tammikuu 08, 2025, 21:56:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

-mtk-

En havainnut, että tätä olisi vielä täällä mainittu, eli Savusampo on saanut (ainakin jonkinlaisen) haastajan:

http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html

Sinänsä tosi yksinkertainen keksintö, hyvänä puolena mainittakoon kymmenen tunnin savustusaika ilman mitään toimenpiteitä - mikäli ilmoitettu aika pitää edes suurinpiirtein paikkansa. Lyhyesti sanottuna (niille jotka eivät linkkiä jaksa avata) tuohan on metallista rustattu spiraalinmuotoinen kehikko, joka täytetään purulla, sytytetään kynttilällä ja sen pitäisi hitaasti edeten kyteä jopa kymmenen tuntia.
Värkki vaatii tosin spesiaalipurua (hienoa, melkein pölyä) ja on melkoisen kalliin oloinen (49,90€ Puuilo/Vantaa) - oletetut materiaali-/valmistuskustannukset huomioon ottaen. Tosin, saman hintainenhan se Savusampokin on, mutta jotenkin kaikkine muuntajineen siinä tuntee saavansa enemmän  ;D

Tuo ainakin eliminoi sähkön- ja kiekonvaihtotarpeen savustuksessa, tiedä sitten kuinka pomminvarma laitos tuo on.

Kokemuksia kenelläkään?

papereeka88

osaisko joku antaa täällä lämpötila speksejä tohon chilin kylmäsavustamiseen?Tarkoitus olis itse tehdä savustin mallia tupla pönttö josta savu kulkee putkea pitkin toiseen ja siihen putkeen tulee sitten vedellä jäähdytys.Tässä kohtaa suunnittelemista olis hyvä tietää millasia lämpötiloja tarvitaan,kun se vaikuttaa oleennaisesti tuohon putken pituuteen ja jäähdytys veden virtaukseen,joten jos joku olisi niin ystävällinen niin tietoa tänne päin :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

masaiman

Ainakaan tossa mun tekeleessä pysyi lämmöt kurissa ihan jäähdyttämättäkin. Haitariputken pinta-ala riittää jäähdyttämään savua siinä määrin ettei pöntön sisätila lämpiä ulkolämpötilaa korkeammaksi. Eri asia tietysti jos savunkehitintä kuumentaa esim. avotulella...

papereeka88

samantyyppisellä ratkasulla ollaan liikkeellä mutta kaikki osat tulee rosterista.vesijäähdytys taitaa olla hifistelyä mutta kun kerta on alettu tekemään niin tehdään sitten loppuun saakka :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Evilyn

Onko kukaan kokeillut chilien savustamista ihan tavallisissa kaupan savustuspusseissa?
Kerrostalossa keskikaupungilla kun ei oikein voi alkaa pönttöjä virittelemään..

Herra 47

savustuspussissa lämmöt nousee aivan liian korkealle... Kylmäsavustuksessa lämmön olisi suotavaa pysyä niin alhaalla kuin voi mieluiten alle 20 (kalaa savustettaessa jopa 5 asteen paikkeilla.) tässä auttaa jos "savustusastiana" on toimiva jääkaappi ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

döderö

Voithan savustaa pussilla chilit syötäviksi heti mutta ei säilytykseen, muuten kun avaat pussin niin sieltä tulee huuuruja jotka polttaa.
Näin luulen sillä savustuspönttöön ripoteltu chilijauhe teki kalasta tulsita  :D joten varoka niitä savustuspusi huuruja....

raibert65

Lainaus käyttäjältä: -mtk- - kesäkuu 08, 2011, 14:41:48 ip
En havainnut, että tätä olisi vielä täällä mainittu, eli Savusampo on saanut (ainakin jonkinlaisen) haastajan:

http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html

Sinänsä tosi yksinkertainen keksintö, hyvänä puolena mainittakoon kymmenen tunnin savustusaika ilman mitään toimenpiteitä - mikäli ilmoitettu aika pitää edes suurinpiirtein paikkansa. Lyhyesti sanottuna (niille jotka eivät linkkiä jaksa avata) tuohan on metallista rustattu spiraalinmuotoinen kehikko, joka täytetään purulla, sytytetään kynttilällä ja sen pitäisi hitaasti edeten kyteä jopa kymmenen tuntia.
Värkki vaatii tosin spesiaalipurua (hienoa, melkein pölyä) ja on melkoisen kalliin oloinen (49,90€ Puuilo/Vantaa) - oletetut materiaali-/valmistuskustannukset huomioon ottaen. Tosin, saman hintainenhan se Savusampokin on, mutta jotenkin kaikkine muuntajineen siinä tuntee saavansa enemmän  ;D

Tuo ainakin eliminoi sähkön- ja kiekonvaihtotarpeen savustuksessa, tiedä sitten kuinka pomminvarma laitos tuo on.

Kokemuksia kenelläkään?

Mä hommasin tämmösen viime kesänä, jolloin savustin jalluja, poroa ja hirveä. Käytän laitetta kahden kympin pallogrillissä, joka on pyhitetty savustukselle.

Yksi "lataus" tuottaa savua 10-14 tuntia, vähän ilman lämpötilasta ja muista sääoloista riippuen. Jallut oli noin 12 tuntia savussa, jonka jälkeen paloittelin ne pieniksi palasiksi ja laitoin ne kuivuriin. Hyvät tuli! Panin ne parin riisinjyvän kanssa lasipurkkiin, ja olen heitellyt niitä semmoisenaan patoihin, ym. savuchilin makua antamaan.

Lihat oli suolauksen jälkeen noin 20 tuntia savussa. Kannattaa savustella semmoisia max. nyrkinkokoisia biittejä. Pakastin ne ja olen vuollut niistä siivuja karjalanpaistiin ynnä muihin sellaisiin.

Nyt on kourallinen serranoja ja jalluja savussa. Tällä kertaa savustan niitä 2 "latausta" ja sitten kuivuriin. Kun ne on kuivia, säilön ne lasipurkkeihin tai  minigrippeihin ja surautan kahvimyllyllä jauheeksi tarpeen mukaan.

Mielestäni vaivaton ja muutenkin loistava härveli pienimuotoiseen kylmäsavustukseen.

Kaviaari

elokuu 20, 2011, 19:12:17 ip #148 Viimeisin muokkaus: elokuu 20, 2011, 19:14:17 ip käyttäjältä Kaviaari
Lainaus käyttäjältä: döderö - elokuu 07, 2011, 01:10:23 ap
Voithan savustaa pussilla chilit syötäviksi heti mutta ei säilytykseen, muuten kun avaat pussin niin sieltä tulee huuuruja jotka polttaa.
Näin luulen sillä savustuspönttöön ripoteltu chilijauhe teki kalasta tulsita  :D joten varoka niitä savustuspusi huuruja....

Minä ainakin savustin pussilla Nagat pikaisesti. Ja sen jälkeen kuivatin uunissa. Hyvää tuli. ???

MadDog

Tuli maisteltua Fataliin Aji Cristal savujauhetta joka on muuten sairaan hyvää!  Heräsi ajatus tehdä itsekkin samanlaista herkkua. Kartoitin vähän kylmäsavustus vaihtoehtoja mitä markkinoilta löytyy ja  kolme tuotetta tuli esiin. Kallein ja varmaankin paras on Bradley automaatti savustin joka syöttää savukiekot automaattisesti. Hinta vaan on aika suolainen 462 egee!

No halvempiakin vaihtoehtoja on olemassa. SavuSampo joka toimii 12 V jännitteellä noin 60 egee ja Pro Q joka toimii ilman sähköä 49€ + postikulut.

Päädyin kokeilemaan tuota SavuSampoa joka on erittäin simppeli laite 30W vastuksella varustettuna.

Siihen sopii esim. Bradley savukiekot mainiosti mutta paremmat savut tuli kyllä ihan oikeasta omenapuusta jotka leikkailin sopivaksi. Tämähän ei ole sitten hätäisen miehen hommaa vaan aikaa pitää varata tuntitolkulla. Itse olen kokeillut savustella ihan takassa ritilän päällä ja savustin on tuhkaluukussa. Toimii ihan OK. Lämpötila ei saisi nousta yli 30 asteen. Paisti mittari tai digitaalimittari on kätevä apu.

Herra 47

itse olen savusammolla saanut parhaat tulokset 2-3 vrk:n savustusajalla (sekä chilit että lohet) kaappina vanha toimiva jääkaappi joka pitää lämmön noin 5-8 asteen paikkeilla vaivaa tuo aihettaa kun parin tunnin välein pitää puukiekko vaihtaa mutta on se vaan herkkua se lopputulos
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

chilihardhead.fi

Uusitaan kysymys, jos joku jo tietäisi: toimiiko tuossa Bradleyn savugneraattorissa nuo puukiekot?
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Janne

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 29, 2011, 16:41:36 ip
Uusitaan kysymys, jos joku jo tietäisi: toimiiko tuossa Bradleyn savugneraattorissa nuo puukiekot?

Ei toimi kunnolla. Eivät ehdi aloittamaan savuamista ennenkuin automatiikka työntää jo uuden kiekon tilalle. (20 minuuttia on väli). Sähköharrastelija varmaan osaisi modifioida pöntön mutta se on sitten bye-bye takuuasioille.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

chilihardhead.fi

Ok. Täytyy jatkaa Sammon kanssa vielä ja mietiskellä siihen syöttö.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

masaiman

Tuli tossa eilen nukkumaan mennessä ihan kaheli idea.

Jos ottais pienen, vähän bradleyn brikettiä isomman peltipurkin ja jonkun Lux-tools tms. Kympin kolvin. Poraa reiän siihen purkin pohjaan ja sen kolvin talttakärkeen ja esim pop-niittaa ne yhteen. Mahtaiskohan jaksaa polttaa tollasta brikettiä ja jos, niin riittääköhän joku 30w kolvi (vrt savusampo) vai kanttiskohan kokeilla jollain 50w. Se niitti ainakin teoriassa tekee pienen "hotspotin" siihen kiekon alle ja sytyttää sen josta sitten lähtee kytemään. Tämä menee varmaan tänä vkl. Testiin anyway. Eipä siiä suuria menetä ja jos ei toimi niin onpahan varakolvi...

Hombre

Viikon savustusprojekti alkaa olla takana. Nyt 2vk taukoa ja sitten alkaa seuraava sessio. Valmista savujauhetta tuli n. 300g, samalla myös 4kg savustettua merisuolaa.
Savusammossa käytin omena-ja luumupuuta, jotka aateloin whiskyllä:)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

masaiman

Alustavan testin jälkeen itse itselleni vastaten: konsepti toimii, mut 30w kolvi ei riitä ainakaan tolla mun systeemillä. Huomenna/perjantaina kaupasta ~60w tilalle ja uus yritys.

Rundari

Tietokoneen virtalähde ja dieselin hehkutulppa on kova sana. Ite tollasista väkersin, en oo kyl vielä testannut tositoimissa, mutta ehkä lähiviikkoina testaan.

masaiman

Oon kyl kuullu (lukenu) tosta joskus, kumpaakaan vaan ei löydy nurkista valmiiks ja muistaakseni noi hehkut on melko arvokkaita. Ei viittis volvostakaan lainata... Tossa kolvihommassa oli vielä sekin idea et kun lasta on kiinteästi kiinni kolvissa on vanha "hylsy" helppo vippaa mäelle vaihdon yhteydessä.

Hombre

Mulla savusampoa ajaa tietokone, jossa on 60gb kovo, monitori jne. Voin samalla kuunnella mp3-musaa, tai pelailla fm2010:ä jne. Pönttönä toimii vanha jääkaappi.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies