tammikuu 10, 2025, 23:07:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Habaneron kukkiminen.

Aloittaja Ahmatti, syyskuu 28, 2007, 21:11:55 ip

« edellinen - seuraava »

Ahmatti

Moi kaikille!

Tuottaako habanero yleensä hedelmää jos se alkaa kukkimaan?
Mulla on habanero kukkinut jo tosi kauan, mutta hedelmiä ei vaan ilmaannu..
Onkohan mulla väärän mittainen valojakso (12/12h) vai vaatisiko se lannoitetta tai mahdollisesti toisen kasvin pölyttämään että se alkaisi tuottamaan satoa? Osaako joku valistaa aloittelevaa chilinkasvattajaa?Kiitti vastauksista!

Volitans

Ei aina, se voi pudotella kukkiaan ilman, että niistä tulee podeja.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

manux

Muutama syy(ei ne ainoat) miksi kukat voivat tippua
* Nuori ja pieni kasvi
* Liian vähän valoa
* Ylilannoitus typpipitoisilla lannotteilla tai alkuunsa liian vahva maaperä (chinenset ON herkkiä ton suhteen)
* Liikakastelu
* Liian pieni ruukku
* Ötökät

Kuva kasvista auttaisi jengiä kommentoimaan mikä voi olla pielessä ja mikä on hyvin.

12h sadottamiseen valoa on vähän, kokeiles nostaa 18h pintaan vuorokaudessa valojakso. Chili ei välitä valojaksoista samalla tavalla kuin jamaikan ruusut(kukkia muodostuu vain tietyllä valojaksolla). Marjantuoton kannalta enempi valoa on parempi, kunhan nyt jonkinlainen lepojaksokin jää väliin.

Et tarvi toista kasvia pölyttämään, kyllä chinenset itse itsensä hoitavat.

Ahmatti

Kasvi on n.6kk vanha ja 30 cm korkea.Se on aika isossa ruukussa, joten kokeilen pidentää valojaksoa. Kasvilla on tosin vain loisteputki valona eli siinäkin olisi parantamista. Katotaan miten käy, jatkaako kukat varisemista. kiitti!

Hannele

Mulla se äityi Habanero vauva kukkimaan ensi kukintojaan nyt syksyllä. Nipistelin nuppuja pois paitsi kahta ja ihan uteliaisuuttani katson tuleeko mitään. Ei silti taida ilman keinovaloa olla toiveita näin syksyllä enää.

Sami73

Heh, mulla tekee nuppuja ihan hulluna. Ainoa ongelma siinä on se, että varsi on noin kymmenen senttiä pitkä pistokas vedessä...
Yksi kukka tekee jopa podia ja ainakin kuusi kukkaa auki. Pistokas on ollut vain itä-ikkunalla, aika ihmeellistä.

Laitoin jo ensi kesää varten itämään kahdeksan lajiketta, vähän liian aikaisin ehkä.

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "Sami73"Heh, mulla tekee nuppuja ihan hulluna. Ainoa ongelma siinä on se, että varsi on noin kymmenen senttiä pitkä pistokas vedessä...
Yksi kukka tekee jopa podia ja ainakin kuusi kukkaa auki. Pistokas on ollut vain itä-ikkunalla, aika ihmeellistä.

Laitoin jo ensi kesää varten itämään kahdeksan lajiketta, vähän liian aikaisin ehkä.

Tuo osoittaa hyvin selvästi sen, että chinenset eivät kestä ylilannoittamista ollenkaan. Itäikkunalla riittää lähes pelkkä vesi.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Hannele

Ja varsinkaan kun en lannoita yhtään. Ehkä puhun p:tä niille liikaa  :D

Ja sitäpaitsi se on ollut tähän asti ulkona, vain satunnaisia öitä sisällä kun näytti pakkanen uhkaavan. Terhakka on ja pirteä.

Xbow

Juu, aika epeleitä noi habanerot tuntuu olevan. Omiin annuumeihin verrattuna tekeepi paljon kukkia ( kun niitä nuppuja on useampi / nuppupiste ). Mutta taas vaa'an toisella puolella on ominaisuus pudotella kukkia ja jopa nuppuja aikaisemmassa vaiheessa kuin annuumi. Lisäksi tuntuisi olevan taipumusta availla ehkä alikehittyneitä kukkia.

Minulla on 3 habaa, joilla aloitin kukittamisen suunnilleen samaan aikaa ( muut pari habaa odottelevat vielä kukkimisvaiheen aloitamista, kahtotaan nyt koska annan luvan :p ).

Samaa turvetta oli ruukussa, samoilla ravinteilla varustettua vettä sai. Kukkiminen alkoi elokuun puolenvälin paikkeilla. Kaikki habat olivat sisällä, valoa tuli itäikkunasta. Eroa seuraavasti:

Haba1 -- 23cm mimosassa, 70-75 x 60 x 50 puska. Tälle annoin itäikkunavalon lisäksi loistarivaloa. Teki 8 habaa, joista ensimmäiset aloittivat juuri nyt värin vaihdon, eli kohta pääseepi maistelemaan :) Kukkia putoili paljon, kukkia / nuppuja oli puskassa n. sata.

Haba2 -- 17cm pamelassa. Jäi paljon pienemmäksi, pituus ehkä 40cm. Ei saanut lisävaloa. Bygasi 2 habaa, Haba1:sen kanssa samaan aikaan, loput kukat putoilivat. Aika surkuhupaisan näköinen kasvi. Melkoisen juurihässäkän on tehnyt pamelan rei'istä.

Haba3 -- 20cm pauliinassa. Kooltaan yllättäen Haba1:sen ja Haba2:sen väliaste. Tämä oli hieman varjoisammassa paikassa. Ei suostunut tekemään palon palkoa. Jatkaa edelleen kukkien tekemistä, nyt syys-lokakuun vaihteessa päätti eteläikkunalle päästyään ruveta tekemään palkoja. Pelkkä vesi ja enempi luonnonvaloa tuntuupi toimivan.

Heikossa valossa ilmeisesti jopa peruslannoitettu turve / multa voi olla liian ravinteikasta. Eli kun valo-lannoitus-kastelu tasapaino kun löytyy, niin jotain voipi tapahtua, kait :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti