heinäkuu 03, 2024, 05:36:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Joko chilit ikkunalaudalle?

Aloittaja escargo, maaliskuu 02, 2008, 10:33:36 ap

« edellinen - seuraava »

escargo

Tervehdys.

Maaliskuu maata näyttää. Mietin tässä että joko kannattaisi siirtää chilit ikkunalaudalle kun ovat nyt loisteputken alla kodinhoitohuoneessa mutta ei mahdu enää kasvamaan, loisteputki kun on kiinteänä seinässä, eikä jaksaisi väsätä uutta valaistuspaikkaa enää tälle kaudelle? Aurinko ei oikein tunnu vielä paistavan kirkkaana ainakaan täälläpäin Suomea, mutta auringon noususta laskuun ts. valoisaa aikaa on jo 10 h. Onko tuosta valoisuudesta mainittavaa hyötyä kasvun kannalta vai pitäisikö olla kunnon paiste? Chilini on jo ihan hyvän kokoisia, korkeutta 30-35 cm ja varsilla paksuutta 3-4 mm, ei niistä kovin tanakoita tullut vaikka on tuuletettu 3 kk. Syynä huono valaistus, tuppasivat kasvamaan pituutta liian nopeesti. Mutta riittänee muutaman hetelmän tekoon.

Onko siis parempi siirtää nuo nyt ikkunalle, tottuisivat siinä samassa auringonpaisteelle kun se tässä pikkuhiljaa alkaa paistelemaan, ja kun muutenkin ovat suht heikossa valossa kasvaneet?

Mielipiteitä ja keskustelua tuosta luonnonvalosta ja ikkunalle siirtymisestä    :)
#300

Volitans

Vaikea arvioida, kun ikkunoita on niin moneen eri suuntaan ja niiden monia varjostaa erilaiset esteet.

Mutta kokeile! Ei ne siihen kuole ja edistymisestä voit sitten tehdä johtopäätökset.

Jos omistat kameraa, niin sillä voisi hieman mittailla valaisuuseroja.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Minulla on olleet koko ajan ikkunalaudalla ja lasihyllyllä ikkunan edessä. Siinä on kyllä tukena loisteputkia ikkunan päällä. Viime aikoina chilit ovat alkaneet taipua voimakkaasti ulos, vaikka yläpuolella näyttäisi olevan enemmän valoa. Saan niitä melkein päivittäin käännellä, etteivät kasvaisi aivan vinoon. Tuosta voisi päätellä, että ne pitävät enemmän päivänvalosta kuin loisteputkista, jotka loistavat pitkälle iltaan ja aamulla ennen auringonnousua. Ikkuna on suoraan etelään.

Hennoista, korkeista taimista ei ole suuren sadon kantajaksi, eikä oikein silmän iloksikaan. Siksi olen saksinut pisimpiä taimia. Puoletkin pois pituuskasvusta ja oksia alkaa syntyä alemmaksi ja runko vahvistuu. Jos terveitä lehtiä jää leikkauskohdan alapuolelle, uusi kasvu alkaa melkein välittömästi, eikä tuo näytä kukkimistakaan hidastavan kuin enintään muutamalla viikolla.

Käväisin kasvatuspäiväkirjaasi katsomassa. Honteloita todella ovat ainakin Habanerot. Aivan samaa lajiketta nämä eivät ole, mutta todistavat kuitenkin tavallaan ikkunavalon puolesta. Olet jo muutaman kerran katkonutkin niitä ja silti nuo kasvavat yli loisteputken. Minulla ikkunalla vähän nuoremmat Habanerot ovat nyt 20 cm korkeita ja leveyttä on 40 cm. Lehtien välit eivät ole missään kohdin yli etusormen paksuuden, eli niitä on tiheässä ja isoja. Kukkanuppuja on latvassa. Kuva on jo kolmen viikon takaa, mutta yhtä tuuheana nuo jatkaa. Hyötykasviyhdistyksen siemenistä kasvatetut Habanerot ovat yhtä tuuheita ja tukevia, vain vähän pienempiä kuin tämä "Stockmannin punainen".

Suosittelen siis ikkunavaloa.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Minulla on olleet koko ajan ikkunalaudalla ja lasihyllyllä ikkunan edessä. Siinä on kyllä tukena loisteputkia ikkunan päällä. Viime aikoina chilit ovat alkaneet taipua voimakkaasti ulos, vaikka yläpuolella näyttäisi olevan enemmän valoa. Saan niitä melkein päivittäin käännellä, etteivät kasvaisi aivan vinoon. Tuosta voisi päätellä, että ne pitävät enemmän päivänvalosta kuin loisteputkista, jotka loistavat pitkälle iltaan ja aamulla ennen auringonnousua. Ikkuna on suoraan etelään.


Itselläni on ikkuna länteen (ei varjostusta) ja juuri nyt tulee ikkunasta selkeästi enemmän valoa, kuin 25 cm:n korkeudella olevista 5x36 W:sta loisteputkista.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Onhan tästä "tutkittuakin tietoa". Juuri nyt ikkunalleni tulee pilviseltä taivaalta 5000 luksia valoa. Chilien päällä olevista loisteputkista tulee latvoille 7000 luksia. Silti ne kääntyvät ulos. Valossa on muitakin ominaisuuksia kuin määrä.

escargo

Laitoin osan tuohon keittiön ikkunalle, katsotaan miten honkkeloiden käy. Olen tosiaan katkonut näitä jo monesti ja kasvutahti oli katkomisen jälkeenkin aika hurjaa etenkin pituussuunnassa. Tuo toinen habanero lähti 2 haaraisena ihan tyvestä, ei varmaankaan hyvä juttu mutta se on kivan näkönen noin niin antaa olla :D



Nyt on jo pimeää mutta tuo on valoisin paikka, etelä-länsi on suunta. Ensi kaudella olen viisaampi ja teen loisteputkitason ikkunan eteen kuten Chilivaari on tehnyt. Noiden lisäksi on vielä pikkupurkkeja joissa on katkottuja taimia, kokeilen tässä nyt samalla laittaa nekin ikkunalle ja katsotaan lähteekö kasvamaan "rehevämpänä" tai vähemmän hontelona

Pitäisikö alkaa jotain lannoitetta antamaan kohta puoliin kun siirrytään luonnonvaloon? Merileväuutetta olen käyttänyt tähän asti. Ehkä noista joku kasvattaa hyvän varren tulevan kesän aikana jota voi ainakin ens kaudella hyödyntää  8)
#300

Chilivaari

Laitimmaiset vaikuttavat vieläkin siltä, että niitä voisi lyhentää. Kasvattavat sitten päivänvalolla isommat lehdet vähän alempaa.

Niin se lannoitus. Riippuu, milloin olet ne noihin ruukkuihin istuttanut ja millaiseen multaan. Minä en ole kuukauteen mullan vaihdon jälkeen koskenut lannoitteisiin. Niitä on yleensä uudessa mullassa liikaakin.

jacaranda

Miten kameralla voi mitata valoa? Siis digikameralla.

Chilivaari

Jos siitä näkee valotuksen, siis ajan ja aukon, niiden avulla voi vertailla eri valojen kirkkautta.