tammikuu 09, 2025, 12:09:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Idätysmetodit

Aloittaja futuristi, maaliskuu 05, 2008, 13:36:21 ip

« edellinen - seuraava »

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "futuristi"
Lainaus käyttäjältä: "futuristi"miten vedessä idättäminen olis vaarallista?
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Ei se idättäminen vaarallista ole, mutta siemenen siirtämisessä pienen hännän kanssa multaan saa olla kieli todella keskellä suuta, ettei itu pääse kuolemaan.

Mielestäni tässä siirrossa otetaan aivan tarpeeton riski, kun se välivaihe voidaan välttää kylvämällä siemen suoraan pintamultaan.
millä tavalla ajattelet sen siinä vaurioituvan? kuivumisesta??

Pieni itu on todella helposti katkeava, joten tuppusormilla sen siirtäminen on mahdottomuus ja pinseteilläkin saa varoa ettei juuri katkea itua multaan laitettaessa.

Jos idun antaa kasvaa hivenen pidemmäksi ennen siirtoa niin sitten on riskinä se, että hiusjuuret katkeilevat taikka ottavat nokkiinsa kosteuden muutoksesta.

futuristi

Lainaus käyttäjältä: "futuristi"miten vedessä idättäminen olis vaarallista?
Ei se idättäminen vaarallista ole, mutta siemenen siirtämisessä pienen hännän kanssa multaan saa olla kieli todella keskellä suuta, ettei itu pääse kuolemaan.

Mielestäni tässä siirrossa otetaan aivan tarpeeton riski, kun se välivaihe voidaan välttää kylvämällä siemen suoraan pintamultaan.
millä tavalla ajattelet sen siinä vaurioituvan? kuivumisesta??

Pieni itu on todella helposti katkeava, joten tuppusormilla sen siirtäminen on mahdottomuus ja pinseteilläkin saa varoa ettei juuri katkea itua multaan laitettaessa.

Jos idun antaa kasvaa hivenen pidemmäksi ennen siirtoa niin sitten on riskinä se, että hiusjuuret katkeilevat taikka ottavat nokkiinsa kosteuden muutoksesta.

itse otin ruokaveitsen kärjellä, ujutin sen silleen siemenen alle kun se oli vedessä ja nostin sen kuiville, niin että se lepäsi veitsen päällä. very painless.

gurgo

itse otin ruokaveitsen kärjellä, ujutin sen silleen siemenen alle kun se oli vedessä ja nostin sen kuiville, niin että se lepäsi veitsen päällä. very painless.

Näin myös täällä muistaakseni en käyttänyt veistä, mutta periaatteeltaan samaa taktiikkaa. Helppoa kuin hengittäminen ;)

Aji Ungreat

Tuota... Kuuluuko siemenet laittaa kahden (tai "monemman") talouspaperin sisään? Itse laitoin siemenet talouspaperin päälle, eikä ole kovin vakuuttavaa menoa. :D
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"... eikä ole kovin vakuuttavaa menoa. :D

Miksei? Eikös ne ole hyvä nähdä?
Tuossa idätysastiassani pidän kantta päällä. Ei tiukasti, vaan pelkällä painovoimalla. Se pitää ilman kosteana ja vähentää haihtumista, mikä alentaisi siemenien lämpötilaa.

MrFrost

Kivivilla toimii, kuin junan vessa. Kunhan vaan muistaa pitää sen märkänä.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

cola

Päälle pitää laittaa. (ellen sit ole ihan väärässä) ja kyllä sen pitäisi toimia.

Minun testeissä ei kauheesti ollut eroa laittoiko siemenet paperiin vai multaan. Toimi loistavasti kummassakin mut silti mieluiten käytän kivivillaa ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "MrFrost"... Kunhan vaan muistaa pitää sen märkänä.

Sepä siinä on oleellista. Kelluva talouspaperi muutaman sentin vesipatjalla kestää kuukausia märkänä.
Eikös kivivillankin voi laittaa aika syvään veteen? Kansi kai siinäkin pitää olla astian päällä, muuten siemenet vilustuvat haihtumisen aiheuttamasta lämmön laskusta.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "MrFrost"... Kunhan vaan muistaa pitää sen märkänä.

Sepä siinä on oleellista. Kelluva talouspaperi muutaman sentin vesipatjalla kestää kuukausia märkänä.
Eikös kivivillankin voi laittaa aika syvään veteen? Kansi kai siinäkin pitää olla astian päällä, muuten siemenet vilustuvat haihtumisen aiheuttamasta lämmön laskusta.

Mä lillutan puolivälissä kivivillakuutiota lähinnä.... Etenkin jos lähden reissuun pariksikin päiväksi, niin laitan melkeen villan yläreunaan asti vettä.

Yllättävän nopeasti saattaa vedet kadota, huomannut tuonkin kantapään kautta. 2/3 naga morichista sentään toipui heti, kun laitoin lisää vettä.

Multaidätyksistä on vaan huonoja kokemuksia, 5 lajiketta idätin ja vain yksi iti, eli tuo Inca Red Drop.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Aji Ungreat

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"... eikä ole kovin vakuuttavaa menoa. :D

Miksei? Eikös ne ole hyvä nähdä?
Tuossa idätysastiassani pidän kantta päällä. Ei tiukasti, vaan pelkällä painovoimalla. Se pitää ilman kosteana ja vähentää haihtumista, mikä alentaisi siemenien lämpötilaa.

Mietin vain kun mulla on tuo styroksipala, joka tuolla lilluu, 5cm paksu. Eli kantta ei oikein mahdu laittamaan. Ja tuossa havainnollistavassa kuvassa talouspaperi on REILUSTI kosteampaa. Omassani siemenet tosiaan ovat varsin kuivia...
Pitää kokeilla saisiko siihen jonkun kannen viriteltyä.

MasaT

Muovipussissa suodatinpaperin välissä olen idättänyt ja siirtänyt multaan heti kun itua on vähän alkanut näkymään. Yleensä itänyt 1-2 viikossa.
Vaatii vähän enemmän tarkkailua mutta minulla ainakin toiminut.
Pidän suodatinpaperia parempana kuin talouspaperia. Siemenet pakkaa jäämään tuohon talouspaperiin kiinni.
Hitaammin ja huonommin itävillä menee ihan tuo perinteinen useampi siemen samaan multaan ja muovi päälle.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"... styroksipala, joka tuolla lilluu, 5cm paksu. Eli kantta ei oikein mahdu laittamaan. Ja tuossa havainnollistavassa kuvassa talouspaperi on REILUSTI kosteampaa.

Voipa olla, että styroksisi on jo liian paksu. Sormella kokeillen tiedät, onko paperi märkää. Kuvat kun valehtelevat tuota kosteutta. Valon tulosuunta vaikuttaa heijastuksiin.

Minun lauttani paksuus on sentin veran. Puolet ohuempi saattaa jo ottaa vettä yli, kun purkkia kallistelee ja silloin siemenet menevät sekaisin. :wink:

Jos kansi ei mahdu, käytä isompaa astiaa tai ohuempaa styroksia. Niitä saa elintarvikepakkauksissa lihan, vihannesten tai hedelmien pakkausalustoina. Kaksinkertaisena sellaisen pohja riittää, vaikka ei monta milliä paksua ole. Styroksia on myös kaikenlaisessa elektroniikan pakkausmateriaalissa. Kuplamuovikin voisi toimia?

Aji Ungreat

http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4540&start=30

Tuolla olisi kuva koko hommasta. Eli kyllähän se talouspaperi märkä on, mutta siemenet kuivia. Ja paha mitään talouspaperia ruveta laittamaan päälle kun on nuo laput jne: Menevät siemenet sekaisin.
Tai voisihan sitä toisaalta tehdä nimettömiä kasveja. Laittaa vain pubenscet omaan pikku kasaansa jne.

Riiviö

Ekalla sivulla Jomppe valitti että ei idä mullassa mutta samat siemenet itää vedessä. Jos idätysmullassa on liikaa lannoitteita niin se samoin kuin liian vähäinen lannoitus aiheuttaa itämättömyyttä, eli liian alhainen/korkea johtoluku. Siis kylvö-ja taimimultaa eikä mitään kukkamultaa...! :roll:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Zombie

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Mulle taitaa tuo ainoa oikea menetelmä olla pakasterasian pohjalle talouspaperia se läpimäräksi siemenet pinnalle ja kansi kiinni....

Mulla sama menetelmä, paitsi että käytän kannen sijasta rei'itettyä kelmua. On toiminu itellä tosi hyvin. Jotenki multaidätys ei vain ollu mun hommaa, suurin osa siemenistä jäi itämättä ja v***tusaste nousi hurjiin lukemiin.

Idättämisessäkin on varmasti sellasia metodeja jotka toimii joillaki varmasti ja toisilla ei vaikka päällään tanssis. Löytäköön jokainen omansa  :D

Aji Ungreat

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4540&start=30

Tuolla olisi kuva koko hommasta. Eli kyllähän se talouspaperi märkä on, mutta siemenet kuivia. Ja paha mitään talouspaperia ruveta laittamaan päälle kun on nuo laput jne: Menevät siemenet sekaisin.
Tai voisihan sitä toisaalta tehdä nimettömiä kasveja. Laittaa vain pubenscet omaan pikku kasaansa jne.

Noniin. Leikkasin tyroksin reilusti ohuemmaksi. Nimilaput irti ja kirjoitin tyroksiin lajit. Kansi kiinni. Ja johan löytyy kosteutta ja lämpöä!

cola

Milloin kannatti laittaa siemenet valon alle ? heti kun siemenestä tulee juurenpätkä esille? vai vasta kun sirkkalehdet ovat tulleet esille ja siemen on pudonnut pois?

Smaug

Perinteisesti kylvö- ja taimimullassa. Kylvän harvakseltaan, ettei tarvitse ihan heti alkaa taimia koulimaan.

Wesa

Kivivillassa idättelen,mullassa jos kasvattelee ei villakuution tarvitse olla iso niinkuin hydroilussa vaan tikkuaskin kokoinen pala riittää,siihen hammastikku pystyyn jossa liehuu nimilappu.Kuutiot on semmoisessa pitkulaisessa läpinäkyvällä kannella varustetussa minikasvarissa jossa on 1-2cm vettä pohjalla,valona on 11w(?) toimistopöytä loisteputkivalaisin.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.