Tuntematon chili akvaarion laidalle

Aloittaja pahkis, syyskuu 02, 2007, 17:05:01 ip

« edellinen - seuraava »

pahkis

Keväällä multaan laitettu siemen iti sittenkin :D  Pelastin pienen purkin sisätiloihin ikkunalle, mutta olen nyt miettinyt että jos sen laittais kasvamaan juuret akvaariossa. Käytännössä siis pesen mullat pois juuristosta ja sijoitan juuret palaan suodatinmattoa, vielä en ole ratkaissut miten saan suodatinmaton kiinni akvaarion reunaan. Mutta sitten se kysymys: liukeneeko juurista jotain akvaarion veteen. Tekniikkana akvaariossa on suodatin ja ilmapumppu sekä tietenkin valo, lannoituksena akvaarioon sopiva kasvilannoite. Vai onko koko juttu tuhoon tuomittu? Mielipiteitä odotan.

tellie

Tuota on itse asiassa jo kokeiltu, ilmeisesti hyvällä menestyksellä.

http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3389&highlight=akvaariokasvatus

Edit: tai siis akvaariokasvatusta, suodatinmattoa ei kai ilmeisesti käytetty... Jos minä laittaisin jotain akvaan, niin suodatinmatto ei välttämättä olisi minun ratkaisuni, sillä mikäli se ei ole kovin virtaavassa paikassa, vesi seisonee matonpalan sisällä aika paljon, mikä voisi johtaa happen vähyyteen juurilla. Noin teoriassa, tiedä sitte käytännöstä.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "pahkis"Käytännössä siis pesen mullat pois juuristosta ja sijoitan juuret palaan suodatinmattoa, vielä en ole ratkaissut miten saan suodatinmaton kiinni akvaarion reunaan.

Mullassa kasvaneet juuret eivät toimi vesijuurten tapaan ja kasvi saattaa kuolla ennenkuin vesijuuria ehtii kasvaa. Aika isohkoa riskiä olet ottamassa.

¿Por que no?


pahkis

Ai siis koko kasvi pistokkaaksi, taimella kun on nyt 2 oikeaa lehteä niiden alkulehtien lisäksi ja mittaakin kokonaista 5cm.

Mapa

No toi kyllä saattaisi kestää siirron vesiviljelyyn.
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "pahkis"Käytännössä siis pesen mullat pois juuristosta ja sijoitan juuret palaan suodatinmattoa, vielä en ole ratkaissut miten saan suodatinmaton kiinni akvaarion reunaan.

Mullassa kasvaneet juuret eivät toimi vesijuurten tapaan ja kasvi saattaa kuolla ennenkuin vesijuuria ehtii kasvaa. Aika isohkoa riskiä olet ottamassa.


Isohko ja isohko.

Itse olen jo moneen otteeseen kasvattanut pienet taimet mullassa ja siitä siirtänyt hydroon. Hyvin on lähtenyt kasvuun. Yksi ainoa taimi kuoli ja ilmeisesti juurimätään kun jo pitkä aika oli kulunut hydroon siirrosta.
Joo.

Filago

Itselläni on akvaariossa ( 400l)ollut vuosien varrella kultaköynnöstä, niin tälläkin hetkellä. Kasveja ei ole mitenkään ankkuroitu tai juuria suojattu. Tähän mennessä lasin kulmareiästä sekaan tökätyt pistokkaat ovat kasvattaneet juuria äkkiä ja kasvaneet hienosti. Hiukan kaloista riippuu paljonko kalat maistelevat juuria, kannattaa varautua siihen että joku kalayksilö saattaa tehdä selvää juurten pinnan pienistä juurista nopeammin kuin kasvi ehtii kasvattaa uusia... Kalojen koko siis aika ratkaisevaa tuossa. Kasvit tosin osaavat "ovelasti" tehdä juuria suojatumpiin kohtiin kuten sisäsuodattimen taakse tai ulkosuodattimen putkien suojiin.

Kultaköynnös siis on selkeästi hyvin akvaarioon sopiva, varsinkin jos akvaarion valaistus on hoidettu riippuvilla lampuilla kuten itselläni, samasta valosta on iloa paitsi vedenalaisille, myös vedenpäällisille kasveille. Et maininnut lampustasi onko se nk. tavallinen akvaariolamppu, joka ei ylöspäin anna valoa.

Chileistä akvaariossa en tiedä... Mutta on siinä jonkunlainen riski olemassa että kalasi tulkitsevat juuret maukkaaksi syötäväksi mitä on kiva napostella.. ja viisisenttinen kasvi on aika pieni ottamaan vaurioita kärsimättä. Että joko suojaat juuret ja sitten ne mätänee hapen puutteeseen.. tai et suojaa ja ne syödään .. tai sitten homma sujuu hienosti teit kummin vain. Kerro sitten kuinka kävi.

Ja se valaistus.. Jos pääset niin pitkälle, että chili on iso ja satoaa jne, tulee varmaan sekin pohdinta tarvitseeko chili jotain ekstravaloa, joka sitten lämmittää akvan vettä helposti liikaa.

Kysyit myös siitä liukeneeko juurista veteen jotain.. Chili ei ole myrkyllinen, jotkut kalankasvattajat syöttävät chilijauhetta kaloilleen väriruokana.. mistä voi päätellä että kysymystä tuskin tarvitsee pohtia. Ja jos pohtii, niin vastaus on luultavasti se, että liikenne menee enimmäkseen vedestä juuriin eikä päinvastoin. Eräänlainen biologinen vedenpuhdistus systeemi siis, poistaa nitraattia, jota akvaarioveteen tuppaa helposti kertymään.

Filago, joka alkoi miettiä pitäisikö itsekin laittaa yksi koekappale. Noi mun kalat kyllä tekee kymmenen sentin pätkästä kurkkua selvää päivässä.. että piiloon se pitää saada vahvistumaan.. kultaköynnösjuurien kaltereiden taakse.. Raportoin sitten minäkin.
#163

meetumari

Lukase tarinani akvaariokasvatuksesta tällä samaisella sivustolla. Idätin siemenet ensin normaalissa mullassa ja siirsin ne pienen multamäärän kanssa kaupan salaattiruukkuihin ja akvaarioon. Akvaarion takareunassa on ruukun mentäviä koloja ja vain yksi on  tähän mennessä kuollut. Juuret ovat parhaimmillaan yli puoli metriä pitkiä.

Onnea. :D