tammikuu 09, 2025, 12:00:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Haban lehdet tippuvat pois :(

Aloittaja hoopee, heinäkuu 10, 2003, 18:33:23 ip

« edellinen - seuraava »

hoopee

Olen tässä nyppinyt habani kukkia moneen otteeseen suuremman sadon toivossa.Puskasta tuli todella tuuhea ja päälle metrin korkea, joten päätin lopettaa kukkien nyppimisen ja valmistautua pölytykseen. Pari viikkoa nyppimisen lopettamisesta on vierähtänyt,  nuppuja on runsaasti, mutta yksi asia huolestuttaa minua: Haba on  parissa viikossa pudottanut varmaan yli puolet lehdistään(muutama pieni oksahaara on jopa pudottanut kaikki lehtensä)...Tänään havaitsin, että osa aivan terveen näköisistä lehdistä irtoaa höyhenen kevyellä nykäisyllä...uusia lehtiäkään ei hirveästi näytä kasvavan kun kukitus on jo käynnissä. Onko aivan normaalia, että haba pudottaa suuren osan lehdistään kukituksen alkaessa? Olosuhteista voisin mainita: puska sijaitsee kattoikkunan alla erittäin lämpimässä ja valoisassa paikassa(voisi verrata kasvariin), astiana on todella suuri saviruukku(oisko about 20 litraa hiekkapitoista multaa), lannoittanut olen vain melko vähän ja nyt kukituksen alkaessa en laisinkaan, ajastimella toimiva tuuletin puhaltaa ilmaa kasvia kohti 6h päivässä kuumimpaan aikaan. Mitään tuholaisia en ole kasvissa havainnut, ainut mikä hieman epäilyttää on joidenkin pudonneiden lehtien alapuolella(lehtiruodoissa) oleva "epämuodostuneisuus" siis semmoista pienenpientä nyppylää. Mitään seittejä en ole havainnut, joten tuskin kyseessä on ainakaan punkki. Onko kellään ideaa mistä on kyse vai tulisiko minun vaan ottaa chillisti ja relata? Kannattaisiko minun muuten jatkaa kevyttä lannoitusta  vai voisiko lannoituksen lopettaminen jopa olla syynä terveiden lehtien putoamiseen. Onhan kasvini sentään "kasvihuoneolosuhteissa" joissa moni ilmeisesti suosittelee lannoittamista myös kukituksen aikana?!

Aji Inferno

Capsicum chinenset ovat vähän herkkänahkaista (vai pitäiskö sanoa: herkkälehtistä? ;) joukkoa, ja annuumien jälkeen ehkä haastavimpia kasvatettavia. Pubescensit tulevat sitten kolmansina ongelmalapsina, ja loput ovatkin helppoja... ;)

Tuollainen lehtien tiputtelu ei ole normaalia. Ongelmana on se, että välillä nuo vain intoutuvat siihen - ja jopa itsemurhaan - ilman ilmeistä syytä. Itselläni Datil kuoli ja Bido teki juuri kuvailemasi sulkasadon, mutta näyttää selviävän. Lannoitus yms. on täsmälleen sama kuin lukuisilla hyvinvoivilla chinenseilläni.

Jos valo- ym. olosuhteesi eivät ole muuttuneet olennaisesti, voisin arvailla jotain... Jos kasvi kehitti lehdistönsä melko hämärässä ja/tai viileässä, ja säät sitten kuumenivat hetkeksikin, näyttää että moni chili (esim. frutescensit ja chinenset) reagoi tappamalla vanhan lehdistönsä melko perusteellisesti, ja kasvattamalla uuden "aurinkoon ja lämpöön sopeutuneen". Kumma ilmiö. Varo liikakastelua tuon lehtikadon aikana. Substralia voisi antaa, ainakin vähäsen. Ehkä magnesiumsulfaattiakin hiukan, mutta nämä lannoitusideat menevät aivan arvailun puolelle, eivätkä välttämättä ole edes hyväksi. Jos uutta lehteä on kuitenkin tulossa, tilanne lienee aivan hallinnassa.