Mitkä chilit teillä ovat pärjänneet / satoavat parhaiten?

Aloittaja annesurfs, elokuu 26, 2007, 15:54:36 ip

« edellinen - seuraava »

annesurfs

Moi,

keväällä laitoin viestiä, mitä olin kylvänyt:

Aji Cristal *
Aji Blanco Cristal *
Aji Benito *
Aji Argentina *
Aji Amarillo *
Lemon Drop *
Poblano
Cascabel
Gumdrop *
korealainen chili *
CGN 22871
Turbo Pube *

(ja paprikaa:
Purple Beauty
mustaa venäläistä sydämenmallista

tomaatteja:
Ildi
Tiny Tim
Pinokkio
Dr Carolyn
musta pikku luumutom.
musta kirsikkatom.
Black Krim)

Merkkasin tohon chileihin tähdellä, mistä sain kasvatettua kunnollisen, elinkelpoisen kasvin.

Tilannetiedotus:  Turbo Pube on kukkinut jo pitkään, muttei näytä pienintäkään oiretta, että podeja olisi tulossa. Gum Dropia ovat jotkut öttiäiset pureskelleet lehdistä, ja nyt näin ekat pikkuruiset podien alut.

Aji Blanco Cristalin molemmat haarat sain onneton latvottua joskus taimivaiheessa, eihh! Kumminkin on jo lopettanut kukintansa ja kypsyttelee hervottoman kokoisia, tulisia podeja. Tämän otan ilman muuta sisälle.)

AJI BENITO ja AJI ARGENTINA on kaikkein tuottoisimpia! Etenkin Aji Benitossa on (mulle) ihan järjettömästi pikku-podeja! Innolla odotan, että pääsen maistamaan, ja sisällehän ne pääsee.

Aji Amarillohan on tosi myöhäinen, pikku alut vasta näkyvissä podeista, joita on VÄHÄN.

Saamani Starfish on kanssa toooosi hidas. Pikkusormen kynttä pienemmät podit vasta tulollaan, ja vain pari.

Lemon Dropit ja Aji Cristalit on ok vauhdissa, tosin hyvin vähän satoa tulossa, vaikka on Bio Bizzin lannoitteet, höh.

Joku tuleton chili on mulla tuossa kasvusäkissä olikos se Ancho St Luis, ja pikkupodeja tulossa ja yksi yli kymmensenttinenkin. Odotan innolla, että pääsen maistamaan!

Ajatus kiitää jo ensi kevääseen, yritän uudestaan Mirasolia yms, ne herkkupalat kiinnostavat!

Näin siis aloittelijalla pelkillä esleillä kasvatetut, turvemullassa, ja nyt asuvat pihalla kunnes hallat uhkaavat.

Mites teillä?

Erityisesti tietysti toivon vinkkejä mitkä teillä ovat olleet hyviä, helppoja ja satoisia!   :)

Hombre

PI 441551:t
Keltainen Habanero
Aji Pineapple
Fataliit
Kaleidoskop
Short Yellow Tabasco
Bolivian Rainbow
Apache
Starfishit
Nämä satoavat eniten.

Canarioissa on vaan pari - kolme per puska
Grif 9345 ei tee podeja ollenkaan
Ja muissakin on vaan muutamaa per puska.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

habanero

Parhaat sadot olen saanut Apachesta, Lemon Dropista ja oranssista Habanerosta. Näistä kolmesta Lemon Drop on todella positiivinen yllätys, helppo ja satoisa.
Chiliyhdistys #011

svalli

Nyt menee hivenen aiheen ohi, mutta minua kiinnostaa miten nuo tomaatit ovat tuottaneet Suomessa. Ovatko ne kasvarissa vai vaan pihamaalla, maassa vai ruukussa? Mistä olet hankkinut siemenet, saako noita Euroopan puolelta?

Mulla on varastossa Ildin, Dr Carolynin ja Black Cherryn simeniä, mutta en ole niitä vielä kasvatellut. Paria erilaista mustaa luumutomaattia olen kokeillut sekä Black Krimiä.

Dr Carolyn on muuten ihan oikea henkilö, jonka kanssa olen keskutellut muutamalla tomaattifoorumilla ja hänen kirjoittamansa kirja "100 Heirloom Tomatoes for the American Garden" on mukavaa luettavaa talvella, kun haaveilee uudesta kasvatuskaudesta.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Hombre

Tuo tomaattien kasvatus on ainakin täälläpäin mennyt suurinpiirtein päin p:tä. Monet joiden kanssa keskustelin Lepaan puutarhanäyttelyssä, kertoivat että, tomaattien viljely on tänä vuonna heiltäkin enemmän tai vähemmän epäonnistunut. Mistähän se sitten johtuu, vai kylmästä ja sateisesta heinäkuusta?
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Aji Inferno

Tämän vuoden onnistujia ovat olleet kaikki baccatumit sekä "Rocopica" villichili... Muiden laita on ollut paljon heikommin.

annesurfs

Moi Svalli,

oon tilannut siemenet nettihuutokaupasta, tiedät varmaan, mistä! (Ei uskalla mainostaa, mutta E***...) kreikkalaiselta siemenmyyjältä. Ildiä saa Suomessakin tilattua puutarhaliikkeiden kataloogeista.

Ne on kaikki ihan avomaalla, ja kaikki paitsi Pinokkio ja Tiny Tim on ihan maassa. Nämä jälkimmäiset ruukuissa.

Pinokkiosta oon saanut ehkä 5 kirsikkatomaattia satoa, kaikki muut on ihan kesken!! Ildi olisi tosi satoinen, kukkatertut on ihan järjettömiä, helpolla olis varmaan 50 tomskua yhdessä.

Kun nyt ei vaan hallat ja yöpakkaset tulis, on tää vaan niin turhauttavaa, Suomen kesä on *lyhyt*!

Aamuisin ryntään eka lämpömittarille ja ikkunaan, onko chilit ja muut kasvatettavat yhä hengissä, mutta ovathan ne ihan hyvissä voimissa. Aamusella joku +7 astetta, järjettömän kylmä!

Viime vuonna näköjään otin chilit sisälle 15.9., mutta se oli liian aikasin, ne suuttuivat ja tiputtivat heti lehtiään yms. Viime syksynä taisi lopulta olla tosi pitkään plussalla yötkin.

Nyt piiitkä leuto syksy, niin saan satoa, monet chilit kukkiikin ihan riemuissaan vielä, ja pikku raakileita on paljon!

Kyllä Lemon Drop ja Aji Cristal näyttää olevan tosi luotettavia, ja kestivät hyvin talven pimeyden yms. Eikä oo maussakaan valittamista! Aji Cristalit on niin kivoja, kun niitä voi popsia jo raakana, ja ovat herkulisia silloinkin!

annesurfs

Hops...ei olekaan Ancho St Luis vaan Ancho Poblano tuo, joka tekee paprikan näköisiä hedelmiä....