tammikuu 09, 2025, 22:09:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilitee

Aloittaja hejkki, joulukuu 03, 2007, 21:17:38 ip

« edellinen - seuraava »

hejkki

moi
onko joku ostanu kaupasta chiliteetä (onko sellaista?)?

entä onko joku tehnyt itse chiliteetä? Miten? Mistä lajikkeista tulee parhaat?
Vilkaise blogiani: https://chili.moikka.fi/

Volitans

Teetä on tullut monesti juotua chilien syönnin jälkeen sillä seurauksella, että polte on palannut!

Kokeile ihan "maustaa" normiteetäsi jauhetulla/kuivatulla chilillä.

Mitä poltteenseen tulee, niin baccatumeilla ja pubeilla on ainakin omasta mielestäni hienostunein polte. Vähän chinenseä sekaan, niin tulee myös viipyilevää poltetta.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

Ainakin helsingin alueella on kauppa/kauppoja joista saa chiliteetä... Kauppaa en tiedä mutta fatalii voisi valaista asiaa... Piti maistaa sellaista mutta onnettoman yhteensattumien ansiosta tuli sekoitettua sitä rooibos teen kanssa joten tuli hieman ylimääräistä aromia teehen...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: "hejkki"moi
onko joku ostanu kaupasta chiliteetä (onko sellaista?)?

entä onko joku tehnyt itse chiliteetä? Miten? Mistä lajikkeista tulee parhaat?

http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=34636&highlight=#34636

Tuossa yksi topic aiheeseen viitaten. :wink:
Kannattaa kokeilla sekoittaa eri ainesosia (haudutettavaksi kelpaavia) ja chiliä keskenään, tuloksena mukavaa poltetta, josta ei voi muuta sanoa, kuin että lämmittää mukavasti näin talvella. :D

CthulhuBard

itse olen tutustunut Yogi Tean valmistamaan Mexican Sweet Chili Tea joka on varsin miellyttävää teetä.

http://yogamatters.com/acatalog/sweet_chili_yogi_tea_-_mexican_spice_.html

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "CthulhuBard"itse olen tutustunut Yogi Tean valmistamaan Mexican Sweet Chili Tea joka on varsin miellyttävää teetä.

En ota kantaa makuun, kun en kerran ole maistanut. Mielestäni on kuitenkin melko yllättävää, että tuota juomaa saadaan myydä teen nimellä, vaikka teetä ei sisälläkään.

Jamsteri

Tein huikean kulinaristisen kokeilun, eli valmistin chiliteetä kun muistin tämän ketjun ja inspiroiduin. Haudutin ensin habanerosilppua ja inkivääriä kuumassa vedessä ja laitoin perään keisarin morsianta. Varsin hyvänmakuista tästä tuli, mutta aika vaikeasti juotavaa. Saa nähdä kuinka kauan tämän juomisessa kestää...

(Olisi muuten tosi reilua tarjota tällaista sisältöä paljastamatta jollekin chilejä pelkäävälle ystävälle...)

terawatti

Sain juuri inspiraation tästä ketjusta.

Eli, mites kahvin seassa? Jostain muistan lukeneeni että jossain päin maailmaa sekoitettiin kaakaoon.. Joten kahvissa voisi toimia roimia  8)  :?:  :idea:
Shiny Frog-device

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: "Jamsteri"Tein huikean kulinaristisen kokeilun, eli valmistin chiliteetä kun muistin tämän ketjun ja inspiroiduin. Haudutin ensin habanerosilppua ja inkivääriä kuumassa vedessä ja laitoin perään keisarin morsianta. Varsin hyvänmakuista tästä tuli, mutta aika vaikeasti juotavaa. Saa nähdä kuinka kauan tämän juomisessa kestää...

(Olisi muuten tosi reilua tarjota tällaista sisältöä paljastamatta jollekin chilejä pelkäävälle ystävälle...)

Käytitkö tuoretta chiliä?
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

hyeena

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - maaliskuu 10, 2008, 13:06:26 ip
Lainaus käyttäjältä: CthulhuBarditse olen tutustunut Yogi Tean valmistamaan Mexican Sweet Chili Tea joka on varsin miellyttävää teetä.

En ota kantaa makuun, kun en kerran ole maistanut. Mielestäni on kuitenkin melko yllättävää, että tuota juomaa saadaan myydä teen nimellä, vaikka teetä ei sisälläkään.

Tulipahan tatakin testattua, tee tosiaan puuttuu mutta muuten makuhermoja kutkuttava kokemus, pieni chilin maara aiheuttaa kivaa kutinaa ja muuten maku on varsin pirtea, tosin laitoin sokeria saman verran kuin yleensa laitan mustan tai vihrean teen joukkoon niin tulos oli hieman liian makea..

Joskus aiemmin minulta lorahti savustettua lemon droppia jonkun perus mustan teen joukkoon, oli melko haijya keittoa, meni kuppillisen juomiseen reilu tunti ja suu ei edes huomannut etta oli juoma ehtinyt siina ajassa jaahtya  ;)
Pienemmalla maaralla oli toki ihan jees.
Kahvinkin seassa on ollut, mutta silloin oli huono lajike valittuna, kun ei ollut hyllyssa valikoimaa, nyt ehka saattaisin kokeilla uudestaan tuon lemon dropin kanssa, se kun on minun makuuni tuntunut toimivan nestemaisen ravinnon seassa..

itachi

maaliskuu 28, 2009, 12:07:15 ip #10 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2009, 22:16:19 ip käyttäjältä itachi
Yogi-chili"teetä" olen minäkin juonut ja chiliin tottumattomammalle se aiheutti jo pientä hikoilua :D Erittäin hyvää ja lämmittävää juomaa siis.

Tee-nimikettä tunnutaan käyttävän lähes mistä tahansa haudutettavista juomista ja itsekin olen ihmetellyt, kun vaikka mitä hedelmänpaloja sisältävät pussukat nimetään teeksi, vaikkei tuoteselosteessa teenlehtiä olekaan. Ehkäpä nimitys "teenkaltainen juoma", joka monesti lukee vieraskielisissä selosteissa, tuntuu joistakuista hieman teennäiseltä..

Edit. Sain näppeihini Yogi Tean Sweet Chili Mexican Spicea pitkästä aikaa ja tutkin pakettia tarkemmin. Yogi Tea lieneekin vain tuon merkin nimi, koska ainakin tarkastelemassani paketissa luki selkeästi "herb and spice infusion"(suomitekstit puuttuivat kokonaan). Taisipa vielä olla maininta siitäkin, ettei sisällä teenlehtiä.

Joona

Habaneroa ja Lemon Droppia olen kokeillut kuivatettuna ja tuoreena erilaisten teelaatujen joukkoon. Pienissä määrin ihan hyvää. Tuo oman arominsa ja poltteensa. Tuo maun irtoaminen varsinkin kuivatuista chilin palasista tuntuu olevan vähän vaihtelevaa, joten varovainen saa olla, tai sitten on parempi käyttää jauhetta.