lokakuu 07, 2024, 00:19:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuuletus ja lämpötila

Aloittaja Circlo, helmikuu 27, 2004, 15:43:53 ip

« edellinen - seuraava »

Circlo

Semmosta, että ku nyt mulla kasvamassa on 7 habaneroa ja tuuletusta ajattelin. Väsäsin vanhoista korvalappustereoista, filmirullasta ja pelikortista tuulettimen mun uskomattomilla McGyver taidoila, ni aattelin että kuinka paljon niitä kannattaa tullettaa? Aina kun lamput on päällä?
 Ja semmosta vielä, mittasin lämmön tuon mun viritelmän sisältä (eli 2 kirkasta pöytälamppua, pöydän pinnalle laitoin valkoisen, kirkkaan pahvin, seiniksi pahvit, jotka päällystin foliolla ja katoksi samanlaisen pahvin ku on lattiakin.) ja siellä lämpötila oli 32 astetta. Ja kaiteti lämpötila hivenen laskee kun tuuletus on päällä. Mikä on chileille optimaalisin lämpötila?

Aji Inferno

Siinä 25..30 paikkeilla on hyvä lämpö chilille... Tuuletus on lähinnä kasvien tukevoittamiseksi, eli se voi sinänsä olla päällä vaikka koko ajan (niinhän luonnossakin tuuli puhaltaa koska haluaa ;).

chup

kuulosti aika mielenkiintoselta toi sun tuuletin viritelmä jos viitsisit ni voisitko kerto miten olet sen tehnyt. niin ja kuvia olis kiva nähä kanssa jos vain omistat kameran.

Circlo

En omista tällä hetkellä minkäänmoista kameraa. Korvalappustereoista riisuin ylimääräiset osat, siten että sain esille moottorin mikä pyörittää niitä kasettin keloja pyörittäviä nipukoita. Irroitin sen moottoriosan ja siihen tein filmirullan purkista n.1cm korkuisen purkin saksia käyttäen. Sen liimasin pikaliimalla moottorin pyörivään osaan. Sitten vaan filmirullan purkista väsättyyn osaan niittasin pelikortista leikkaamani palat propelliksi. Sitten kiinnitin moottori-propelli hässäkän korvalappustereoiden kylkeen ja teippasin sen avatun CD-levykoteloon siten, että hässäkkä pysyy pystyssä ja on helposti siirreltävissä ja kohdistettavissa. Viritelmä on semmonen pieni mukava kompaktiratkaisu ei tosin esteettisesti aistejahivelevän kaunis ratkaisu mutta toimii, mikä on pääasia  :)
En sen tarkemmin osaa selittää. Kokeile.

chup

Aika äijä oot. Pitää varmaan itsekin koittaa jos löytyy vanha kasettisoitin.

Powerel

Lainaus käyttäjältä: "Circlo"Väsäsin vanhoista korvalappustereoista, filmirullasta ja pelikortista tuulettimen mun uskomattomilla McGyver taidoila...

Uskomatonta! Itse väsäsin aikoinaan teininä stereoiden vahvarin päälle vastaavanlaisen tuulettimen, kun piti luukuttaa aina täysillä, ja vahvari pyrki ylikuumenemaan... Mulla oli vaan lennokin potkuri vanhojen korvalappustereoiden akselissa kiinni...  :laugh: