tammikuu 09, 2025, 21:42:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Harvesterin chiliplantaasin tarina

Aloittaja harvester, joulukuu 21, 2007, 19:15:49 ip

« edellinen - seuraava »

harvester

Nyt se sitten alkaa tai on alkamassa.. Meinaan vesiviljely.. laitetta olen väsännyt ja vähän "kuiva testannut" .. laitetan vaikka ensin kuvaa palikoista.

Sängyn aluslaatikko saa luvan uhrautua.. siihen sahaan reiät 8:lle ruukulle, verkkoruukkuja en tähän rojektiin nyt sattunut saamaan, joten tarvii kolvilla poltella noihin 10cm muoviruukkujen kylkiin reikiä. Aluslaatikko on mallia osittain läpinäkyvä.. joten maalia pintaan.. Noissa onkin joku rasva/tms pinnassa, joten vaatii hionnan tai puhdistuksen tarkoitukseen sopivalla aineella. Itse en moista tehnyt joten kärsin seuraamuksista, joka on maalin hilseilyä. kanteen kuitenkin tulee viel alumiiniteippiä, joten se pitänee valon poissa laatikon sisältä.

Ylitäytön estämiseksi pari poistoputkea.. liimakitillä kiinni. noita tulppaamalla voin säädellä astiassa vallitsevan veden korkeutta.. kun juuret kasvaa, niin lasketaan veden pintaa, jottei tule hukkumiskuolemia. kun alimmat putket on tulpattuna veden korkeus ylettää ruukkuihin asti, tällä toivon turvaavani pienten taimien veden tarpeen. sitten sama kuva vielä sisältä päin, noihin nyssin tulee vielä pätkät letkua kiinni..

Siinä olikin sitten poisto puoli.. veden syöttöä varten rakensin kanteen (sisäpuolelle) letkusta kieppiä, jonka rei'itin sopivista kodista.. jotta jokaiselle ruukulle osuisi pieni vesisuihku. kyllä pitää melkoista lorotusta sitten.. saas nähä alkaako yökastelut taas..

sitten muut osaset.. pari pönikkää. vanhoja pesuaine ämpäreitä.. toisen kanteen reiät putkille ja pumpulle.. ja homma skulaamaan.. pumpussakin riittää vielä teho tuohon nostokorkeuteen.. luvattu 50cm ja todellinen oli jotain 48cm.. tän paketin korkeudeks muodostui about 40cm..

Aika näyttänee kuinka tuo alkaa toimia.. hommia sotkee edessä oleva muutto. ensi viikolla pitäisi muuttaa, ja pitäsi nuo rehutkin kohta jo ottaa pois tuolta ikkunalta.. siemenet on kohtalaisen hyvin siellä itäneet. kasvatus kaapissa on jo viidakko, innokkaimmat hilit puskevat kukkaa ja haarovat latvojaan. täytyy olla tyytyväinen noihin lamppuihin, ovat hoitaneet hommansa kerrassaan mainiosti.. oli pakko ostaa lisää.. ja ehkä kohta taas lisää.. juu mutta ensikertaan sitten lisää..

harvester

Nyt on sitten muutaman päivän jo ollut vesijärjestelmä käynissä.. näyttäisi pelaavan mainiosti.. kasvit vielä mököttää, ja pienet alut vissiin tekee juuriaan.. nuo ruukut ovat melko hulppean kokoisia, tajusin että olisi varmasti pärjännyt niillä pienemmilläkin. Tein sitten päälle vielä kuvun jonka alle lamppu..

Eli vanha pyykinkuivausteline oli menossa roskiin, joten sen langoista vääntelin kehikon.. sokerinpalat toimivat kivasti lankoja yhdistellessä, eikä tietenkään sovi unohtaa toyota-teipin suurta roolia tässäkin rojektissa. Ja tältä se sitten näyttää ajossa..

Vesi tosiaan suihkuaa pienistä rei'istä ruukuille.. ruukkujen pinta pysyykin kosteana.. aina välillä on tarvinnut vilkuilla miten isompien chilien juuret on suhtautunu uuteen ympäristöön. Ja ihan kivalta näyttää.. Lombardon lehtiin on ikävä kyllä ilmestynyt hieman vaaleampia laikkuja, vielä on aikaista sanoa mistä johtuu.. lannoitus ei ole mitenkään kovaa luokkaa, eikä varmaankaan edes vesiviljelyyn sopivaa. Mutta kuitenkin veden seassa on aavistus kanankakkaliuosta. Peukussa kun näytti nuo litkut olleen loppu (kun niitä katselin) niin jotain oli keksittävä tilapäisratkaisuksi.

Niin ja kastelu rytmi on noin 2h välein päivällä.. 20.00-08.00 ei pumppu pumppaa.. ei tee mieli kuunnella lorina.

Kasvatus kaapissa näyttää hyvältä. olen antanut kukkien kukkia ja hedelmääkin on tulossa. ajattelin näin ottaa pikku satoa jo ennen kesää, saisi sitten kesällä ehkä vähän enemmän irti noista puskista.. laitanpa vielä kuvan pikkuisista..

Hombre

Muuten näyttää hyvältä mutta, itse en pitäisi noita jatkojohtoja tuolla alla. Jos sattuu käymään vahinko, niin sähköpistokkeet ja vesi eivät kuulu yhteen.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

harvester

Olenkin jo aiemmin tainnut kertoa muutosta, no nyt se on sitten tehty, tai siis tuli tehtyä tuossa kuun vaihteessa. Tosiaankin netti jäi saamatta tänne uuteen osoitteeseen, elisalla töpeksivät. Siirtoilmoitusta tehdessäni, elisan hemmo ei tajunnut tarkistaa netis saatavuutta uuteen osoitteeseeni. sanoi vaan että: jees homma tällä selvä. mä kysyin että: tässäkö kaikki. Juu tässä näin.. ja kuukausi ajassa eteenpäin, muutto ja adsl seinään.. ja ei mitään.. sitten taas puoli tuntia jonotusta elisalle ja kolme kaveria vaadittiin ennenkuin selvisi että elisa ei pysty nettiä tänne mettään toimittamaan.. että sellasta kivaa.. dna nyt sitten lupas että 10.pv yhdistyis. saas ny nähä sitten.

Kasvit selvis kaikki muutosta ihan hyvin. Piti hommata pari lihistä, koska noita banaanikärpäsiä on miljoonia.. ei vielä mitään radikaalia muutosta pörriäiskannassa.. Niin ja tosta vesiviljelystä, ne johdot ei yleensä tosiaan ole tual alla tosiaan sen vesi/sähkö yhteensopivuus ongelman takia.. kesäksi täytyy ulos viritellä joku kiva pulputin..

Hungarian hot wax on tosiaan tehny tota hedelmää nyt pari viikkoa.. ja muutkin ovat lähteneet leikkiin mukaan. ajattelin antaa niiden nyt kukkia, voin sitten kesällä kerätä toisen sadon (hope so)

harvester

Joo oli aika nostaa isot taimet pois kaapista ja ikkunalle.. valo on ikävä kyllä vielä vähäistä, mutta lisääntymäänpäin. Uusi satsi pikku taimia meni kaappiin köllöttelemään lamppusten alle.

Vesiviljely takkuaa, ei havaittavaa kehitystä. Epäilen että juurille pääsee liikaa valoa. Onko kellän tästä mitään konkreettista sanottavaa?? errä miten ilmenee ym mitä vaikutuksia?

Ja ravinteetkin on vielä hankkimatta, että sekin voi olla osaksi syynä. tarttee vissiin käydä peukussa kattelees joko siellä olis litkuja tarjolla.

Hombre

Mitä? Ilman ravinteitako yrität vesiviljellä? Ei varmasti onnistu. Vedessä kun ei juurikan ravinteita ole, ellet käytä Vichyä? :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

harvester

Heh. joo bonaquaa oon laittanu, kun mainoksessakin näytti tepsivän. Siis On siellä ravinteita, mutta ei vesiviljely ravinteita. vaan noita perinteisiä, joita multakasveille juotetaan. Mutta tilaus on laitettu vetämään jotta saan kesäksi virtaa varteen..

Näis hommis on vaan se huonopuoli, että tila loppuu aina kesken. Tulis ny kesä, että vois laajentaa tuonne ulkopuolelle.. Sisältä kun on ikkunapaikat jo vähissä ja kasvatuskaapissa nököttää uusi satsi pikku taimia..

Sain tuossa juuri portugalin tuliaisina vähän siemeniä.
Pussissa lukee:
Pimento picante. chili, piment, pimento, peperoncino. (capiscum annuum)
ja
Doux Long Des Landes. Poivron - pepper - peperone - pimiento - pimento.

en ole jaksanu vielä googlettaa, mitä nuo nyt sitten tosissaan ovat. mutta multaan ne on heitettävä.

harvester

Nonii kirjotetaan tännekkin välillä. Muutto sujui hyvin. chilit pysyi hengissä. Vesi härdellin päätin heivata ja koittaa jotain toista myöhemmin. Taimet tuossa vesihärdellissä keräsivät lehtensä täyteen kirvoja.. Kyllä kirvoja. Päätin sitte radikaalisti heivata ne ulos. Nyt on läppäkertut hommissa ja chilit mullasssa.. eli aika näyttää miten ne selviytyvät.

Kasvihuoneeseen olen jo roudannut kasveja. Yön alimmat lämpötilat hieman huolestuttavat, mutta eiköhän ne kasvit kestä. Aurinkoon pääsivät totuttelemaan ihan sopivasti joten lehdet näyttävät säästyneen palamiselta.

Kasvatuskaapissa on uusi satsi pikku taimia taas keräämässä mittaa.. Sisällä tuossa ikkunalla on edelleen jokunen yksilö, ja siemeniäkin olisi vielä, jos jaksaisi laittaa itämään.. Tällä hetkellä tilanne on se että vähän on päästy jo chilejä popsimaan ja kukkia koittavat useimmat taimet. Tuntuu hassulta että veitikoilla on mittaa 15-20cm, mutta silti pitää koittaa puskea hedelmää..

Pitänee laittaa muutama kuva, jahka kerkiän niitä ottamaan.

levo

Lainaus käyttäjältä: "harvester"Lisäsin hyllyn pintankin alu-teippiä, en tiädä onko tosta sitten mitään hyötyä. Heijastaa ehkä jotain säteitä takaisin ja alemmille lehdille, ja pienemmille taimille.

Tästä onkin ollut joskus juttua...
...haku tuotti tulosta: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=6852#6852

Ja tässä lainaus tuosta postauksesta:
Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"Nimenomaan suora heijastus lehtien alapinnoille tekee huonoa, eli huonoin mahdollinen vaihtoehto on peili, olettaisin että folio seuraa hyvänä kakkosena.
Valkoinen toimii tuossakin sen verran hajottavana että liian suoria heijastuksia ei synny -> ei ongelmia.

Itselläni oli aikanaan taimihyllyssä peilit kasvien alla ja sai ihmetellä aikansa että mikä kasveilla on hätänä.. :)
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

harvester

Laitetaanpas välillä vähän kuviakin. Eli vaihteeksi piti tehdä vähän ruukutus hommia. Kasvattelukaappi on hoitanut hommansa hyvin. Taimet tuntuvat saavan sopivasti lämpöä ja valoa. Terveen oloisia tukevia veitikoita. Tälläkin hetkellä siellä on uusi satsi kylpemässä eslien loisteessa.

Hain säkillisen kekkilän jotain ruukutus multaa, jossa tuntuisi olevan (kouriin tuntuvasti) sopivasti hiekkaa ja kuohkeutta mukana. Väriltään ruskeahkoa, ettei sitä biolanin mustaa surmaa. Istutus ja kylvö multa tai joku sellanen on meikäläisellä toiminut ainakin aikaisemmin ihan hyvin, ja tämä vaikuttaisi olevan melkolailla samaa kamaa.

Juuria on pikkupurkit täynnä.. Eli isot ruukut tuli tarpeeseen. Laitetaanpa viel kuva sisältä, ja kasvarista jossa jo muutama kasvi on jonkun aikaa majaillut.

Sen verran on tuon kasvarikuvan ottamisesta kesä edennyt, että pelto tuossa takana jo orastaa.. että kesä saapuu.. tietty huomena on kylmää ja ylihuomena tulee taivaalta räntää..

harvester

Pitkästä aikaa joudan hieman kirjottamaan.. Chilit on hengissä, ja ulkoilu on alkanut ihan kivasti. Tein tohon torpan päätylle sellaisen pienehkön muovi ansarin, jonka alla nyt majailee joukko chilejä, jotka eivät enää sisälle mahtuneet. Lisäksi vesi melooni pääsi samaan karsinaan.

Viherpeukusta tuli viimeinkin GHE:n total gro paketti.. eli vesiviljely pitäis laittaa nyt toden teolla käyntiin, jahka vaan suunnitelman selkiytyis. Tällä hetkellä on yhdessä pöntössä pari varpua venaamassa juuria.

pöntössä ravinneliuosta liikuttaa gardenan uppopumppu, jossa on tuo suihkulähde pää pruiskimassa vettä, tosin oli pakko laittaa veden pinta sen verran korkealle ettei lorotteluja kuulu, mutta hyvä puoli on se että pistokkaat saa vettä ja ravinteita jatkuvasti, joten juurten ilmestyminen on vauhdittunut reippaasti.

Kasvi huoneen siirto prosessikin on jo aloitettu, eli uutta pohjaa olen aloittanut kaivamaan, vanhan pohjat kun on läpimädät, ja muurahaiset on vallannu koko terrraarion. Tekevät muuten melko mielellään pesää chilien ruukkuihin. Vielä en varsinaisia haittoja ole asiasta huomannut, joskin muurahaisen repivät aika määrän multaa ulos purkista.. noo juuret saavat luultavasti enemmän happea nyt, kun on ilmavampi maaperä.. mutta eiköhän niistäkin itikoista pääse eroon, kun vaihtaa ruukut ja mullat uusiin.

Vihannespunkkien hyökkäykseltä ei tälläkään kertaa ole säästytty, jalapenon kimpussa olivat viimeviikolla, saivat sitten raidia aika tavalla niskaansa. Jalapeno puskee niistä huolimatta hedelmää ja kukkasia, ja voi pää sääntöisesti hyvin.

Sitten onkin vielä yksi uusi rojekti, eli bonsai.. teurastin selkeästi huonostivoivan habani.. tällä tuloksella.

Tuo on edelleen bonsaiksi melko massiivisen kokoinen.. tai no ei välttämättä.. noin 25cm rungolla pituutta, ja tollasta peukalon vahvuutta tuossa rungossa.. jätin pari tuoretta oksan alkua joissa vähän pientä lehteä, muuten kaikki sai lähteä. Nyt olis tarkoitus repiä se tuosta pauliinasta ulos, harventaa juuria ja laittaa niukempaan ruukkuun, ja ehkä samalla hieman muokata tota asentoa ym.

Nuo vanhat ja isot habat on ilmeisesti kärsinyt tuolla kasvarista liiasta kuumuudesta.. tuossa kasvihuoneessa kun jostain syystä ilma on lämmintä ja kuivaa, tuuletusluukut pelaa kyllä automaattisesti, mutta silti pahimmillaan lämmöt nousee reilusti yli 30 asteen, vaikka ovi olisi auki.. mutta eiköhän siihenkin saada parannusta aikaan kun saan uudet perustat  valmiiksi.

Tuosta kasvari projektista tarvii myös laittaa kuvia kun saan jotain valmiiksi.

Sitten lopuiksi vielä pari erikoisuus kuvaa.. eli ns. mutatoitumisia.. hassu lehti ja yhteenkasvaneet oksanhaarat.. josain mulla oli muistaakseni noita kukkasiakin, joissa oli 3 yhteen kasvanutta kukkaa..

wille

Mikä lajike toi mutantti on? Mulla ainakin chilly chili tekee kaikkia mahdollisia temppuja vähänväliä. Yhdestä kukkavarresta on tullut kolme kukkaa, yhdestä kukasta kaksi hedelmää ja yksi podi muistuttaa ylöspäin kasvavaa Habaneron raakiletta... :wink:   normaalisti siis ovat pieniä, suippoja ylöspäin kasvavia pikkupodeja. Johtuisikohan jotenkin jalostamisesta? Kuinka paljon esmes chillyä on jalostettu...?  :?:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

harvester

Tuo tuplavartinen on rawit, ja tota kaksihaarasta lehteä en nyt taas onnistunut löytämään, se on joka tuo rawit tai sitten lombardo. Vaikkakin habat on mulla tykänny eniten mutatoitua.. varsinkin podien ja kukkien osalta.. olen melko hauskoja ilmestyksiä välillä nähnyt niissä. kuviakin pitäisi jossain kätköissä olla, pitää koittaa kaivella niitä esiin.

Jalostus varmaan vaikuttaa osaltaan, ja en sitten tiedä mitenkä vaikuttaa tuo siitepölyjen sekoittuminen, tietääkseni ristipölytyksen tulos pitäisi näkyä vasta siinä tietyn hedelmän siemenestä itäneestä kasvista.

Eniten mua ihmetytti kun "samoista" lombardon siemenistä tuli kahta erilaista  hedelmää puskevaa chiliä.. tosin nyt en pääse juurikaan vertailemaan, kun siirsin sen erilaisen lombardon vanhempieni hoitoon, minulla lombardot on edelleen pitkiä ja käiväriä, ja rupusia.. ne toiset lombardot on yhtä säännöllisiä kuin jalapenot, mutta ohkasempia, lähes kuten normaalit lombardot, pitää pyytää kuvia, niin saadaan tänne vertailtavaksi..

harvester

Ja sitten vähän ihmeteltävää.. Eli kyseessä pitäisi olla 2 lombardoa, eli toisen polven kasveja, eli siemenestä kasvattamani hedelmän(hedelmien) siemenistä itäneitä kasveja.. meni vaikeesti..

Tämä on mulla kasvarissa, sillä pari kaveria samaa maata, ja hedelmät hyvin samanlaisia. Mutta sitten 240km:n päässä vanhempieni luona majailee yksi lombardo jonka sato näyttää tältä:

Ja onko noilla muuta yhtäläisyyttä, kuin että saman kasvin podien siemenistä on lähtenyt.. ainakin kylttieni ja muistikuvieni mukaan. Tämä erilainen yksilö, joita siis on vain yksi näistä 3-4:stä lombardosta mitä mulla on ruukuissa, teki ekat hedelmät mulla täällä himassa, sitten vein sen vanhemmilleni, silloin en jaksanut kauheasti tota hedelmän ulkoasua miettiä, mutta kun katselin noita mitä mulla nyt tuol kasvaris on, niin tajusin että niillähän on melkoinen näköero. Olen tässä jo miettinyt sitäkin mahdollisuutta että habanero olisi risteytynyt tuohon lombardoon, kun ne oli mulla aikaisemmin ihan vierekkäin ikkunalla, ja tästä sitten olisi lähes luonnollisen pölytyksen kautta lajit menny ristiin ja tuottanut nyt tämän risteymän. vai onko tämä erilainen lombardokin silti vaan lombardo..

harvester

Siis älkää päästäkö muurahaisia ruukkuihin. Ne tekee siellä olonsa melko mukavaksi.. kasvit eivät näytä kärsineen, vaikka noin 1/3 mullasta on kaivettu veke ja tila on täytetty kusiaisilla ja niiden munilla. Ajattelin että ruukunvaihdolla pääsisin niistä eroon, mutta niitä olikin paljon enemmän kuin kuvittelin. Koitin niitä sitten vähän hukuttaa paljussa, mutta laihoin tuloksin.. aika kai näyttää ottivatko ne nokkiinsa, vai rakensivatko arkin :)

Sitten ihan toisiin asioihin. Päätin hieman säästää ruukunvaihdoissa, ja ostin kalliiden altakasteluruukkujen sijasta 0,90€ muovisankoja, niitä perus 10 litran. Tein jostain vanhoista muoviputkista sen putken ja laskin läjän kiviä ruukunpohjalle.. näin sain läjän halpoja altakasteluruukkuja. Pitäis ainakin pysyä paremmin pystyssä, kun on vähän kiviä painona :)

Sitten viel kuva näistä uuden vesijärjestelmän peruspalikoista.. eli saavi ja parvekelaatikko. Varmaankin teen noista järjestelmän jolla saan pistokkaisiin juuret.. tarvii ainakin alkuunsa pelastaa ne muurahais hyökkäyksen kokeneet lajikkeet.

Ja sitten punasteleva jalapeno.. jokohan siihen tulisi makua ja potkuakin :)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "harvester"Pitkästä aikaa joudan hieman kirjottamaan.. Chilit on hengissä, ja ulkoilu on alkanut ihan kivasti. Tein tohon torpan päätylle sellaisen pienehkön muovi ansarin, jonka alla nyt majailee joukko chilejä, jotka eivät enää sisälle mahtuneet. Lisäksi vesi melooni pääsi samaan karsinaan.

Oletkos kasvatellut aiemmin vesimelooneja? Meillä poika halusi pari kuukautta sitten laittaa syömänsä vesimeloonin siemeniä multaan ja nyt meillä sitten on kasvimaassa 16 vesimeloonin tainta. Mietinkin onko mitään toivoa saada siitä edes kukkimaan ennen kesän loppua. Raakoinahan ne ovat kuin kurkkuja sisältä, mutta onko toiveita saada niitä edes sille mallille?

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "harvester"Pitkästä aikaa joudan hieman kirjottamaan.. Chilit on hengissä, ja ulkoilu on alkanut ihan kivasti. Tein tohon torpan päätylle sellaisen pienehkön muovi ansarin, jonka alla nyt majailee joukko chilejä, jotka eivät enää sisälle mahtuneet. Lisäksi vesi melooni pääsi samaan karsinaan.

Oletkos kasvatellut aiemmin vesimelooneja? Meillä poika halusi pari kuukautta sitten laittaa syömänsä vesimeloonin siemeniä multaan ja nyt meillä sitten on kasvimaassa 16 vesimeloonin tainta. Mietinkin onko mitään toivoa saada siitä edes kukkimaan ennen kesän loppua. Raakoinahan ne ovat kuin kurkkuja sisältä, mutta onko toiveita saada niitä edes sille mallille?

Itsellä kasvoi viime vuonna sellaisia vähän pesäpalloa suurempia meloneja, ja kypsäksi asti. Oli muuten paljon herkullisempaa kuin kaupasta ostettu :)
Artesaanirakastelija

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"Itsellä kasvoi viime vuonna sellaisia vähän pesäpalloa suurempia meloneja, ja kypsäksi asti. Oli muuten paljon herkullisempaa kuin kaupasta ostettu :)

Kuinka aikaisin laitoit ne itämään ja kasvatitko ihan avomaalla? Ja samaa kysyisin myös harvesterilta...

Itse laitoin taimet avomaalle kompostimultaan kasvamaan noin viikko sitten, mutta eivät ole vielä kymmentä senttiä kookkaampia.

harvester

Meloonissa on tosiaan jo muutama kukkanen.. Siirsin sen ulos muutama viikko sitten ja siellä on tuossa muoviansarissa innostunut sitä kukkaa näyttämään, pituutta köynnöksellä ei juurikaan ole, ja ruukku saattaa olla vielä liian pieni.. Mutta siihen nähden milloin tuo siemen on itänyt, niin vauhti on ollu aika hyvä, olettaisin. Tuosta löytyy ekat kuvat 14.5 jolloin sirkat on jo esis ja vartta kerenny tuleen ehkä liikaakin.. olen katsos hieman hämärämmässä kahvipuun juurella hiekkapitoisessa maassa idätellyt sitä.

Hedelmien kypsyttely kuulemani mukaan ottaa aikaa, ja juuri noita nyrkinkokoisia mollukoita olen kuullut muiden saaneen aikaan.. Juu ja tämäkin on tosiaan kaupasta ostetusta meloonista otettu siemen, joita meilläkin poika innoissan tunki tuonne ruukkuun runsaan kasteluveden siivittelemänä :)

Ja olen pari kertaa aikaisemminkin koittanut tätä melonia saada kasvamaan, mutta laihoin tuloksin. Mandariini tosin lähti nyt viimein useiden kokeilujen jälkeen itämään :) eli se on tuolla kans kasvamassa, niin ja 3 banaania löytyy myöskin.. taatelin niskan taitoin muutonyhteydessä.. se olikin kyllä melko ruma kapistus joten en ole jäänyt kaipaamaan.

Tässä muuten pari ehtoota sitten tuo nuorempi poika (mulla siis 2 poikaa iät 4v ja 2v) Pisteli pöydältä poskeensa kahta hungarian hotwaxin hedelmää.. sen kun huomasin, niin parahdin tietty, että ÄLÄ VAAN... molemmista podeista oli kerenny hieman kärkeä mutustella. Toisesta pääsikin vissiin suullisen verran pidemmälle, kun osui siihen hotwaxin ainoaan kohtaan jossa sitä kapsaisiiniä on.. alkoi sitten chili peruuttaa suusta ja käsi käydä aika viuhaan siellä suusta kaivelemassa chilin paloja pois. Eipä kai kovin tulista ollut kun ei kyyneliä ilmestynyt silmiin eikä mitään huutoa kuulunu :) Noissa hotwaxeissa olen tosiaan huomannut sellaisen ominaisuuden että sitä kapsaisiiniä sisältävää rakkulaa saa sieltä chilin sisäseinämiltä todellakin etsiä, mutta muuten ihan maukkaita ovat olleet.

harvester

Taas on aikaa vierähtänyt edellisestä postauksesta.. Tehdäämpä pikainen nollaus tilanteeseen. Chilit voi hyvin, ainakin osa voi hyvin. Muurahaisten vallasta pelastin "onnekkaasti" muutaman yksilön, joista kolme siis iskin maahan kasvamaan. #kukkapenkkiin" päätyö lombardo ja hungarian hotwax, joutuivat sellasten puskien viereen jotka tuppaavat leviämään kasvaessaan, joten chilit ovat kadonneet niiden puskien syövereihin. Lombardosta keräsin sadon pois, pari kymmentä palkoa, ihan ok kaverilta joka joutui melkoiseen rääkkiin. Hotwaxin kaivoin esiin, koitin pönkätä puskaa muutamalla kepillä, jotta pääsisi muutamat kukat ja podit valmiiksi. Sitten se kolmas kaveri päätyi perunamaan laitaan, koitaa muutamaa podia tehdä, lähes lehdettömässä varressaan, pitääpi sanoa että paikkana ei mikään paras mahdollinen, joutuu ehkä liian koviin olosuhteisiin, kun ei ole oikein mitään suojaa, tuulelta eikä auringolta. Ja kolme muuta murkuilta pelastettua yksilöä notkuu kasvarin ulkopuolella "kukkapenkissä" (luetaan heinikossa, jossa kasvaa myös joukko kukkivia yksilöitä) voivat kohtalaisesti lombardo sielläkin puskee palkoa nätisti, joskin hieman keräsin jo satoa. hotwax sielläkin, useampi podi kypsymässä. ja tabasco, piiitkän vartensa päähän tehny sellasen tupsun, jossa jokunen haara ja lehdet sekä podit, pieniä ovat, ja värikin on auringon puolelta violetti, muuten vihreä.

Kasvihuoneeseen jäi vielä murkuille tabasco jonka laitoin syvään ämpäriin, siitä huolimatta mullat oli aina pöyhitty, vaikka usein kävin sen kastelemassa. Pitää laittaa kuva siitä, nyt on meinaan vilskettä kun lentomuurahaiset ovat nousseet pintaan, ja valmiina lähtöön.

Muoviansarissa kaikki hyvin, tosin muutama lajike kärsii. lehdet ovat kellakoita, olen epäillyt vähän typen puutosta, mutta silti samoilla vesillä muut voivat paremmin. Tämä vaiva kohdistuu lähinnä haboihini, jotka sisällä ollessaan viihtyivät todella hyvin, ja nyt tuolla ulkona ne ja niiden siemenistä kasvatetut jälkeläiset voivat kehnonlaisesti. tosin se leikattu haba on sisällä ja kasvattaa uutta versoa tehokkaasti, taisi jäädä bonsai tekemättä ;)

Kasvatuskaapissa on nyt yksi havanna, ja joku kituseksi jäänyt lajike. muutamaan kasviin iski jokin omituinen juttu, kun eivät meinaa suostua kasvamaan mittaa, siis todella nihkeesti kasvavat, mavras oli ainakin toinen näistä lajikkeista. enkä nyt juuri muista mikä se toinen oli.. ilmeisesti taimikasvuvaiheessa jokin fiba tullut mulle tai sitten muuten vaan on käyny tollanen typistyminen. Eiköhän niistäkin pari kuvaa löydy tänne laitettavaksi. Tuolla kaapissa ovat tosi tukevaa ja tumman vihreää kasvua havannat tehneet, niistä tosiaan yhden jätin ruukunvaihdon jälkeen vielä kaappiin, 3 on ulkosalla.

Melooni lakastutti kukkansa nopeesti, nyt on tosin uudet nuput jo näkyvissä, tarvii olla tarkkana, joskin taisi meloonissa olla joku sellainen juttu, että tietyt kukat ovat hedekukkia ja tietyt emikukkia. mutta en muista varmaksi, ehkä joku osaisi asian varmistaa.(google/wiki)

Eli kusiaisista kärsivä tabasco

Tepin tekee marjaa.. hyviä oli, odotellaan että punastuisi

Ja tässä vahvarunkonen yksilö parvekelaatikossa kasvarissa, ollu vähän oman onnensa nojassa

Uusi vesiviljely koeajossa. on ollut nyt reilun viikon käytössä, toimii ihan hyvin

Postailen lisää kuvia, kun saan niitä uppailtua.