heinäkuu 03, 2024, 05:14:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruukun vaihto..

Aloittaja Bermann_7, tammikuu 17, 2008, 11:55:39 ap

« edellinen - seuraava »

Bermann_7

Hei kaikille!
Kun noita taimia alkaa siirtää isompiin ruukkuihin, niin onko välttämätöntä tehdä uudelle mullalle kiehuva-vesi-käsittely, vai onko toi vaan idätysalustan desinfiointia varten? Eli, kärsiikö taimet siitä, jos mullassa (=hiekkainen kukkamulta) elää jotain muuta?  
Ja onko jokin tietty ruukkumuoto paras (altakastelu/päältäkastelu/kasteluputkella varustettu hybridi??)
So it goes.
-KV

Xbow

Altakasteluruukun yksi miinuspuoli on se, että siitä on vaikea siirtää isompaan ruukkuun, kun juuret ovat takertuneet siihen vesitilan mullasta erottavaan ritilään. Lisäksi altakasteluruukun kanssa täytyy olla erityisen tarkkana mahdollisen ylikastelun varalta.

Plussana altakasteluruukussa chili voi kasvaa varsin hurjaa tahtia, kasteluvälit voivat olla pidempiä. Monesti altakasteluruukun turhan pieni vesitilaa taas toisaalta lyhentää kasteluvälejä, mutta luulisi kuitenkin tarvitsevan harvemmin kastelua kuin normaali ruukku. Esimerkiksi Mimosa on siinä mielessä hyvä, että juurien tilaa voi helposti seurata ja tarvittaessa juurien hoito onnistuu myös.

Saviruukussa multa pääsee kuivumaan paremmin ja nopeammin, joten ylikastelun riski on vähäisempää. Toisaalta taas kastella pitää useammin. Itse käytän muoviruukkuja, joissa reikä / reikiä pohjassa ja lisäksi kevytsorakerros ruukun pohjassa, jotta juurille olisi jotain ilmaa tarjolla.

Kastelumuotona ruukusta riippumatta altakastelupainotteinen toiminta varmaankin rokkaa parhaiten. Esimerkiksi reikäpohjaisia ruukkuja voi pitää vedessä sen aikaa, antaa veden imeytyä reiästä, kunnes multa on riittävän kosteaa.

Juu, olen itsekin tässä suunnitellut jotain välikasteluoptiota jos ruukku on tavallista syvempi. Tiedä sitten kuinka tasainen kosteus turpeessa pitää olla. Onko rutikuiva turve + vettä vesitalassa ok ? Luultavimmin ei ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"... onko välttämätöntä tehdä uudelle mullalle kiehuva-vesi-käsittely, vai onko toi vaan idätysalustan desinfiointia varten? Eli, kärsiikö taimet siitä, jos mullassa (=hiekkainen kukkamulta) elää jotain muuta?

Ei ihmeessä kukaan ryhdy kaikkea multaa käsittelemään kiehuvalla vedellä. Kyllä mullassa pitää olla pieneliötoimintaa. Sehän vain parantaa mullan käyttökelpoisuutta. Ulkokasvatuksessa kastemadot ovat hyvinkin toivottu vieras mullassa. Kompostimullan salaisuus on juuri runsaassa pieneliöstössä.  

Idätysvaiheessa olen kyllä itsekin havainnut harsosääsken toukkien tekevän tuhoa. Ne saattavat syödä juuren poikki heti sen ilmestyttyä siemenestä tai kasvupisteen taimesta jo maan alla. Näihin tuholaisiin auttaa kiehuva vesi muutaman päivän ajaksi. Nuo taitavat asustella vain kosteassa pintamullassa ja niitä tulee vain, jos pikku kärpäsiä lentelee purkkien lähistöllä. Isommille taimille en ole havainnut niistäkään mitään häiriötä.

Minä kastelen aina alakautta. Jos ruukun alla on lautanen tai muu vesiastia, kuiva kasvi vetää vedet nopeasti multaan. Vettä ei pidä jättää seisomaan alulautaselle. Jos kasvilla ei ole jano, ei vettä pidä tuputtaa väkisin.

Bermann_7

Laitoin chilejä itämään kukkamultaan tommoseen pyöreeseen (halk. 6cm) savikippoon, jonka syvyys on n. 4-5 cm... siis aivan liian matala, uskoisin? lajike oli Baccatum P267 tai Aji Cristal, varmuutta ei nyt ole ;)
Joka tapauksessa, miten kauan kannattaa antaa sen kärsiä pikkupurkissa ennen siirtoa isompaan? Nyt sirkkalehdet juuri auenneet, eikä taimiparka näytä kovin onnelliselta.....
So it goes.
-KV

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"Laitoin chilejä itämään kukkamultaan tommoseen pyöreeseen (halk. 6cm) savikippoon, jonka syvyys on n. 4-5 cm... siis aivan liian matala, uskoisin? lajike oli Baccatum P267 tai Aji Cristal, varmuutta ei nyt ole ;)
Joka tapauksessa, miten kauan kannattaa antaa sen kärsiä pikkupurkissa ennen siirtoa isompaan? Nyt sirkkalehdet juuri auenneet, eikä taimiparka näytä kovin onnelliselta.....

Noin kuukauden verran se siinä viihtyy. Kun laittaa kasvin varren keskisormen ja nimettömän väliin ja kippaa kasvin ruukusta, niin näkee sen juurakon. Mikäli juuret ovat multapaakun reunoilla asti on aika vaihtaa isompaan.

Taiminen

Joo hei mitä minun pitäisi nyt tehdä? Kirjoitin Päiväkirjaan mutta vastausta ei tullut, eli: "Hollantilaiseen" sen tanakkaan hyvään varteen on ilmestynyt juuria mulla yläpuolelle. Neljännet lehdet ovat kohta isoja. Mitä pitäisi tehdä? Vaihdanko rukkkua ja peitän uusia juuria myöten??
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

Taiminen

Kiitos paljon! ( Minulla kun niitä kysymyksiä pisaa  :roll: ) Ja uutta pukkaa: Mitä multaa laitan? Taimi-kaktusmultaa vai kenties jotakin sekoitusta? Esim. kaktus-kestomulta?? Mikä ihme kävisi tuon kokoiselle "Hollantilaiselle"????

EDIT: KIITOOSS!!!! Kiva kun jaksatte vastata. :)
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

jacaranda

Millä voi lannoittaa altakasteluruukussa olevia chilejä? Hankinnassa on vesiviljelyyn micro/mato ja mullassa oleville kukille joku. Kumppaa käytän altakasteluun? Jos kukkienravinne, niin mikä olisi sopiva?Substralia olis hiukan,mutta kun se kerran on kielletty.
Kun erikseen mitään biobizz:iä ei ole varaa ostaa.

Tiedän, että menee nyt hiukan aiheen ohi  :oops: