mäntysuopavedellä suihkuttelu

Aloittaja Pasi, tammikuu 14, 2008, 15:38:37 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Vedellä suihkuttelun tarve lisääntyy, kun lämmitys kuivaa ilmaa sisällä.

Tässä vielä varoittava esimerkki, mitä saippua (ja myrkky) saa aikaan, kun sitä laittaa multaan:
5% Tolua juurilleen saanut chili:

Dazzler

Chilivaari

ChiliParkin viisaita neuvoja olen ennenkin noudattanut ja nyt hän neuvoi käyttämään 2% PUU Tolua, ei näitä uudempia, joissa on desinfiointiaineita ja muita myrkkyjä. Sellaistakin löytyi, laimentelin ja suihkuttelin yhden taimen juurelle pitääkseni harsosääsket loitolla. Parin viikon jälkeen taimi voi hyvin. Sääskistä ei ole varmuutta. Siis Toluja on erilaisia, valitse PUU.

sursill

Kävisköhän noiden sääskien torjuntaan "sumi" niminen myrkky?
Emäntä tarjoaa sitä pihalla liljoille kun lilja kukot (punainen koppakuoriainen) riehaantuu syömään liljoja, toimiva aine ainakin siihen eikä haise.

Red Candy

En ole koskaan oppinut suihkutuspullon käyttöä, joten kertoisitteko, miten sen oikeen teette niin ettei takana oleva seinä, ikkunanpuite, huonekalut ym kastu? Vai sumutetaanko siis vain ihan hiukkasen kerrallaan?

(ei saa järkyttyä, tätä se tarkoittaa kun EI ole viherpeukalo)

Lenteleviin pikku otuksiin tepsii myös hieman isommat lentelevät pikkuotukset, nimittäin seeprapeippo ja loistopeippo, jos kotona ei ole kissaa eikä koiraa, ja tuuletusikkunassa on jonkinlainen linnunpitävä systeemi.

ZAZ

pidä vaikka muovikassia tai jotain vastaavaa kasvin takana.
Shit happens when you party naked.

Bermann_7

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"
Lenteleviin pikku otuksiin tepsii myös hieman isommat lentelevät pikkuotukset, nimittäin seeprapeippo ja loistopeippo, jos kotona ei ole kissaa eikä koiraa, ja tuuletusikkunassa on jonkinlainen linnunpitävä systeemi.

Totta, mutta peipot saattavat ottaa osanta valmiista chilisadosta, joten podien jaosta kannattaa sopia etukäteen :wink:

Ja suihkepullon käytössä varovaisuus on valttia, samoin jonkinlainen ennaltaehkäisy, jonka ZAZ jo mainitsikin. Eli, suojaat jollakin turhalla esineellä (pahvilevy, muovipussi, Antti Tuiskun juliste tms.) ikuunoita ja huonekaluja suihkuttelun ajaksi.
So it goes.
-KV

jalamari

Kysymys mäntysuopaliuoksesta?
Yleensä puutarhassa olen käyttänyt ns.torjunta-aineita (käytetään myös ammattiviljelmillä).Varoaika on muutamia päiviä ja tehoaineet on suunniteltu juuri elintarvikeille.
Esim.Confidor wG 70,tarkoitettu juuri paprikalle. voisi varmaankin käyttää myös chileille ja vaikka parveke ym. oloissa.
Mäntysuopaliuoksella en ole kokeillut puutarhassa (paitsi kerran kaadoin liuosta kastelukannusta kuusen päälle,neulaset tippu sama tien).Aloitteliajana haluaisin tietää onko siinä mäntysuovassa jotain ihmeellistä että sitä kannataisi käyttää "oikeiden" torjunta-aineiden sijaan?

Yamada

Jotenkin tuntuu aika oudolta jos sumuttelisin omia kasvejani torjunta-aineilla, tosin kaupasta rehuja ostellessa ei tule edes ajatelleeksi asiaa  :?
Onko esimerkiksi tuon Confidor wG 70:n tai vastaavien käyttö miten suotavaa yleensäkkään kotikasvatuksessa. Mites laimennukset, ettei tule helposti yliannostusta.

Sitten asiasta rasiaan.
Nuitten pikkukärpästen hävittämiseen olen ainakin omalla kohdallani huomannut parhaaksi konstiksi kurkkusäilykkeissä käytetyn liemen.
Lasiin fiftysixty vettä ja kurkkusäilykelientä ja loraus astianpesuainetta.
Tuoksuu "hauskalle" ja vetää hillittömästi pikkukärpäläisiä sun muita sisätilahönniäisiä puoleensa  :)

Sekavaa... no flunssakuumeessa on.

Rach

Pistetääs tänneki vielä oma näkemys.. Normi-tolua ei kannata käyttää kasveille, sillä se sisältää mäntysuovan lisäks spriitä tai jotain. Ja se on nimenomaan se sprii joka tekee hallaa.

Mäntysuopaa voi kyl käyttää aika vahvoinaki pitoisuuksina. En ainakaan itse ole vielä saanut chilejä hengiltä.. Viime kesänä kasvihuoneessa oli muurahaiset vallanneet Aji Beniton mullan. Ruukunvaihdon yhteydessä huomasin et juuritilahan on täynnä muurahaisia ja munia. Ei muutaku suihkepulloon joku hazardi annos mäntysuopaa ja vettä ja multa läpikotaisin märäks. Muurahaiset lähti eikä Benitokaan oireillut.

Juckiz

Hyvin toimii perinteinen Mäntysuopa ja tosiaan Puu-Tolu, eikä se "desinfioiva kodin yleispuhdistusaine"... Mäntysuopaa olen ite käyttänyt jos on ollut tarvetta.
Kannattaa ehkä kuitenkin huuhdella pelkällä vedellä lehdet mäntysuopakäsittelyn jälkeen. Jos lehdelle jää mäntysuopaa kunnon kerros niin lehti näyttäisi tukehtuvan. Näin ainakin olin havaitsevinani tossa vuosi sitten...

"...plus it looks like his penis is hanging out"