Liikakastelusta - ja tulettomuudesta, ja muusta

Aloittaja Slapa, heinäkuu 23, 2003, 14:06:42 ip

« edellinen - seuraava »

Slapa

Kun nuo Fingron chilit nyt on moneen kertaan haukuttu lällyiksi, ja liialla kastelulla on kerrottu voitavan pilata omat chilinsä, niin miten tämä sitten suhteutuu vesiviljelyyn/altakasteluun? Eikös nuo chilit sitten saa noissa järjestelmissä koko ajan vettä, ja näin ollen tuota "lällyjä" chilejä? Itsellänikin on muutama taimi altakastelussa, ja viihtyvät erinomaisesti, mutta tuleeko tuloksena tulettomia chilejä?
Altakasteluruukunkin voi tietty antaa kuivahtaa, mutta entäs vesiviljely? Onko kellään vielä tietoa vesiviljellyn sadon laadusta?
Miksi Fingron chilit on lällyjä? Kastellaanko niitä liikaa, vai lannoitetaanko ne vain kasvamaan liian nopeasti? Olisko ne muka ihan oikeasti jalostanut siihen kuuluisaan "suomalaiseen makuun" sopivia habaneroja, vai onko kyseessä vain kasvatustapa?

Sami, ihmettelijä

Aji Inferno

Vesitetyt chilit ovat oikeastaan monikansallinen traditio Etelä- ja Väli-Amerikan ulkopuolella... Sitä tapahtui kun Poblanosta kehitetty unkarilainen paprika todettiin kauan sitten liian vahvaksi muille eurooppalaisille. Tulos: kaupan paprika... Sama tapahtui kun amerikkalaiset vesittivät Chilacan ja muuta miedoksi vihreäksi NuMex-chiliksi. Amerikkalaiset ovat tietääkseni vastuussa myös mm. Jalapeñon ja Habaneron mietojen muotojen jalostamisesta...

Kaipa se niin on että näissä kulttuureissa enemmistö ei vaan kerta kaikkiaan tykkää vahvasta ruoasta, ja siten nuo mauttomammat versiot tekevät paremmin kauppansa.  ???

Slapa

Voinenko siis päätellä, että Fingro tekee sen tahallaan? Jos siis Fingron chilien siemenistä saa itse kasvatettua Ehtaa Tawaraa TM...

Sami

Pasi

Fingron habasta itse kasvateltu versio suostui tässä vihdoinkin pykältämään myös lopputuotetta. Sinänsä kyllä en menisi sanomaan, että lopputulos olisi ainakaan vahvempi kuin emonsa, koska maistamani haba oli mielestäni kohtuukesy.

Olen päättänyt rouskaista jokaisesta kasvattamastani chilistä vähintään ensimmäisen chilin periaatteella "kannasta kiinni ja kitaan". Valmistauduin maistoon pelonsekaisin tuntein, mutta tosiaan, liekkejä ei tarvinnut juurikaan sammuttaa. Suu meni kyllä turraksi, mutta kokemus ei tosiaan ollut mikään vavahduttava. Olen kuvitellut, että habanerollakin saisi aikaan rajummankin shokin. Lähiaikoina sen Spice Worldin lajitelman habanero kypsyy, joten siitäpä saan vertailua.