kilju-dripperi ilman väliainetta - kasvatuskokeilu

Aloittaja flare, elokuu 11, 2007, 22:50:40 ip

« edellinen - seuraava »

flare

Halpa viritys vanhasta kiljutonkasta. Ideana on ruiskuttaa vettä verkkoruukkuihin. Sunnittelukriteerit: ei (paljoa) väliainetta, iso vesitilavuus, halpa.

Jouduin laittamaan kaksi verkkoruukkua päällekkäin jotta lecasora pysyy sisällä. Lotiseva värkki.

pumppu: viherpeukku / Uppovesipumppu Resun SP-980 (19e)
tonkka: kirppis/ 30l kiljutynnyri 3e
letku ja silikoni: Bauhaus 10m letkua, tursotin grand total ~10e tms
GT: ~40e

Pumppu oli suunniteltu kyllä muuta käyttöä varten, mutta minimouse (14e) pikkupumppu ei oikein jaksanut roiskia vettä kunnolla.

(kasvamassa basilika, 2xK-kaupan habanero, lombardo ja kirsikkatomaatti)
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

terawatti

Shiny Frog-device

manux

Kovin läpinäkyvältä vaikuttaa toi astia. Kannattaa suojata nesteet valolta tai on hetken päästä radikaalihko leväongelma käsissä.

Torakka

todellakin koska toi vesi lämpenee tuol viel nii vitusti... pitää itekkin testata tota :D

Torakka

saan muuten viel halval tehtyy ei tarvii ostaam uutakun letkua sitäkin jostian ilmaseks saan ku kyselee ja sitten vaan toi pönttö ja pumppu ei siin muuta tarvii ku silikoonia on ja pursotin tarviiko hapettimen ei ???

flare

Lainaus käyttäjältä: "<manux>"Kovin läpinäkyvältä vaikuttaa toi astia. Kannattaa suojata nesteet valolta tai on hetken päästä radikaalihko leväongelma käsissä.

Joo, maalata se olisi pitänyt. Suunnitelmissa kyllä sekin.

Lainaus käyttäjältä: "Torakka"tarviiko hapettimen ei ?

Ilmapumppua ei kyllä mun käsittääkseni tarvita, kun tossa kiertää vesi jatkuvasti, ja koska se ruiskuttaa sitä vettä aika runsaasti niin sen veden pitäisi kyllä olla riittävän hapekasta. Tarkotus ei myöskään oo että ne juuret koskaan yltäis tonne vesitilaan asti, vaikka ei sekään varmaan haittaisi.

Jos ois riittävän tehokas pumppu niin siitähän voisi ottaa vielä toisen ulosoton, joka pyörittäis vaan vettä tuolla säiliössä, jolloin se ois paremmin sekottunutta.

Sellanen lisäys tohon myös kannattaa tehdä että laittaa pumpun superlonin (tms) sisään, jolloin se suodatin toimii myös 'biofiltterinä', jonka pitäis ehkäistä sitä leväongelmaa.

thp

Ja jos ja kun juuretkaan eivät yletä vesitilaan asti, luomuksesi ei taida suinkaan olla dripperi, vaan ehta aeroponinen värkki. Huipputeknologiaa, näetsen.  :)
Capsicum misinformation on message boards since 2006

cornell

Tuon on ilmeisesti tarkoitus toimia taimetushydrona ?  Oikein pätevä, mutta kuten totesit, maalausta vailla... tai foliointia... leväongelman saat pahimmillaan jo parissa viikossa... pumpun suojaaminen on ihan hyvä idea, mutta mun käsittääkseni biofiltterinä toimiminen edellyttää hapekkaampaa ympäristöä... (pinnan päällä)...
¨käynks mä usein täällä?¨

Torakka

mutta kai tossa kasvaa vähän isompikin puska ei siis taimi...?

cornell

Juu, mutta kun kattoo mitä kaikkea tohon on istutettu ja sitten todetaan ettei ole tarkoitus kasvattaa juuria ravinneliuokseen.... Toimii isohkolla puskalla yksittäin tai sitten pari mediumia... :wink:

Torakka

flare

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Tuon on ilmeisesti tarkoitus toimia taimetushydrona ?  Oikein pätevä, mutta kuten totesit, maalausta vailla... tai foliointia... leväongelman saat pahimmillaan jo parissa viikossa... pumpun suojaaminen on ihan hyvä idea, mutta mun käsittääkseni biofiltterinä toimiminen edellyttää hapekkaampaa ympäristöä... (pinnan päällä)...

No taimetus ja taimetus. Ajattelin kyllä saada siihen keskikokoisia puskia. Valohan se siinä ongelmaksi tulee, kait? Pitää vissiin taivutella puskia oikein kunnolla. En oikein tiedä vielä. Katsotaan miten käy.

Biofiltteristä: Akvaarion suodatin toimii (jonkinlaisena) biofiltterinä. Pinnallehan voisi kaataa myös kasan lecasoraa tms materiaalia (käsittääkseni ne biofiltterin bakteerit tarvitsevat happea ja jonkun tartuntapinnan). Hapetuksenkin saisi kyllä viimeistään kuntoon tehokkaammalla pumpulla ja isommalla 'suihkuttimella' - vai tarvisikohan se sinne jo jonkun ilmanoton? Diffuusiopumppu ois poikaa, tai osan veden ulosotto diffuusioletkulla, vaatis vaan tehoja taas lisää pumpulta.
Enivei, ajattelin tunkea tuon pumpun 1.5l kokispulloon ja fillata toisenpään superlonilla, pysyy ainakin epäpuhtaudet poissa letkuista.

Homman kanssa tuli jo nyt vähän ongelmia
1) silokooni ei pitänyt, vaikka olin hionut (kannen) ihan kohtalaisesti liimapinnan paikalta. Putkessa se kyllä pysyi kiinni. Korjasin parilla nippusiteellä.

2) Vesiputken reiät ei oikein tahdo pysyä auki. Tein reiät kuumalla kolvilla  - oli nopeaa - mutta nyt osa ei toimi. Ruuvilla vääntely (törkkiminen) auttaa, vähäsen. Tyylikäs kaveri tekisi tuon suihkuttimen taivutetusta kiiltävästä metallista, missä ois porattuja reikiä.

3) Kaksi verkkoruukkua ei riitä pitämään kaikkia lecasorasia paikallaan.

LainausJa jos ja kun juuretkaan eivät yletä vesitilaan asti, luomuksesi ei taida suinkaan olla dripperi, vaan ehta aeroponinen värkki. Huipputeknologiaa, näetsen. Smile

Joo näinhän se tosiaan taitaa olla. Ajattelin alunperin laittaa tippaletkut juurille ja päähäni ilmeisesti iskostui toi dripperi kovin. Entä jos tossa ois tippaletkut juurilla mutta ei väliainetta juurikaan? Aero-kilju-dripper? :)

cornell

Toki tossa plantut isoiksi kasvavat, mutta saavi on parin kuukauden päästä aivan täynnä juuria jos siinä tomattia ja chinenseä kasvaa :lol: pumpun suojaus on siis hyvä idea... taimetus tuli vain mieleen kun on noin paljon kasveja...

kannattaa jo suunnitella sitä miten toteutat reson pesun kun kannessa on metristä planttua kiinni ja niillä puolimetriset juuret resossa... voi tulla jännää :wink:  Mä mietin aina uuden idean kohdalla ekana sitä miten hydron pystyy huoltamaan... karmeita puskia ei pysty nostelemaan ilman vahinkoja...

Mä tykkään diffuusiopumpuista...eheimin pallossa tulee filtterisienikin mukana

Aina noita värkkejä joutuu rassailemaan... kunhan ei vettä ulkopuolelle vuoda...

Itseasiassa jos viilataan pilkkua niin IMO ortodoksi drip feed tyylissä ei kierrätetä ravitoliuosta vaan se syötetään dripeillä  kasvualustaan... jos kasvualusta ei sisällä ja varastoi erityisesti ravinteita niin lähestymme hydroilua... (esim. villassa kasvatus) kiertävässä systeemissähän sillä ei ole paljoa väliä tuleeko se neste pumpulta reiästä, sprinkleristä vai 4 mm letkusta...seen?

keepit growing

Torakka

juuria voi leikata ainakin mä niin ajattelisin

cornell

hmmm... kun juuria leikkaa ne kasvavat entistä enemmän... ja resoon päätyy aina irtonaisia juurenpätkiä pyörimään... isot juuret iso sato  :wink:

flare

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Toki tossa plantut isoiksi kasvavat, mutta saavi on parin kuukauden päästä aivan täynnä juuria jos siinä tomattia ja chinenseä kasvaa :lol: pumpun suojaus on siis hyvä idea... taimetus tuli vain mieleen kun on noin paljon kasveja...

kannattaa jo suunnitella sitä miten toteutat reson pesun kun kannessa on metristä planttua kiinni ja niillä puolimetriset juuret resossa... voi tulla jännää :wink:  Mä mietin aina uuden idean kohdalla ekana sitä miten hydron pystyy huoltamaan... karmeita puskia ei pysty nostelemaan ilman vahinkoja...

Mä tykkään diffuusiopumpuista...eheimin pallossa tulee filtterisienikin mukana

Aivan totta. Verta kerjää nenästä jos meinaa isojen kasvien ollessa vesitilaan tehdä mitään. Voisi kuvitella elävän sen kanssa että jättää yhden reiän auki / pienemmälle kasville.

Toisaalta, toi reso on turhan iso, jos ei ole isoja kasveja, joten sängynaluslaatikko systeemi ois varmaan parempi idea (tai 120cm parvekelaatikko, reunoille sähköputkesta 'suihkuttimet' ja kanneks vesivaneria tms. Sillon sais erillisen resonkin..)

Viherpeukun 19e  pumpussa on kyllä diffuusiosetti (putkenpätkä + letkunpätkä), joka on jotenkin höijätty jo tehtaalla (tai allekirjoittanut ei ymmärrä). Homma toimii niin että pumpun ulosvirtauksen lähtöön saa liitettyä putken, missä on liitospaikka pienemmälle (ilma) putkelle. Ikävä kyllä se putki pienenee ilmanoton jälkeen, jolloin virtausnopeus ilmeisesti pienenee liikaa ja diffuusio ei toimi. Jos tuon putken kääntää homma toimii, mutta ei sovi pumppuun. Mahtavaa!

Tarviiko noita resoja oikeesti pestä? Levän takia? Kuinka usein?

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "flare"
Viherpeukun 19e  pumpussa on kyllä diffuusiosetti (putkenpätkä + letkunpätkä), joka on jotenkin höijätty jo tehtaalla (tai allekirjoittanut ei ymmärrä). Homma toimii niin että pumpun ulosvirtauksen lähtöön saa liitettyä putken, missä on liitospaikka pienemmälle (ilma) putkelle. Ikävä kyllä se putki pienenee ilmanoton jälkeen, jolloin virtausnopeus ilmeisesti pienenee liikaa ja diffuusio ei toimi. Jos tuon putken kääntää homma toimii, mutta ei sovi pumppuun. Mahtavaa!

En ole tuota pumppua nähnyt, mutta vastaavia pumppuja olen nähnyt ja sen letkun tarkoitus on se, että siihen liitetään ilmapumppu pumppaamaan ilmaa veden sekaan. Eheimin pumpuissa on ainakin mulla jopa säätöruuvi liittimessä jolla saa säädettyä ilmapumpun lykkäämää ilmaa.
Toivottavasti käsitin oikein mitä ajoit takaa tuolla.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Mapa

Näyttää aika toimivalta, minä ehkä parantaisin tuota sillä tavalla, että tekisi pohjaan reikiä ja laittais alle jonkun ison laatikon joka pitää vettä ja on tarpeeksi iso... Sinne tietysti se pumppu...
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

flare

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"
 En ole tuota pumppua nähnyt, mutta vastaavia pumppuja olen nähnyt ja sen letkun tarkoitus on se, että siihen liitetään ilmapumppu pumppaamaan ilmaa veden sekaan. Eheimin pumpuissa on ainakin mulla jopa säätöruuvi liittimessä jolla saa säädettyä ilmapumpun lykkäämää ilmaa.
Toivottavasti käsitin oikein mitä ajoit takaa tuolla.

Joo, käsitin kyllä, mutta tossa tuli paketin mukana erikseen 'venttilli' (joka ei oikeasti tietenkään ole venttiiliä, pätkä putkea, ja ohjeistus vetää se letku vedenpinnan yläpuolelle. Voi olla että se toimisi, jos se pumppu on aivan pinnassa.

Säiliö alle olisi ihan hyvä varmaan, mutta toi tonkka on turhan korkea jo sitten. Eihän siitä nyt varsinaisesti ole haittaa vaikka juuret sielä liemessä lilluukin, jos vesi on riittävän hapekasta. kai?

Enivei, tuli ongelmia. Fiksusti - haaveilin siitä biofiltteristä - kaadoin vedenpinnalle lecasoraa - joka estää kyllä valoakin tulemasta veteen, mutta en jaksanut pestä soraa , ja siellä sattui olemaan kuolleita juurenpätkiä, vanhasta passiiviviljelystä,

jonka jälkeen elämä voitti ja mitkälie eliöt rupesivat hajottamaan noita kuolleita juuria, joka ilmeisesti aiheutti homeen ilmestymisen astiaan

.

No, ph-rupesi tippumaan (meni jonnekkin 5.5 - 6.0 paikkeille) ja chilien lehdet rupesivat kellastumaan (tai hailakoitumaan). Tomaatti näytti pärjäävän oikein hyvin, ja basilika hiukan ehkä riiputti lehtiään. Vaihdoin puolet litkuista ja parissa päivässä chilien lehtiin palasi väri. Ilmeisesti myös suihkutusreikien tukkeutuminen johtui tästä samasta ongelmasta. Tuon 'suihkukierukan' pää olisi varmaan hyvä jättää auki, niin mahdolliset roskat pääsisivät sieltä ulos, tai pumppu pitäisi olla filtterin takana (kuten se nykyään on, suprelonilla vuoratun mehukattipurkin sisällä).

Juuret ovat kasvaneet jo kaikissa kipoissa ulos verkkoruukusta, tomaatilla on isoimmat juuret  selvästi, ja se on myös kookkain, kuten kuvasta näkee. Tilanne muutamia päiviä sitten:

Spekulointia: Niin kauan kuin juuret eivät ole kasvaneet ulos purkista, järjestelmä vastaa noin suunnilleen passiivista vesiviljelyä, mutta niiden kasvettua ulos purkista, järjestelmän teho moninkertaistuu (juuret saavat aktiivisesti uutta ravinneliusta). Edelleen, lecasora kellumassa pinnassa lisää veden pinta-alaa ilman kanssa (lecasora on huokoista), ja veden pinta-ala ilman kanssa taas on - tai ainakin näin voisi kuvitella? - suoraan verrannollinen sen hapettumisnopeuden kanssa.

cornell

Se ilmadiffuussori ei tosiaan toimi kovin syvällä eli käytännössä pumpun pitää antaa kellua vähän pinnan alla... mulla ilmaimu toimi oikein hyvin ja veteen tuli runsaasti kuplia.... ton kyllä pitäisi hapettua noinkin...

Lekasora kannattaa pestä joo ja ehkä desinfioidakin...

Juuret saavat olla liemessä, no hätä... itselle kävi kuitenkin niin, että talvella oli 12 h sähköt poikki ja hillittömästi juurta resossa...katkoksen aikana juuria kuoli aika rajusti hapanpuutteeseen... soralaatikoissa vesi valui resoon ja juuret pärjäsivät hyvin kosteassa sorassa...