Kuinka koukutetaan kumppani chilistelyyn?

Aloittaja miimu, tammikuu 31, 2008, 22:29:55 ip

« edellinen - seuraava »

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Uskon, että moni perinneruokamme hyötyisi chilistä arvaamattoman paljon..!

Samaa mieltä, esimerkiksi maksalaatikko, ja läskisoosi. Kalakukkoakin nykyään saa jo maustettuna, mutta maksalaatikkokokeiluista en ole raportteja nähnyt. Joku muu saa kokeilla mämmiä, itse en pidä maltaan mausta. Ja läskisoosistakin olen ottanut itselleni testattavaksi vain voittoman ja kermattoman kevytversion, vaikka arvelen että raskaammankin version chili kyllä jalostaa.

Ilmoittaudun siis alustavasti tutkimaan chilin ja maksalaatikon mahdollista risteytymistä. :twisted:

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Neutroni"Kyllä minäkin ärähtäisin, jos emäntä maustaisi makeat jälkiruoat chilillä.

Tähänhän toimii ratkaisuna erinomaisesti se, että päästää välillä emännän ruuanlaiton ikeestä irti, ja tekee itse ruuan molemmille/koko perheelle vaikka vuoropäivinä.  :P
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Sitruunapisara

Mun on ihan pakko, kun tätä en ole voinut sanoa akvaario-, herppi-, enkä karppausfoorumilla, mutta LÄLLÄLLÄÄ KÄYKÖ KATEEKS mulla ei ole tuota ongelmaa sillä mieheni on ollut meistä aina se tulisemman ruuan syöjä vaikkei siitä puutarhuriksi olekaan (tai on se pakosti sillä geeneissä, sillä sen identtinen kaksosveli kasvattelee chilejä :D )

Kiitos kun sain avautua.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"
Lainaus käyttäjältä: "Neutroni"Kyllä minäkin ärähtäisin, jos emäntä maustaisi makeat jälkiruoat chilillä.

Tähänhän toimii ratkaisuna erinomaisesti se, että päästää välillä emännän ruuanlaiton ikeestä irti, ja tekee itse ruuan molemmille/koko perheelle vaikka vuoropäivinä.  :P

Kyllä chiliä voi jälkkäreihinkin soveltaa. Habanero toimii oivallisesti monessa - siinä, kun polte ei tunnu heti, vaan se vain lähinnä lämmittää suussa (jos siis maltillisesti käytetään). Mukavan yhdistelmän saa, kun kylmässä jälkkärissä on lämmittävänä komponenttina chiliä. Tulee uusia elämyksiä, kun ei tiedä, on suuhun laitettu kylmää vai kuumaa...

Tänään tuli sytötettyä lasagnea alle 2-vuotiaalle. Ragukastikkeessa oli habsuja ja siinä oli selkeästi tuntuva polte. Pikkumies söi ensin muutaman lusikallisen ja sitten kävi ihmettelemään, kun kitalakea poltteli! Vähän maitoa päälle ja lisää lasagnea!
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Pasi

Mainioita tosiaan nämä pikkuiset ruoan ystävät... Itsekin kun lauantaina kaavin jonkun perus hot-salsan jämiä purkista niin jälkikasvu pyysi tiukasti "sassaa" ruokaansa. Isosisko 4 v. tietää jo että saattaa vaikka kannattaa ottaa näitä lisukkeita vähän kerrassaan lusikkaan mukaan. Pikku-ukkeli 2 v. työntää ainakin vielä lusikan suoraan lisukkeeseen, oli se sitten sinappia tai salsaa. Ja sitten uudestaan! N:nnen lisäyskerran jälkeen taisi osua vihdoinkin joku chilinpalanenkin mukaan kun kieli työntyi ulos ja piti ihan irvistää. No, muusia ja maitoa perään...

miimu

Minä täällä taas pitkästä aikaa päivittämässä  :P
Ongelma on ratkennut, ja ukkelini syö sopivasti maustettua ruokaa jo ihan marisematta. Tottuneet makuhermot, kun ei välttämättä edes huomaa chiliripauksiani :D. Ja kokkaa itsekin chilin kanssa, jos oikein nätisti pyydän...
T. iloinen emäntä

miimu

Lainaus käyttäjältä: "Neutroni"Yritä saada joku miehen kaveri hoitamaan asia, mieluiten pienessä kilpailuhengessä. Tuossa voi kyllä olla se riski, että kun muutos tapahtuu, mennään äärimmäisyydestä toiseen ja pian teillä natikat roikkuvat katosta, vesiviljelylaiteet valloittavat puoli olohuonetta ja Naga Morichit (vahvin chililajike) kasvavat kohisten.

Mutta miksi chiliä pitä tumpata joka ruokaan. Kyllä minäkin ärähtäisin, jos emäntä maustaisi makeat jälkiruoat chilillä. Yritä löytää joku ruoka, johon chili miehesi mielestä sopii, ja laajenna sitten kirjoa vastaavantyyppisiin. Tuolla tavalla minä olen laajentanut kulinaristisia taipumuksia ronkelista pakastepizzansyöjästä monipuolisia ruokia harrastavaksi. Esimerkiksi valkosipulista aloin pitää, koska se sopi chilin kanssa tai kalasta kun emäntä löysi aikanaan yhden hyvän kalaruuan. Ja emäntä on alkanut syödä chiliä (vähän tosin, ja mietoja), kun se "kuuluu" kiinalaisiin ja intialaisiin ruokiin.  Ainakin minun mielestä chili sopii vain tiettyihin, ulkomaalaistyyppisiin ruokiin, ei jokapaikan yleismausteeksi, ei perinteisiin suomalaisruokiin eikä jälkiruokiin.

Öööö, siis... meillähän chilit ovat jo vallanneet olohuoneen ja toisen makuuhuoneen ikkunat kokonaan, alhaalta ylös. Neljäs vuosi viidakkoa menossa. Natikankin hommaisin heti, mikäli en mitenkään pärjäisi luonnonvalon ja peruskasvilamppujen kera (riittää toistaiseksi: yksittäinen kasvi ei tuota paljoa, mutta kasvien määrä takaa aina meille riittävän sadon, jopa pohjoisen kaamoksen keskellä!). Eli natikka ja vesiviljely eivät ole kuitenkaan niin kaukana :wink: heti kun saan ne sopimaan sisustukseen..

Siis jälkiruoissahan chili on aivan LOISTAVA. Chili-suklaakonvehdit, NAMS. Tai miten olisi chilikahvi? :P Tai mustikkapiirakassa menee vallan myös! Pehmeän vaniljajäätelön sekaan keksin muruja, chilijauhetta ja siirappia, kunnon sekoitus ja taju lähtee nautinnosta!

wille

Lainaus käyttäjältä: "miimu"
Siis jälkiruoissahan chili on aivan LOISTAVA. Chili-suklaakonvehdit, NAMS. Tai miten olisi chilikahvi? :P Tai mustikkapiirakassa menee vallan myös! Pehmeän vaniljajäätelön sekaan keksin muruja, chilijauhetta ja siirappia, kunnon sekoitus ja taju lähtee nautinnosta!

Tästä kyllä samaa mieltä, kuten Volitanskin. Esim. chilijätski on mainio jälkkäri! Ja tuosta kahvista sen verran että kokeiltu on. Puolivahingossa... Ensin tein aamupäivästä chilijauetta (lemondrop) kahvimylyllä, iltapäivällä päätin laittaa vastajauhetuista pavuista kahvia...ei hassumpaa!  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Mursu

Täällä kans pientä vääntöä aiheesta. itekin tosin vasta opettelen "kunnon/oikean" chilin käyttöä. Emäntä hieman vierastaa kaikke Erikoista, mut onneks enon thai vaimoke osaa tehä ruokaa myös suomalaisenpaan makuun, ne chilit yms. mausteet voi tosiaan pitää siinä pöytämausteina. Miun mielestä siinä kyl toisinaan saattaa kadota jotai oleellista, jos pöytä tavarana lisää... mutta, itse en esim. siedä inkivääriä ja jtn edelleen mysteeri maustetta mitä hän käyttää. nyt meillä on alettu treenailemaan varovasti siten, että esim. pizzoihin on heitetty vähän ekstra makua mukaan. kebabbiloiden pepperonit menee, ja tuliset kastikkeet emännälle, kerran vaan sattu niin et tuli liian iso keskittymä haukulla mukaan ja sit vähä ihmeteltiin. ite en pidä noista kebsupepperoneista, ne o jotenki liian happamia tai jotain 8( toi parempi puolisko kiskoo näitä potku tuotteita esim aikas onnessaan, luulen että kyse on siitä, että o tuttu ruokalaji(lihapullat/nugetit/pizza/jne) niin niissä sit uskaltaa kokeilla vähä erilaisia makujakin. edelleen kuiteski varotaan esim hapanimelä possuja ja muita vähä vieraampia. silti esim. pirkan sweet chili soossi on ollu koko yhdessä oloajan meillä perusmausteena :S täytyy ton piripiri kastikeen yhdistelemistä sit alkaa harjottamaan kuhan Toi ny ens kotiutuu.  mut takas asiaan. joskus toi iha pienestä pitäen totuttaminen toimii. toinen serkku veti tikkuaskin kokosesta kaikkee ja toinen viel 15 kesäsenäkään ei kelpuuttanu mitään muuta maustetta ku ketsupin. mut kaikkeen tottuu, jos vaan löytyy halua. (paitti inkivääriin) mie iteki melkein tarviin sitä sinihompparia nykyään pizzan sekaan, mut en edelleenkää pysty vetää sitä tyyliin leivän päältä 2cm  kerroksena :P ainiin, ja se pointti tällä.. ööh... eiköhän se tuolta löydy! 8D

scorpion

Mua rupes kiinnostaan tuo chilikahvi... saako sitä jostain ostettua vai valmistetaanko se ite? Ja jos.. niin miten?  :oops: Jollain toisellakin foorumilla nimittäin jo aiemmin törmäsin tähän ja voisin mieluusti, näin kahvin ystävänä kokkeilla. Toinen mikä varmaan olis kans aika ihanaa, ois chilikaakao...

hyeena

Erinomaista chili-kaakaota sain aikaan kun kokeilu mielessa nakkasin kaakaon sekaan hieman fataliin chilisuklaata.
Ikava kylla fatalii ei ole tuota suklaataan viela tuotteistanut ja siemenvarastot saattavat kasvaa turhan suuriksi kun suunnittelee siemenien tilausta ihan vaan saadakseen tuota suklaata....  :oops:

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: "hyeena"Erinomaista chili-kaakaota sain aikaan kun kokeilu mielessa nakkasin kaakaon sekaan hieman fataliin chilisuklaata.
Ikava kylla fatalii ei ole tuota suklaataan viela tuotteistanut ja siemenvarastot saattavat kasvaa turhan suuriksi kun suunnittelee siemenien tilausta ihan vaan saadakseen tuota suklaata....  :oops:

Olihan siellä reseptisivustolla resepti sille suklaalle.

Eli itse vaan tekemään:
http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=53

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Smaug

Lainaus käyttäjältä: "¿Por que no?"
Itse olen kuunnellut välillä kauhunsekaisin tuntein, kun parilla ystävällä on tällaiset siipat, ei käy mikään "outo". No, siihen voi joko alistua tai aloittaa väsytystaistelu uusien makuelämysten parissa.

Meillä taisi olla vaan niin, että yksinkertaisesti täysin eri tyyppisiä kotiruokia oltiin syöty. Miehen kotona ei vieläkään käytetä juuri muuta kuin suolaa ja pippuria. Sipulikin usein raastetaan ruokaan, kun sen suutuntuma on kuulemma ällöttävä. Muutenkaan mitään ns. kummallisia ruokia ei ole. Mun kotona taas on aina ollut kokeiluhenkeä ruoanlaitossa.

Kieltämättä oli alussa aika vaikeaa. Meillä oli sellainen A4-kokoinen paperi, johon oli listattu syömäkelpoiset ruoat.  :roll: Nyt on 8 vuotta takana ja ihan satunnaisesti tulee sellainen kauhistunut kommentti ennen maistamista, kun Smaugin koekeittiöstä on tullut joku omituinen ruoka pöytään. (Alussa se oli jokaviikkoista ja mulla oli välillä hermo ihan kireällä, kun keittetty perunakin oli välillä pahaa, jos olin sattunut ostamaan väärää perunalajiketta. Enkä kokannut mitään oikeasti kovin outoja ruokia. )

Semmoinen hidastahtinen ja vapaaehtoiseen maistamiseen perustuva uusien ruokien esittely on aika toimivaa, varsinkin kun yhdessä kokataan ja toinenkin saa vaikuttaa lopputulokseen.

Mitä teen vieläkin kakkosvaihtoehdon, jos jotain ihan uutta ja vähän itsellekin vierasta ruokaa teen. Useastihan nuo on ihan postiivisia yllätyksiä olleet miehellekin.

Riiviö

Meillä isäntä hieman hikoilee jo kunnollisen pippuripihvin kanssa mutta onneksi kuitenkin syö kaikkea erikoista. Kaksi-kohta kolmivuotias tytär vetää perus-pepperonit ja oliivit ovat myös vanhemman lapsen herkkua. Mutta kuinka moni voi sanoa syöneensä ennen kolmatta syntymäpäiväänsä roseeta hevosen sisäfilettä ja valasta tai kania ja lammasta omasta pihasta?
  Jos sipuli on liian väkevää raakana niin herkkua siitä saa tällä reseptillä:
Siivuta kaksi isohkoa sipulia ohueksi ja purista päälle noin puolen sitruunan mehut, lisää ripaus suolaa ja pippuria sekä lopuksi hieman ruokaöljyä. Anna maustua pari tuntia niin väkevyys on talttunut sopivaksi. Kääk taas minä reseptiä tarjoan vääräs osastos... :oops:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

wille

Lainaus käyttäjältä: "Riiviö"Mutta kuinka moni voi sanoa syöneensä ennen kolmatta syntymäpäiväänsä roseeta hevosen sisäfilettä ja valasta tai kania ja lammasta omasta pihasta?

On teillä vaan perhanan iso piha!  :lol:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Riiviö

No tuota... Valas käveli kyllä meille Norjasta mutta muut on ihan omaa tuotantoa... Varsinkin ne kaksi jälkimmäistä, heppavainaat tehdään useammin kaverin kun omasta hepasta. Tehtiinkin kerran tosi hyvää makkaraa ja siinä ei sit mausteita säästelty... Ensin vaan meinas mausteet kokonaan unohtua ja lopulta tuli ehkä hiukan reilusti :roll:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...