tammikuu 09, 2025, 23:40:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Seuraava satokausi?

Aloittaja gerbiili, lokakuu 15, 2007, 20:47:00 ip

« edellinen - seuraava »

gerbiili

Koska alatte miettimään, mitä ensikesänä kasvaa? ja koska ne sitten kannattaa laittaa itämään? Nythän alkaa olemaan hyvää aikaa valmistella ensikesän satokautta...

Itse olen ajatellut, että ensikesänä parvekkeella olisi:
- White Wax
- Omnicolor
- Rain forest
- CGN 22871
- Aji Benito
Ja vielä sitten viime kesänä alkunsa saaneet Apachet

Jägermeister

Kyllä kai se pikkuhiljaa alkaa olla aika pohtia sitä, Lemon Drop on toistaiseksi ainut päätös jonka olen tehnyt. Lisäksi itsellänikin vielä toistaiseksi hengissä pari Apachea, saas nähdä kuinka kauan :)

Herra 47

Itse meinaan laittaa ensi kaudelle kasveja noin 40-60....
Suurimman osan laitan ihan pihalle kasvamaan (paprikat ja ramirot) ja muutaman chilin verrokiksi kasvari ja sisächileille
lajikkeet eivät ole vielä täsmentyneet mutta rocotot saavat useampaa lajiketta samoin baccat ja lisäksi noita herkkuja eli tulisimpia chinensejä useita....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

¿Por que no?

Suunnitelmia on paljon ja kerkeävät varmaan osittain vielä muuttuakin, mutta tällä hetkellä mietinnässä on

-Lemon drop (B), itse asiassa jo itämässä. Saanut niin kovia kehuja, että on pakko kokeilla.
-PI-441583 (B), satoisa villichilin tyyppinen baccatum. Kaikki villi kiinnostaa...
-Rocopica (Ca x P), puolivilli chili, myös kovasti kehuttu näissä piireissä.
-Naga Morich (C), legenda jo eläessään. Onhan se itse koettava!

Lisäksi tulevat tämän kesän kasvatit mikäli hengissä pysyvät, rocoto red (P), fatalii (C), habanero (C) ja chinese five color (A). Tekevät kaikki hedelmää tuolla ikkunalla.

Välillä harkitsen jonkin annuumin porukkaan ottamista, mutta "sitä oikeaa" ei ainakaan vielä ole kohdalle sattunut. Jos on hyviä ehdotuksia, otetaan vastaan.
Huolenaihe on tuo avoin parveke, se kun teki tänä kesänäkin kepposiaan. Jos ei kasvi tuulessa katkennut, tuli massiivinen sadekuuro joka repi ainakin chinensien lehdet reikiä täyteen.. Se on sitä jatkuvaa vahtimista ja suojaamista. Tähänkin ongelmaan otetaan hyviä neuvoja vastaan!

Mitenkäs nämä meikäläisen jutut alkaa aina rönsyämään... :oops:

mimmukka

Mulla ompi terassilla 4 hyllyn kasvihuone ja toimi kesällä oikein hyvin ensin ilman muovihuppua esikasvatukseen sisällä ja sitten koko kesän tuossa terassilla muovihupun kanssa ja tuli apachea niin että riitti ja cayannea myös ja satoa tuleepi vieläkin kun pidän lämpimänä iltaisin ja öisin tuikku kynttilöillä. Kasvit voivat hyvin ja joukossa ompi myös paprikaa californian wonderia.
Että sellaista suosittelisin myös parvekkeelle.
...Totuus on taruakin ihmeellisempi...

Tuakko

Itsellä lähtee seuraavia lajikkeita (kiitokset vielä siemeniä lähettäneille) ikkunalaudan komistukseksi jo varsin pian:
- Starfish
- Aji Pineapple
- Harold St Barts
- Naga Morich
- Red Savina
- Fatalii

Muutama tulee muita paitsi Red Savinoita sain niin paljon että niitä lahjoitan taimina eteenpäin chilihulluuden levittämiseksi.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

snu

Aji Cristal
Bolivian Rainbow
C02598
CGN 19198
Champion
Golden Cayenne
Habanero (kaupan punainen)
Harold st. Barts
Inca Berry
PI 260560
PI 441551
Starfish

Ehkä säästän vielä pari paprikaa ja yhden perus-annuumin tältä kaudelta.

Kausi on oikeastaan jo käynnissä, kun kasvit ovat jo itäneet ja melkein kaikki yli 10cm pitkiä, osa jopa yli 30cm. Pitäisi vielä saada valot loistamaan. Uusi asia minulle ensi kaudeksi on vesiviljely, johon yritän mahduttaa kolme tai neljä kasvia.
Eksyminen on suotavaa.

kocmok

Kesällä idätetyt chilit (Passarinhot, Benitot, Pimenta de Cheiro ja Jalapeno) ovat kasvaneet raivoisasti, ja ovat alkaneet tekemään ensimmäisiä nuppuja.

Kannattaako tässä vaiheessa antaa puskien kukkia ja tehdä marjoja, vai kannattaako nuput poistaa? Tavoitteena olisi saada varsinaista satoa vasta ensi kesänä, mutta ehtisihän tämä ensimmäinen pienempi sato hienosti ennen kevättä. Haittaako nyt kasvava sato pahasti ensi kesän satoa?

Vielä vähän off topiccina, on ollut hauska vertailu Annuumien, Chinensien ja Baccojen välillä; Annuumit kasvoivat aluksi nopeimmin, Baccoista tuli kuitenkin paljon tuuheampia ja ja nyt ovat jo vähintään yhtä suuria kuin Annuumit, Chinenset sen sijaan kasvavat hyyyyviiin hitaasti ja ovat vasta noin 1/5 esim Baccojen koosta. Paitsi että Baccoista Lemon Drop näyttää terveelle ja hyvinvoivalle, mutta ei ole kasvanut 4 cm isommaksi samassa ajassa kuin nämä muut. Pubet sitten tänä vuonna ottivat ja kuukahtivat kaikki jostain syystä.

Hombre

Nyt on tilanne se että;

Rocotillo Twins 2kpl itänyt,  on laitettu  4.10
St Lucia Seasoning                             4.10
Bolivian Rainbow                                4.10
Tabasco                                             4.10
Rocoto Red                                       10.10

Lisäksi ajattelin Laittaa

Habanero Red Uganda
P1 441583
Aji Cristal
Ja ehkä Lemon Dropia.

Edellisen kauden kasveistahan minulla onkin toistakymmentä tallella.

Annuumitilanne on hiukan hankala, kun en oikein tiedä mitä laittaisin multiin BR:n lisäksi... ja viimekautisista on hengissä enää Serenade ja Torito
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Nalle

Ensimmäisen chilinkasvatuskesäni perusteella olen tullut siihen tulokseen, että tämänvuotisista lajikkeista yritän ehkä talvettaa vain yhden Red Habaneron. Kai tuon Apachenkin voisi jonnekin nurkkaan lykätä, siitä tuli satoa niin hirveät määrät, että olisi kiva nähdä mitä tapahtuisi jos se ehtisi vähän aikaisempaan kasvutahtiin kuin tänä vuonna. Olin vähän hidas alussa ja suurin osa chileistäni ei oikein ehdi kypsyä kunnolla. Yllätyin kuitenkin siitä, kuinka helposti satoa tuli, vaikka en kummemmin jaksanut panostaa lannoitteisiin tai mihinkään muuhunkaan hifistelyyn.

Ensi vuonna pitää ehdottomasti kokeilla ainakin Lemon Dropia, ja mitä nyt tässä äsken Fataliin sivuilta tutkin niin kiinnostavia lajikkeita olisivat myös ainakin Aji Cristal, Champion ja Pink Habanero. Ajattelin keskittyä etupäässä vähän miedompiin lajikkeisiin ja laittaa ehkä yhden tai pari kasvia jotain tulisempaa.

Pitäisi nähtävästi alkaa vähitellen jo hommata ensi kauden siemeniä, kun nyt osaisin päättää, mitä kasveja haluan. Viisi tai kuusi isommanpuoleista kasvia lohkaisevat parvekkeesta jo ihan kiitettävästi, ja kun tomaateille ja yrteillekin pitäisi vielä jäädä tilaa. :/