi. Monet ovat väittäneet(minä myös), että satoaminen onnistuu paremmin,jos yölämmöt ovat suht viileät 15C pinnassa ja päivälläkään ei yli 30C saisi mennä. Sisällä mieluusti oleellisesti vähemmän, kun ilma on todella kuivaa.

Torakka

kannataako tai saako chilejä lannoittaa kun ne tekee marjaa??? siis pistäisin merilevä uutetta??

Malla007

Eli vieläkin on ongelmia palonalkujen kiinnipysymisessä, en enää tiedä mitä kokeilisin vai voinko tehdä mitään.

Ainoat chilit joista satoa on tullut niin ovat "bonzai"apache ja lemon drop. Niistä on tullut satoa jo kuukauden, ja vieläkin ne jatkavat ja tekevät uutta hedelmää, runsas sato niistä.

Muista chileistä ei tuu MITÄÄN. Hermot menee. Elikkä yksilöt jotka kyllä kukkivat mutta tiputtavat kukkansa varsineen ovat:
Habanero (red caribbean tai joku mikä nyt olikaan)
Jalapeno (on jatkanut kukkien tekemistä JA tiputtelua nyt 2 kk)

Lisäksi on yksilöitä, jotka eivät edes pukkaa kukkaa:
Long chocolate habanero
Lemon yellow habanero
Grif 9345

Antakaapas jotain oikein konkreettisia kikkoja mitä voin kokeilla...

Nuthead

Kokeiles surista oikeen äänekkäästi ja käy pölyttämässä kaikki kukat!!  :twisted:
-pähkinäpää-