tammikuu 09, 2025, 22:36:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hesasta chilin taimia?

Aloittaja Miu, heinäkuu 05, 2003, 20:53:52 ip

« edellinen - seuraava »

Tyräkki

Hei Miu, saitko Karhulasta ostetut chililapset hengissä kotiin, kun oli semmoinen helle :cool:

Miu

Hei Tyräkki ja muutkin ilman muuta!
Juu, heh, chililapsoset viettivät viehättävän viikonlopun maaseudun rauhassa ja ovat nyt palanneet sieltä emännän kanssa kaupunkiin. Matkalla poikettiin uudelleen Karhulassa, koska "lapsukaiset" vaikuttivat niin kovin yksinäisiltä :) Äsken vihjasin miehelleni, että "olisikohan pitänyt ostaa vielä pari Poblanoa lisää...". Ostin myös yhdelle Taimipottilaiselle chilejä, sekä yhdelle sukulaiselle 2 Bolivian Rainbowta. Siitäpä tulikin mieleeni: millainen on Bolivian Rainbow ruoanlaitossa (maultaan, vahvuudeltaan)?

Olin ihan "kulttuurishokissa" kun tulin sinne Kukkaan ja Kurpitsaan. Ensinnäkin myyjä PUHUI minulle, ja toiseksi joku muukin (ts. sinä Tyräkki) PUHUI minulle. Taimien ostaminen kun on pääasiassa sellaista yksinäistä puuhaa, jossa joko saa osakseen kärttyistä ja kiireistä (mutta toisinaan osaavaa) palvelua tai sitten kesätyöntekijän "emmäätiiä"-palvelua. Ei niin, että kumpikaan minua haittaisi, saahan sitä olla tietämätön ja saahan sitä olla kiireinenkin. Mutta jotenkin tällaiseen tottuneena olin ihan pihalla siellä Kukassa ja Kurpitsassa :)
Toivottavasti löydämme uuden kesäpaikan myös Kymenlaaksosta. Ensinnäkin rakastan Kymenlaaksoa ja toiseksi olisi ihanaa jatkossakin ostaa taimensa Kukasta ja Kurpitsasta.
Oli todella mukavaa tavata joku muukin chileistä innostunut! Vaikka itse en ehkä shokissani antanut kovin edustavaa kuvaa itsestäni. :) Mutta sellaista sattuu.

Nyt vaan odotellaan parvekeviidakosta satoa. Vaikka ei kai minun viidakkoni taida olla vielä mitään verrattuna monien muiden kasvikaaokseen.

Miu

Tyräkki

Mukava kuulla Miu, että chiliperhe selvisi hyvin, ja sai vieläpä lisäystä paluumatkalla :D  Yhtä mukavampaa oli kuulla, että olit mielistynyt "kukkaan ja kurpitsaan", sillä pidän itsekin paikan hengestä ja ystävällisestä tavasta hoitaa asioita. Tietysti olen osin jäävi arvioimaan, koska paikan omistaja on hyvä ystäväni :)  

Bolivian rainbow:n ansiot ovat minusta pikemminkin ulkonäössä kuin maussa/ruuaksi käytettävyydessä. Onhan sen marja toki ihan kelpo chiliä sekin, ja keskinkertaisen tulinenkin, mutta marjan kokoon nähden todella runsas siemensisältö mielestäni hiukan haittaa ruuanlaittoa yms. Toisaalta kyllähän sen siemensisällön muuttamassa sekunnissa poistaakin, joten lienen tullut vain laiskaksi chilivalikoimassani nykyään vallitsevan "runsauden pulan" kanssa :laugh:  Ja vaikka useimmiten tuleekin ihan muista puskista kerättyä suuhunsa "piinamarjoja", niin sateenkaarestani en kuitenkaan luopuisi, sillä siinä on sitä jotain :;):

Ja niistä shokeista puheenollen, taisinpa itsekin olla ns. änkkänä hämmennyksestä, kun yllättäen tapasin livenä jonkun, joka aiemmin on ollut vain nimimerkki palstalla. Mutta sellaista tosiaankin sattuu :p  Hyvää jatkoa vain chiliperheellesi, ja orkideoille myös.

Miu

Juu, Kukka ja Kurpitsa oli mitä erinomaisin paikka! Toivottavasti ensi vuonnakin myy chilejä. Ja toivottavasti ensi kerralla minulla olisi aikaa katsoa mitä perennoja siellä on myytävänä. Paljon mieluummin ostaisin tuollaisesta paikasta kaikki taimeni kuin isoista taimimyymälöistä.
Kiitos noista Bolivian Rainbown tiedoista! Kuinka monet chilisi muuten talvetat? Ja miten ötököiden kanssa sujuu?
Minulla ripsiäiset levittivät ennen niin muhkeaan orkidea-kokoelmaani jonkin taudin, joka sitten vei mukanaan suurimman osan orkideoistani, jättäen onneksi jälkeensä suosikkini. Onneksi moinen tauti vei mennessään myös orkidea-hulluuden. Olihan se tietysti hauskaa, mutta hyvin hyvin epäesteettistä, noin sisustuksellisesti. Nyt pitäisi vielä saada jostain puhtia, jotta heittäisi pois loputkin "ei-niin-mieluisat" orkideat, jotta sisustus olisi entistä miellyttävämpi. Jotenkin vaan ei hennoisi heittää niitä pois...
Ja sitten tietysti täytän ilmestyneet tilat chileillä. Juu, se on kyllä hiukan pimeätä puuhaa  :laugh:
Orkideojen kanssa kyllä väsyi taistelemaan ötököitä vastaan. Siksi minua pelottaa chilien talvetus. Ei jaksaisi taistella kirvalegioonia vastaan.
Ja ollapa isompi kämppä, jotta voisi ostaa kaikki haluamansa chilit! No, vielä pari vuotta ja sitten... on ainakin enemmän tilaa.
Hämmennyksestä änkkäytyminen on täysin sallittua :) Ja minäkin niin vähän aikaa täällä olen vasta ollut, joten tuskinpa nickiini olit törmännyt. Ja olenhan minä ihan irl Miuksi kutsuttu.
Oikein mukavaa loppukesää omalle chili-poppoollesikin! Kuulisin toki mielelläni mitä chilejä sinulla on ja mitä mieltä niistä olet, mitkä on suosikkejasi jne.