tammikuu 10, 2025, 23:03:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pepperoni vai jalapeno kebabissa?

Aloittaja pallo, syyskuu 10, 2007, 23:10:52 ip

« edellinen - seuraava »

pallo

Niin, kumpi on kebabin kylkiäisenä yleisesti käytössä?

Ne kun ovat niin hyviä ja etsiskelin tietoa netistä ja tänne törmäsin. Keskusteluista bongasin, että kuulemma ovat pepperoneja.

Entä millä nimellä niitä myydään ja missä? Ruokakaupan hyllyiltä olen niitä etsiskellyt ja purkin jos toisen ostanut, mutta ei maku ole lähellekään sama.

Teikäläiset eivät varmaan paljoa näistä säilykesuolaisista perusta, joten jos uskaltaisin laajentaa makumaailmaani, niin mitä muita chilisydeemejä suosittelisitte? Kovin tulisesta en pidä.

e-Boy

Pepperoneja ne on.  :D Huomattavasti Jalapenoa miedompiahan nuo ovat. Kympin asteikolla pepperoni on noin 1/10 kun Jalapeno taas on jotain 2-5 välillä. Marketeissa myytävissä on suuria eroja eri firmojen pepperonien välillä, ja monet tuntuu olevan semmosta löysää lillua etikassa. Kebab-paikoissa taas yleensä ne on aika hyvää tavaraa. Iteki oon ettiny mikä olis hyvä merkki, tähän asti parasta on löytynyt Vaasasta Al-Forat nimisestä kaupasta. (jonka nimi on vaihtunut sittemmin enkä muista uutta). Enkä edes muistanu laittaa pepperonien pakkaaja-firman nimeä ylös.  :?

Edit: Tuo pepperoni nyt tietysti on tuommonen yleisnimitys, tarkemmasta lajikkeen nimestä voi joku viisaampi kertoa lisää.  :wink:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Sauli Särkkä

Melko usein on tullut vastaan ulkolaislättylöissä työskennellessä metallisia pönttöjä, joissa lukee suoraan suomennettuna "Makedonialainen pepperoni". Allekirjoittanut ei itse niiden mausta jostain syystä nauti..ehkä se on se, että moiset pötkylät toimivat lähinnä etikka-suola -liuoksen siirtovälineinä ja se ensipuraisu purskauttaa sitä litkua suun täyteen.

-Sale
Sauli Särkkä

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Melko usein on tullut vastaan ulkolaislättylöissä työskennellessä metallisia pönttöjä, joissa lukee suoraan suomennettuna "Makedonialainen pepperoni". Allekirjoittanut ei itse niiden mausta jostain syystä nauti..ehkä se on se, että moiset pötkylät toimivat lähinnä etikka-suola -liuoksen siirtovälineinä ja se ensipuraisu purskauttaa sitä litkua suun täyteen.

-Sale

Oikeaoppinen tapa etikkaa täynnä olevan pepperonin syöntiin:
-Päästä puraistaan pieni pala pois
-Sisällä oleva "Lillu" kaadetaan pois (tosin joskus ongelmana voi olla mihin sen kaataa, ellei tee sitä Mr.Bean tyylillä ja kaada jonkun viereisessä pöydässä olevan käsilaukkuun)
-Herkutellaan

:wink:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."

terawatti

Joissain harvoissa paikoissa saa myös jalapenoa, siivuina tai kokonaisena. Yleensä tosin ovat kälyisiä etikkapepperoneja  :?
Shiny Frog-device

Torakka

paras on tosta syö mä taktiikasta sellanen että kärki pois litkut kebabin pääl ja pepperoni suuhun ite ainakin tykkään

Volitans

Näistä normaaleista kaupoista saatavilla olevista pepperoneista omasta mielestäni paras on "Royal -- Tsatsoulis bros - Vahva vihreä". Samalla valmistajalla on myös keltaisempi miedompi.

Tämä tulinen tarkoittaa vain sitä, että on tulisempaa verrattuna tuohon, jossa ei poltetta ole juuri lainkaan. Mietojahan nämä kaikki.

Näissäkin on ollut laatuvaihtelua. Nyt juuri avaamassi purkissa tuntuvat isokokoiset olemaan hieman liian pehmeitä, sen sijaan pienet ovat ok.

Hirveintä maistamaani on Felixin pepperoni, joka maistuu etikkakurkulle.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

pallo

vastauksista. Pepperoneja siis metsästän.

Meikäläisen makuaisti ei liene vielä kovin sofistikoitunut, kun minusta se kebabpepperonin litku sitä hyvää juuri onkin. Suola muodossa jos toisessa on nam.

Salmiakkikin on sitä parempaa mitä suolaisempaa se on. Tai mikä on parempaa kuin ranskalaiset mäkin ketsupilla ja kippoon sekaan pussi suolaa ja 5-10 pussia pippuria.

No, nyt meni aiheen ohi. Täytyypä kysyä pepperoneja tukusta tai joltain kebabkojun pyörittäjältä.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "pallo"vastauksista. Pepperoneja siis metsästän.

Meikäläisen makuaisti ei liene vielä kovin sofistikoitunut, kun minusta se kebabpepperonin litku sitä hyvää juuri onkin. Suola muodossa jos toisessa on nam.

Salmiakkikin on sitä parempaa mitä suolaisempaa se on. Tai mikä on parempaa kuin ranskalaiset mäkin ketsupilla ja kippoon sekaan pussi suolaa ja 5-10 pussia pippuria.

No, nyt meni aiheen ohi. Täytyypä kysyä pepperoneja tukusta tai joltain kebabkojun pyörittäjältä.

Niin tai koita noita "Royal -- Tsatsoulis bros" joista Volitans puhui. Nyt kun tarkemmin muistelen niin olen maistanut noita, ja ne tosiaan olivat lähellä Kebab-pulju tasoa.

Ja kyllä puhut asiaa; Se suolaneste on todella hyvää kun on sillä päällä. Joskus oliiveitakin syödessä melkeen tekis mieli juoda sitä suolalientä ku on oikeen suolasennälkä.  :lol:

Volitans

Alkuperäiseen kysymykseen oikea vastaus on tietenkin pepperoni, joka on eurooppalainen chili. Tämä suomessa tarjottava kebab on lähinnä turkkilaista Döner-kebabia.

Kannattaa muuten välillä maistella muitakin kebabeja - itse voi grillata vaikka shish-kebabeja.

Pepperoni vai Jalapeno? - Hyviä molemmat, jalapeno hieman tulisempi. Pepperonissa viehättää itseäni sen ohut kuori ja rapsakkuus - siis, jos oikein säilötty. Jalapenossa taas on enemmän makua.

Molemmat ovat kuitenkin liemeen säilöttyjä ja säilöntäprosessi vaikuttaa oleellisesti makuun.

Chilit ovat hyviä tuoreenakin, tosin aika lailla tulisempia.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Hybridi

Asian vierestä:
Kyllä on omat makuaistit muuttuneet vuosien aikana, samalla kuin perinteisestä makaronilaatikoista on siirrytty cross kitchen -kotiruokaan. Itse muistan maistaneeni vaahtosammuttimen kokoisena taskukebabia, jossain kauppahallissa kultaisella 80-luvulla, ja tuntenut kuinka se poltti suussa. Toisin on nyt, kun on aivan sama valitseeko tulisen vai miedon kastikkeen falafeliinsa/kebabiin.

Vai onko vika nykypäivän pikaruokapaikkojen ruuissa/mausteissa?
Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä.
-Kiinalainen sananlasku

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Hybridi"Asian vierestä:
Kyllä on omat makuaistit muuttuneet vuosien aikana, samalla kuin perinteisestä makaronilaatikoista on siirrytty cross kitchen -kotiruokaan. Itse muistan maistaneeni vaahtosammuttimen kokoisena taskukebabia, jossain kauppahallissa kultaisella 80-luvulla, ja tuntenut kuinka se poltti suussa. Toisin on nyt, kun on aivan sama valitseeko tulisen vai miedon kastikkeen falafeliinsa/kebabiin.

Vai onko vika nykypäivän pikaruokapaikkojen ruuissa/mausteissa?

Chilin poltteelle muodostuu toleranssia. Pitää siirtyä vahvempiin :)

Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. On erilaisia chilejä, joissa on erilainen polte.

Omien havaintojeni mukaan erinomaisen hyvää chiliruokaa saadaan, kun käytetään paljon eri chililajikkeita (joilla on siis erilainen polte), siten, että mukaan otetaan paljon myös maistuvia chilejä. Tämän jälkeen pyritään peittämään poltetta esim. jugurtilla, kermaviilillä tai kookosmaidolla. Tuloksena syntyy ruokaa, jota syö mielellään, mutta jolla on sivuvaikutuksia: Pintaverenkierto paraneee, hiki valuu otsalta... Pitäisi vielä olla viimeisimpien tutkimusten mukaan terveellistäkin.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Jägermeister

Saman huomion olen tehnyt itse. Tosin ilmeisen moni ei tässä maassa ole vaihtanut ruokailutottumuksiaan ja siksi tulisemmat (maukkaammat/erikoisemmat) tuotteet loistavat poissaolollaan.

Tässä olisi kyllä varsinkin elintarviketeollisuudella parantamisen varaa ja paljon!

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Omien havaintojeni mukaan erinomaisen hyvää chiliruokaa saadaan, kun käytetään paljon eri chililajikkeita (joilla on siis erilainen polte), siten, että mukaan otetaan paljon myös maistuvia chilejä. Tämän jälkeen pyritään peittämään poltetta esim. jugurtilla, kermaviilillä tai kookosmaidolla. Tuloksena syntyy ruokaa, jota syö mielellään, mutta jolla on sivuvaikutuksia: Pintaverenkierto paraneee, hiki valuu otsalta... Pitäisi vielä olla viimeisimpien tutkimusten mukaan terveellistäkin.

Omat kokemukseni ovat samansuuntaiset!

KalleKala

On kyllä enimmäkseen onnetonta chilimaustosten löytäminen marketeistä. Yleensä löytyy vahvemmista mausteista muutama thaichilisoosi ja habataba. Siinäpä ne sitten ovat ja loput ovat mitälie litkuja joissa enimmäkseen tomaattia/sokerisiirappia/etikkaa tai muuta korviketta. Tämä ei kuitenkaan ole kovin suurio ongelma kun soosit voi tehdä itse tai terästää niitä.

Sitten päästään puolivalmisteisiin tai valmistuotteisiin. Paketissa lukee isolla EXTRA HOT!!!!  Joo ja chiliä on näytetty valmisteelle ehkä 10metrin päässä valmistuspisteestä ja se on siinä. Joku roti pitäisi saada siihen, ettei johonkin mummonmuusi purnukkaan leimata vain EXTRA HOT ja se sitten on extra hot vaikka maku on sama kuin sekaan olisi virvottu teelusikallinen suolaa ja vähän mustapippuria.

Valheellista mainontaan ja merkintää minun mielestäni tuommoinen. Eikös se jossain määrin ole laitonta mainostaa ominaisuuksia joita ei ole?

jarzzo85

eiköhän ne yleensä oo jotain pepperooneja mutta yllätyksekseni viimeksi kun kävin kebabilla niin sain siihen seuralaiseksi ihan tuoretta chiliä  :D taisi olla cayennea kylläkin  :)

Julle

Itse Turkissa useasti käyneenä voin todeta etteivät nämä kotoisat kebabit ole kovinkaan lähellä esikuviaan. Jos nyt esimerkiksi otetaan se döner-kebab, olen itse saanut Turkissa aina puolikkaan vehnäleivän halkaistuna jonka välissä on maustettua lampaanlihaa, raakaa sipulia, mustapippuria ja tuoretta tomaattia. Se on siinä.

Nämä naudanlihakasalla tulevat kastikkeet, salaatit ja muut kaalit pepperoneineen ovat joku skandinaavinen tukussa-ei-muuta-myyty -versiointi.

Hyväähän kebab on, siitä ei päästä yli eikä ympäri :)
~Ei se satu~

Volitans

Tämä meillä pita leivän välissä tarjottava kebab on itse asiassa berliiniläinen keksintö, jonka tekivät siellä paikalliset turkkilaiset maahanmuuttajat vuonna 1971.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

svalli

Asia ei nyt ole ihan kebab chileistä, mutta tässä threadissa mainittiin nuo Tsatsoulis brossin pepperonit. Parin viikon aikana olen muodostanut riippuvuussuhteen niitten valkosipulilla sekä valkosipulilla ja oreganolla mautettuihin pepperoniviipaleisiin. Kun tulee mieli suolaista otan purkin kaapista ja tungen haarukallisen niitä suuhuni. Ovat vaan niin onnettoman pienissä purkeissa, mutta onneksi näitä löytyy jopa lähimmästä Siwasta.

Tulisuutta ei näissä ole kuin pienen mausteisuuden verran, mutta en minä sitä ole jääkaapin ovea raottaessani etsimässäkään. Toimivat varmaankin hyvin myös kebabin mausteena, tänään kokeilin niitä salaatissa fetajuuston, oliivien, sipulin ja tomaatin kera. Kerrassaan maukasta naposteltavaa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Stormcrow

Koetappa Pallo ihan tavallista eldoradon pepperonia. Löytyy Siwasta ja tulisuutta ei ole juuri nimeksikään. Jotakuinkin samaa kamaa kun kebabbien lisukkeena tulevat. Yleensä kohtuullisen kiinteitä enkä ainakaan itse ole pehmenneitä löytänyt. Hinta on kai jotain € 1.50 per purkki.

SC