Onko olemassa habaneroa, joka olisi kypsänä vihreä?

Aloittaja Kuti, maaliskuu 15, 2008, 17:25:35 ip

« edellinen - seuraava »

Kuti

Törmäsin kaupassa ( K-market) habanerolajitelmaan ja lajikkeeksi  oli mainittu "green habanero". No, paketti kyytiin ja kotiin ihmettelemään. Maku oli lähinnä karvainen ja polte oli pistävä ja lyhyt. Melko mieto joka tapauksessa. Ei siis ollut hedelmä kummoinen makunautinto.

Hedelmät ovat olleet pöydällä kulhossa ja jatkavat kypsymistään
(väri: vihreä -> oranssi). Maku paranee sekä polte kasvaa ja muuttuu pidempiaikaiseksi. Nyt haboissa on todella hedelmäinen maku.

Tuumailin, että onko olemassa kypsänä vihreän väristä habaneroa vai ovatko kaikki vihreänä myytävät habat raakoja?

Volitans

Tietääkseni mikään chili ei ole kypsänä vihreä.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

AirMan

En minäkään kypsänä selkeästi vihreitä lajikkeita saa mieleeni. Kellertävän tai vaalean vihreitä lajikkeita kyllä on olemassa ainakin kuvien perusteella.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

GynZi

Tämä olisi mukava tietää itsekin. Tänään laitoin citymarketissa myytävistä 'habanero green' nimellä myytävistä chileistä siemeniä itämään. Ne oli kyllä mielestäni jotenkin omituisen värisiä, mutta mistäs sitä tietää..
Artesaanirakastelija

Volitans

Chilin värillä on vaikutusta makuun - raaka, vihreä ei ole niin makea ja hedelmällinen, mutta niilläkin on sijansa ruanlaitossa.

Vihreitä chilejä ei ilmeisesti ole sen vuoksi, että värin tarkoitushan on tehdä hedelmä kiinnostavaksi linnuille, jotka levittävät siemeniä. Mutta ehkäpä jossain on meistä vihreältä näyttävä chili, joka kuitenkin heijastaa UV-valoa voimakkaasti, jolloin linnut näkevät sen. Onhan näitä chilejä, jotka eivät väriään vaihda - ainakaan ihmissilmällä arvioitaessa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

GynZi

Hmm, tuohan kuulostaisi mielenkiintoiselta. Vihreä joka ei ole vihreä  :lol:

Noh, aika näyttää kasvaako noista mitään.
Artesaanirakastelija

Chilivaari

Markkinoinnin nimityksiä nuo ovat, eivät kasvitieteellisiä.

Intian chilejä tutkiessani törmäsin tietoon, että suurin osa sadosta myydään vihreänä. Green Chili se vain on toreilla ja resepteissä. Samoja annuumeja kypsytellään punaiseksi ja niistä tehdään jauhetta. Monissa resepteissä on molempia värejä jo esteettisistäkin syistä.

Vihreänä myyminen on ymmärrettävää ainakin annuumeilla, joilla maku saattaa olla suunnilleen sama eri kasvuvaiheissa. Vihreää saadaan aikaisemmin ja sen satokausi on pidempi. Niiden säilyvyys kaupassa on myös parempi. Enintään ne saattavat muuttua punaiseksi säilytyksessä.

Itävyys onkin sitten kyseenalaista. Syksyllä ostin paikallisesta tavaratalosta punaisia hollantilaisia habaneroja. Niiden joukossa oli vaalean punaisia ja osaksi punastuneita, eli ne oli selvästi poimittu raakana ja kypsytetty varastossa tai matkalla. En saanut niitä itämään. Myöhemmin ostin samasta kaupasta samoja chilejä, mutta ne kaikki olivat tumman punaisia ja osa alkoi jo pilaantua. Nämä itivät hyvin.

GynZi

Hm, tosiaan, tuolla vihreiden habojen seassa näkyy joitain oransseja.. jos niistä koittaisi poimia siemeniä
Artesaanirakastelija

Filago

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"Hm, tosiaan, tuolla vihreiden habojen seassa näkyy joitain oransseja.. jos niistä koittaisi poimia siemeniä

Ehdotus.. jos haluaa kasvattaa habaneroja niin, että tietää mitä saa, niin kannattaa tilata siemenet vartavasiten. Tottakai kaupasta voi ostaa parilla eurolla haboja, ja bonuksena pääsee syömäänkin marjat, mutta pidemmän päälle on mukavaa jos kasvilla on nimi, jonka avulla voi etsiä juuri tuolle lajikkeelle sopivia vinkkejä jne.

Lisäksi maaliskuussa alkaa jo olla kiire, ja mahdollisesti itämättömien siemenien kanssa palaa aikaa.

Itse olen tilannut Chilimaailmasta, jonne tori-osastolla on linkki. Siellä minimitilaus postikulut mukaan laskien on vain 5 euroa, sillä rahalla saa pari-kolme lajiketta kotiin parissa päivässä. Tietenkin jos tilaa enemmän, postikulujen osuus pienenee suhteessa ja ekstralajikkeitakin ja maistiaisia on aina tullut.

Toinen mistä olen tilannut on Fatalii, jonka etuna on erityisen laaja valikoima ja hienot kuvat. Fataliilla on olemassa erityinen aloittelijoiden peruspaketti alle kympillä, muuten minimitilaus on 20 euroa. Ekstroja voi myös odotella vesi kielellä.

Molemmat ovat suomalaisia, ja itävyydet huippuluokkaa.

Filago, joka tietää että on oma huvinsa harrastaa tee-se-itse siementen keräystä, niin minäkin tämän aloitin. Siksi onkin nyt kiva käännynnäisen innolla kertoa muillekin vaihtoehdoista joilla elämä helpottuu...

GynZi

Noh, lähinnä siltä pohjalta olen aina kasvatellut, että "kas, siemeniä, pistänpäs multaan", ja tänä keväänä sattui chilit kohdalle. thai rawitit itivät lähes 100%, noi habanerot taitaa jäädä itämättä kyllä.. huvikseni noita vielä kasvattelen, en välttämättä satoa odota, mutta olisihan se kiva lisä. Katsoo nyt jos chilikärpänen puraisee oikein kunnolla, niin ensi kaudeksi sitten voisi tilata siemeniä.
Artesaanirakastelija

Chilivaari

Filago puhuu painavaa asiaa. Tuohon minäkin olen harkinnut puuttua jo pidemmän aikaa. Hyvät siemenet tunnetuista lajikkeista olisivat halpa tapa aloittaa harrastus paljon varmemmalta pohjalta kuin satunnaiset siemenet jostakin kaupan chilistä. Se saattaa vielä olla lajike, josta kasvattaja ei edes pidä tai jolla on luonnottoman pitkä kasvukausi pitkälle syksyn pakkasiin tai joka kasvaa suunnattoman suureksi tai vaatii paljon valoa.

"Ilmaisissa siemenissä" säästetään kyllä aivan väärässä päässä. Ne johtavat kalliisiin valaistusratkaisuihin, pumppuihin, vesiviljelysysteemeihin, tuulettimiin, erikoislannoitteisiin ja vaikka mihin sijoituksiin. Harrastus maksaa ja se on ihan OK, mutta samalla vaivalla ja rahalla voisi uhrata sen yli puoli vuotta johonkin lajikkeeseen, josta lopulta on iloa maustamisessa tai ruokapöydässä. Tunnetuista lajikkeista on kasvatustietoa, lannoittamis- ja leikkausvinkkejä, jopa reseptejä täältä ilmaiseksi haettavissa.

Miten tällaisen yksinkertaisen perusasian saisi uppoamaan aloittelijan päähän? Ilmeisesti ei mitenkään. Harrastus lähtee juuri tuosta innostuksesta kun siemeniä ja multaa sattuu olemaan käsillä. Pidemmälle ei siinä vaiheessa ajatella. Tiedon haku tulee vasta myöhemmin. Niin kävi minulle ja niin on käynyt Filagolle ja monelle muulle.  Mitäpä turhaan yrittää valistaa. Asiat etenevät vähemmän järkevässä järjestyksessä. Niin se vain on ja niin kai tulee aina olemaan. Valistuksella, lehti- radio- ja televisiojutuilla voidaan tietoa hiukan levittää, mutta useimmiten uusi harrastaja eksyy tänne sivustolle vasta, kun chilikärpänen on purrut ja ensimmäiset taimet jo hyvässä kasvussa - tai epäonnistuneet.

Taimien levittäminen tutuille on yksi hyvä tie ja aivan kohta taitaa olla sen aika.

Kuti

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Filago puhuu painavaa asiaa. Tuohon minäkin olen harkinnut puuttua jo pidemmän aikaa. Hyvät siemenet tunnetuista lajikkeista olisivat halpa tapa aloittaa harrastus paljon varmemmalta pohjalta kuin satunnaiset siemenet jostakin kaupan chilistä. Se saattaa vielä olla lajike, josta kasvattaja ei edes pidä tai jolla on luonnottoman pitkä kasvukausi pitkälle syksyn pakkasiin tai joka kasvaa suunnattoman suureksi tai vaatii paljon valoa.

Allekirjoitan.
Itse tässä kasvattelen ensimmäistä kauttani. Siemenet on
tilattu chilimaailma.netistä, mutta seassa on myös pari marketin habaa ja rawittia. Tilanne on ovela, koska suuri (kasvatus)mielenkiinto kohdistuu juuri markettien kasveihin, koska niiden tarpeista ei ole varmaa tietoa. Suuntaviivoja löytää toki. Toisaalta tilattujen lajikkeiden oikkuja ei tarvitse opetella siten, että kantapäät on kipeät. Riittää, kun lukee toisten kokemuksia ja kokeiluja.

Moni tulee vielä aloittamaan Chilivaarin kuvaamalla Hei, mullahan on siemeniä ja multaa - metodilla, jonka jälkeen tulee tiedon hakeminen, kun kokeilu on kesken tai menee mönkään.
Olen havainnut,että tietoa tulee etsittyä paljon aktiivisemmin, kun tiedolle on todellinen tarve. Kaikkea tarvittavaa tietoa on vaikea hankkia etukäteen, koska lähteitä ja kasvatusmetodeja on ties kuinka monta. Aloittelijan pää menee helposti sekaisin -- ja moni on varmasti mennytkin.

Kuti, jonka kantapäät kärsivät chilienkasvatusseikkaululla.

P.S Suomalainen ei usko ennen kuin näkee. Näkiessään ei usko silmiään. Täytynee siis kokeilla itse.... ja taas on kantapäät kipeät.  :P  :wink:

harvester

Palatakseni vielä niihin kaupan haboihin. Tosiaan myyvät samoja haboja sekä vihreinä että punaisina ja tietekin niitä värejä löytyy siitä väliltä, kypsysasteen mukaan. Itse olen kaupan habasta epäonnistumisen kautta onnistunut luomaan kaksi vahvaa yksilöä, jotka ovat nyt jo aloittelemassa kolmatta kesäänsä sadon tuottajina (hope so). Ovat tähän asti olleet lähes täysin sisäkasveja ikkunalla. Kasvo on ollut voimakasta, kukkia on pudonnut tuhottomasti ja varsi on jo melko paksu. Hedelmät vihreinä tällaisia, maku on melko olematon.
Kypsyy oranssin kautta punaiseksi, joko poimittuna tai pensaassa.

Punaisena maku on hedelmäinen ja tulisuus melko julma, seurasi 10minuutin välitön puhumattomuus. osasyynä saattoi olla hiljattainen viisaudenhampaan poisto, josta johtuen suus oli pari ylimääräistä poteroa keräämässä tavaraa sisäänsä.

Itse olen ollut tyytyväinen noihin kasveihin, vaikka ihan tarkkaa nimeä ei ole tiedossa. Prisman Haba. Laitan nuo isompiin ruukkuihin tämän kevään kuluessa, ovat nyt olleet 20cm altakastelu pauliinoissa.

Emuli90

Tuommoinen experimental kasvattelu on ihan kivaa varsinaisen kasvatuksen ohella. Minulla on nyt juurikin jokin tuntematon haba kasvamassa kahdeksan varsinaisen lajikkeen lisäksi ja saa nähdä mitä siitä tulee. :D

Bermann_7

Heip.

Mulla on myös markettihaba, tai oikeastaan neljä eräänlaisena experimenttinä kasvamassa. Ekaa kautta siis kasvattelen, ja kun olin saanut "varsinaisen laivueeni vesille" (lue: baccatumit itämään) päätin hakea vähän lisähaastetta ja maustetta uuteen harrastukseen ;)

Kattotaan nyt mitä tulee, 14-20cm pauliinoihin tai vastaaviin ajattelin laittaa
So it goes.
-KV

e-Boy

Mm. Filago ja Chilivaari puhuvat asiaa.. Mullakin on menossa eka kausi, tosin ekat siemenet laitoin multaan jo viime syksynä, marketin chileistä. Kun ne itivät niin innostus kasvoi siinä vaiheessa, ja ajattelin että ensi syksynä on kivaa sitten kun on jotain muutakin tiedossa kuin niitä habaneron nimellä myytäviä seka chinensejä ja rawitteja. (niiden sato kun on aika epävarma) --> Siemeniä meni tilaukseen. Onneksi chilihurahdus tapahtui noin aikaisin, jo viime syksynä niin ehdin tilata kunnon siemeniä. Nyt on jotain enemmän odottettavaa ensi syksynä. Jos vastaava tapahtuisi vasta nyt, niin saisi odotella ensi vuoden syksyä... GynZi, vielä saattaa ehtiä jos laitat heti tilaukseen! ;) Chilimaailmaa jo suositeltiinkin jos haluaa selvitä viidellä eurolla. Ja huom riittää että tilaus on niin paljon postikuluineen!

Omasta kasvattelustani.... Tästä ja siitä eteenpäin voi lukea signaturessani olevasta päiväkirjasta.  :D (tosin päivitystä tarttis tehdä)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

GynZi

Noh, ympäristön painostuksen seurauksena menin sitten tilaamaan muutamia lajikkeita tuolta.. vähän kyllä mietityttää että mihin ihmeeseen saan ne tungettua vielä kasvamaan  :lol:
Artesaanirakastelija

Herra 47

Sitä samaa pohtii varmasti useampikin ;)
itse mukaanluettuna...
Tuollaiset 130 kasvia kun vaatii aikamoisen tilan ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

timppa

Vähän menee off-topiciksi, mutta...

Sen lisäksi, että raakojen ja kypsien chilien maussa on eroa, niin onko myös kapsaisiinin "maussa" eroa? Mielestäni nimittäin juuri näiden nimenomaisten kaupan raakojen hapsujen polte on pistävämpää ja jotenkin "raaemman makuista" kuin vastaavien kypsien. Ja jos näin on, niin voisiko se johtua siitä, että kapsaisiinin rakenne mahdollisesti muuttuu hedelmän kypsyessä?
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "timppa"Vähän menee off-topiciksi, mutta...

Sen lisäksi, että raakojen ja kypsien chilien maussa on eroa, niin onko myös kapsaisiinin "maussa" eroa? Mielestäni nimittäin juuri näiden nimenomaisten kaupan raakojen hapsujen polte on pistävämpää ja jotenkin "raaemman makuista" kuin vastaavien kypsien. Ja jos näin on, niin voisiko se johtua siitä, että kapsaisiinin rakenne mahdollisesti muuttuu hedelmän kypsyessä?

Kapisaisiiinien mauissa ei ole eroja, sillä ne ovat hajutomia, värittömiä,...

Eri chilleissä on kuitenkin eri määrä eri kapsaisiieja, joten niiden polte voi olla hyvinkin erilainen.

Kapsaisiineista tarkemmin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin

Ei tarvitse kauaankaan chilejä harrastaa, niin huomaa, että eri chilit polttavat erilailla.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry