tammikuu 08, 2025, 22:04:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 05, 2008, 17:56:17 ip

« edellinen - seuraava »

Filago

Lainaus käyttäjältä: wertyupf - joulukuu 27, 2009, 13:46:41 ip
Siemenketjukirje kuulostaa mukavalta.itselläni ei ole siemeniä, joten jos liityn kirjeeseen,niin voinko ottaa itselleni tulleesta kirjeestä ne mitkä haluan ja pistää loput eteenpäin seuraavalle?

Ajatus on tosiaan ollut ketjukirjeissä yleensä se, että mukaan lähtee ne, kellä jo on jotain sekaan laitettavaa. Että ne ekat siemenet hankittaisiin tukemalla joko siemeniä myyviä tahoja tai liittymällä chiliyhdistykseen, liittymispaketissahan tulee mukana siemeniä.

Katsoin profiilisi ja ikäsi huomioiden ymmärrän, että tilaaminen netistä ei ole niin helppoa. Esim. minulla on siemeninä kohtuullinen valikoima tavallisia lajikkeita. Jos laitat yksityisviestiä voidaan katsoa millä pääsisit parhaiten alkuun. Lajikkeet kasvavat eri kokoisiksi ja viihtyvät erilaisissa olosuhteissa, siksi kannattaa hiukan miettiä mitä tarvitsee, millaiset omat olosuhteet ovat, eikä vain napsia ketjukirjeestä kiireessä jotain.

Kyllä me sulle järkätään kuorellinen siemeniä ilman, että tarvitsee tuntea huonoa omaatuntoa ketjukirjeen verottamisesta ;). Pitäähän uutta harrastajaa tukea.

Filago, josta on mukavaa, että myös meitä tyttöjä/naisia tulee lisää mukaan kasvattamaan

wertyupf

Kiitos,kiitos.Kenelle laitan yksärillä tietoni,mitä tietoja tarvitsee laittaa ja tarvitsenko muiden tietoja?

ruudyn

Onhan tuossa kirjeessä monien lajikkeiden siemeniä 50+ kpl, niitä kyllä riittää kaikille ja jättää sitten rauhaan ne lajit joita on vain muutama siemen. Muutenkin tuo kirje alkaa olla jo liian iso, pakkaamiseenki piti oikein panostaa ettei kirjeestä tullut liian kookasta.

Aloitusviestissä on tarvittavat ohjeet osallistumiseen.

wertyupf

Mistä tunnistan ne lajikkeet mitkä haluan ottaa?

jounix

Siellä on jokainen siemenpussi nimetty. Lisätietoa lajeista löydät mm. näiltä foorumeilta "lajikkeiden arvostelut", infernon sivustolta, fataliin siemensivuilta ja ihan googlen avulla. Ensikertalaisen kannattanee pitäytyä annuum-, baccatum- ja chinense-perheiden edustajissa. Mietit haluatko mietoa vai tulista, herkullista vai kitkerää ja tietenkin sen mukaan missä meinaat kasvattaa. Kolmimetriseksi kasvanut starfish saattaisi yllättää kesäisellä ikkunalaudalla..

Jos nyt jotain suosituksia ketjukirjeestä, sellaisia mitä oli paljon, niin jotain jalapenoa, baccatumeja oli paljon ainakin championia ja muita, chinejä jos tahdot niin ota jotain niistä lukuisista habaneroista ja vaikka naga morichia kavereille syötettäväksi. Kyllä noilla alkuun pääsee oikein mainiosti!

Toki jos kesäksi tahdot kasvattaa, niin kohta kannattaisi olla jo istuttamassa ja siemenkirje on melko hidas. Sen postittamisen hinnalla, vaivasta puhumattakaan, tilaa kyllä fataliilta jotain perussiemeniä.

wertyupf

Eli siemenet ovat kirjekuoressa pusseissa?Ahaa,kätevää.Kiitos!Saan ehkä Filagolta myös siemeniä,joten katsotaan myöhemmin,olenko mukana siemenketjukirjeessä.

sepitepi

Tänään lähti kirje kohti seuraavaa osanottajaa.

ikke

Tänään kävi täällä kääntymässä, pitäis olla huomenna seuraavan laatikossa.

Chilicutter

tammikuu 12, 2010, 16:27:40 ip #448 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2010, 01:31:12 ap käyttäjältä Chilicutter
No niin kaikki jotka odottavat malttamattomasti kirjettä.
Kirje viihtyy täällä ylimääräisen päivän.
Fiksaan tuon kirjeen sisällön(enempi muovia ja muuta sälää kuin siemeniä)
Mukaan täältä kirjeeseen tarttuu joitakin villichilin siemeniä ja Pubescens ja C.Sp siemeniä ;)
Huomenna aamulla lähtee seuraavalle.
Anteeksi että pidättelen kirjettä ::)
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Chilicutter

Per**le >:(
Siivous on tehty :P
Pussitin kaikki siemenet uudelleen.
Kirjeen koko pieneni puolella ja paino kanssa :)
Kirjeessä tällä hetkellä 84 lajiketta,elikkäs löytyy kaikenlaista mielenkiintoista.

MUUTAMA TOIVE KIRJEESEEN OSALLISTUJILLE!!
Ne jotka lisäävät lajikkeita voisivat laittaa nimimerkkiä alle,jos tulee jotain kysyttävää!
Siivotkaa podin jäänteet pois ennenkuin laitatte siemenet pussiin!
Tarkempia kuvauksia jos ei nimi ole selvillä!(Pelkkä Italia,Mongolia ym. ei paljoa chilistä kerro)
Käytä kirjeen mukana tulevia pusseja,niin kirje pysyy siedettävän kokoisena!
Laitan pusseja mukaan ÄLÄ PÖLLI OMAAN KÄYTTÖÖN
Kiitos!
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

bittipippuri

Huh. Vissiin melkoinen urakka. Kiitoksia vain kaikkien puolesta yhteishyvän tekemisestä. Täälläkin jo odotellaan näpit syyhyten kirjettä.

tombola

Toi kirje oli kyllä odotettua siistimpi ja fiksumpi, kiitokset siis Chilicutterille mainiosta työstä! (jotenkin oli tullut kauhukuva isosta paketista joka ei mahtuisi edes postiluukusta sisään :D)

Koko iltahan tossa meni lajikkeita ihmetellessä, ja noihin eksoottisempiin en uskaltanut edes koskea :) muutamia perusbaccoja ja chinensejä otin sekä täydensin myös paria pussukkaa. Niin ja tosiaan, kirjeen vein aamulla postiin eli maanantaina pääsee jo seuraava tutkiskelemaan siemeniä! ;)

Atheos__

Missäs kirje kuljeskelee? Paljonkos kirje painaa, ei taida selvitä yhdellä postimerkillä?  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jewe

Eilen tuli kirje tänne ja tänään jo lähti eteenpäin Filagolle.

Kova urakka oli illan aikana käydä sisältö läpi sillä aikamoinen määrä oli lajikkeita kirjeessä, mutta sainhan sen käytyä läpi. Sieltä sun täältä nappasin siemeniä mutta kaikkiin joista otin jäi vielä runsaasti siemeniä.
Muutamia tyhjempiä pusseja sain omista täytettyä ja kokonaan uusiakin lajikkeita sain 4 kpl laitettua, joten ennestäänkin laaja lajikevalikoima vaan kasvoi.

Filago

Kirje saapui tänne tänään, juuri parahiksi, että ehdin pelastaa sen laatikosta sisälle lämpimään ennenkuin lähden työmaalle iltavuoroon. Tänään en siis ehdi purkaa enkä pakata, mutta onneksi huomenna on vapaapäivä... eli huomenna eteenpäin Atheokselle.

Filago, jonka Tovarii on jo vihertänyt olkapäänsä, mutta kasvupiste vielä siemenkuoren sisällä... jännitys on hirrrmuinen

Filago

Ja nyt kirje on sitten matkalla seuraavalle. Tullessa oli 88 lajiketta, lähtiessä 96. Kirje oli aika annuum-pitoinen, myös niitä kaivattuja meksikolaisia löytyy, Guajilloa, Serranoa ja Chilacaa. Myös Baccoja on kattava perusvalikoima, ja Chilicutterin jäljiltä Praeja ja Capsicum sp. monituinen joukkio. Toki Chinensejäkin on moneen makuun, Nagaa unohtamatta.

Koitin korjata suhdetta laittamalla pari uutta Chinenseä, Fatalii ja Limo, ja täydentelemällä muutamaa, mm. Red Savina sai vähän tuoretta kamaa. Ainut Annuum mihin koskin oli Goats Weed, jonka pussi oli tyhjenemässä niin täytin. Baccoja en tunkenut sekaan kuin uuden rakkauteni Aji Rojon. Pubeja samoin tein pari uutta pussia, Rocoto Rediä ja Rocoto Chile de Sedaa, kumpaakin suosittelen lämpimästi. Ja villiosioon kannoin korteni kekoon laittamalla Ulupica,largea eli Rocopicaa, Lanceolatumia ja Praetermissum CGN 22795:sta, sitä valkokukkaista, joka teki mulla ekana kesänä satoja marjoja pihalla. Praen suhteen historia toistaa itseään, itse poimin samasta ketjukirjeestä sen alkutaipaleella puolitoista vuotta sitten siemenen ( kiitos vain Sale), jonka jälkeläiset pääsivät nyt matkalle tähänkin kirjeeseen.

Chilicutterin jo mainittuja villipussukoita verotin useampaa parilla siemenellä, onneksi kaikkia oli paljon, ts. laajalle joukolle jos jokainen malttaa ottaa sen pari siementä eikä rohmua. Ja ihan ensimmäinen yritykseni kasvattaa Frutea alkanee pian, sillä mukana oli niin houkuttelevasti nimetty pussi: "Frutescens, vihreät kukat". Voisiko alkuperäinen kasvattaja kertoa lisää ko. kasvista? No, joka tapauksessa laitan toisen siemenen itämään kunhan ehdin vaaleitten siementen tämän vuotiseen idätykseen asti.

Filago, joka arpoo tilojaan ja aikaansa, uskaltaisiko laittaa jo tänä kesänä toisenkin Praen vai riittääkö tämän kesän uusiksi villeiksi entisten jatkoksi Gala ja Tovarii, yhden huoneen ikkunalautatilan nuo sit jo viekin, onneksi en asu yksiössä

Atheos__

Eli kirje saattaa olla jo huomenna meikäläisen postilaatikossa  :D
Osaatko Filago suositella kirjeestä yhtä tai kahta villiä jota kokeilisin kasvattaa?  Tällä hetkellä kasvaa ulupica large, sitä ei tarvitse ehdottaa ;).
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Filago

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 21, 2010, 13:43:00 ip
Eli kirje saattaa olla jo huomenna meikäläisen postilaatikossa  :D
Osaatko Filago suositella kirjeestä yhtä tai kahta villiä jota kokeilisin kasvattaa?  Tällä hetkellä kasvaa ulupica large, sitä ei tarvitse ehdottaa ;).

No Lanceolatum on tietenkin kaunis, varsinkin kukkivana mutta myös muulloin, jopa viherkasvina, ja tietenkin marjovana. Ja on oman kokemukseni mukaan helppo, ja ainakin muilla on nuo mun kasvini tän vuotiset siemenet on itäneet aika hyvin ja nopeastikin. Ja se ei kasva valtavan kokoiseksi. Ruoanlaittoon siitä ei sitten kyllä ole.

Praet sitten, itse kasvattamani 22795 kasvoi ensin suoraa paksua vartta yli puoli metriä ja yli 30 lehtiparia ennenkuin haarautui, eli siitä ei tullut valtavaa kuten Aji Inferno varoitti, mutta iso kyllä. ( Tällä hetkellä leikattuna alas, mutta uutta kasvua pukkaa, noin kaksi kertaa siihen tahtiin mitä muut alasleikatut.) Elinvoimaa ja kasvuvoimaa siis piisaa.... Ja sama vika saattaa olla niissä muissakin Praeissa, mitä Chilicutter laittoi, kuulemani mukaan kaikki Praet kasvavat helposti täyttämään koko ikkunan tai parvekkeen tai nurkan tai elämän. Se on sitten henk koht käsitys onko se etu vai haitta. Mutta joo, kannattaa arpoa joku numeroyhdistelmä Prae kokeiltavaksi. Useimmissa violetit kukat, eli nättejä ovat. Siemenet itävät hitaasti, mutta kasvit ovat helppoja kasvattaa ja marjat ovat hyviä kokkaukseen.

Muutamia Chilicutterin Capsicum Sp. merkinnällä olevia en uskalla suositella, kun pelkällä Species määritelmällä ne voivat olla ihan mitä vain, ja niissä olevia numerokoodejakaan en saanut auki, ts. löytänyt tietoa mitä niistä voisi olla odotettavissa. Tässä asiassa Chilicutter voisi meitä valistaa, jos on itse jo kasvattanut niitä? Itsekin osallistuin arpajaisiin, ja pitää kasvattaa se oma sitten kunhan on sopiva hetki.

Filago, joka vielä mainostaa niille ketkä epäröivät kirjeeseen osallistumista, että kirje meni 1.10 ekellä seuraavalle, joten mikään mahtava taloudellinen ponnistus tämä lähes sataan lajikkeeseen tutustuminen ei ole

Atheos__

Eli villeihin tutustuminen ei voi mennä pahasti metsään jos nappaan Lancen, yhden random praen ja yhden random C.Sp:n  :D

Atheos joka arpoo että sopiiko kerrostaloyksiöön yli vai alle 15 kasviyksilöä

bittipippuri

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 21, 2010, 16:19:23 ip
Eli villeihin tutustuminen ei voi mennä pahasti metsään jos nappaan Lancen, yhden random praen ja yhden random C.Sp:n  :D

Atheos joka arpoo että sopiiko kerrostaloyksiöön yli vai alle 15 kasviyksilöä

Jos on yksiö niin yli 15 kasvia, jos on kaksio, alle 15 ;P.