heinäkuu 01, 2024, 09:14:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 05, 2008, 17:56:17 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Kyllä te ehditte, jouluunkin on vielä aikaa 8)

Miku

Kirje jumittaa taas postissa. Hätähousuille tiedoksi että työmatkan takia jatkopostitus menee ensi viikon torstaille, sillä oletuksella että kirje saapuu siihen mennessä.

Aji Inferno

Olkaapa sitten vähän varovaisia. Tutkimus osoitti, että yli kolmasosa USDAn PI-luokitelluista siemenistä sisältää vaarallisen ja helposti tarttuvan kasviviruksen. Koska maassamme on kasvatettu USDAsta peräisin olevia chilejä jo lukuisia vuosia, on käytännössä varmaa, että tauti on levinnyt suomeenkin ja meille harrastajille. Sen tunnusmerkkejä ovat mm. epämuodostuneet hedelmät, huono satoisuus, lehtien epämuodostumat ja värivirheet lehdissä. Tai mikä tahansa noiden asioiden yhdistelmä. Jos kasvisi on oireillut tuollaisilla tavoilla, ÄLÄ laita siemeniä muille jakoon! Saastutat kaikkien ketjukirjeen käyttäjien puutarhat ja kodit!

Kyseinen virus ei ilmeisesti (ainakaan helposti) leviä, jos siemenet liotetaan ennen kylvöä tietyissä kemikaaleissa. Yhdeksi on mainittu valkaisuaine, eli vetyperoksidi. Ei sellaisenaan, vaan laimennettuna.

Vielä muistutus tupakoitsijoille: tupakkamosaiikkivirus tarttuu savukkeistanne chileihin.

Paras tapa hankkia siemeniä on edelleenkin ostaa niitä vastuuntuntoisilta tahoilta, jotka voivat taata siementensä puhtauden. Ketjukirje ei ole turvallinen, eli suosittelen siitä otettujen siementen desinfiointia, vaikka toimenpide laskeekin itävyyttä.

Kaltsu

Luin Dave Dewittin kirjaa The Complete Chile Pepper Book ja siinä mainittiin useimpia chiliin tarttuvia viruksia AMV, BCTV, CMV, PEMV, PVY, SLTMV, TEV, TMV, TSWV. Aikamoinen lista, mutta onko nämä virukset sitten kuinka yleisiä? Todennäköisesti siemenissämme kulkeutuu monenlaisia viruksia tietämättämme. Monet niistä ovat hankalasti tunnistettavia ja ehkä monet chilien "sairaudet" olemme katsoneet puutosoireiksi tai kasteluongelmiksi.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

popcornmaker

Kyllä jokaisessa meissäkin on sairauksia ja jos ei tarpeeksi niin uusia keksitään kokoajan lisää..

tupakkamosaiikkivirus.. Hohhoijaa

Jan

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - marraskuu 27, 2010, 08:28:40 ap
Kyllä jokaisessa meissäkin on sairauksia ja jos ei tarpeeksi niin uusia keksitään kokoajan lisää..

tupakkamosaiikkivirus.. Hohhoijaa


Tuosta tupakkamosaiikista on niin paljon ja monessa paikassa varoiteltu, että ainakin itse tupakoivana pidän huolen etteivät tupakkani edes käy samassa huoneessa chilieni kanssa, enkä itse mene niitä lähellekkään ilman käsienpesua. Muiden ihmisten siementen/kasvien kohdalla (kuten ketjukirje) desinfioin käteni. Vainoharhaa tai ei, mutta minulle ainakin kasvaisi iso vehje otsaan jos omaa varomattomuuttani pistäisin kasvini hengiltä (tai vielä pahempaa jonkun muun kasvit). Toisaalta ihmisten tauteja en taas välttele millään tavoin. Sikaflunssankin sairastin, mutta ei siihen kuollut :)

Sitten takaisin aiheeseen eli tämä ketjukirje on ilmeisesti eri ketjukirje, kuin tuo joka aloittelijapuolella pyörii? Onko täällä jonkunlainen kuppikuntien muodostuminen käynnissä ;) vai onko kiinnostuneita vain niin paljon, että on helpompaa olla kaksi eri kirjettä?

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: JanSitten takaisin aiheeseen eli tämä ketjukirje on ilmeisesti eri ketjukirje, kuin tuo joka aloittelijapuolella pyörii? Onko täällä jonkunlainen kuppikuntien muodostuminen käynnissä ;) vai onko kiinnostuneita vain niin paljon, että on helpompaa olla kaksi eri kirjettä?


Tämä on se ensimmäinen ja alkuperäinen ketjukirje, jonka Kärsä laittoi pystyyn. Toisen ketjun laittoi muistaakseni biblo ja rakensi omista siiduistaan aloituspaketin. Eli, ei ole mitään kuppikuntia. Molemmat vain kiertävät omaa elämäänsä... Juurikin hidas kierto sai aikoinaan aikaan ketjukirje vol.2 :sen. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

biblo

Chilivaarin avustuksella saatiin tosiaan tuo toinen kirje kiertoon. Nykyään hommaa hoitaa Rusakko.
"Grow food, not lawns"

yan

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - marraskuu 27, 2010, 08:28:40 ap
Kyllä jokaisessa meissäkin on sairauksia ja jos ei tarpeeksi niin uusia keksitään kokoajan lisää..

tupakkamosaiikkivirus.. Hohhoijaa


Ei niitä keksitä lisää. Löydetään uusia. Ei tahallaan, sen takia että ihmisillä ois vittumaista. Vaan sen takia, että ne ovat olemassa. Tuo mosaiikkivirus on ihan totta ja tehokkaasti tuhoaa kasvisi.

Tuo USDA:n siemenistä tullut kasvivirus kannattaisi ottaa kyllä tosissaan. Jossain toisessa ketjussa mainittiin aine jota he suosittelevat desinfiointiin. Valitettavasti en äkkiseltään muista mikä se oli. Ilmeisesti vetyperoksidikin kelpaa?

Kattila

Kirje tuli tänään mulle, lähtee huomenna pkdille.
Olis ollu mukavaa, jos noissa siemenissä olis ollut niiden alkuperä. Osassa pussissa lukee, että on markettichilejä, mutta muuten ei paljoa alkuperästä ole viittauksia..Harmi.

Filago

Lainaus käyttäjältä: Kattila - joulukuu 08, 2010, 16:37:26 ip
Kirje tuli tänään mulle, lähtee huomenna pkdille.
Olis ollu mukavaa, jos noissa siemenissä olis ollut niiden alkuperä. Osassa pussissa lukee, että on markettichilejä, mutta muuten ei paljoa alkuperästä ole viittauksia..Harmi.


Oiskohan ne sit juuri niitä mitkä olleet alunperin isommissa pusseissa, ja pusseissa olleet merkinnät hävinneet kun siirretty pienempiin? Ainakin mä olen laitellut omiini kyllä merkinnän Filago ja keräysvuodenkin kai useinpiin.

Mistä tulikin mieleen... Oli puhe, että laitan Pubeja. Lajikkeet joita on tarpeeksi jaettaviksi tähän ja siihen toiseen ketjukirjeeseen ovat: Rocoto Red ( = Rocoto Rojo), Locato Long Red, Rocoto Chile de Seda ( keltainen), Turbo Pube ( keltainen), ja Rocoto Peru Puno Marki ( Chilivaarin punainen omenanmuotoinen). Rocoto Manzano Rojoa on jonkun verran, tämän kanssa mulla oli siementen kuivausongelmia, mutta mikäli joku tätä Bluesmaniltä alunperin saatua lajiketta haluaa, voin laittaa pienen määrän pussiin missä lukee sit päällä kelle meinattu tms? Eli kaikkiako laitetaan, vaikka onkin ne n. kymmensenttiset pussit sit täyttämässä kirjettä?

Joku kyseli Trinidad Scorpionin perään, mutta sitä ei ole, koska ainoat siemenet mitä onnistuin viime keväänä hankkimaan eivät tykänneet itää oikealla tavalla, ja jäi sit kasvattamatta :(.

Pink Habaa keräsin juuri viimeiset puskasta ja otin siidut kuivumaan, eli jos sitä ei viä ole kirjeessä niin kohta on. 7pottia myös pääsi kuivamaan tänään satsi, sille sama kohtalo.

Niin ja se Peppadew. Siitä olen kuivannut paljon siemeniä. Muoto oli oman kasvini hedelmissä pitkänomaisempi kuin säilyke Peppadeweissä yleensä, eikä hedelmänlihakaan ehken ihan yhtä paksua. Herkullisia ne kuitenkin olivat. Eli maun puolesta aitoa kamaa, kasvuolosuhteet ehken muuttivat hedelmän ulkomuotoa ja rakennetta hiukan? Tai sitten ei ole oikeaa. Sillä nimellä nyt kuitenkin laitan siidut tarjolle, ottakaa jos aiotte kasvattaa, jatketaan arvailua aitoudesta sitten ensi kesän jälkeen taas...

Filago, jolla on uuni täynnä kuivuvia Rocotoja ja viimeiset Guajillot
#163

chilihardhead.fi

Joo, tuo Manzano rojo, Locato Long Red ja Peppadew kiinnostaa kyllä :D
Scorpparikin olis tosiaan kelvannu, mutta joutaa sen sitten muualta tilaileen.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Kattila

Mä laitoin muutaman Canarion siemenen, niitä oli jonkin verran ylimääräisiä. Olispa mulle tullu tämä vasta Filagon jälkeen, kiintoisia pubeja!

Kattila

Kirje viivästyy, olen kamalassa flunssassa ja sairaslomalla, joten lähtee postiin vasta maanantaina.

pownedi

Onkos kirje liikkeellä Kattila?

Kattila

Kirje lähti eilen aamupäivällä matkaan, joten pitäisi olla perillä tänään. Kamala flunssa  >:(

pkdi

Vielä ei ole tullut perille, jospa se tässä tänään tulis! :)))
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

pkdi

joulukuu 16, 2010, 14:26:14 ip #737 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2010, 15:25:28 ip käyttäjältä pkdi
Tänää saapui kirje. En ole vaan varma onko tuo 'Siemenketjukirje' vai 'Toinen siemenketjukirje', voisiko joku kuvailla tätä Siemenketjukirjettä... :D
EDIT: tosiaankin, kun tarkotusenmukaisesti kummatkin näistä saapuu mulle tällä viikolla...
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

pkdi

Nyt sain tietää että tämä kirjehän mulla on hyppysissä. Täydentelin vanhoja lajikkeita ja lisäilin uusia n. 10:n lajikkeen verran.. toivottavasti kelpaa. Tänään tai huomenna lähtee jumille!
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Jumi

Kiva! Mullakin taitaa olla jotain sinne lisättävää.