tammikuu 10, 2025, 16:25:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ZAZ:in chilit

Aloittaja ZAZ, lokakuu 15, 2007, 19:28:24 ip

« edellinen - seuraava »

ZAZ

TÄÄ EI SUOSTU POISTUMAAN! :D
Shit happens when you party naked.

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Kuvien "hieman" suurta kokoa pahoittelen. Ei näemmä resizetys ottanut onnistuakseen. Enivei.

Ihan hyvän kokoisiahan noi on. Enemmän toi viimeisen viestisi tuplapostaus häiritsee. :-p
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

ZAZ

Kappas. :S Oli päässyt virhe käymään.

Kuti

Ajattelin rakennella ZAZin vesiviljelyjärjestelmän kaltaisen viritelmän.

Pari kysymystä:
Mitenkäs veden hapettaminen?
Riittääkö hapettamiseksi tuo, kun vesi kiertää ilman kautta kasveille?

Vaihdatko veden kokonaisuudessaan välillä vai lisäätkö vain uutta tarpeen mukaan?

Montako kertaa päivässä ja montako litraa kerrallaan annat vettä kasveille?

Itse suunnittelin, että filmipurkin sijaan laittaisin keskelle kertakastelun kokoisen juomapullon/astian, josta vesi valuu kasveille. Pumppu olisi kerrallaan käynnissä vain ko. astian täyttöajan.
Näin systeemissä ei tapahtuisi letkujen pienentymisestä ( letku -> topsipuikko )  johtuvaa tehonhäviötä. Sähköä ei siis kuluisi veden puristamiseen. Pieni sähkösäästö tosta tulee vuositasolla, mutta hifistely on hifistelyä...

ZAZ

Onnea yritykselle!  :)
Vesihän hapettuu tuossa aivan loistavasti tippojen loiskahdellessa liemen pintaan. Pumppu on päällä vuorokauden ympäri. Eikä ole silti sähkölaskukaan noussut kuin eurolla tai parilla
Vesiä olen vaihdellut tohon parin viikon välein/kun muistan.

Veden valuttaminen ruukuille olisi toki ympäristöydstävällisempää. Mutta itse päädyin tällaiseen ratkaisuun. Tuntuu toimivan näinkin ihan mukavasti.

30 litran pönttöön olen yleensä tehnyt 15-20 litraa lientä. Ja silloin tällöin kipannut päälle litran tai pari vesijohtovettä nostamaan ph:ta.
(käytössä siis flora micro, gro ja bloom)

Kuti

Olen päätymässä samanlaiseen ratkaisuun kanssasi ZAZ, koska tuolla tavallahan saadaan pidempi huotoväli. "normaalissa" vesiviljelyssä kasvien juurien tulisi ylttää veteen. Kun veden pinta matalenee, niin juuret eivät enää yltä, jolloin tulisi lisätä vettä.
Kun vesi kierrätetään pinnan kautta, niin pönttö voidaan imeä aivan kuivaksi, eivätkä kasvit huomaa eroa, koska niiden juuret eivät missään vaiheessa yllä veteen.
Kommentteja?

Jos huoltovälin saa kasvatettua viikkoon tai jopa kahteen, niin kasvattamisesta tulee kastelun osalta melko huoletonta.  Tuholaistarkkailua sais kuitenkin suorittaa useammin...

Paljonko sun vesijärjestelmässä olevat kasvit juo viikossa? Eli kuinka pitkäksi aikaa tuo 20 litraa riittää?
Sun kasvithan on aika pieniä, joten kulutus varmati kasvaa huomattavasti, mutta kysyin, jotta saisin jonkun näppituntuman. [/i]

ZAZ

Juuret toki jossain kohtaa kasvavat niin pitkiksi että ylttävät veteen asti, jolloin ne saavat aktiivisesti ravinneliuosta. Eli kasvun pitäisi kiihtyä entisestään.

Pikkukärpäsiä (harsosääksiä?) tuossa pörrää ympärillä melko vähän, mutta nekin olen saanut eliminoitua aika tehokkaasti raidilla.

Sitä mukaa kun veden pinta laskee, ravinneliuos tiivistyy/muuttuu tuhdimmaksi. Ja yleensä 10 litran kohdalla kaadan vettä lisää jolloin liuos laimenee ja tsekkaan ph:t.

Viime sunnuntaina vaihdoin vedet (20l) ja pesin pöntön.
Ja eilen kurkkasin niin melkein 2 litraa olivat juoneet. Toki tuosta määrästä osa haihtuu ilmaankin, mutta ruukkujen reunat tiivistämällä pitäisi tuokin ongelma saada minimoitua.

Ilman mitään huoltoa tuolla vesimäärällä pärjää kahdesta neljään viikkoon. Sekin riippuu aika pitkälti valaistuksesta.

Toivottavasti oli edes jotain apua.  :)

Kuti

Jos ravinteet on sekoitettu tasaisesti veteen, niin eihän tuo liuos pääse vahvenemaan, kun sillä kastellaan kasveja. Kunhan siis vettä kierrätetään siinä määrin ettei lannoitteet pysty saostumaan pohjalle.
Ymmärtääkseni sulla vesi virtaa kokoajan, joten lannoitteet eivät pääse saostumaan. Onko näin vai enkö vain ymmärrä miksi seos vahvenee?

Tuo veden kulutus per päivä helpotti pohdintaa.

Xbow

Kyllä se vesi väkevöityy. Yksinkertaistettuna vettä haihtuu koko ajan vetenä ilmaan, chilin kautta ja suoraan. Ravinnesuolat jäävät liuokseen about niiltä osin, mitä chili ei ota parempaan käyttöön.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ZAZ

Tänks Xbow kun tarkensit.

Ja veden kulutushan luonnollisesti kasvaa mitä suuremmaksi kasvit kasvavat.

Kuti

ooorrait. tota haihtumista en osannut ottaa huomioon. En siis vain osannut ;)

ZAZ

Aina ei voi voittaa.  :wink:

ZAZ

Kukkii kukkii!

Ja nuppuja näyttää tällä hetkellä olevan lähemmäs 20.

Lähes kaikille kasveille vaihdettu myös isommat ruukut.

ZAZ

PH kiusaa. Se oli jostain tuntemattomasta syystä tipahtanut alle neljään jonka seurauksena kasvit riiputtivat lehtiään. :S

Kalkilla sitä onneksi sai nostettua kun ei enää vesijohtovesi tuntunut riittävän.

Toivottavasti ei kukinta nyt ihan mielettömästi häiriinny... Vaikka tulisempia marjoja tulee kasvin vähän kärsiessä kukintavaiheessa. Tai näin olen ainakin kuullut.

ZAZ

snun päiväkirjaa lukiessa iski ihan hillitön pakkomielle rakentaa pari fetahydroa.
Huomenissa vissiin kuvia.

ZAZ

Kuvia ja kuvia. Projekti ei ottanut toimiakseen. Tai sitten kestää aikansa kasveilla totutella mullasta veteen siirrettäessä.

Mutta kuitenkin. Pari otosta isoimmasta rawitista.

Ja vasta nyt huomasin että yks rocoto on kavattanut melko jännän lehden/lehdet.  :lol:

Täältä tähän. Tänks!

-Z

ZAZ

Ajattelin laittaa kuvia kaikista plantuistani. (toistaiseksi :) )

Bosse, rocoto, habanero, rocoto ja bosse.
Apache, PI 260560 ja Lemon Drop.
Habanero, habanero, habanero, habanero ja Starfish.

6x Ravit ja ikkunalla Naga morich ja joku random annuuminritsa.

Habaneroja.

Bosse.

Hydropöntön herkkuja myötäpäivään: Rawit , Naga Morich, Rocoto, Rocoto ja Habanero. Keskellä testirehuna toimiva habanero.

Vähän uusittua kuvaa Rawitin latvasta. (including tiny pod  :) )

Hydropöntön herkkuja. Kasvit kasvaa noin 2cm päivävauhtia tuossa.  :D

Hydron juuria.

Muutamaa lajia on vielä pari hassua siementä itämässä.  

Täältä tähän, tänks!

-Z

Patu

oliko se sulla kun se ph putos ihan punaselle yhtäkkiä???
meinaan mulla teki sen saman nyt...

ZAZ

Jep. Sama mies. Tosin se johtui vaan siitä että mulla oli pumppu huonossa asennossa eikä se ilmeisesti kierrättänyt vettä pöntön toiselta reunalta ollenkaan.
Eli siis sinne oli kalkki saostunut kokkareiksi. Heitin pari litraa kuumaa vettä päälle ja se liukeni sopivasti ja ph oli taas optimaalinen.

ZAZ

Tosiaan, noita cayenneja on vielä jokunen 8. Pari habaneroa lisää ja jalapenoja kisaa ajatellen.