tammikuu 10, 2025, 06:43:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ahokkiksen ensimmäiset kasvatit

Aloittaja ahokkis, tammikuu 20, 2008, 15:00:50 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Multapussukkasi sisältää aivan samaa kamaa kuin kaikki muutkin multapussukat, jos noita lukuja katsoo. Kaupoissa katsastin kymmenkunta eri multaa ja kaikissa (paitsi Pirkka ja Kaktusmulta) oli juuri nuo samat luvut. Se siis kelpaa ihan hyvin taimien kasvatteluun - ja tietysti kukille.
Kokemuksiani tuollaisista:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40720#40720

Kevytsoraa olen sekoitellut pohjalle, mutta jos ruukku ei ole kovin syvä ja kastelet alakautta, ei se välttämätöntä ole. Siinä näet supistuu myös multatila. Jos kastelet yläkautta ja tapanasi on makuuttaa vettä lautasella, sora pelastaa kasviesi hengen.

ahokkis

Itäneisyyttä 16/24 on itänyt eli n.66%kaiken kaikkiaan. Melko tyytyväinen olen kyllä nuihin tuloksiin, joudun varmaan osan lahjoittanmaan suuntaan tai toiseen.:S Mutta kyllä tuosta vielä itsellekkin komiat puskat saa:P Voisinpa melkein kokeilla patentoida itselle tuollaisen ebb-flood systeemin jos innostuisi.. :roll:

ahokkis

Huomasin että osa nuista käpristelee alaspäin lehtiänsä, mikä mahtaa olla vikana, vai onko täysin normaalia?

Chilivaari

Noilla tiedoilla on kyllä mahdoton tietää syytä. Kuva helpottaisi tietämistä kummasti.  :wink:

Jospa ne ovat menossa yöpuulle? Monet chilit vetävät yöksi lehdet kohti runkoa. Aivan pienillä sirkkalehdet voivat nousta ylös yhteen.

ahokkis

Tuossa on kuva kun kärjet hieman käpristyvät alas

Tässä taas lehdet kurottautuvat ylöspäin

Tämä taas käpristää melko voimakkaasti oikeanpuoleista lehteään

Otin kännykän kameralla jolla ei hyviä lähikuvia saa aikaseksi, koittakaa saada jotain selvää. Olis myös kiva tietää että onko tuo normaalia että nuo ovat hurjan pitkiä tuossa vaiheessa, kuten tuosta toisesta kuvassa oleva lemon drop on tuon hammastikun pituinen.

Chilivaari

No eipä noista paljon lisää valkene, paitsi että sirkkalehtivaiheessa ollaan.  :wink:

Minusta siinä mennään yöpuulle. Aivan normaalia chilin elämää. Ne muuttuvat koko ajan. Jos sirkkalehdet alkavat mennä rullalle, on jotakin ikävää tapahtunut.

ahokkis

Yöpuulle menemistä tuo tuskin on, olen tarkkaillut parin päivän ajan ja lehti pysyy tuollaisena.
Lisäksi yksi taimi kuoli sirkkavaiheessaan, nuukahti ja lehdet menivät sykkyrälle, mitä tein väärin? Vettä olen suihkutellut joka päivä ja valona on toiminut 11w pöytäesli. Ikkunalauta on nikkaroimatta vielä.

Xbow

Ei osaa sanoa syytä, mutta usein nuukahtaminen tapahtuu, kun juurilla ei ole vettä tai vettä haihtuu silistä nopeammin kuin se saa vettä. Yli 80% elossa olevasta chilintaimesta on vettä. Sirkkalehtivaiheessa silit kuukahtavat kovin helposti veden puutteeseen. Itse onnistuin elvyttämään yhden nyykähtäneen taimen, kun kastelin varovaisesti suoraan silin juurille siten että vesi imeytyi multaan. Nousi pystyyn itsestään.

Noissa kuvissa käpristelevä pikku taimi oli jossain muuta materiaalia kuin muovi olevassa ruukussa. Varmista, että kosteutta on pinnan alapuolella olevassa mullassa, pelkkä pintasuihkuttelu ei liene ok pidemmällä tähtäimellä, pinnan alapuolella oleva multa voi jäädä kuivaksi, se ei ole hyvä. Yksi tapa kokeilla mullan kosteutta on noissa muoviruukuissa yksinkertaisesti tunnustella pohjareikää. Mikäli reiän alueella oleva multa on kuiva, tarvitaan luultavimmin vettä.

Altakasteluun siirtymistä suosittelen, saa varovaisesti päältäkin kastella kunhan vaan ei homehuta totaalisesti. Pintamulta saa olla kuivaaa, pinnan alapuolella pitää olla kosteutta etenkin alkuvaiheessa. Luultavasti tulee käpristelemään sirkkalehtiä edelleenkin, mutta tärkeätä on että taimi jaksaa kasvatella juuria ja oikeita lehtiä. Sirkkalehdistä ei enään ole niin väliä, kun oikeat lehdet ovat kasvaneet.

Edit: Kun sirkkalehden kokoisia oikeita lehtiä on, niin silloin chilintaimi on luultavasti kasvattanut itselleen kohtuu hyvän juurakon, eikä se enään niin helposti kuukahtele.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ahokkis

Kiitoksia neuvosta, vaihdoin nuo nytten nuihin muovisiin idätyslaatikoihin kun parempaa ei ollut saatavilla tähän hätään. Laitoin samalla pari bolivian rainbowiakin, pi441552 sekä pari pubea itämään.:P

ahokkis

Noniin, oli aika siirtää lapsosia suurempiin koteihin. Siirsin tabascon, red savinan sekä orangeLD&pi441552:sen altakasteluruukkuihin, joissa alustana toimii edellämainittu 2/3kukkamulta sekä 1/3 kevytsora. Lemon drop ja apache saavat seuraavana muuttaa kunhan jaksan etsiä kodin heille.

Kiintoisaa, että orangeLD&pi441552 on kasvanut hurjaa vauhtia ohitse medusan joka toistaiseksi johtaa lehtien määrässään, piakkoin jää toiseksi. Kasvuolosuhteet ovat olleet samanlaiset, lukuunottamatta ruukkua sekä idätystä, ilmeisesti mullan tiiveys on vaikuttanut tuohon kasvuun, koska medusalla on melko tiivistä tuo maaperä toisin kuin OLD&PI441552:sella on ollut hieman ilmavammin laitettua, kaktus ja kylvömulllasta ovat saaneet molemmat nauttia tähän mennessä.

Olen myös päivisin pitänyt pöydän päällä osaa nuista kun aurinko on paistanut kauniisti suoraan ikkunasta sisälle, en ole kuitenkaan ihan ikkunan vieressä ole antanut olla, vaan huoneen keskellä n.2m päästä ikkunasta. Luonnonvalon vaikutuksen huomaa heti, paljon terveemmän ja kookkaamman näkösiä ovat nuo arskasta nauttineet. Täytyisi sihen ikkunalautaan hommata jostain puutavaraa, jos vaikka töistä pyytäisin huomenna. :roll:

Ja hieman toisenlaisiin kasveihin. Pari viikkoa sitten ostamani lihansyöjä alkoi voimaan huonosti, punersi osittain sekä alkoi kuihtumaan. Syynä tähän varmasti oli liian vähäinen kastelu sekä valon puute, joten siirsin sen keittiön ikkunalaudalle ja alkoin ruokkimaan sitä altapäin. Näyttää paljon paremmalta nykyään ja puskee kovasti uutta suppiloa. En ole jaksanut ulkoa alkaa sulatteleen lumia ja olen käyttänyt saunasta tulevaa pohjavettä, joka uskoakseni on melkolailla vastaavaa kuin taivaasta tippunut vesi. (Kertokaa jos olen tappamassa kasviani :lol: )

Xbow

Juu, noi Pamela ruukut toimi minulla viime vuonna hyvin :) Mukavia laiskan miehen ruukkuja, ei tarvitse kovin usein kastella, tarvittaessa reilumpikin altakastelu onnistuu. Myöskin vaihto isompaan onnistuu aikanaan helposti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ahokkis

No sepä sattui sitten olemaan hyvä aarrelöytö. :P Tuo kasvuvauhti on tuolla risteytyshirmulla todella hurja, näin silmämääräisesti katsottuna 0.5cm kasvanut eilisestä. :shock: Voi tietenkin olla että silmäni valehtelevat.

ahokkis

Voi helekutti tuota lajien kirjoa, tänään itivät pi441552 2/3. Täytynee antaa osa poies, melko tiivistä tuolla pöytälamppueslin alla. :lol: Onneksi saavat aurinkoa päivisin, jollei ole pilvistä. :)

ahokkis

Eilen tapahtui kummastus, kaupasta ostetun mandariinin siemen iti. Antoin olla päälle 2vk tuolla mullassa, välillä kävi ihan rutikuivana tuo multa mutta silti tuli pieni kasvi ulos, täytynee sitrustakin alkaa kasvatteleen :lol:
Niin ja toiseen asiaan, apachen sirkkalehdet ovat alkaneet tummua, pientä tummaa ruskeahtavaa täplämäistä tummumista nuissa, sekä tabascon lehdet ovat alkaneet kipristellä reunoilta ylöspäin. Mitä teen väärin?

ahokkis

Hahaa! Bongasin ruukun reunalla juoksevan valkoisen pienen hämähäkkimäisen olennon, oletettavasti tuo oli tämä kaikkien kasvien kasvattajien rakastama punkki. Suihkuttelin kaikki kasvini mäntysuopavedellä sekä kastelin vielä varmuuden vuoksi myös sillä, melko reilulla kädellä meni vettä.