Infernon päivitys tulossa pitkän tauon jälkeen...

Aloittaja Aji Inferno, maaliskuu 12, 2008, 22:37:36 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Baccatum-paprikat ovat geneettisesti jo selvästi erilaisia Annuum-triosta (c.annuum/frutescens/chinense). Risteytyminen on kyllä mahdollista, muttei erityisen helppoa, eivätkä syntyneet lopputulokset välttämättä ole lisääntymiskykyisiä. Asia näkyy siinä, ettei esim. selkeitä baccatum/annuum hybridejä juurikaan esiinny, vaikka periaatteessa niissä olisi paljonkin ideaa. Olen 12 vuoden aikana nähnyt vain yhden lajikkeen, joka saattoi olla jonkinlainen baccatumin ja annuum-trion risteytymä. Eikä se luultavimmin ollut sellainenkaan, vaan ainoastaan poikkeuksellinen baccatum...

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Baccatum-paprikat ovat geneettisesti jo selvästi erilaisia Annuum-triosta (c.annuum/frutescens/chinense). Risteytyminen on kyllä mahdollista, muttei erityisen helppoa, eivätkä syntyneet lopputulokset välttämättä ole lisääntymiskykyisiä. Asia näkyy siinä, ettei esim. selkeitä baccatum/annuum hybridejä juurikaan esiinny, vaikka periaatteessa niissä olisi paljonkin ideaa. Olen 12 vuoden aikana nähnyt vain yhden lajikkeen, joka saattoi olla jonkinlainen baccatumin ja annuum-trion risteytymä. Eikä se luultavimmin ollut sellainenkaan, vaan ainoastaan poikkeuksellinen baccatum...

Tuolla mun päiväkirjaosiossa on saamani LemonDrop ( Baccatum) X RedUganda (Chinense) F1 siemenistä syntyneiden kahden kasviyksilön kuulumisia. Varsinaisen risteytyksen teki nikki Nicky, joka sai aikaan monista yrityksistä yhden hedelmän, jossa oli sangen vähän siemeniä. Itävyys oli kuitenkin kohtuullinen, tai sitten tuuria.

Kukat ovat molemmilla Baccan malliin kuvioituja, harmaan vihreä himmeä kuvio, pienempi kuin Lemon Dropilla ja värisävy murretumpi, ei yhtä kirkas. Kukkia keskimäärin 3 per kasvupiste. Syntyneet hedelmät toisessa kasvissa sileitä, luumun muotoisia (eli ei vastaa kumpaakaan vanhempaa), hiukan paikoin sisäänpäin painuneita, toisessa muhkuraisempia ja epäsäännöllisempiä. Sileät versiot alkaneet kypsyä, kypsyvät punaisiksi. Muhkuraiset vielä vihreitä.

Ensimmäisen kypsän hedelmän avasin tänään. Ja kuten saattoi pelätäkin, siementuotanto oli surkea: 3 kpl, joista yksi jo valmiiksi itämättömän näköinen. Pitää katsoa, josko muissa hedelmissä olisi enemmän.

Mutta tällä hetkellä ainakin tämä vastaa mitä tuossa ylempänä sanoit bacca-chinense yhdistelmän huonosta lisääntymismenestyksestä. Ja itävyyskin selviää vasta kun idätän.

Niin ja se tärkein eli miltä maistui: Oli minun suuhuni tulisempi kuin muistelen joskus red ugandaa maistaneeni, näistä nyt juuri hyvässä satovaiheessa olevista lemon dropeista puhumattakaan. Eikä edes muuten hyvän makuinen. Mutta kasvatetaanhan sitä Goats Weediäkin... ja jos F2 sukupolvi itää, voi olla että lopputulos monen sukupolven jälkeen on vähemmän karmivan metallisen makuinen. ;).. jatkan raportointia kun aika kuluu ja data lisääntyy.

Filago, jolle nyt kuitenkin tuli himo noihin.. kauheen pahaa.. otanpa lisää.. pervoa?

ps: Ja mä sain tuosta Snun linkkaamasta Fataliin taulukosta sen käsityksen, että Baccan ja Chinensen risteymästä luvataan vain sen verran, että F1 siemenet itävät normaalisti, ei sitä, että F1 kasvit olisivat itse lisääntymiskykyisiä, ts. ekan risteymäkasvin hedelmissä olisi itäviä siemeniä.

Aji Inferno

Hienoa, Filago! Juuri tuollaisia kokeita täällä tarvitaan!!! Kerro lisää - jengi varmasti janoaa itsekin alkaa kokeilla samoja juttuja...