tammikuu 09, 2025, 11:51:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 05, 2008, 17:56:17 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Itse en näihin siekemketjukirjeisiin aio osallistua. Korkeintaan voin antaa siemeniä kunhan niitä tulisi...

Mutta ymmärrän hyvin tuon kriteerin. Sillähän on juuri tarkoitus estää kirjeen katoaminen jonkun muun kuin Itellan toimesta. Ja siitä pään aukomisesta ja lähetettyjen viestien sisällöstä saa aika hyvän kuvan kaverista tai neidosta.
Ja ehkä tiettyjen sääntöjen luominen niiden toimesta, jotka sen vaivan näkee ja joita jokainen voisi sitten mielessään kiittää, on ihan paikallaan.

Tunari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 29, 2012, 19:01:23 ip
Itse en näihin siekemketjukirjeisiin aio osallistua. Korkeintaan voin antaa siemeniä kunhan niitä tulisi...

Mutta ymmärrän hyvin tuon kriteerin. Sillähän on juuri tarkoitus estää kirjeen katoaminen jonkun muun kuin Itellan toimesta. Ja siitä pään aukomisesta ja lähetettyjen viestien sisällöstä saa aika hyvän kuvan kaverista tai neidosta.
Ja ehkä tiettyjen sääntöjen luominen niiden toimesta, jotka sen vaivan näkee ja joita jokainen voisi sitten mielessään kiittää, on ihan paikallaan.

Jooh.. Vaikeahan se on valita ett kuka noudattaa ehtoja / sovittuja asioita, omasta mielestäni vain tuo viestien määrä ei todellakaan kerro totuutta missään muotoa (eli siis enää ei riitä viestien määrä vaan nyt pitäisi lähteä algoritmeilla selvittelemään kaverin persoonaa perustuen vain tämän foorumin lähetettyihin viesteihin?? [Nyt mennään taas Stasi/KGB -osastolle])...

Noh, nuilla ehkä saadaan selville ko. henkilön chilitietämys (tämän foorumin viestien perusteella), mutta mitä muuta faktaa tuollainen seuranta tämän foorumin viesteihin perustuen antaisi? Chilitietämys ei mielestäni korreloi ollenkaan sen suhteen miten ko. hlö suhtautuu näihin suht. vapaisiin sopimuksiin ja pakettien käsittelyyn...

Ainakin nuilla rajoituksilla saataisiin ehkäs n. 50-70% foorumin käyttäjistä pois tästä kirjeestä; positiivista että kiertonopeus lisääntyisi; mutta edistäisikö tuollainen asennoituminen harrastuksen / harrastusmahdollisuuksien leviämistä ja chilitietoisuuden leviämistä? ...  Lähestyy uhkaavasti nykylinjausta "jos ei oo rahaa --> ei oo ihminen, ei saa harrastaa, ei saa elää"....

Ymmärrän kyllä tuon sinun näkemyksen; eihän tuo kivaa ole että 99% väestä noudattaa (näitä väljiä eikä niin paperille lyötyjä) sopimuksia; 1 % ei sitten noudata nuita ja kaikkia rangaistaan pirun pienen vähemmistön takia (noh, näinhän tässä yhteiskunnassa toimitaan tänäkin päivänä, ei mitään uutta)...

Jos jokin aikaisempi viestini sai sinut provosoitumaan, niin eiköhän selvitellä asiat kerralla kuntoon.. Tuo minun käyttämä "pään aukominen" ehkä huonoa tilannetajua osoittaen (itse olen todellakin _hiljainen_ foorumeilla; en juurikaan lähettele viestejä; lähinnä luen niitä ja otan opikseni)... Tarkoitus ei ollut provosoida ketään tuolla lausahduksella.. Oli vain oma näkemys siitä että jos viestien lukumäärä merkkaa enemmän kuin viestien laatu (joka tohon ylempänä olevaan kommenttiini liittyy), niin taas ollaan harmaalla alueella...

-Tunari

sorrii

Lainaus..taas käsittämätön kriteeri, jos et ole tietyn verran päätäsi aukonut foorumilla, et saa osallistua..

Käsittämätön??
Jos jotenkin haluaa kontrolloida osallistujia, niin vaikea on keksiä parempaa kriteeriä, valitettavasti..
[en mä nyt vaatisi kuitenkaan sitä kontrollia, asiaa mietittyäni]

En tiedä voisiko harrastuksen vakavuutta muuten jostain tilastoista nähdä, esim foorumilla vietetyn ajan perusteella:
Sittenkin joku vaarallinen "stalkkeri" voi saada luotettavan leiman vaanittuaan hämärän turvin toisia kuukausia mielessään kokoajan tavoite miten saisi huijattua tuon arvokkaan siemenpaketin ...

Kyllähän "tilastollisesti" tai talonpoikasjärjellä ajatellen epäluotettavampi on tyyppi joka hetken mielijohteesta osallistuu saadakseen ilmaisia siemeniä, ja into loppuukin juuri kun saa sen paketin ... hah. Voihan näitä järkeillä.

Ehkäpä luotettavat harrastukseen tosissaan vihkiytyvät henkilöt omaa muitakin kanavia saadakseen siemeniä, ja on hyvä ajatus että tämä ketjukirje on suunnattu juurikin aloitteleville kasvattajille jotka ei heti halua, osaa, tai voi panostaa ostettuihin siemeniin ...

Enkä mä nyt pidä epäilyttävinä kuitenkaan niitäkään jotka ei kokoajan höpötä ajatuksiaan täällä.  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Selvyyden vuoksi, en provosoitunut tuosta lausunnostasi, eihän minulla ole siihen mitään sytä. Käytin tuota termiäsi ihan vaan sen tavallaan nasevuuden vuoksi.
Siemenketjukirjeeseen kolme on tuo sääntö pistetty mukaan, hyvä niin. Olen siinä vahvassa uskossa että ketään joka on siihen halunnut osallistua, ole pois käännytetty. Eli tuolla rajoituksella on korkeintaan psykologinen vaikutus.
Se taas kuinka moni jää ilman halpoja siemeniä sen rajoituksen vuoksi siksi, ettei edes kysy mukaan, jää epäselväksi.
Itse tilaan lähinnä siemeneni koska se tarjoaa suurimman todennäköisyyden saada niitä mitä haluaakin...
Omassa kasvarissa kun olen katsellut eri pörriäisten lentoa, niin aivan varmasti siellä on useampaa lajia "jalostettu" uuteen uskoon...
Tuon (noiden) siemenketjukirjeen suurin voima on uskoakseni siinä, että se tavallaan yhdistää porukkaa. Ja tietysti monikin harrastaja ja vannoutunutkin kasvattaja saa sieltä uusia siemeniä, joita ei välttämättä kaupasta löydä.
Itselläni harrastus keskittyy kahteen asiaan, puutarha ja kasvimaa on rentouttava paikka (kaikkine kitkemisineenkin..). Sekä hyöty chilien, hedelmien, juureksien, salaattien ja marjojen muodossa....

Tunari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 29, 2012, 21:57:07 ip
Selvyyden vuoksi, en provosoitunut tuosta lausunnostasi, eihän minulla ole siihen mitään sytä. Käytin tuota termiäsi ihan vaan sen tavallaan nasevuuden vuoksi.

Ok, sori, oon ehkä turhankin herkällä päällä tällä hetkellä...

Siemenketjukirjeeseen kolme on tuo sääntö pistetty mukaan, hyvä niin. Olen siinä vahvassa uskossa että ketään joka on siihen halunnut osallistua, ole pois käännytetty. Eli tuolla rajoituksella on korkeintaan psykologinen vaikutus.
Se taas kuinka moni jää ilman halpoja siemeniä sen rajoituksen vuoksi siksi, ettei edes kysy mukaan, jää epäselväksi.

Ahh, okkie, ei ole tullut edes mieleen tiedustella asiaa koska omat lähetettyjen viestien määrät eivät ole vastanneet ko. ketjukirjeen vaatimuksia...

Itse tilaan lähinnä siemeneni koska se tarjoaa suurimman todennäköisyyden saada niitä mitä haluaakin...

Juh, itsellä nyt 9 eri toimittajaa joilta olen omia siemeniä tilannut; kieltämättä varmempi tapa saada ns. "lajipuhdasta" -tavaraa kuin ketjukirje, jossa itsekasvatettujen siementen (ja risteymämahdollisuus) määrä aika korkea.... Mutt aina saattaa tuotakin kautta uusia tuttavuuksia saada hankittua...

Omassa kasvarissa kun olen katsellut eri pörriäisten lentoa, niin aivan varmasti siellä on useampaa lajia "jalostettu" uuteen uskoon...
Tuon (noiden) siemenketjukirjeen suurin voima on uskoakseni siinä, että se tavallaan yhdistää porukkaa. Ja tietysti monikin harrastaja ja vannoutunutkin kasvattaja saa sieltä uusia siemeniä, joita ei välttämättä kaupasta löydä.

Jeps, tuon allekirjoitan... Eli lajipuhtaus ei sitä parasta mahdollista, mutta ainakin jotkut (enimmäkseen aloittelevat) harrastajat saattavat saada ns. "helmen" ja sitä kautta kipinän, jolloin suurempi mahdollisuus saada enemmän levikkiä harrastuksen / ruokakulttuurin suhteen....

Itselläni harrastus keskittyy kahteen asiaan, puutarha ja kasvimaa on rentouttava paikka (kaikkine kitkemisineenkin..). Sekä hyöty chilien, hedelmien, juureksien, salaattien ja marjojen muodossa....

Tuo on itsellänikin toive; vielä kituutan kerrostalossa pienessä kämpässä (ja 2008-2011 kaudet menivät parveke- /ulkosivuremontin ja sairaalassa olon merkeissä aivan käsille... Ei sitä satoa / siemeniä  saanut mitä olisi toivonut, mutt uutta yritystä edelleen (epätoivoisesti ja perinteisen ei-ammattilaisen ottein   8)) ...

Mutt hyvät kasvut siullekin (vaikka näin alkutalvesta(?) sitä toivotankin).. johan chinenset ja pubet tarttee laittaa itämään viim. joulukuussa....

sorrii

Kerrostalokasvattajalta saattavat ne puhtaimmat siemenet tulla: Niitä kun ei pölyttäjiä sisällä juuri tapaa. Mä en muista nähneeni yhtään pörriäistä. Pari viikkoa sitten liihotteli nokkosperhonen ympäriinsä. Toissa talvena mulla eleli iso tuohinopsajalka -hämis pari kuukautta olohuoneen kirjahyllyssä [kai] ..

Nyt kun on harrastus laajentunut ensin parvekkeelle, sitten vanhempien mökille ja tänä kesänä kaupungin viljelypalstoille; lajeja on lähekkäin kasvutunneleissa ja mökin kasvihuoneessakin aika monensorttisia, niin varrmasti tulee kinnostavia ristisiitoksia. Kasvihuone näytti olevan tällaisena sadekesänä varsinainen paratiisi noille öttiäisille.

On mulla tullut ylläreitä Fataliin siemenistä ihan siinä kuin jostain siemenketjukirjeenkin siemenistä. Joskus nuo on ihan kinnostavia: Fataliin Cascabelistä tuli kerran pienen jalapenon näköisiä tosi tulisia podeja. Ketjukirjeen Black Pearlista tuli joku tosi tukevakasvuinen annuum, jossa kurpitsan tai pihvitomaatin muotoisia pieniä paprikoita -palljjonn!- joita en ole vielä päässyt maistamaan [=mökillä kypsymistä odottelemassa]

Tänä kesänä kasvarissa kukki rinnakkain jalapeno, serrano, chilaca, joes long, ancho, maui purple, black pearl, mainittu mutantti, kashmiry mm. sekä useita baccatumeja. Noista oikein toivon, että tulisi mielenkiintoisia ylläreitä: Joes long x maui purple tai chilaca x black pearl voisivat olla hauskoja ...

Näkeehän siellä ketjukirjeessä joskus merkittynäkin risteytyksia ... tai näitä vahinkoja, joiden isukki on vaan arvattu ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fantom

Ilmeisesti kirje on edelleen hukassa/jumittaa? Parisen sivua siemenketjukirjeen taustoista ja syvemmästä luonteesta ei liene vaikuttanut sen liikkeisiin.. Harmi sinänsä, kun itsekin listalla vielä odottelen.. ???

Kärsä Babar

Jos se menee postin silppurista lävitse niin siinä ei muutama sivu nettikeskustelua auta.
Todennäköisyys että joku varastastaisi kirjeen ja väittäisi hukkuvan, on todella oieni koska kirjeestä saa ottaa ilmaiseksi siemeniä.
Samoin virkavalta epäilyt on kummallisia. Miksi ihmeessä poliisia kiinnostaisi chilinsiemenet?
Ja jos kiinnostasi niin miksi ihmeessä ei palauttaisi kirjettä.
Tosiaan, kirje lähtee taas liikkeelle kun kerkiän siihen etsiä siemenet.

Kirjeeseen liittyvien ehdoista ja rajoituksista kannattaa keskustella niiden kirjeiden ketjuissa joita ne koskettaa.
Tässä kirjessä ei ole edelleenkään mitäät rajoituksia osallistumiselle, eikä tule tulemaankaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 28, 2012, 15:26:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - elokuu 28, 2012, 11:05:51 ap
Voin laittaa taas kirjeen liikkeelle jos minulta vielä löytyy siemeniä.
Täytyy ruveta tarkastelemaan laatikoita joku päivä.
On ollut kiireitä sen verran etten ole jaksanut edes miettiä tätä asiaa.

Voitais Pirkammaan hemmot keräillä Kärsälle pussintäytettä..   ;D
Multa ainaski rupeaa kohta löytymään kaikenlaista jaettavaa. Pitänee pyörähtää joku päivä Tammelassa.

Eiköhän meiltä aina jotain siemeniä löydy. Pitää ruveta penkomaan pöytälaatikoita.

On tuo kirje joskus aikasemminkin ollut kateissa, mutta aina päätynyt uudestaan liikenteeseen. En muista kumpi näistä kirjeistä joskus saapui minullekin revenneenä. Postin lajittelukone oli tehnyt siihen kunnon vekin.

MrJones

Voisin kanssa osallistua jos/kun kirje lähtee kulkemaan.

Iteltä löytyis Turbo pupe,Lemondrop, Gaucho,Aji Finlandia, Aji Fantasy sekä Chilaca.

Kaikki on lähtösin joko fataliilta taikka Heinän Penalta.

sami.

Lopahtiko tämä homma ny? Pitänee sitte jostain muualta kahtella siemeniä ens kauelle...

Kärsä Babar

Ei ole lopahtanut. En ole kerinnyt laittaa uutta kirjettä matkaan. On yhdistyksen vuosikokoukseen liittyviä asioita ja työ juttuja sen verran ollut.
Nämä ketjukirjeet ei ole ehkä muutenkaan se minkä varaan siemenhankintoja kannattaa jättää.
Netti ja kaupat on väärällään chilinsiemeniä. Näissä kirjeissä muutenkin vaaditaan kärsivällisyyttä.
www.chilitarvike.fi

Whili

Jos on siemenhinkua niin vaihdetaan / annetaan -osiota kannattaa lueskella  :D

Jozpe

Morjes,

Siementen ketjukirjeet kiinnostavat paljonkin ja ehkä tuossa juuri aloittamani kasvatuspäiväkirja yltää jossain vaiheessa 50 viestin paremmalle puolelle, jos se oli kriteerinä osallistumiselle.

Pjuukula

Heipat!

Kärsälle lähetetty yksityisviestillä uusi muuttunut osoite! Laitan tännekin varuilta viestin, jos laitat kirjettä liikkeelle huomaamatta lukaista posteja. :) Tämä siis, jos kirje jatkaa matkaa suoraan Kärsältä minulle.

sorrii

Jatkaako kirje siis matkaa siitä mihin viimeks jäi - samalla listalla?
[Näinhän se olisi hyvä, mullekin .. ]

Kärsä Babar

Jatkaa siitä matkaa mihin jäi.
Nyt olen löytänyt siemenet kirjeeseen. Täytyis vielä lähettää se.
www.chilitarvike.fi

dl125

Voisin osallistua siemenketjukirjeeseen.

Pjuukula

Lainaus käyttäjältä: amish125frat - lokakuu 18, 2012, 18:17:29 ip
Voisin osallistua siemenketjukirjeeseen.

Ohjeet osallistumiseen löytyy ketjun aloitusviestistä.

Tunari

Mikäs on nyt tilanne tän ketjukirjeen suhteen?

Lokakuun puolivälissä ilmeisestikin viimeisin viesti saapunut tähän ketjuun..
Elikkäs nyt kysymys:

Uusi kirje lähtenyt eteenpäin, seisokissa (syystä tai toisesta), vai tää projekti jo lopetettu?

Kuten aiemmissa viesteissä jo ilmoitin, niin omaan kyllä useita lajikkeita joiden siemeniä voin antaa tähän ketjukirjeeseen (täytettä että saataisiin tämä taasen liikkelle)...  (edellyttäen että tämä ketjukirje vielä liikkuu / systeemi toimii..)...

Kärsän varassahan (?) tässä kait mennään viel..

Ei siis kenenkään varpaille ole tarkoitus astua / mitään vastaavaa, pitkästä aikaa vain vilkaisin tätäkin aiemmin kommentoimaani ketjua, eikä nyt tällä hetkellä ole tietoa missä mennään, mutt joss siemeniä ei tarvita/kaivata tai tämä ketju on jo lopetettu, niin ilmoitusta kiitos niin kohdennan ylimääräiset siemenet sitten jonnekin toisaalle..

-Tunari