Chilien kasvatusta hesarissa - Huomenna 8.1 2004

Aloittaja Jeega, tammikuu 07, 2004, 18:26:55 ip

« edellinen - seuraava »

Jeega

Kuulemani mukaan huomenna Helsingin Sanomien
Ruoka ja juoma -osastolla pitäisi olla juttu chilien kasvattamisesta.
Kaikki lukemaan huomenna hesaria!

rasputin

Lainaus käyttäjältä: "Jeega"Kuulemani mukaan huomenna Helsingin Sanomien
Ruoka ja juoma -osastolla pitäisi olla juttu chilien kasvattamisesta.
Kaikki lukemaan huomenna hesaria!

Juuh, samaa itsekin katselin. Innolla odotan mitä tietoja sieltä löytyy ja kuinka todemperäisiä vinkkejä sieltä löytyy =)

H-Bomb

Heh, itse asiassa sen piti olla huomiseen asti yllätys :)

Tosiaan, huomisessa Hesarissa pitäisi olla juttua chilien kasvatuksesta ja pääosassa jutussa olen minä  ???  Siinä on myös juttua chilistä yleensäkin.

Moni varmaan ajattelee, että parempiakin henkilöitä jutun kohteeksi on... Mutta kun kaikki eivät vaan halua julkisuutta. Ja olen kyllä tiedottanut "tärkeimmille" (miten sekin määritellään?) kasvattajille jutun mahdollisesta ilmestymisestä jo syksyllä. Jutusta ei tullut ilmeisesti sellainen, kuin toimittaja toivoi vaan suppeampi. Siihen kun ei ole paljon vastaan sanomista yhdellä toimittajalla... Mutta toivotaan, että se on hyvä! Pitäisi siinä olla kuvakin minusta, ehkä jopa onnistunut sellainen?

Levikki on ainakin niin iso, että kiinnostuneet saavat varmasti kipinän. Ja jutussa oli mukana kyllä osoite infernon, minun ja Jukan sivuille, joista halukkaat saavat lisätietoa. Saa nähdä, ovatko mukana valmiissa tuotteessa?

Huomista jännityksellä odotteleva,
-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

rasputin

Lainaus käyttäjältä: "H-Bomb"Heh, itse asiassa sen piti olla huomiseen asti yllätys :)

Tosiaan, huomisessa Hesarissa pitäisi olla juttua chilien kasvatuksesta ja pääosassa jutussa olen minä  ???  Siinä on myös juttua chilistä yleensäkin.

Moni varmaan ajattelee, että parempiakin henkilöitä jutun kohteeksi on... Mutta kun kaikki eivät vaan halua julkisuutta. Ja olen kyllä tiedottanut "tärkeimmille" (miten sekin määritellään?) kasvattajille jutun mahdollisesta ilmestymisestä jo syksyllä. Jutusta ei tullut ilmeisesti sellainen, kuin toimittaja toivoi vaan suppeampi. Siihen kun ei ole paljon vastaan sanomista yhdellä toimittajalla... Mutta toivotaan, että se on hyvä! Pitäisi siinä olla kuvakin minusta, ehkä jopa onnistunut sellainen?

Levikki on ainakin niin iso, että kiinnostuneet saavat varmasti kipinän. Ja jutussa oli mukana kyllä osoite infernon, minun ja Jukan sivuille, joista halukkaat saavat lisätietoa. Saa nähdä, ovatko mukana valmiissa tuotteessa?

Huomista jännityksellä odotteleva,
-Harry

Kenties tämä voisi olla se ratkaiseva asia, joka saa chiliharrastuksen kasvuun Suomessa. Hyvä että asiantuntemusta saadaan artikeliin. Varmasti myös inferno saa kaipaamansa piristysruiskeen uusien harrastajien muodossa. Voi olla että Jukalle ja muille "siemendiilereille" on tulossa kiireiset ajat =P

theBro

Lainaus käyttäjältä: "rasputin"
Kenties tämä voisi olla se ratkaiseva asia, joka saa chiliharrastuksen kasvuun Suomessa. Hyvä että asiantuntemusta saadaan artikeliin. Varmasti myös inferno saa kaipaamansa piristysruiskeen uusien harrastajien muodossa. Voi olla että Jukalle ja muille "siemendiilereille" on tulossa kiireiset ajat =P

Kyllähän tää harrastus on tuntunu muutenkin olevan kasvussa. Toki ko. juttu voi antaa vielä lisää buustia. (Fasse varmaan tykkää, jos tulee uusia asiakkaita  :angry: )[/color]

rasputin

Aika ympäripyöreää tekstiä oli, mutta ihan toimivaa kuitenkin. Eihän artikkelissa hirveästi varsinaisesta kasvatuksesta voinutkaan kertoa ja linkit ohjaavat kiinnostuneet ihmiset tänne. Kaiken kaikkiaan hienoa että hesari julkaisee tällaista =)

sim

Enpäs ollut huomannut täällä ennakko"varoitusta" jutusta ja olinkin iloisesti yllättynyt kun aamun Hesarissa eteen tuli koko sivun chilijuttu. Itse juttu oli kirjoitusasultaan vähän niin ja näin (ns. "punainen lanka" puuttui kokonaan ja meni vähän sekalaisten faktojen luetteluksi), mutta pääasiahan on että saatiin asiaa esille.

Ja vielä kun kansalle tuli kerrottua että chilejä voi ihan oikeasti kasvattaa kotona - toivon mukaan yksi jos toinenkin innostuu tuosta jutusta :)

Fatalii

Todellakin on porukka innostunut... kyselyitä koko touhusta kaikessa hölmöydessään on tullut tämän päivän aikana ihan uskomattomasti...

Siemeniäkään ei pitänyt lähetellä enää vuodenvaihteen jälkeen, mutta pakkohan se on nyt vielä vähän aikaa. :)

Sellainen hässäkkä todellakin ettei kerennyt edes tarkemmin lukea kyseistä palstaa kun vilaukselta.

Vieläkun omille sivuilleni osoittava osoite olisi ollut helpommin muistettava www.fatalii.net kuin tuollainen mitä ei välttämättä muista... ;)
Olen saanutkin paljon kommenttia siitä että kun ihmiset eivät muista esim. jonkun ulkomaisen sivuston osoitetta, he menevät sinne sivujeni kautta kun ne on helppo muistaa, myös ulkomaalaisetkin :)

Mutta eiköhän leviä hiukan taas tämä hullutus, suomessa kun on jo valmiiksi hullua kansaa aivan tuhottomasti.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Aji Inferno

Toden totta, tämä hullutuksemme pääsi aika hyvin parrasvaloihin! :) Nyt olisikin kenties aika taas vähän parantaa asioita... Uusi chilitapaaminen? Saittiemme parempi "integroiminen" (itseni täytyy ainakin linkata tämä Inferno selvemmin mainioihin suomalaisiin chilisivustoihin - sillä monella teistä on tätä parempaa matskua tarjolla, esim. Fatalii-Jukan kuvagalleriaa ei hakkaa sitten niin mikään! :). Ruokaohjeissa ja niiden lisäämisessä voisi olla projektia. :cool:

p.s: aiemmin raamattuna lukemani Graeme Caseltonin sivusto alkaa olla niin täynnä virheellistä ja vanhentunutta tietoa, että alan oikeasti uskoa meidän pikku yhteisöllämme olevan tämän hetken ehkä terävimmän tietämyksen aiheesta "chili" (varsinaisten tiedemiesten ulkopuolella)... Ei hullummin? :-)

kyris

Resepti-kantaakin on tänään luettu jo 92 kertaa (kuukauden keskiarvo 248). :p

Töissäkin sai kuulla jutusta lähes kyllästymiseen asti  :D  

Hienoa, että jalo harrastuksemme/hulluutemme sai näkyvyyttä noin hienolla paikalla (vaikka ko. lehti onkin kilpailijan  :laugh: )!

H-Bomb

Luettu on!

Ensimmäinen mielipiteeni oli: törkeän iso kuva annuumeista. Kyseltyäni täysin asiasta tietämättömiltä, miksi he olivat jutun lukeneet, sain kaikilta vastauksen: "No kun ne isot chilit herättivät huomion." Eli kerrankin oli annuum paikallaan!

Muuten sanoisin, että juttu palvelee nimenomaan tavallista tallaajaa aika hyvin. Vain perusasiat mukana. Paljon muutakin olisi mahtunut, mutta tuo on jo parempi kuin hyvä. Mikä tärkeintä; taitto hyväksyi ne linkit sinne loppuun! Eli liikennöinti on ollut melkoisen runsasta tänään kolmella saitilla. Hyvä niin. Oma kuvakin juttuun oli tungettu, mutta kovin pienellä... Mikä on tietysti hyvä juttu! :)

Hienoa, että saatoin osaltani hullunhauskaa harrastustamme julkisempaan suuntaan. Nyt vaan kaikki tarjoamaan juttuja paikallislehtiin: "No, kun Hesarikin teki tästä jutun. Tää on pop."  :;):

Joutui hieman repeämään, kun luin reseptejä ja siellä oli 'Chilifriikin tuliset tortillat', joita syötin toimittajille :D (No, toimittajien versiot eivät tietenkään olleet tulisia...)

-Tyytyväinen Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Fatalii

Itse olisin toivonut kuviin mukaan edes muutaman pienen kuvan koristeellisemmista lajikkeista kuten Bolivian Rainbow yms... myös kuva kotona kasvatetusta kasvista pullollaan satoa olisi voinut tuoda oman lisänsä soppaan, mutta kaikkea ei voi saada, ja tuon artikkelin läsnäolo hesarissa oli parempi kuin HYVÄ juttu! :)

Aikoinaan länsinaapurissa lehdessä ollut Petterssonin artikkeli kun oli niin kertakaikkisen herkullisen näköinen loistavine esimerkkeineen ettei harrastuksesta vaan voinut olla innostumatta entistä enemmän :)

Mutta melkoisen uuttahan tälläinen suosio on meille suomalaisille chilipäille joten kyllä tämä tästä.

Huomenna pääseekin sitten napsimaan chileistä oikein kunnon kuvia uudella kameralla!
Tämä yö taitaakin mennä sitten manuualin parissa. :)

Aivan oikeessapa oot Tommi tuosta varsin arvostetusta UK-chilehead sivustosta... tieto alkaa olla pahasti vanhentunutta etenkin villimpien ja vähänkin harvinaistemman lajikkeiden kohdalla.
Lajikelistasta kyllä löytyy vielä aika mukavasti oikeaakin tietoa :)

jase

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Todellakin on porukka innostunut... kyselyitä koko touhusta kaikessa hölmöydessään on tullut tämän päivän aikana ihan uskomattomasti...

Siemeniäkään ei pitänyt lähetellä enää vuodenvaihteen jälkeen, mutta pakkohan se on nyt vielä vähän aikaa. :)

Mutta eiköhän leviä hiukan taas tämä hullutus, suomessa kun on jo valmiiksi hullua kansaa aivan tuhottomasti.

Minä ainakin sain kovan kimmoituksen tuosta hesarin jutusta, se oli aino sivu jonka luin kahvipöydällä kokoneen - vielä tais venyä tunti puolella liikaakin :p

Olen ehtinyt jo muutama viikko aiemmin kantaa tutultani kunnon kasvatuslampun kotiin, jonka vihin parantamaan mun kärsineiden ikkunakasvien eloa. Lampussa lukee että 250W ja son-t +

Jukan kanssa oli jo mailiviestintää mahdollisista lajikkeista.

Eteistä aloin heti töistä päästyäni suunnittelee uusiks - oonkin jo kauan miettinyt että miten saan eteiseen auringon jotta nukkumasta vessaan kömpiessa edes aurinko joskus paistais.. ;) Lampun saan nätisti roikkumaan katosta kirkkaalla ohuella kettingillä (vanha kerrostalo, korkeat huoneet). Ruukut tulee suoraan lattialle kunhan kasvit pääsevät sopivaan korkeuteen. täytyy rakentaa joki sopiva säädeltävä nätti suoja joka peittää myös ruukut. Lampun ajastin on jo kunnossa, jopa ihan digitaalinen malli jossa minuutin tarkkuus

:D

Ei kai tälläsellä innostuksella vielä joudu laitoshoitoon?

Stenu

theBro

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Uusi chilitapaaminen? Saittiemme parempi "integroiminen" (itseni täytyy ainakin linkata tämä Inferno selvemmin mainioihin suomalaisiin chilisivustoihin - sillä monella teistä on tätä parempaa matskua tarjolla, esim. Fatalii-Jukan kuvagalleriaa ei hakkaa sitten niin mikään! :). Ruokaohjeissa ja niiden lisäämisessä voisi olla projektia. :cool:

Tapaaminen vois kyllä piristää kummasti talvi-iltaa. Eikä tarttis ees palella hetkeen  :p Toki nuo muutkin ideat saa kannatusta, tuleepahan tiedot ainakin sovellettuna suomen oloihin. Etenkin väärän mittayksikön reseptit on ärsyttäviä.

Miittiä kehiin![/color]

-Sh-

Ei kellään sattuis olemaan scanneria, että pääsis lukemaan ton hesarin jutun kun ei harmittavasti satu tulemaan sitä  :(  :(  :(

Petri Kujala

Ensin täytyy sanoa, että hienot sivut ja kiinnostava aihe:)
Eksyin tänne kun luin Muropaketti.com forumia jossa oli linkki teidän sivuille.
Tais löytyä Mulle ja naapurille uusi harrastus:))

Ei muuta kuin hyvää jatkoa kaikille Chilin ystäville
Petri

sim

sh: skanneri löytyy töistä ja artikkelikin on tallella, mutta olen pari viikkoa poissa toimistolta.. sen jälkeen kyllä voin skannata ja lähettää jos ei kukaan ole ehtinyt ensin.

Fatalii

Tässä helvetin iso ja huonolaatuinen kuva tuosta, mutta tässä hässäkässä parempaa ei nyt irronnut:

HS_080104

HB

Itse luin jutun hesarista muutama päivä sitten ja nyt on omat viljelmät suunnitteilla, hyvällä säkällä viikonloppuna itämään. Ei ole itseasiassa tätä ennen edes käynyt mielessä että tälläistä voisi harrastaa  :)

Hieno juttu.