tammikuu 10, 2025, 15:29:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sopivat lajikkeet mulle?

Aloittaja Cinnamon, tammikuu 15, 2008, 12:37:54 ip

« edellinen - seuraava »

Cinnamon

Tervehdys kaikille! Ensimmäistä kertaa kirjoittelen foorumille vaikka olenkin täällä lueskellut jo pitkään.

Tilasin fataliilta siemeniä, ja kun kaupanpäällisiäkin tuli reilusti niin en osaa valita mitä lajeja kasvattaisin.
Tilaa mulla on vaan seitsemälle chilipuskalle, 4 tulee omalle itään päin olevalle ikkunalle ja 3 kappaletta on äiti luvannut hoitaa etelään päin olevalla ikkunallaan. Ihan vaan mullassa olen aikonut kasvattaa. Oon kasvatellut chilejä aikaisemminkin ainakin viitenä vuonna, mutta vaan annuumeja ja chinensejä. Mites kun nuo baccatumit ja pubescensit kasvaa käsittääkseni aika isoiksi... en haluaisi yli metrin korkeita puskia (tai ne ei vaan tänne mitenkään mahdu) joten voiko noita leikkaamalla pitää lyhyempänä? Tai onko jotkut näistä lajeista "liian vaikeita" kerrostalon ikkunalla kasvaakseen? Mitä näistä kannattaisi ehdottomasti kasvattaa makunsa vuoksi?

Näiden siemeniä multa löytyy:

annuum - birds eye baby
baccatum - aji cristal
baccatum - aji habanero
baccatum - aji pineapple
baccatum - CGN 22871
baccatum - inca berry
baccatum - omnicolor
baccatum - PI593605
chacoense - CGN 22084
chinense - grao de bode
chinense - harold st. barts
pubescens - C04896
pubescens - CGN 22796

Kiitoksia neuvoista!
Ajattelin aloittaa täällä myöhemmin päiväkirjan josta voi sitten lukea kasvatuksen tuloksista...

Jomppe

Bird's eye baby ja aji cristal on mielestäni tosi helppoja kasvatettavia.
Mulla oli cristal ja linnunsilmä kasvamassa etelänpuoleisella ikkunalla ja kunhan vain muisti kastella niin kasvoivat tosi hyvin.
Linnunsilmä tuntui vain maistuvan ripsiäisille ja kirvoille.
Muuta ongelmaa ei ollut. Ja satoakin tuli ihan kohtalaisesti.
Ja mikä parasta, se ei ole mikään iso, n 50 cm.
:)

Hombre

ainakin Aji Pineapple on sinulle sopiva. Se ei kasva liian suureksi ja tuottaa mukavasti satoakin
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies