Mistä tehokkaita energiansäästölamppuja halvalla?

Aloittaja chilimursu, maaliskuu 19, 2008, 14:59:58 ip

« edellinen - seuraava »

kuartsi

Pistän nyt tähän samaan ketjuun. Voiko 24W energiasäästölampun laittaa semmoiseen lamppuun kiinni, jossa lukee MAX 60W. Kysyn tätä siksi koska tuossa 24W säästölampussa lukee, että se vastaa 120W normaalia lamppua. En viitsisi heti mennä kaikkia lamppuja rikkomaan :)

Avon Barksdale

Lainaus käyttäjältä: "kuartsi"Pistän nyt tähän samaan ketjuun. Voiko 24W energiasäästölampun laittaa semmoiseen lamppuun kiinni, jossa lukee MAX 60W. Kysyn tätä siksi koska tuossa 24W säästölampussa lukee, että se vastaa 120W normaalia lamppua. En viitsisi heti mennä kaikkia lamppuja rikkomaan :)


Voi laittaa. Se lamppu vaan vastaa valoteholtaan 120 wattista hehkulamppua.

kuartsi

Lainaus käyttäjältä: "Avon Barksdale"
Lainaus käyttäjältä: "kuartsi"Pistän nyt tähän samaan ketjuun. Voiko 24W energiasäästölampun laittaa semmoiseen lamppuun kiinni, jossa lukee MAX 60W. Kysyn tätä siksi koska tuossa 24W säästölampussa lukee, että se vastaa 120W normaalia lamppua. En viitsisi heti mennä kaikkia lamppuja rikkomaan :)


Voi laittaa. Se lamppu vaan vastaa valoteholtaan 120 wattista hehkulamppua.

Noniin, kiitoksia että sain selvennystä tähänkin asiaan :)

harvester

Noissa esleissä kannatta kyllä ottaa vakavasti harkintaan wattien lisäksi se värin lämpötila. nuo perus airamit kun taitavat kaikki olla 2700K eli warm white.. vastannee hehkulampun väriä, siihen kun on jo niin totuttu. Kissojen ja koirien kanssa kun hakee niin löytää myös 4000K megamaneja sekä 6400K merkittömiä kiinalaisia. Noita jo jokapaikassa hehkuttamiani kiinalaisa saa todistetusti tarjoustaloista ja robinhoodeista, eli mahdollisesti myös muista saman ketjun kiinakamakaupoista. Reilun vuoden verran sellasia tässä poltelleena, oon huomannu että niilläkin pärjää. Eli 25W oli tehoja ja hinta tais olla 7€n luokkaa. 4000Kn megamani oli 30W js hintaa n.10€, mutta häviää siis kirkkaudessa niille kiinalaisille, lumeneita luulisi kyllä tulevan enemmän.

Chilivaari

Halpislamppujen käyttöikä on keskimäärin 3000-5000 tuntia, Megamanille luvataan 10.000. Se on siis selvästi halvempi.  :lol:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=50827#50827

Tutkimustietoa tai omaa kokemusta ei vielä ole. Nuo ovat tehtaiden ilmoituksia. Muutama kiinalainen on minulla jo tehnyt stopin, enkä niitä enää osta, jos muutakin on saatavissa. Aina ei ole.

anticube

Itse tosiaan löysin noita E27 kantaan olevia megaman 4k kelvinin 30W ESL:ja prismasta 10,9e/kpl. Useampia tarttui mukaan, saa nähdä mitä nuo "mun pikkuset" niistä tykkää.

Spekseistä sen verran että lumeneita lupaa paketti 1900lm ja käyttöikää 10kh.

Tuskin rahani kankkulan kaivoon menivät.. lienee ihan ok värilämpötila? :s

JWH

Lainaus käyttäjältä: "anticube"Itse tosiaan löysin noitia E27 kantaan olevia megaman 4k kelvinin 30W ESL:ja prismasta 10,9e/kpl. Useampia tarttui mukaan, saa nähdä mitä nuo "mun pikkuset" niistä tykkää.

Spekseistä sen verran että lumeneita lupaa paketti 1900lm ja käyttöikää 10kh.

Tuskin rahani kankkulan kaivoon menivät.. lienee ihan ok värilämpötila? :s


Joo tuskin ne rahat hukkaan mene. Olisi ehkä ollu kannattavaa ottaa se warm white lamppu cold white lampun kaveriksi, niin valoista ois hyötyä myös kukinnan aikana..
Mulla on megamanin plant lamp, warm white sekä cool white lamput.
Niin mitään en tiedä, mutta en ole missään sattunu näkemään E27 kantaisia noitia  :lol:

Sori oli ihan pakko!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "JWH"... Olisi ehkä ollu kannattavaa ottaa se warm white lamppu cold white lampun kaveriksi, niin valoista ois hyötyä myös kukinnan aikana..

On ihan pakko kysyä, mistä tuommoinen tieto on peräisin?

Toistaiseksi kukaan ei ole onnistunut minua vakuuttamaan, että chilien kukinta tarvitsisi erilaista valon värilämpötilaa. Ei niin luonnossakaan tapahdu. Sekä 2700 että 4000 tai 5600 kelvinin loistevaloilla sekä kasvaa että kukkii. Siitä on kokemusta. Jälkimmäiset vain ovat miellyttävämpiä ihmisen silmälle. Valon määrällä on paljon suurempi merkitys kuin värillä. Määrään taas vaikuttaa oleellisesti lampun etäisyys ja heijastimen laatu.

Uskomus voi olla peräisin hampunkasvattajilta tai elohopea- ja natrium-purkauslamppujen valoista. Niissä ei ole mitään värilämpötilaa ja valojen koostumus voi erota oleellisesti toisistaan. Uskomusta ei kuitenkaan ole syytä siirtää loisteputkiin, joita ESL-valotkin ovat. Niissä on kaikkia kasvin tarvitsemia taajuuksia samassa lampussa.

cornell

Tere. Olisi hakusessa kompakti loisteputki valaisin (CFL), teholuokassa 50-100 W. PAR optimoituja tuntuu olevan tarjolla 125 W alkaen vähän jokaisessa headshopissa, mutta tuollainen on liian tykki omaan tarkoitukseen. Onko tiedossa hyvää nettikauppaa josta sais edullisesti? Mieluiten ei Suomesta, vaan etelämpää euroopasta.

Voipi kyllä mennä askarteluksi, eli 2-4 x 20W. Tilaa on keittiön sivupöydällä niin niukasti, että 18 w suorat putketkin ovat vähän liian pitkät, siksi ottasin mieluiten yhden mediumtehoisen säteilijän.
¨käynks mä usein täällä?¨

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Avon Barksdale"
Lainaus käyttäjältä: "kuartsi"Pistän nyt tähän samaan ketjuun. Voiko 24W energiasäästölampun laittaa semmoiseen lamppuun kiinni, jossa lukee MAX 60W. Kysyn tätä siksi koska tuossa 24W säästölampussa lukee, että se vastaa 120W normaalia lamppua. En viitsisi heti mennä kaikkia lamppuja rikkomaan :)


Voi laittaa. Se lamppu vaan vastaa valoteholtaan 120 wattista hehkulamppua.


Nuo maksimitehot ovat ilmoitettu lämpenemisen vuoksi. Normaali hehkulampulla ylitehoinen lamppu lämmittää valaisinta liikaa - pinnat mustuvat, muovi vääntyy ja ääritapauksessa aiheuttaa palonvaaran.

Sähköteho ratkaisee - hyvin voit laittaa valaisimeen energiansäästölampun (joka on loisteputki, mutta kiinteällä liitäntälaitteella).

Itse olen noita ESL:ä normivalaisimiin laitellut - enkä laita enää. Olen ottanut asiasta selvää jonkin verran. Suuri kusetus tapahtuu siinä, että ESL:n liitäntälaitteen elinikä lyhenee radikaalisti käyttölämpötilan noustessa. Valmistajien ilmoittamat kestoajat ovat hyvin tuuletetussa laboratoriossa mitattuja. Kun laitat ESL:n lähes umpinaiseen valaisimeen, se kestää monesti vähemmän aikaa, kuin vastaavan valotehoinen (ja tasaisemmalla spektrillä) varustettu hehkulamppu.

Edit: piti kirjoittaa "käyttölämpötilan noustessa" tietenkin
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Riiviö

Täältä vähän off-topicia:
Meillä kesto on 6-0 ESLien hyväksi, kun hehkulamppujen nimellisjännite on joko 230 tai 240V ja täällä pitkien piuhojen päässä jännite pomppii 260V välillä. Sähköyhtiö sanoo että 230V pitää olla 10minuutin keskiarvona mutta aina kun katson mittarilla niin 246V tai jotain. Siksi se on ihan sama vaikka ESLi kestäis vaan vaikka vuoden käytössä, kun hehkulamppuja saa vaihtaa muuten vähintään 10 kpl kuussa... Ainakin talvella. Ja tosi mukava sytyttää valot kun lamppu poksahtaa samantien... :shock:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

harvester

Noista värien lämpötioista vielä, tota piti kokeilla. myös siinä uskossa että kukittamiseen tarvittaisiin jotenkin keltaisempaa/punertavampaa valoa.. no totuus on se ettei siinä mitään muutosta positiiviseen suuntaan havaittu, enemmänkin päin vastoin. alkoi lehtiä varista.

Eli alku tilanne 2x25W kiinamiehen 6400K esli kaapissa, jossa tuuletus ja foliotaympäriinsä. Haba kasvoi tanakaksi hyvin tumman puhuvaksi puskaksi, pyrin sen pitämään mahdollisimman pienenä jotta mahtoisi kaappiini. Kukinta vaihe kun alkoi muutaman kuukauden kasvun jälkeen kukkien putoilu oli runsasta.. (tätä on ollut kaikilla haboillani kasvu paikasta riippumatta.) Vaihdoin kokeeksi toisen eslin sitten 2700K 20W airamin esliin.. alku hyvin, ei mainittavaa muutosta, podeja tuli yhtä harvakseltaan, ja kukkia putoili.. parin kolmen viikon kohdalla alkoi lehtiä putoilla, normaalia enemmän.. oli niitä aikaisemminkin putoillut. (lähinnä alhaalta, jossa valoisuus oli minimissään) Puska oli kuukaudessa harventunut merkittävästi, joskin podeja oli ilmestynyt ilokseni. vaihdoin sitten valon takaisin alkuasetelmiin.. muutama viikko meni niin kasvi palautu sihen normaaliin, alkoi lehdet pysyä, ja podejakin ilmestyi/alkoi kypsyä.

Mitä tästä vosi päätellä, noo:
1. Kasvi otti nokkiinsa siitä lampun vaihdosta.
2. Valo teho / sopiva spektri heikkeni oletettavasti.
3. Myyti valon värin vaihdosta kukitamiseen otti kolauksen.
ja jotain muita juttuja.

Mutta nähtävästi tärkeintä on edelleen se että valosta löytyy oikeita aallonpituuksia siihen kasvin kasvun ja kukkimiseen. Auringosta niitä ainakin saa, honkkarissa eivät vielä taida myydä kiinamiesten miniaurinkoja ;)

Ja mitä tulee noihin kiinamiesten ja merkkilamppujen elinikään.. taitavat olla melkolailla samoista osista koottuja ja mahdollisesti samoissa pajoissa, ei eliniätkin saattavat olla aika pitkälle samoja, löytyy niitä huonoja yksilöitä ns. merkkilampuistakin.

pepevara

Lainaus käyttäjältä: "Avon Barksdale"Jos poikkeatte Tallinnassa, niin kannattaa käydä satamassa Rimi-nimisessä tavaratalossa. Siellä oli Philipsin 20w eslit alle 3 euroa.



Ainakin 03.12.2008 Tallinnan Norde Centrumin Rimissä oli vielä kymmeniä Philipsin 20W eslejä hintaan 45EEK, eli alle kolme euroa. Juurikin sama Rimi, joka on satamassa.

Lampun tuotetiedot:

Philips
Economy
WW27
E27 ES 6000h
1100 lumen 130mA

20W Energy
100W Light

[/img]
8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide

JEK

Jatketaas vanhaa aihetta. Onko kellään tietoa mistäpäin Tamperetta löytyy noita 30w e27 megamaneja (tai vastaavia, 30-50w kuitenkin). Kalevan prisma myy tyhjää kohtaa hyllyllä ja turtolan CM ja Kodin1 samoin. Bilteman valikoima loppuu 23w. Ei millään viitsisi parin lampun perässä ajella sokkona ympäri kylää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: JEK - tammikuu 08, 2010, 06:59:30 ap... Ei millään viitsisi parin lampun perässä ajella sokkona ympäri kylää.


Hallituskadulla, Sokoksen takana, Lidlin korttelissa on pieni sähköliike, jossa oli erilaisia isojakin energiansäästölamppuja ikkunassa ainakin ennen joulua. Siellä on ennenkin ollut kaupungin parhaat valikoimat, vaikka kauppa on vain muutaman neliön kokoinen, max. 2 asiakasta kerrallaan.

JEK

Täytyykin poiketa kun seuraavan kerran on keskustaan asiaa. Kiitän!

hoffi

On kyllä ne 30W Megamanit yllättävän vaikeita näköjään löytää, Kotkassa saarelta ei löytynyt vaikka valaisin-/sähkötarvikeliikekkin löytyy. Varmastikin K-Rauta tai jopa jo iso City Marketti olis voinu tarjota mutta autottomalla nihkeetä hakea kymmenen kilometrin päästä. Onneksi paremman puolikkaan nykyisen kämpän läheltä löyty Porvoosta, sieltä bussissa sitten ESLejä ja Puutarhan Kesää kantamaan :D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: JEK - tammikuu 08, 2010, 06:59:30 ap
Jatketaas vanhaa aihetta. Onko kellään tietoa mistäpäin Tamperetta löytyy noita 30w e27 megamaneja (tai vastaavia, 30-50w kuitenkin). Kalevan prisma myy tyhjää kohtaa hyllyllä ja turtolan CM ja Kodin1 samoin. Bilteman valikoima loppuu 23w. Ei millään viitsisi parin lampun perässä ajella sokkona ympäri kylää.

Käyppäs Kangasalan prismasta hakemassa. Löytyy 30w megamania ja en-nyt-muista-mitä-merkkiä 50w ja 85w eslejä. oisko toi megamani ollu kympin..?

papereeka88

k-raudasta sain ainakin itse ostettu nuo 50w eslit olivat silloin tosin alennuksessa ja maksoivat tuon n. 20 euroa kappale.Itselläni on käytössä noita megamanin 30 w eslejä olen ollut itse niihin hyvin tyytyväinen.Ne yhdistettynä noihin 2 50 esliin olen pientä satoa saanut jopa habaneeroistani ja jallut sekä chiluacle negrot ovat alkaneet pukata jo uutta satoa,kun poimin kypsät marjat talteen :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Jumi

Oulussa Äimäraution K-Raudassa 3 kpl Bright-merkkisiä 22 W:n energiansäästölamppuja yhteensä 3,75 euroa.