Multaan tullut valkoinen "juttu"

Aloittaja ahokkis, tammikuu 25, 2008, 15:20:21 ip

« edellinen - seuraava »

ahokkis

Nyt on ollut abaut viikon itämässä siemenet ja huomasin että mullan päälle on tullut jotain valkoista. Valkoinen on pisteinä ja tietyissä paikoissa. Valkoinen on ilmestynyt maitopurkeissa oleviin idätyksiin, minikasvihuoneessa valkoista ei ole.
Hometta kenties? Vakavaa? Ehkäisy etukäteen ja jälkikäteen? Kastellut olen joka päivä lorauksen (liikaa kenties?). Ei ole siemenistä kuin 1itänyt ja sekin on aikalailla jämähtänyt paikalleen itämisen jälkeen(3pvää).
Mikä mulla kusee vai kuseeko mikään? :)

Kiitoksia etukäteen.

xan0ri

Homeeltahan tuo vaikuttais.
Ei se yhtäkkiä mitään tuhoja pääse tekemään. Mutta voihan sitä koittaa kaapia vaikka siitä pois. Hellästi, vähän.
Tuuletus auttaa ettei hometta pääse niin helposti tulemaan.

Ehkä joo liikaa kastelua ollut. Kuhan pitää huolen ettei pääse mullat kuivamaan niin se riittää.

Itämisen suhteen -> Kärsivällisyyttä. Ei siihen oikeen muu auta. :)
#079 ..and proud of it! :)

Taiminen

Minikasvihuoneissa tätä ongelmaa ei yleensäkään ole - kosteuden huomaa jopa itse joten liika kastelun pelkoa ole. Homettahan tuo näyttäisi olevan liika kastelun tuloksesta. Suosittelen laittamaan ruukun päälle vaikkapa pakastepussin, kosteus säilyy. Homeet voi ottaa heti pois! Se kuivattaa yleensä multaa tietyistä paikoista. Kastelua ei kannata suorittaa joka päivä - lorauksesta kun ei ikinä tiedä. Suosittelen todella pakastepussia! , se edes auttaa kosteuden ylläpitämistä kuten jo sanoin, joten liikakastelua ei tule. KASTELE VAIN SILLOIN KUN MULTA ON VÄHÄN KUIVEMPAA. Kuten ohjeissa sanotaan: Kuivuus ei ole edes yhtä paha kuin liika kastelu, joten siitä taimesi olo johtuu. Toivottavasti minusta oli apua, onnea kasvatukseen. :)
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

ahokkis

Kaapiin nuo nytten mattoveitsellä pois, kiitos avusta. Toivottavasti nuista vielä tulee jotain. :? Kovat odotukset ainakin nuille minikasvihuoneessa oleville, saisivat vaan jo itää.:D

JartsaP

Jos purkit oli ulkona, niin se on lunta.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Jos purkit oli ulkona, niin se on lunta.

:lol:  :lol:  :lol:

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Taiminen"Suosittelen todella pakastepussia! , se edes auttaa kosteuden ylläpitämistä

Joo, mutta myös homeen muodostumista. Itse olen havainnut että helpoimmalla pääsee, kun kastelee idätysmullan päivittäin jopa lähes uivaksi, pitää sitä patterin päällä lämpimässä, eikä pidä päällä mitään homemuoveja niin että ilma pääsee kiertämään. Hometta ei ole näkynyt ja itämisprosentti mulla on ollut yli 90.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

ahokkis

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"
Lainaus käyttäjältä: "Taiminen"Suosittelen todella pakastepussia! , se edes auttaa kosteuden ylläpitämistä

Joo, mutta myös homeen muodostumista. Itse olen havainnut että helpoimmalla pääsee, kun kastelee idätysmullan päivittäin jopa lähes uivaksi, pitää sitä patterin päällä lämpimässä, eikä pidä päällä mitään homemuoveja niin että ilma pääsee kiertämään. Hometta ei ole näkynyt ja itämisprosentti mulla on ollut yli 90.

Ohoo, voisinkin siirtää tuohon lämpimän patterin viereen tuolta kylmähköstä nurkasta. Kiitti vinkistä. :)