heinäkuu 03, 2024, 04:42:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Oikea lajike?

Aloittaja Chamatööri, tammikuu 11, 2008, 22:15:33 ip

« edellinen - seuraava »

Chamatööri

Onko Aji Cristal tai Lemon Drop liian hankalia amatöörille?
Jos ovat, niin ajattelin Apachen hankintaa.
Jos tiedätte jonkin sopivan chilin ensikertalaiselle niin kertokaa mikä sellainen voisi olla.

Hmy

Ite ajattelin kans kokeilla Aji Cristallia ja Lemon Droppia aluksi. Tilasin myös lisäksi tuo Bolivian Rainbow ja Naga Morichin fatalista. Ai niin kiitos myyjälle yllärisiemenistä ja mauste maistiaisista oli hieman savunmakua mukana. Kieltämättä herkullista. Nyt vain odotellaan viherpeukusta hydrovehkeitä, että saatais idätys käyntiin. :lol:
T: tuleva chilipääääää

jonska

Ei ne ole hankalia riippuen omasta panostuksestasi asiaan.
#69

Hombre

Lemon Drop tai Aji Pineapple tai Peru Yellow on ainakin tosi helppo kasvattaa. Aji Cristal ei ole minulla itänyt, joten se on jäänyt tuntemattomaksi :)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilivaari

Pertsa suositteli minulle Microcarpumia, jos haluaa ajoissa satoa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=172

Se on vasta kasvamassa, joten kokemuksia ei ole kuin pikkutaimesta. Se iti helposti ja kasvaa kauniisti. Habanero minulla tuotti eniten iloa ensimmäisellä kasvatuskaudellani, tosin kovin myöhään syksyllä.

jacaranda

Olenko jo täysin myöhästynyt, kun en vielä ole mitään kylvänyt?
Tarkoituksena olisi ainaki PI441551 kylvää.
Siis ehtiikö saamaan parvekkeelta satoa jos ensi viikolla kylvää? Jos ei tästä, niin onko jokin muu lajike mistä varmasti saisi?

Aji Inferno

Lemon Drop on lähes täydellinen lajike ihan chilipuuhien aloittamiseenkin... Jos se epäonnistuu, silloin pelissä on huonoa tuuria tai olosuhteissa jotain pahasti pielessä...  

Aji Cristal ei sekään ole vaikea lajike mitä chileihin tulee, mutta saattaa olla pikkuisen Lemon Dropia vaativampi kasvi...

Aloittelijalle nämä baccatum-lajin eteläamerikkalaiset kasvit ovat aika loistavia lähtökohtia.

jacaranda

Siis oliko nuo sellaisia mitä ehtisi vielä kylvää, jos sisälle ei aio tuoda syksyllä. Jos kasvattaa htydrossa, niin voiko silloin kylvää myöhemmin?

Sitruunapisara

No minä aloitin samalla tyylillä kuin kaikki harrastukseni..

40 eri lajia olisi mulla kohta siemeniä, 10 niistä pistänyt jo itämään, Beaver Dam, Lemon Drop, Limo ja Aji Benito ja joku annuum on jo pari senttisiä taimia. Peter Pepper, Fluorescent Purple, Bolivian Rainbow, Fresno ja joku mitä en nyt tähän hätään muista on itämässä.

Mulla ei ole hajuakaan mihin loppupeleissä saan nuo puskat mahtumaan :D No mietitään sitä sitten...

En ole miettinyt että onko nämä nyt aloittelijoille sopivia vai ei. Mä en oikein muutenkaan usko että aloittelijalla pitäisi olla jotenkin erityisiä harjoituskappaleita, eiköhän aloittelijat ole keskimäärin yhtä lukutaitoisia kuin muutkin :wink: Tarvittava informaatio täällä on kuitenkin saatavissa, jos tulee ongelmia niin kysyy joltain viisaammalta sitten :D

Oikeasti kyllä asioista voi ottaa etukäteen niin paljon selvää ettei juuri mikään ole enää epäselvää. Että kun vähän viitsii enemmän kuin tökätä siemenet mihintahansamultaan ja kastella (siis yleensähän tavalliselle tallaajalle voi olla epäselvää että kukat tarvii jotain muutakin hoitoa kuin kastelua kraanavedellä) niin on mahdollista onnistua.

Jos on kovin epävarma, voi laittaa riittävän monta lajiketta niin todennäköisesti jollekin on ne omat olosuhteet oikeanlaiset. Eipä sit tule itku jos ei onnistukaan juuri sen yhden huolella valitun kanssa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "jacaranda"Siis oliko nuo sellaisia mitä ehtisi vielä kylvää, jos sisälle ei aio tuoda syksyllä. Jos kasvattaa htydrossa, niin voiko silloin kylvää myöhemmin?


Ehkä vielä juuri ehtii, muttei kannata viivytellä yhtään!

jacaranda

Itse olisin kylvänyt jo aikoja sitten, mutta rakas postimme päätti hävittää minulle tulossa olleet siemenet, nyt alkuviikosta odottelen seuraavaa lähetystä.

mistäs saisi tilattua taimia?  Ja kuinka vaikeaa taimia on siirtää onnistuneesti hydroon?

Sori hiukan OT

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "jacaranda"
mistäs saisi tilattua taimia?  Ja kuinka vaikeaa taimia on siirtää onnistuneesti hydroon?


Saattaa olla, että itseltäni jää ylijäämää taimien suhteen. Jos ovat vielä hengissä keväämmällä, niin kulkevathan nuo postissakin paleltumatta.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

itsellänikin voi muutama taimi olla ylimääräinen...pubeja ja pari tulista chinenseä.. ehkä...  riippuu miten ovat hengissä pysyneet/itäneet loman aikana
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

jacaranda

Mahtavaa jos teillä on ylimääräisiä, aloittelijana otan vastaan kaiken avun mielelläni! Milloinkas on tarpeeksi kevät taimien lähettelyyn?

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "jacaranda"Mahtavaa jos teillä on ylimääräisiä, aloittelijana otan vastaan kaiken avun mielelläni! Milloinkas on tarpeeksi kevät taimien lähettelyyn?


Vaikea ennustaa, muutama viikko ainakin. Turkusseen menee täältä linja-autoa suoraan, joten seurataan säätiedoituksia sitten ;) Pakkasiahan on perinteisesti ollut aina 10.6 asti...

Muista muistuttaa!
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

jacaranda

Eipä näytä kovasti pakkasista olevan huolta tänä vuonna, ellei sitten tule aian hervoton taka talvi yhtäkkiä :D

Nyt sain vihdoin omat siemenet multiin, katsotaan tuleeko niistä koskaan mitään (vähän olen jo mietiskellyt mihin ne syksyllä mahtuisi, ja niinkuin lupailin, että sisälle eivät tule :roll: )

chilifellow

...ois tarjolla Filagon päiväkirjan tuoreimmissa jutuissa.

:mrgreen:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #