lokakuu 06, 2024, 12:23:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

srgi

Täytyypä nyt laittaa oma kommentti tähän, meinaan oli hirveä hinku savustamaan. Valitettavasti ei kuitenkaan kylmäsavustin mahdollisuutta ollut eikä mahdollisuutta rakennella mitään vastaavaa, siispä savustin ihan tavallisessa savupöntössä. Ja lopputulokseen olen aivan tyytyväinen. Nyt on savuchiliä ja aika vahva on aromi. Onnistuu siis miun mielestä näinkin.

Pönttö oli sellanen hieman isompi kokonaisuus ulos vedettävällä pesällä, että ei mikään nuotion päälle laitettava pieni laatikko. Chilejä mitä savustin oli yks ritilällinen ~30*45 ja siinä oli 1/3 aji cristaleita 1/3 just sulatettuja rocotoja(erittäin kylmiä) ja 1/3 tuoreita rocotoja. Ulkolämpötila oli nollan tienoilla. Laitoin chilit laatikkoon illalla ja tein hyvin palavat tulet ja törkkäsin pesän paikalleen. Laitoin luukun ihan kiinni kun rupes pikkasen tupruamaan savua chilien puolelta. Kädellä koitin lämpötilaa savupuolen päältä ja se ei noussut lähellekään polttavaa. Loput puut kyti yön aikanana ja piti pientä savua yllä. seuraavana iltana avasin pöntön ja otin aji cristalit pois, kun olivat jo alkaneet kuivaa. Ei kuitenkaan vielä palanu. Rocotoille toistin uudestaan saman käsittelyn. Lopulta molemmat jauhoin sekaisin jauheeksi.

Mitä mie tästä sit opin oli se että mitä paksumpi liha niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä chilejä ei pilaa "lämmin" savustimessakaan. Aromiakin tuli aika vahvasti kun vuoli laatikon pohjalle paljon lastuja, isoja ja pieniä. Ite oon ainakin lopputulokseen tyytyväinen. Ja mikä parasta, asun kerrostalossa ja nyt miulla on omatekemää savuchilijauhetta.

Huru-ukko

Onnittelut hyvästä suorituksesta. Tämä ProQ kylmäsavustin muuten toimii siellä sinunkin savustimessasi. Eikä tarvitse tulta. :)

Hombre

Kyllä ne Bradleyn briketit toimii vallan mainiosti savusammossa. Muistaakseni 20min kesti ennenkuin piti vaihtaa. Eli hintaahan sille savustukselle kertyy aika roimastikin.
Siksipä minä nykyään käytän erilaisia puukiekkoja savustuksessani, ne kestävät kauemmin, eivätkä maksa mitään.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

mexx

Kalan kylmäsavustuksessa (n.3vrk/satsi) olen aiemmin huomannut, ettei tavalliset sähkökolvit ole savustus käytössä kovin pitkäikäisiä.
ProQ:lla en ole kalaa vielä savustanut, mutta näitä chilejä kyllä ja on helppo ja huoleton käyttää. Star fish työntää vielä sisällä podeja ja täytyy yksi satsi vielä tehdä.  Tepiäkin savustin, kun niin kovasti tekee podeja, vaikka on 1. vuosi, en tosin ole maistamaan ehtinyt kun on noita muitakin.

En ole aiemmin chilejä savustanut, mutta onneksi tänä kautena innostuin kokeilemaan. Kyllä tulee pannut ja lautaset nuoltua tarkkaan :P 

Huru-ukko

On pakko kysyä, kuinka paljon sitä kalaa kerralla kymäsavustat, koska itse Savu-Sammolla savustaessani pidän kaloja korkeintaan 10h, yleensä sen 8h vain. Kalat on jääkaapissa. Vaikka täällä olenkin nähnyt että sinne erilliset "tuuletusaukot" suositellaan laitettavaksi, en ole niitä tehnyt. Ei minulla ainakaan ole kosteusongelmia ollut, sokerisuolauksesta kun kalan ottaa ja kuivaa sen talouspaperilla ja lopuksi vetää lihan syiden suuntaan puukon terällä, niin pinnasta saa hienon tummanpunaisen.
Tulevaisuudessa saattaa olla jos niitä chilejä savustelen, niin täytyy rakentaa oma savustuslaatikko ihan vain laudasta, koska ainakin minulla jääkaappi on ottanut sekä väriä ja tuoksua kalansavustamisesta tervalepällä.

chilihardhead.fi

marraskuu 17, 2011, 12:55:38 ip #205 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2011, 12:57:15 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Yhden lohenkaan oikea kylmäsavustus ei onnistu lähimaillekkaan tuolla 10h aikana, ja oikeasti sen kuuluu kuivuakin osaksi.
Suosittelen maistamaan kunnollakin tehtyjä, voit yllättyä
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Huru-ukko

marraskuu 17, 2011, 15:06:49 ip #206 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2011, 17:46:04 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 17, 2011, 12:55:38 ip
Yhden lohenkaan oikea kylmäsavustus ei onnistu lähimaillekkaan tuolla 10h aikana, ja oikeasti sen kuuluu kuivuakin osaksi.
Suosittelen maistamaan kunnollakin tehtyjä, voit yllättyä

Enpä ole sitten moista herkkua saanutkaan, mutta täytyy sanoa että omasta mielestäni ihan hyviä ne nykyisetkin on olleet.
Tosin jos asustelet siellä Maskun tai Someron suunnalla, (jos oikein tulkitsin asuinpaikan) niin kun seuraavan kerran teet, niin pistä yv:tä tulemaan niin käyn hakemassa maistiaiset. Toki voin ihan kaupan hinnan fileestä maksaakkin  :).

chilihardhead.fi

Heh, maistiaiset tarjotaan kyllä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan tulevalle. On vaan tuo savustelu jäänyt vähemmälle. Hyväähän nuo oikealla savulla tehdyt kalat lähes aina ovat, maku vaan paranee kärsivällisyydellä ;)
Ei muuten ihan tärpännyt asuinpaikka, saapi heitellä aika monta kiveä tänne päin...
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

ingeniero

Kylmäsavustus vaatii aina unettomia öitä ellei kehitä hienoa automaattista annostelijaa koko yöksi. Nyt vielä onnistuu hyvin kylmäsavustus, mutta kohta jo liian kuumat kelit.
Maaputki rinteessä antaa peliaikaa kesällekin ;)

Huru-ukko

toukokuu 16, 2012, 16:22:14 ip #209 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2012, 16:25:22 ip käyttäjältä Huru-ukko
Myynnissä on kyllä vehkeitä, joilla käyttämällä voi nukkua yönsä rauhassa....Savusampoonkin saa pienellä virittelyllä "ladattua" kiekkoja 8 tunninkin tarpeiksi.
  Jopa kymmenenkin tuntia tällä härpäkkeellä

Edit. Nämähän siis vaatii jääkaapin kesällä ainakin...Tai maaputken.

masaiman

Itse ajattelin jatkojalostaa viime syksynä hyväksi havaittuja n.vitosen 30w kolveja niin, että yhden sijasta laittaisikin niitä savunkehittimeen kolme-neljä ja ajastimet lähtemään peräkkäin päälle, sais n.6-8h savua kerrallaan about ~30e investoinnilla ellei sitten käytä sillä hetkellä muutenkin turhana olevia sisälamppujen ajastimia, niin sillon n. 15-20e. Plus ite virittely on kivempaa...

Jupu

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 16, 2012, 16:22:14 ip
Savusampoonkin saa pienellä virittelyllä "ladattua" kiekkoja 8 tunninkin tarpeiksi.
  Jopa kymmenenkin tuntia tällä härpäkkeellä


Kerrotko miten tämä onnistuu? Kuinka suurelle jääkaapille yksi Savusampo riittää?  Vaikuttaako savustettavan tavaran määrä valmistusaikaan? Kylmäsavustus on itselle uusi juttu ja hinku kokeilemaan on suuri ja juuri tässä tilassa teen yleensä hätiköityjä päätöksiä :)

Touko

Lainaus käyttäjältä: Jupu - toukokuu 28, 2012, 16:23:54 ip
....on itselle uusi juttu ja hinku kokeilemaan on suuri ja juuri tässä tilassa teen yleensä hätiköityjä päätöksiä :)


Miten nuo kuulostaa NIIIIN tutuille jutuille?  ::)
Elämä on reijässä rattoisaa

Huru-ukko

Savu-Sampoon en itse ole virityksiä tehnyt, vaan laittanut aina uuden kiekon 2h välein. Tai oikeammin minä olen sahannut lepästä 6cmx6cmx6cm kuution, jota voi kääntää kolmesti ennen kuin se on loppu. Siis riittää 6 tunniksi.
Tämä kaverini kertoi sen tapahtuvan niin, että otetaan Savu-Sammosta se tuhkalevy pois, ja tehdään yläpuolelle pellistä tai putkesta noin parikymmentä senttiä pitkä syöttöteline, johon asetetaan sopivan kokoisia muutaman millin paksuisia puukiekkoja. Sopiva koko tarkoittaa käytännössä sen kokoista, että puulevy on sen kuuman vastuksen päällä kokonaan siten ettei se siitä jää osia kiinni sen jälkeen kun kiekko on hiiltynyt. Pudonneen tilalle tulee taas uusi levy.
Koko komeus täytyy sitten virittää vesiastian yläpuolelle, johon hiiltyneet kiekonkappaleet putoaa. Sampoa ei kannata pudottaa sinne...
Sitä saatko sitä toimimaan en takaa, ja tuon tekeminen vaatii muitakin työkaluja kuin ristipää meisselin. Kaveri itse sanoi että toimii, voi laittaa aamulla päälle ja illalla on valmista tavaraa kun töistä tulee...
Helpompi on ostaa tuo  Pro Q kylmäsavustin, ei vaadi edes sähköä.
Savu-Sampo on itsellä normi jääkaapissa, sitä kuinka isolle se riittää en arvaile.
Oma ajatukseni on syksymmällä kun kelit kylmenee savustaa chilit laudasta tai vastaavasta tehdyssä kaapissa. Jääkaappi kaloja savustaessa on ottanut kalan aromit itseensä. 

kalvilja

Onnistuuko savustaminen jollain kotikonsteilla eli tyyliin tiiviissä kattilassa tms? Asun Helsingissä kerrostalossa, eikä kyllä ole mahista käyttää mitään savustuspönttöjä tms... Puruja kattilan pohjalle ja sen verran lämpöö, et savua alkaa muodostua ja kattila pois lämmöltä...? Toimisko?

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

kalvilja

Sisätiloissa liesituulettimen alla.. ? Tai sit kiikuttaa kattilan pihalle, kun savua alkaa muodostua..

Kärsä Babar

En suosittele minkään näköistä savustamista sisätiloissa. Sen lisäksi että se on vaarallista, saattaa sillä aiheuttaa palokunnan tulon paikalle jos joku haistaa savun.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

masaiman

Ei. Chilejä pitäisi ensinnäkin mielellään kylmäsavustaa, toisekseenkin savustus kestää karkeasti 20+ tuntia.
Lainaus käyttäjältä: kalvilja - elokuu 29, 2012, 17:46:32 ip
Sisätiloissa liesituulettimen alla.. ? Tai sit kiikuttaa kattilan pihalle, kun savua alkaa muodostua..

Jompru

ProQ:lla olen nyt kylmäsavustanut jalluja kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla olen pistänyt kaksi satsia puruja, joten savuaika on ollut noin 20h. Sitten kasvikuivurissa kuivaksi ja jauheena purkkiin. Avain loistava tuote ja loistava laite. Ei tarvitse olla jatkuvasti lisäämässä jotain kiekkoja, ei tuota lämpöä juuri lainkaan eikä tarvita mitään sähkökolveja - kynttilällä sytyttäminen riittää.

Mitä tulee lohen kylmäsavustamiseen, niin siihenkin riittää ProQ:lla yksi 10h satsi puruja. Toisaalta kaksi satsiakin voi laittaa, mutta silloin savunmaku voi olla jo joillekin liian voimakas. Kalan pitää kyllä kuivahtaa hieman, mutta sehän on sitten kiinni savustuspöntön ilmanvaihdosta. Jos ilma ei pääse sopivasti kiertämään ja kosteus pihalle, niin lötköä taitaa tulla. Useamman vuoden kokemuksella muistakin kylmäsavulaitteista, en ole koskaan kalaa yli vuorokautta savustanut. Punainen liha on sitten asia erikseen.

Suosittelen kaikille asiasta innostuneille ProQ:n hankkimista, vaivaton ja edullinen. Ostaa kylken vaikka pallogrillin ja savustaa sellaisella pistämällä ProQ:n alaritilälle hiilien sijasta ja chilit yläritilälle. Toimii vaikka saaressa, kun ei sähköjä tarvita. Itselläni pönttö on tuollainen vanerista tehty. Alapuolella oleva peltihässäkkä estää kosteuden varisemisen purujen joukkoon, jottei kytevä puru sammu.