lokakuu 06, 2024, 14:22:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - elokuu 31, 2011, 20:40:43 ip
Oon kyl kuullu (lukenu) tosta joskus, kumpaakaan vaan ei löydy nurkista valmiiks ja muistaakseni noi hehkut on melko arvokkaita. Ei viittis volvostakaan lainata... Tossa kolvihommassa oli vielä sekin idea et kun lasta on kiinteästi kiinni kolvissa on vanha "hylsy" helppo vippaa mäelle vaihdon yhteydessä.


Motonetistä saa hehkutulpan halvimmillaan 4,90 € ja alle kympin on monta erilaista. Tiedä sitten kestääkö hehkutulppa tuossa käytössä.

Rundari

En tiedä itsekkään miten pitkään kestää, mutta luulis kestävän kun 5v jännitteellä sitä käytetään. Itselle osat ei maksanu mitään joten sen takia meinaan testata toimivuutta.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 31, 2011, 22:07:54 ip

Motonetistä saa hehkutulpan halvimmillaan 4,90 € ja alle kympin on monta erilaista. Tiedä sitten kestääkö hehkutulppa tuossa käytössä.


Ohhoh... "isolla sinisellä" on hinnat vähän toista. Mut edelleen sen virtalähteen puutteessa taidan siltikin kokeilla tota kolvia...

Lainaus käyttäjältä: Hombre - elokuu 31, 2011, 21:52:41 ip
Mulla savusampoa ajaa tietokone, jossa on 60gb kovo, monitori jne. Voin samalla kuunnella mp3-musaa, tai pelailla fm2010:ä jne. Pönttönä toimii vanha jääkaappi.




;)

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Mattson - elokuu 31, 2011, 22:17:17 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 31, 2011, 22:07:54 ip

Motonetistä saa hehkutulpan halvimmillaan 4,90 € ja alle kympin on monta erilaista. Tiedä sitten kestääkö hehkutulppa tuossa käytössä.


Ohhoh... "isolla sinisellä" on hinnat vähän toista. Mut edelleen sen virtalähteen puutteessa taidan siltikin kokeilla tota kolvia...

Lainaus käyttäjältä: Hombre - elokuu 31, 2011, 21:52:41 ip
Mulla savusampoa ajaa tietokone, jossa on 60gb kovo, monitori jne. Voin samalla kuunnella mp3-musaa, tai pelailla fm2010:ä jne. Pönttönä toimii vanha jääkaappi.




;)

Täytyyhän siinä jotain virikkeitä olla...hyvä ihminen...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Rundari

Jossain olen nähnyt että peltitölkki täytetään purulla ja sitten sinne purujen sekaan tökätään kolvi ja annetaan sauhuta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Rundari - elokuu 31, 2011, 22:21:17 ip
Jossain olen nähnyt että peltitölkki täytetään purulla ja sitten sinne purujen sekaan tökätään kolvi ja annetaan sauhuta.


Ainakin allekirjoittaneella on kolviviritys.

masaiman

Törmäsin tohon kans kun guuglella opiskelin aihetta. Mulla vaan tarkotuksena käyttää noita brädlin kiekkoja.

masaiman

Onkos kukaan muuten kokeillut savustaa chiliä leppälastuilla? Millasta tulee? Oon jääny siihen käsitykseen et saattas tulla kitkerää. Kolvikokeilu 1 ja 2 kusi, jos mun viimenen ässä, jota kokeilen illalla menee munille, kokeilen tota PP:n purkkia.

InkRose

Ekan siementilaukseni yhteydessä tuli Fataliilta kylkiäisenä leppäsavustettua Jalapeno Herculesta, joka oli aivan loistavaa. Todella lihaisa "grillin" tuoksu ja makukin oli ihan kohdillaan. Savu sinänsä oli aika miedosti mukana eli ei mikäänmonen vuorokauden kärytys ollut kyseessä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 02, 2011, 08:44:58 ap
Onkos kukaan muuten kokeillut savustaa chiliä leppälastuilla? Millasta tulee? Oon jääny siihen käsitykseen et saattas tulla kitkerää. Kolvikokeilu 1 ja 2 kusi, jos mun viimenen ässä, jota kokeilen illalla menee munille, kokeilen tota PP:n purkkia.


Olen savustanut lepällä chilejä, lihaa ja tietysti kalaa enkä ole huomannut kummempaa kitkeryyttä.

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 02, 2011, 08:44:58 ap
Onkos kukaan muuten kokeillut savustaa chiliä leppälastuilla? Millasta tulee? Oon jääny siihen käsitykseen et saattas tulla kitkerää. Kolvikokeilu 1 ja 2 kusi, jos mun viimenen ässä, jota kokeilen illalla menee munille, kokeilen tota PP:n purkkia.


En itse ainakaan lepästä mitään kitkeryyttä ole havainnut syntyvän - kunhan ei lepän kuorta käryytä.
Leppähän on kuitenkin de facto-standardi savustuspuulle ainakin näin pohjolassa kaikessa (oikeassa)savustamisessa, joten luulisi sen olevan vähiten todennäköinen kitkeryyden tuottaja. Ja eikös ne yleisimmät savustusbriketitkin ole melkein leppää (adler) jos eivät ole ameriikan malliin hickoryä?

masaiman

syyskuu 02, 2011, 10:38:35 ap #171 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2011, 10:48:31 ap käyttäjältä Mattson
Just ostin eilen salkullisen noita brädleyn hikkorinappeja. Ja kaapista löytyy pussi ihan virallista leppäsavulastua. Siellä olis ollu myös noita leppä- ja omppukiekkoja mut tykästyin viime syksynä tohon hikkoriin kun sillä ja mesquitella käryttelin. Saatan tehä silleen et nyt kun on kaks kolvia ja jos se mun suunnitelma rokkaa, et tehokkaammalla poltan noita nappeja ja yöks pistän sen heikomman hernekeittopurkkiin leppäpurun kanssa jos se palais pidempään ettei tarttis yöllä rampata kiekkoa vaihtamassa.

E: Yks mitä kans aattelin kokeilla on semmonen et mul pitäis olla jossain jemiksessä kaks omenapuuklapia, joista vetäis jiirisirkkelillä siivun ja kokeilee jaksaako kolvi polttaa sitä.

Pahakeijo

Tuli hankittua savusampo ja tänään ois tarkotus kokeilla savustaa chilejä. Aattelin kokeilla leppäkiekolla, mutta tuli mieleen et käykö tuore tavara vai pitääks kiekkojen antaa ensiksi kuivua?


wille

Lainaus käyttäjältä: Pahakeijo - syyskuu 03, 2011, 09:57:33 ap
Tuli hankittua savusampo ja tänään ois tarkotus kokeilla savustaa chilejä. Aattelin kokeilla leppäkiekolla, mutta tuli mieleen et käykö tuore tavara vai pitääks kiekkojen antaa ensiksi kuivua?




Pitäis olla kuivaa, että savu muodostuisi. Ja kuoriakkin se kannattaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Pahakeijo

syyskuu 03, 2011, 11:54:45 ap #174 Viimeisin muokkaus: syyskuu 03, 2011, 14:42:42 ip käyttäjältä Pahakeijo
Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 03, 2011, 11:44:29 ap
Pitäis olla kuivaa, että savu muodostuisi. Ja kuoriakkin se kannattaa.


Kerkesinkin jo todeta saman kun kävin testaamassa tuoreella kirsikkapuulla. Kovin on hiljasta savun muodostumisen kanssa. Pitänee lähtee etsimään jostain kaupasta valmiita kiekkoja kun ei tähän hätään pihasta löydy.

edit. Kyllä nyt jonkin verran saa näköjään ajan kanssa tuoreesta kirsikkapuustakin savua irti, mut onneks löyty kuivaa leppääkin halkoliiteristä.

jewe

Piiitkästä aikaa koko viikonloppu kotiympyröissä ja tämä nyt mahdollistaa savustuskokeilun vähän pitemmän kaavan mukaan.

PE -ilta --- Su -iltapäivä olisi tavoitteena eli vajaat pari vuorokautta.

masaiman

Jjoo, eilen tuli pikkasen askarreltua tallissa.


Tommosen väänsin 4mm. rosterilangasta kolvin kärjen tilalle pitämään savustuskiekkoa paikallaan.


80w kolviin tein tommosesta rautakoukusta kanssa pidikkeen. Saa noi puunpalat pysymään tossa vastuksen päällä. Kaikki meni noin puolille öin ihan mukavasti kunnes kasvihuoneen valot ykskaks pimeni. Lähdin tutkimaan miksi, niin selvisi että tuo tehokkaampi kolvi hajosi ja liipas varokkeen. Tuo pienempi 30w toimii vieläkin ihan moitteetta. Noissa kekseissä on vaan hehkutuksesta huolimatta näköjään eroja. Kahden tunnin välein olen käynyt vaihtamassa, niin jotkut on palanut melkein tuhkaksi, joissain on reunoilla vielä puun väriäkin kun on palanut vain keskeltä. mutta pöntön räppänästä tupruttaa koko ajan tasaisesti savua.


Tuli niin hauskan värisiä noista ritilöistä et laitan tänkin nyt tänne kun en jaksa samaa huttua kirjoittaa päivyriinkin... Raakojahan noi on, mut kun oli pakko kerätä kasveista pois niin katotaan nyt tuleeko noista mitään.

Kohta täytyy taas lähteä vaihtamaan kiekko. Iltaan asti pitäis sauhutella.

Onko kukaan muu muuten huomannut samaa, että tosta savustamisesta tuntuu tulevan joka kerta kamala kanuuna...

SK

Hauskan värisiä chilejä.
Tarttuiskohan savu aromi paremmin jos chilit ois halkaistu?

Ainakin minä halkaisin ja siivosin ennimät siementet pois ennen savustusta. Savustin 14 tuntia ja kun vein chilit sisälle kuivumaan niin ainakin mielekiintoiset aromit tuli.
Vielä on kuivatus kesken, niin en ole maistanu. Odotukset on korkeella että hyvät jauheet sais säilöön...

masaiman

Noi on halkastu.

Ovat vaan leikkauspinta alaspäin...

SK

No hyvä. Kuvasta ei nopeella silmäyksellä voinu tietää.

Tuleeko se kauhea kanuuna savusta vai onko tapana naukkailla aina savustaessa?

Olin ihan silmät ristissä savustuksen päätyttyä, mutta ei johtunu savusta. :D